AnonymBruker Skrevet 7. april #1 Skrevet 7. april Jeg kommer fra privat sektor og vet at det er begrensede muligheter for lønnsøkning etter ansettelse i staten. Derfor ønsker jeg å vurdere lønnstilbudet nøye nå. Jeg har en mastergrad og søker en rådgiverstilling i et direktorat. Hva er realistisk å be om i prosent over tilbudet jeg har fått? Og er det vanlig å ta denne typen lønnsforhandling skriftlig, eller gjøres det muntlig? Jeg har også 3 år med relevant erfaring for denne jobben. Samt at ansvarsområdene i stillingen er store og av stor verdi. Anonymkode: 82dbc...69c
c_buk Skrevet 8. april #2 Skrevet 8. april Egentlig helt umulig å si noe om sum uten å vite noe om fagbakgrunn og type stilling. Lønn blant rådgivere i staten varierer stort. Hos oss ville du med 3 års erfaring realistisk kunne forvente alt mellom 650 000 og 750 000. Når jeg har forhandlet i staten har som regel samtaler om lønn begynt mot slutten av siste intervju, og så har arbeidsgiver kontaktet meg før de sender endelig tilbud. Hadde ikke det skjedd ville jeg tatt en telefon etter mottatt tilbud og forhandlet da. Hvis jeg hadde plukket opp at arbeidsgiver foretrakk skriftlig kommunikasjon hadde jeg trolig gjort det skriftlig. Det er egentlig litt likegyldig å vurdere prosentvis hvor mye mer du kan be om. Det som er relevant er hvilken lønn du er villig til å godta, og hvor hardt du er villig til å forhandle.
AnonymBruker Skrevet 8. april #3 Skrevet 8. april Hva er rammen? Er det rådgiver eller seniorrådgiver? Jeg fikk bare beskjed om at "Dette er det vi kan betale" og det var det 😅 Det var drømmejobben og jeg var lei av pendling, så jeg tok det bare. Men skulle sikkert pusha litt hardere, jeg gikk ned en del i lønn (fra kommune til stat). Anonymkode: e6607...5ba
AnonymBruker Skrevet 8. april #4 Skrevet 8. april c_buk skrev (4 timer siden): Egentlig helt umulig å si noe om sum uten å vite noe om fagbakgrunn og type stilling. Lønn blant rådgivere i staten varierer stort. Hos oss ville du med 3 års erfaring realistisk kunne forvente alt mellom 650 000 og 750 000. Når jeg har forhandlet i staten har som regel samtaler om lønn begynt mot slutten av siste intervju, og så har arbeidsgiver kontaktet meg før de sender endelig tilbud. Hadde ikke det skjedd ville jeg tatt en telefon etter mottatt tilbud og forhandlet da. Hvis jeg hadde plukket opp at arbeidsgiver foretrakk skriftlig kommunikasjon hadde jeg trolig gjort det skriftlig. Det er egentlig litt likegyldig å vurdere prosentvis hvor mye mer du kan be om. Det som er relevant er hvilken lønn du er villig til å godta, og hvor hardt du er villig til å forhandle. Rammen er rundt samme som du beskriver. Idag så ligger lønnen min på ca 615 000 på min eksisterende jobb. Jeg tenkte kankje å kjøre på 10 % mer enn tilbudet jeg fikk som er 625. Men fortsatt innenfor rammen. Anonymkode: 82dbc...69c
AnonymBruker Skrevet 8. april #5 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Rammen er rundt samme som du beskriver. Idag så ligger lønnen min på ca 615 000 på min eksisterende jobb. Jeg tenkte kankje å kjøre på 10 % mer enn tilbudet jeg fikk som er 625. Men fortsatt innenfor rammen. Anonymkode: 82dbc...69c Mente 15% mer Anonymkode: 82dbc...69c
AnonymBruker Skrevet 8. april #6 Skrevet 8. april Jeg fikk nylig jobb i kommune, de tilbød 620.000,- jeg ba om 665.000,- og fikk det. Må sies at jeg har god og lang erfaring fra feltet og mye utdanning knyttet direkte til fagfeltet. Anonymkode: 78b78...e33
AnonymBruker Skrevet 8. april #7 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (3 timer siden): Rammen er rundt samme som du beskriver. Idag så ligger lønnen min på ca 615 000 på min eksisterende jobb. Jeg tenkte kankje å kjøre på 10 % mer enn tilbudet jeg fikk som er 625. Men fortsatt innenfor rammen. Anonymkode: 82dbc...69c Husk at du må legge på at du neppe vil få med deg høstens lønnsoppgjør. Så legg på 4,4% pga dette (eller hvor høy rammen nå er, sjekk LO-oppgjøret), og spesifiser det når du forhandler. Så legger du på litt til. Min umiddelbare tanke er at hvis de tilbyr 625 kan det være realistisk å få 650 (+ lønnsoppgjøret). Du bør også kontakte fagforening, kanskje de kan gi deg konkrete tall/statistikk du kan bruke. Anonymkode: 380f2...679 1
AnonymBruker Skrevet 9. april #8 Skrevet 9. april Men er ikke det litt mye å be om 10% +4,4% mer fra deres tilbud? Anonymkode: 82dbc...69c 1
AnonymBruker Skrevet 9. april #9 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (På 7.4.2025 den 23.29): Jeg kommer fra privat sektor og vet at det er begrensede muligheter for lønnsøkning etter ansettelse i staten. Derfor ønsker jeg å vurdere lønnstilbudet nøye nå. Jeg har en mastergrad og søker en rådgiverstilling i et direktorat. Hva er realistisk å be om i prosent over tilbudet jeg har fått? Og er det vanlig å ta denne typen lønnsforhandling skriftlig, eller gjøres det muntlig? Jeg har også 3 år med relevant erfaring for denne jobben. Samt at ansvarsområdene i stillingen er store og av stor verdi. Anonymkode: 82dbc...69c Det første du må se på er hva annonsen sier om lønnsnivået. De har ikke lov å gå over det øverste trinnet som er angitt i annonsen, med mindre det er tatt med et forbehold om "særskilt kvalifisert" søker. De fleste søkere naturlig nok ikke det. Jeg tenker at med mastergrad og tre års erfaring så har du ikke så veldig mye å komme med som de ikke har sett før, og har mange av fra før, så ikke ha for høye forventninger. Anonymkode: 53ea7...7d3 2
c_buk Skrevet 9. april #10 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Men er ikke det litt mye å be om 10% +4,4% mer fra deres tilbud? Anonymkode: 82dbc...69c Umulig å si uten å kjenne til ditt fagområde. Så lenge det er innenfor rammen, og det er den summen du er ute etter for å ta imot et tilbud, så er det innenfor å forhandle. Hvorvidt det er 10, 15 eller 20 prosent mer enn opprinnelig tilbud tenker jeg er irrelevant. Du hadde vel et tall på forhånd om hva du forventet og hva du ville godtatt? 1
AnonymBruker Skrevet 9. april #11 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det første du må se på er hva annonsen sier om lønnsnivået. De har ikke lov å gå over det øverste trinnet som er angitt i annonsen, med mindre det er tatt med et forbehold om "særskilt kvalifisert" søker. De fleste søkere naturlig nok ikke det. Jeg tenker at med mastergrad og tre års erfaring så har du ikke så veldig mye å komme med som de ikke har sett før, og har mange av fra før, så ikke ha for høye forventninger. Anonymkode: 53ea7...7d3 Hvorfor skal jeg ikke ha høye forventninger? Anonymkode: 82dbc...69c
AnonymBruker Skrevet 9. april #12 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvorfor skal jeg ikke ha høye forventninger? Anonymkode: 82dbc...69c Fordi de trolig har flere enn deg innstilt. Mastergrad+3års erfaring «vokser på trær» og finnes mange av. Takker du nei så går de til neste som er innstilt, så ikke forvent at du skal kunne be om mye høyere. Det er vanlig å be om høyere, men det er også vanlig å få et «nei» og at arbeidsgiver har vurdert lønnen som riktig iht markedssituasjonen og intern lønnspolitikk. Arbeidsgiver har trolig allerede vurdert hvilken lønn de synes passer. F.eks. der jeg jobber så starter alle helt ferske nyutdannet med master grad på 590.000, og jeg gir meg ikke og gir ikke høyere for det skaper ubalanse internt. Og jeg har nok av kandidater så null problem å gå lenger ned på listen. Anonymkode: 408f8...abe 3 1
AnonymBruker Skrevet 9. april #13 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (På 8.4.2025 den 16.46): Husk at du må legge på at du neppe vil få med deg høstens lønnsoppgjør. Så legg på 4,4% pga dette (eller hvor høy rammen nå er, sjekk LO-oppgjøret), og spesifiser det når du forhandler. Så legger du på litt til. Min umiddelbare tanke er at hvis de tilbyr 625 kan det være realistisk å få 650 (+ lønnsoppgjøret). Du bør også kontakte fagforening, kanskje de kan gi deg konkrete tall/statistikk du kan bruke. Anonymkode: 380f2...679 Ingen i staten kan trolig forvente lønnsoppgjør på 4,4% i år. Lønnsoppgjøret er ikke ferdig enda. Og i fjor når det var 5,2% så forsvant det meste til overheng og glidning slik at den reelle lønnsøkningen ansatte fikk var 2,7% i snitt. Anonymkode: 408f8...abe 2
AnonymBruker Skrevet 9. april #14 Skrevet 9. april Jeg er leder i staten, og hadde du bedt om 10% etter intervju hos meg så hadde jeg gått videre til neste med mindre du var ekstremt godt kvalifisert. I staten er det noe som heter 2.5.5 forhandlinger som brukes dersom det viser seg at den nyansatte er feilplassert i lønn. Anonymkode: 53331...4a1 3
AnonymBruker Skrevet 9. april #15 Skrevet 9. april Når jeg leser kommentarene her så skjønner jeg godt hvorfor kvinner har lavere lønn enn menn. Anonymkode: 82dbc...69c 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. april #16 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Når jeg leser kommentarene her så skjønner jeg godt hvorfor kvinner har lavere lønn enn menn. Anonymkode: 82dbc...69c Mitt svar var helt uavhengig om det er kvinne eller mann. Anonymkode: 53331...4a1 1
AnonymBruker Skrevet 9. april #17 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Ingen i staten kan trolig forvente lønnsoppgjør på 4,4% i år. Lønnsoppgjøret er ikke ferdig enda. Og i fjor når det var 5,2% så forsvant det meste til overheng og glidning slik at den reelle lønnsøkningen ansatte fikk var 2,7% i snitt. Anonymkode: 408f8...abe Ja, og det er uansett hensyntatt i det tilbudet som blir gitt, så det er ikke et argument. Hvis lønnen blir feil kan arbeidsgiver uansett revurdere innen 12 måneder. Anonymkode: 53ea7...7d3 1
AnonymBruker Skrevet 9. april #18 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Når jeg leser kommentarene her så skjønner jeg godt hvorfor kvinner har lavere lønn enn menn. Anonymkode: 82dbc...69c Tøv. Dette er likt for alle. Anonymkode: 53ea7...7d3
AnonymBruker Skrevet 9. april #19 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor skal jeg ikke ha høye forventninger? Anonymkode: 82dbc...69c Det var ikke det jeg sa. Jeg sa ikke ha for høye forventninger. Statlige lederes handlingsrom ift lønn er begrenset, og som en skrev lenger opp så er mastergrad med tre års erfaring en gruppe som vokser på trær. De fleste som jobber der fra før er antagelig i nokså samme kategori, og det er ikke interessant for en leder å innføre store forskjeller mellom personer med nokså like kvalifikasjoner, fordi det er utrolig vanskelig å kompensere de andre når handlingsrommet er så snevert. Og det kommer ut, for i staten er det innsyn i andres lønnsnivå. Jeg sier ikke at man ikke har individuell avlønning, eller at man ikke har enkeltpersoner med markert høyere lønn enn snittet, men de er ytterst sjelden i gruppen mastergrad med 3 års erfaring. Anonymkode: 53ea7...7d3 2
AnonymBruker Skrevet 9. april #20 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor skal jeg ikke ha høye forventninger? Anonymkode: 82dbc...69c Du er omtrent garantert ikke «særskilt kvalifisert». Og master + tre års erfaring imponerer som regel ingen i staten. Anonymkode: 380f2...679 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå