AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:29 #1 Del Skrevet mandag kl 21:29 Jeg kommer fra privat sektor og vet at det er begrensede muligheter for lønnsøkning etter ansettelse i staten. Derfor ønsker jeg å vurdere lønnstilbudet nøye nå. Jeg har en mastergrad og søker en rådgiverstilling i et direktorat. Hva er realistisk å be om i prosent over tilbudet jeg har fått? Og er det vanlig å ta denne typen lønnsforhandling skriftlig, eller gjøres det muntlig? Jeg har også 3 år med relevant erfaring for denne jobben. Samt at ansvarsområdene i stillingen er store og av stor verdi. Anonymkode: 82dbc...69c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
c_buk Skrevet i går, 07:04 #2 Del Skrevet i går, 07:04 Egentlig helt umulig å si noe om sum uten å vite noe om fagbakgrunn og type stilling. Lønn blant rådgivere i staten varierer stort. Hos oss ville du med 3 års erfaring realistisk kunne forvente alt mellom 650 000 og 750 000. Når jeg har forhandlet i staten har som regel samtaler om lønn begynt mot slutten av siste intervju, og så har arbeidsgiver kontaktet meg før de sender endelig tilbud. Hadde ikke det skjedd ville jeg tatt en telefon etter mottatt tilbud og forhandlet da. Hvis jeg hadde plukket opp at arbeidsgiver foretrakk skriftlig kommunikasjon hadde jeg trolig gjort det skriftlig. Det er egentlig litt likegyldig å vurdere prosentvis hvor mye mer du kan be om. Det som er relevant er hvilken lønn du er villig til å godta, og hvor hardt du er villig til å forhandle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:12 #3 Del Skrevet i går, 07:12 Hva er rammen? Er det rådgiver eller seniorrådgiver? Jeg fikk bare beskjed om at "Dette er det vi kan betale" og det var det 😅 Det var drømmejobben og jeg var lei av pendling, så jeg tok det bare. Men skulle sikkert pusha litt hardere, jeg gikk ned en del i lønn (fra kommune til stat). Anonymkode: e6607...5ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:26 #4 Del Skrevet i går, 11:26 c_buk skrev (4 timer siden): Egentlig helt umulig å si noe om sum uten å vite noe om fagbakgrunn og type stilling. Lønn blant rådgivere i staten varierer stort. Hos oss ville du med 3 års erfaring realistisk kunne forvente alt mellom 650 000 og 750 000. Når jeg har forhandlet i staten har som regel samtaler om lønn begynt mot slutten av siste intervju, og så har arbeidsgiver kontaktet meg før de sender endelig tilbud. Hadde ikke det skjedd ville jeg tatt en telefon etter mottatt tilbud og forhandlet da. Hvis jeg hadde plukket opp at arbeidsgiver foretrakk skriftlig kommunikasjon hadde jeg trolig gjort det skriftlig. Det er egentlig litt likegyldig å vurdere prosentvis hvor mye mer du kan be om. Det som er relevant er hvilken lønn du er villig til å godta, og hvor hardt du er villig til å forhandle. Rammen er rundt samme som du beskriver. Idag så ligger lønnen min på ca 615 000 på min eksisterende jobb. Jeg tenkte kankje å kjøre på 10 % mer enn tilbudet jeg fikk som er 625. Men fortsatt innenfor rammen. Anonymkode: 82dbc...69c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:27 #5 Del Skrevet i går, 11:27 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Rammen er rundt samme som du beskriver. Idag så ligger lønnen min på ca 615 000 på min eksisterende jobb. Jeg tenkte kankje å kjøre på 10 % mer enn tilbudet jeg fikk som er 625. Men fortsatt innenfor rammen. Anonymkode: 82dbc...69c Mente 15% mer Anonymkode: 82dbc...69c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:30 #6 Del Skrevet i går, 11:30 Jeg fikk nylig jobb i kommune, de tilbød 620.000,- jeg ba om 665.000,- og fikk det. Må sies at jeg har god og lang erfaring fra feltet og mye utdanning knyttet direkte til fagfeltet. Anonymkode: 78b78...e33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:46 #7 Del Skrevet i går, 14:46 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Rammen er rundt samme som du beskriver. Idag så ligger lønnen min på ca 615 000 på min eksisterende jobb. Jeg tenkte kankje å kjøre på 10 % mer enn tilbudet jeg fikk som er 625. Men fortsatt innenfor rammen. Anonymkode: 82dbc...69c Husk at du må legge på at du neppe vil få med deg høstens lønnsoppgjør. Så legg på 4,4% pga dette (eller hvor høy rammen nå er, sjekk LO-oppgjøret), og spesifiser det når du forhandler. Så legger du på litt til. Min umiddelbare tanke er at hvis de tilbyr 625 kan det være realistisk å få 650 (+ lønnsoppgjøret). Du bør også kontakte fagforening, kanskje de kan gi deg konkrete tall/statistikk du kan bruke. Anonymkode: 380f2...679 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 49 minutter siden #8 Del Skrevet 49 minutter siden Men er ikke det litt mye å be om 10% +4,4% mer fra deres tilbud? Anonymkode: 82dbc...69c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 41 minutter siden #9 Del Skrevet 41 minutter siden AnonymBruker skrev (På 7.4.2025 den 23.29): Jeg kommer fra privat sektor og vet at det er begrensede muligheter for lønnsøkning etter ansettelse i staten. Derfor ønsker jeg å vurdere lønnstilbudet nøye nå. Jeg har en mastergrad og søker en rådgiverstilling i et direktorat. Hva er realistisk å be om i prosent over tilbudet jeg har fått? Og er det vanlig å ta denne typen lønnsforhandling skriftlig, eller gjøres det muntlig? Jeg har også 3 år med relevant erfaring for denne jobben. Samt at ansvarsområdene i stillingen er store og av stor verdi. Anonymkode: 82dbc...69c Det første du må se på er hva annonsen sier om lønnsnivået. De har ikke lov å gå over det øverste trinnet som er angitt i annonsen, med mindre det er tatt med et forbehold om "særskilt kvalifisert" søker. De fleste søkere naturlig nok ikke det. Jeg tenker at med mastergrad og tre års erfaring så har du ikke så veldig mye å komme med som de ikke har sett før, og har mange av fra før, så ikke ha for høye forventninger. Anonymkode: 53ea7...7d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå