Gå til innhold

Jeg gruer meg sånn til skolestart

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Har ei som begynner på skolen til høsten. Vi har akkurat flyttet, så hun begynner ikke med de hun har gått i bhg med. Jeg gruer meg så fælt. Er det noen som kan dele erfaringer med meg?

Anonymkode: a3110...2bc

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ps: det er det sosiale jeg gruer meg til. Jeg er redd barnet mitt ikke vil finne sin plass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i nøyaktig samme situasjon som deg. 

Vet du om alle de andre barna har gått i samme barnehage eller har de gått i flere forskjellige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

om du ikke bor på et lite sted med en bgh og en skole så er det ofte slik at de som begynner på trinnet/klassen kommer fra forskjellige bgh.

Det å grue seg før barnet begynner i 1.klasse er ganske normalt, men samtidig går det som oftest veldig fint :)
Jeg hadde det på samme måte.

Pust med magen, å begynne på skolen er en stor greie, men samtidig også en veldig spennende tid. Utrolig og se hvor mye barnet vokser de første par årene på skolen.

Anonymkode: 9b18b...13f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kartoffel skrev (2 minutter siden):

Jeg har vært i nøyaktig samme situasjon som deg. 

Vet du om alle de andre barna har gått i samme barnehage eller har de gått i flere forskjellige?

Jeg vet ikke, men tviler på at alle kommer fra samme. Dette er i Bergen, relativt sentralt. Det er fire-fem bhg i samme krets, men alle bare middels store (2-7 førskolebarn per bhg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vet ikke, men tviler på at alle kommer fra samme. Dette er i Bergen, relativt sentralt. Det er fire-fem bhg i samme krets, men alle bare middels store (2-7 førskolebarn per bhg).

Der kommer til å gå fint! Mitt barn ble god venninne med de andre barna som ikke kjente så mange fra før. Noen av de andre var også helt nye. Det tok litt tid før vennskap var etablert. 

Skjønner at du gruer deg ts ❤️ Som det blir skrevet over her er det ganske normalt. Men det går virkelig stort sett alltid bra! 1.klasse lærerne har ekstra stort fokus på dette med å legge til rette for at alle skal ha noen å leke med, masse sosialt og lek. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvorfor skal hun ikke finne sin plass? 

Bare slapp av, alt ordner seg. Alle blir inkludert og hun vil finne venner. 

Anonymkode: e20a5...ee5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Meld henne på AKS/SFO så hun kan begynne der et par uker før skolestart. Slik får hun mulighet til å bli kjent med barn før de kommer i en klasseromsituasjon.

Finn ut hvem hun skal i klasse med så kan de kanskje koble henne med noen av disse. Sjekk også om noen av klassekameratene bor i nærheten og ta kontakt med foreldrene, kanskje kan dere ha en playdate på en lekeplass el.

Da vi flyttet tok noen mødre kontakt allerede før hun flyttet over og hun fikk bl.a. komme i en bursdag (men min var mye eldre, vi byttet skole etter vinterferien i 6.).

Anonymkode: 8197e...721

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er det flere barnehager som sokner til samme skole, så de var en god miks. Mange ukjente i klassen ved skolestart. Blitt en fin og sammensveiset gjeng likevel. Bestevennen har blitt en han ikke kjente fra før. 

Anonymkode: cf6f2...343

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min unge begynte i klasse med bare ukjente. Jeg var redd for det samme som deg, men det gikk veldig fint! Ungene kom fra mange ulike barnehager. Noen kjente noen, andre kjente ingen. Men de finner ut av det.

Anonymkode: bda3e...0e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi var i samme situasjon i fjor høst. Vi meldte på SFO fra den startet slik at hun fikk flere dager der før skolestart. Etter 2 dager på SF0 hadde hun blitt kjent med tre jenter, og de er fremdeles venninner nå. 

Anonymkode: b4b91...74b

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre om SFO, det er fint å bli kjent med skolens område og de andre barna før "alvoret" starter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hei! Har ei som begynner på skolen til høsten. Vi har akkurat flyttet, så hun begynner ikke med de hun har gått i bhg med. Jeg gruer meg så fælt. Er det noen som kan dele erfaringer med meg?

to av mine barn har begynt på skolen uten å kjenne en sjel - vi kjente heller ingen av foreldrene/familiene. Det har gått strålende! Han ene er forsiktig og sårbar av type, så der var jeg mest nervøs mtp dette, men han har alltid hatt noen å leke med, og nå i 3. klasse har han 3 gode venner han leker med hele tiden. Minstemann er supersosial og aktiv av seg - han leker med alle han finner på sin vei. Der er det ikke noe bestevenn ennå, men det vet jeg former seg etterhvert. Men har ikke hatt noen problemer med tanke på at de ikke kjente noen. Det kommer til å gå bra! :) 

eldste har derimot aldri likt SFO konseptet, så har gått 2-3 dager i uken kun. Yngste elsker SFO og er der kver dag. 

Anonymkode: 35399...ce2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Her er det 4 barnehager som sender barna til den samme skolen. Alle barn ble blandet utifra gateardresse. Av 16 skolestartere som gikk i samme bhg, kun 5 havnet i samme klasse. Resten 15 barn var ukjente. Gikk fint. Barnet valgte fort å bli venner med klassekamerater, ingen fra bhg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

to av mine barn har begynt på skolen uten å kjenne en sjel - vi kjente heller ingen av foreldrene/familiene. Det har gått strålende! Han ene er forsiktig og sårbar av type, så der var jeg mest nervøs mtp dette, men han har alltid hatt noen å leke med, og nå i 3. klasse har han 3 gode venner han leker med hele tiden. Minstemann er supersosial og aktiv av seg - han leker med alle han finner på sin vei. Der er det ikke noe bestevenn ennå, men det vet jeg former seg etterhvert. Men har ikke hatt noen problemer med tanke på at de ikke kjente noen. Det kommer til å gå bra! :) 

eldste har derimot aldri likt SFO konseptet, så har gått 2-3 dager i uken kun. Yngste elsker SFO og er der kver dag. 

AB over, vil bare legge til, at mine to ikke begynte på SFO før første skoledag. Det var heller ikke nødvendig for deres sosiale utvikling sånn jeg ser det. Derimot begynte eldste barnet mitt på SFO en uke før skolestart, men hun synes dette var superskummelt og likte seg ikke - forstod ikke konseptet og ble bare kjempe utav seg. Jeg måtte ta fri fra jobb å være på sfo med henne hele uken, var ikke noe gøy. Så det sluttet jeg med og for de to andre har det gått seg kjempefort til med SFO. Tror det er veldig individuelt hvor mye opplegg det er på sfo, for hos oss har det bare vært et sted hvor de gjør hva de vil innenfor gitte "åpne aktiviteter". Men det er ikke lett for en 6 åring som ikke forstår greia - de er jo vant med at det i barnahagen er veldig faste rutiner på når alt skjer og de får jo hele tiden beskjeder om hva de skal gjøre når. Så jeg ville sett barnet ditt an om du tror det takler den typen opplegg alene i starten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men kjære vene. Du skaper bare negativ stemning rundt skolestart med en slik tankegang- også selv om du ikke sier det høyt. 
De er små og danner fort nye vennskaper. 
Min kjente heller ingen enda hun hadde gått i barnehagen som lå kloss opp til skolen. 
Det er jo nettopp derfor det er lettere å flytte med små barn enn store barn- de får nye venner på 10 minutter. 
Denne bekymringen kommer 99% sikkert aldri til å bli reel, så slapp helt av og gled deg sammen med barnet ❤️

Anonymkode: 87134...65f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det kommer jo an på hvordan personligheten til ungen din er, men er det et aspeløv så burde du ikke føre den usikkerheten din over på ungen. På tide å slappe av, så går det nok bra. 

Anonymkode: 66719...e60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Pass på at din redsel ikke overføres til barnet. 

Anonymkode: bdda1...7e1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Var det samme for oss. 
Ting vi gjorde: 

- fikk klasselister slik at en jeg kontaktet foreldre til barna som bodde i nærheten og inviterte på lek gjennom sommeren (dette er kanskje ikke mulig lenger, for de deler vel ikke ut klasselister?).

- Meldte på SFO før skolestart. Da fant hun seg mange små venner og selve skolestarten gikk veldig fint. 

- Inviterte hjem. OFTE! Lot ikke sosialiseringen være opp til skolen, men inviterte hjem gjerne flere ganger i uken. Forskjellige jenter/gutter, og noen ganger flere samtidig. 

Anonymkode: 8ff1f...5f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jobber på barneskole, på småtrinnet.

Dette går sannsynligvis fullstendig flott! Har flere hvert år som kommer fra andre barnehager eller andre steder og ikke kjenner noen fra før. Og ofte skjer det en utskiftning av venner uansett, sånn at de som var uatskillelige i barnehagen plutselig finner andre venner.

Meld på SFO fra SFO starter. Da er det færre barn der, mye bedre å komme da enn å komme dumpende den dagen skolen starter. Snakk positivt om skolen, anerkjenn følelsen av at hun ikke kjenner noen, men presiser at det er mange som ikke kjenner særlig mange der og at alt er nytt for alle. Bli med på "bli kjent-dager" eller tilsvarende som arrangeres, da har hun sett ansikter før sommerferien, og dere har mulighet til å knytte noen kontakter dersom dere flytter i ferien og kan finne noen å leke med da. Vær på tilbudssiden når det gjelder å ha besøk, hvis hun blir invitert på besøk og still opp på arrangementer, dugnader osv sånn at dere også blir kjent.

Her har også noen sendt mail til rektor hvor de har presentert seg selv, sagt hvem barnet er (navn, kjønn, hvor de kommer flyttende fra osv) og bedt rektor videresende den til foreldrene på kommende 1.trinn, med telefonnummer, mail og fullt navn på foreldre i tilfelle noen vil ta kontakt på feks Facebook. Ofte er det noen som tar kontakt hvis de bor i samme gate eller i samme nabolag. (skolen har ikke lov til å gi deg navn og nummer til alle, men når du ber om det, kan vi gi alle andre ditt).

Det går helt fint, men ikke bruk energi på å grue deg! Det smitter over på barnet, uansett hvor god skuespiller du føler du er!

Anonymkode: 46a61...564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...