Gå til innhold

Skatt feriepenger

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg byttet jobb innad i staten i februar 2024, og fikk da utbetalt sluttoppgjør som inkluderte feriepenger opptjent i 2023. For skattemeldingen 2024 står feriepengene opptjent i 2023 under inntekt/lønn, og er tatt med som grunnlag for skatt.

Når jeg googler står det at feriepenger normalt skattes av i opptjeningsåret. Er det riktig at de skal stå som inntekt?

Anonymkode: edce1...5dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alt av inntekt er skattbar, illusjonen at feriepenger er skattefrie er feil. 

Hvis du får det ut samme året vil du bli trukket skatt av det, og vil få dette tilbake på skatten neste år.

Hvis du får det ut neste år blie det høyere skatt de resterende 10.5 måneder for å kompansere.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg byttet jobb innad i staten i februar 2024, og fikk da utbetalt sluttoppgjør som inkluderte feriepenger opptjent i 2023. For skattemeldingen 2024 står feriepengene opptjent i 2023 under inntekt/lønn, og er tatt med som grunnlag for skatt.

Når jeg googler står det at feriepenger normalt skattes av i opptjeningsåret. Er det riktig at de skal stå som inntekt?

Ja, feriepenger er alltid skattepliktige,uansett når du får dem. De kalles ofte skattefrie fordi det ikke trekkes skatt direkte av pengene, men mer skatt de  10,5 andre månedene i året som dekker skatten på feriepengene og halvt trekk I desember.

Anonymkode: 0f60e...21f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor i all verden finner du at feriepenger skattes i opptjeningsåret? Vil gjerne ha en link.

Lønn skattes etter kontantprinsipp, det vil si når den utbetales. Feriepenger skattes som annen lønn.

Anonymkode: 90917...a82

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor i all verden finner du at feriepenger skattes i opptjeningsåret? Vil gjerne ha en link.

Lønn skattes etter kontantprinsipp, det vil si når den utbetales. Feriepenger skattes som annen lønn.

Men skattetrekket fordeles slik at man skatter litt ekstra 10.5 måneder slik at feriepenger utbetales uten trekk og desemberlønn med halvt skattetrekk. 

Sitat

Alle arbeidstakere må betale skatt av feriepenger, uavhengig av når feriepengene utbetales.

Hvis du mottar feriepenger året etter opptjeningsåret, vil det ikke trekkes skatt av feriepengene. Det er fordi skattekortet er satt opp slik at du blir trukket litt ekstra skatt på lønnsutbetalingene resten av året.

Hentet fra conta.no

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Brunhilde skrev (8 minutter siden):

Men skattetrekket fordeles slik at man skatter litt ekstra 10.5 måneder slik at feriepenger utbetales uten trekk og desemberlønn med halvt skattetrekk. 

Hentet fra conta.no

Det vet jeg jo, jeg skrev ikke noe annet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du må forstå forskjellen på skatt og skattetrekk.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det vet jeg jo, jeg skrev ikke noe annet.

Jo, du gjorde egentlig det, for du skrev at feriepengene skattes av når de utbetales, men det stemmer ikke. De skattes av fordelt på 10.5 måneder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Brunhilde skrev (4 minutter siden):

Jo, du gjorde egentlig det, for du skrev at feriepengene skattes av når de utbetales, men det stemmer ikke. De skattes av fordelt på 10.5 måneder. 

Nei, jeg snakket om skatt, ikke skattetrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, jeg snakket om skatt, ikke skattetrekk.

:trøst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Brunhilde skrev (7 timer siden):

:trøst:

Går det an å ha mer feil? Og likevel være så påståelig?

Om jeg slutter nå i dag, så får jeg feriepenger for 3mnd som det skattes av ved utbetalingen, som vanlig lønn. Det er spørsmålet her. 

Anonymkode: c03a5...335

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Går det an å ha mer feil? Og likevel være så påståelig?

Om jeg slutter nå i dag, så får jeg feriepenger for 3mnd som det skattes av ved utbetalingen, som vanlig lønn. Det er spørsmålet her

Anonymkode: c03a5...335

Ok. 

Endret av Brunhilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...