Gå til innhold

Når registrere svangerskap hos lege/helsestasjon

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Oppdaget for 2 dager siden at jeg er gravid. Er noen år siden sist kan man si, da yngste går på barneskolen, så husker ikke når det er vanlig å henvende seg til lege. 

Er bare 6 uker på vei, så ikke noe hast enda, men når tok du kontakt med lege for videre oppfølging i svangerskapet? Og må man selv melde fra til helsestasjonen, eller gjør lege det? 

Anonymkode: c66c5...2c7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må nok ta kontakt med helsestasjonen selv. Du kan velge om du vil ha første time hos lege eller jordmor (hvis jordmor har ledig plass). Jeg tok første time hos lege i uke 12, fordi her jeg bor vil de ikke ta blodprøve før det. Vet om andre som får ta blodprøve i uke 8. Det dumme med å vente med første time, er at det også sendes henvisning til tidlig ultralyd (uke 11-13) da, som alle skal få nå. Jeg løste det ved å ringe fødeavdelingen selv, så jeg slapp å ha en ekstra legetime bare for henvisning. Men vet ikke om andre sykehus godtar det. 

Helsenorge.no har en fin oversikt over svangerskapskontroller. 

Anonymkode: c3a12...e28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte helsestasjonen når jeg fikk positiv test fire dager før forventet menstruasjon, og fikk time hos jordmor når jeg var i uke 7. Hadde også tilfeldigvis en forestående time hos fastlegen i uke 5, så da bare nevnte jeg at jeg var gravid når jeg allikevel var hos henne. Du velger jo selv om du ønsker å følges opp av jordmor eller fastlege, så hadde jeg vært deg så hadde jeg bare tatt kontakt med den du helst ønsker oppfølging av!

Anonymkode: dd953...85c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.4.2025 den 19.33):

Oppdaget for 2 dager siden at jeg er gravid. Er noen år siden sist kan man si, da yngste går på barneskolen, så husker ikke når det er vanlig å henvende seg til lege. 

Er bare 6 uker på vei, så ikke noe hast enda, men når tok du kontakt med lege for videre oppfølging i svangerskapet? Og må man selv melde fra til helsestasjonen, eller gjør lege det? 

Ekspander  

Det er lurt å ringe helsestasjon raskt. De kan ha begrenset kapasitet, så det er lurt å være tidlig ute.

Anonymkode: 099f5...c78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.4.2025 den 19.33):

Ekspander  

Les på fastlegen di sine hjemmesider, der pleier de å legge ut info om hvordan de ønsker pasientene skal forholde seg til ulike situasjoner. 

Anonymkode: 63c91...43b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bestilte time hos lege sånn at jeg fikk timen i uke 8.  Jeg bestilte også time hos helsestasjon samme dag jeg bestilte hos lege til uke 16.  det er greit å bare få de timene bestilt selv om det er lenge til.

Det er greit å ha første time hos lege så får du tatt de første blodprøvene, og sendt henvisning til tidlig ultralyd og ordinær ultralyd. Samt helsekort og evt medisiner hvis du sliter med kvalme innen da etc 

Anonymkode: d43fc...18f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos fastlegen i uke 6 slik at jeg fikk henvisning til tidlig ultralyd som alle får nå. 

Anonymkode: e3373...9c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har blitt vanlig å henvende seg tidligere til legen enn før pga man vil ha henvisning til TUL og eventuelt NIPT :) Så da kan det være litt sent å ha første time i uke 12 som var vanlig for noen år siden. 

Mange helsestasjoner er også veldig fullbooket så er greit å kontakte dem så tidlig som mulig. Du må gjøre det selv, fastlegen gjør det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk beskjed av fastlege om å bestille time mellom uke 6 og 8 for blodprøver og henvisning til ultralyd hvis jeg ønsket det. Alle får tilbud om tidlig ultralyd mellom uke 11 og 13+6

Anonymkode: 1cfb1...d8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...