Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en jobb som tapper meg for energi, jeg må bort fra den. Jeg er akkurat nå i permisjon med baby og jeg føler meg lettet over at jeg ikke trenger å forholde meg til jobben (har ingenting med kollegaer eller leder å gjøre). Det er en ledig stilling nå som jeg tidligere har søkt på hvor jeg var innstilt som nr 2 og som er en jobb jeg virkelig vil ha. Jeg har en skikkelig grei leder, så jeg hadde fått en referanse, men når skal jeg ta den praten? Skal jeg snakke med henne etter at jeg evt blir innkalt til intervju? 

Anonymkode: a0055...c08

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville aldri snakket med nåværende sjef før etter jeg var tilbudt ny stilling. Men det kommer vel an på bransje

Anonymkode: 5b1ca...263

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg ville aldri snakket med nåværende sjef før etter jeg var tilbudt ny stilling. Men det kommer vel an på bransje

Anonymkode: 5b1ca...263

Det er ang referanse.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du skal bruke nåværende leder som referanse, så bør du snakke med henne før ev ny arbeidsplass ringer henne. 

Anonymkode: 1abbb...cc2

AnonymBruker
Skrevet

Ville snakket med lederen etter et evt jobbintervju

Anonymkode: b6f90...959

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du skal bruke nåværende leder som referanse, så bør du snakke med henne før ev ny arbeidsplass ringer henne. 

Anonymkode: 1abbb...cc2

Selvfølgelig skal jeg gjøre det. Men er det best om jeg kommer til henne å sier «jeg har søkt på denne jobben» eller «jeg søkte på denne jobben og har nå fått intervju» 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ville snakket med lederen etter et evt jobbintervju

Så du tenker det er greit for de jeg skal på intervju hos og si «jeg må snakke med min leder før hun kan kontaktes for referanse» etter at jeg har vært der? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så du tenker det er greit for de jeg skal på intervju hos og si «jeg må snakke med min leder før hun kan kontaktes for referanse» etter at jeg har vært der? 

Jeg mener du skal snakke med leder nå, du må uansett spørre henne om hun vil være referansen, for det må du nesten ha klart når du er på intervju

Anonymkode: 31be6...22e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det bør vises forståelse for at man ikke er komfortabel med å bruke nåværende leder som referanse. Men om du er det, så vent til du har vært på intervju og de vurderer å innstille deg. 

Anonymkode: 2ac55...e71

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sagt i fra når jeg har blitt innkalt til intervju de siste tre gangene jeg har byttet jobb. Så har man tatt en kopp kaffe etter intervjuet å snakket om det.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selvsagt, det er helt normalt at man ikke oppgir referanser før etter intervjuet.

Anonymkode: 95f82...2fb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg har blitt bedt om å oppgi referanser etter selve intervjuet. Intervjuet er like mye for at kandidat skal kunne bli kjent med firmaet og arbeidsoppgavene, spesielt i min bransje. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg har kommet frem til en løsning 😅jeg søker, tar et eventuelt intervju, sjekker der om de absolutt vil ha referanse fra nåværende arbeidsplass, og SÅ snakker med lederen min. Litt forståelse for at det er ubehagelig å snakke med nåværende leder for referanse har de vel forhåpentligvis. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg tror jeg har kommet frem til en løsning 😅jeg søker, tar et eventuelt intervju, sjekker der om de absolutt vil ha referanse fra nåværende arbeidsplass, og SÅ snakker med lederen min. Litt forståelse for at det er ubehagelig å snakke med nåværende leder for referanse har de vel forhåpentligvis. 

Ja, det bør de ha.

Det kan jo ta tid før du faktisk får ny jobb, og det er typisk at man ikke blir regnet som en "fullverdig medarbeider" når det er kjent at man skal slutte, selv om man faktisk ikke har fått jobb. Det vil mest sannsynlig gå utover både arbeidsoppgaver, ev. kurs og til og med det sosiale. Og selv om du sier lederen din er grei, kan det godt endre seg når hun får vite at du er på vei bort.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har flere ganger ikke brukt nåværende leder som referanse, så det er mulig å ikke si det før etter at du har fått jobb også. Spørs på arbeidsgiver og type jobb tenker jeg, i noen jobber kan man ikke si noe om at man er på vei ut. 

Anonymkode: 94572...0f9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du sier det når du har signer skriftlig arbeidsavtale med ny jobb - aldri før.

Anonymkode: f19af...5a7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier fra til sjefen om at jeg skal på intervju. Synes det er greit å spille med helt åpne kort. Da vil jo også sjefen kunne si at jeg er åpen og ærlig, om den nye arbeidsplassen spør. Dessuten gir det en fin anledning til å snakke med sjefen om grunnene til at man søker seg bort. Kanskje det vil føre til at arbeidsplassen gjør endringer som gjør at du vil trives bedre.

Anonymkode: 8382e...6f6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg gjorde det omtrent slik, sa ifra at jeg helst så at de ventet til de ev. ønsket å tilby meg jobben med å ringe leder. Jeg hadde en annen referanse på en annen avdeling som jeg hadde samarbeidet med, som jeg visste ikke kom til å si noe til sjefen.  Så sant nåværende leder ikke har noen grunn til å si noe negativt så bør det gå bra. Da de var klare til å snakke med ham ringte jeg ham først og tok praten. Vi hadde jobbet tett sammen i 12 år, liten avd., så det var helt grusomt.

Anonymkode: ff32a...aa3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror du sjefen hadde gjort det samme mot deg. Varslet om at du kanskje blir sagt opp i fremtiden?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Tror du sjefen hadde gjort det samme mot deg. Varslet om at du kanskje blir sagt opp i fremtiden?

Sant… huff hvorfor føles det så personlig dårlig gjort mot arbeidsplassen å bytte jobb egentlig? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...