Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøver å vri hodet mitt rundt dette, men jeg trenger hjelp av noen. 

Levis er amerikansk. Alle buksene produseres i Asia. Når så buksene bestilles til Norge (til butikkene) så vil de, buksene, sendes fra Asia, til Norge. Men USA legger på en toll på ... la oss den ender opp med å bli 25 %. Så buksa som koster 100 kr å produsere, 50 kr å sende, og uten amerikansk toll, la oss si prisen for norske butikker vil være 300 kr. Så kommer norske avgifter og toll på toppen, og så skal selvfølgelig den norske butikken ha avanse.

Så kommer spørsmålet mitt. Den tollen som USA legger på varer de kjøper fra Asia (Levis - som uten at den noensinne har vært i USA, men fordi det er et firma i USA som eier varemerket), skal den tollen legges på her i Norge og så skal den tollen sendes til USA? 

Eller eksporteres alle Levis til USA hvor de får denne nye tollsatsen på seg, og så blir det dyrere for oss i Norge å kjøpe den fra USA? Eller vil det bare bli amerikanere som vil få denne nye, dyrere buksa, mens vi fra resten av verden kan importere direkte fra Asia uten denne amerikanske toll-satsen. 

Noen som forstår spørsmålet mitt? 

Anonymkode: 88a98...b46

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanlig er at toll og avgifter legges på når en vare krysser landegrensene. 

Selv om varemerket kommer fra USA trenger ikke varen innom USA når den skal til Norge. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Levis produseres i mange land: 

• Bangladesh
  • China
  • Egypt
  • El Salvador
  • Ethiopia
  • Honduras
  • India
  • Kenya
  • Lesotho
  • Madagascar
  • Malaysia
  • Mexico
  • Nicaragua
  • Pakistan
  • Siri Lanka
  • Turkey
  • Vietnam

Men nei, de går nok ikke via USA før de kommer til Norge. 

Anonymkode: 6021a...908

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Eller eksporteres alle Levis til USA hvor de får denne nye tollsatsen på seg, og så blir det dyrere for oss i Norge å kjøpe den fra USA? Eller vil det bare bli amerikanere som vil få denne nye, dyrere buksa, mens vi fra resten av verden kan importere direkte fra Asia uten denne amerikanske toll-satsen. 

Toll er noe en nasjon kan innføre på varer som importeres til landet. Norge har toll på ost (for å beskytte norske bønder). Norge kan ikke innføre norsk toll på Irland-produsert Jarlsberg solgt i Sverige, det går ikke an. Norge har av en eller annen grunn også toll på klær, selv om vi ikke har noe særlig klesproduksjon å beskytte. 

USA kan innføre toll på Asia-produserte Levisbukser som importeres til USA. Trump gjør dette for å tvinge produksjonen hjem til moderlandet. 

Det som i praksis skjer når et land innfører toll på varegrupper er at prisene internt i landet stiger. Ingen eksportør eller importør er villig til å dekke tollkostnaden, så den dyttes over på sluttforbruker. 

Det er mange sure amerikanere på hissige debattforumer rundt om som er virkelig i dårlig humør fordi Nintendo har varslet at Switch2 kommer til å stige i pris tilsvarende tollsatsen som er innført. Stemningen er at japanske Nintendo burde ta tollkostnaden, for amerikanerne er jo en uskyldig part i denne krigen mot urettferdighet

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det litt slik det er med Apple, "made in California, assembled in China" som spiller inn? Og et eller annet annet "spill" her vi ikke har mulighet til å se?

Klær er en av relativt få varegrupper med en særtoll inn til landet, så det gjør vel ikke saken bedre.

Og jeg klarer ikke forstå hvorfor Norge ikke kan innføre norsk eksport-toll på Jarlsberg, som i innlegget over meg, så det forteller meg i grunn at nå burde jeg klappe igjen. Ville i grunn bare skyte inn at heller ikke jeg forstår det her 😂

Anonymkode: 2d04d...a7e

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Levis er amerikansk. Alle buksene produseres i Asia. Når så buksene bestilles til Norge (til butikkene) så vil de, buksene, sendes fra Asia, til Norge. Men USA legger på en toll på ... la oss den ender opp med å bli 25 %. Så buksa som koster 100 kr å produsere, 50 kr å sende, og uten amerikansk toll, la oss si prisen for norske butikker vil være 300 kr. Så kommer norske avgifter og toll på toppen, og så skal selvfølgelig den norske butikken ha avanse.

Så kommer spørsmålet mitt. Den tollen som USA legger på varer de kjøper fra Asia (Levis - som uten at den noensinne har vært i USA, men fordi det er et firma i USA som eier varemerket), skal den tollen legges på her i Norge og så skal den tollen sendes til USA? 

Levi’s vil bli mye dyrere nå, ja.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Er det litt slik det er med Apple, "made in California, assembled in China" som spiller inn? Og et eller annet annet "spill" her vi ikke har mulighet til å se?

Klær er en av relativt få varegrupper med en særtoll inn til landet, så det gjør vel ikke saken bedre.

Og jeg klarer ikke forstå hvorfor Norge ikke kan innføre norsk eksport-toll på Jarlsberg, som i innlegget over meg, så det forteller meg i grunn at nå burde jeg klappe igjen. Ville i grunn bare skyte inn at heller ikke jeg forstår det her 😂

Anonymkode: 2d04d...a7e

Hva mener du egentlig med norsk eksporttoll på Jarlsberg? Skulle Norge pålegge toll for å selge Jarlsberg ut av landet (eksportere)? Hva i all verden skulle være hensikten med det? 

Men Norge kan jo ikke pålegge en toll på svensk import, uavhengig av om osten kommer fra Norge eller Irland. Sverige styrer seg selv. 

Anonymkode: 85b1c...8e7

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (3 timer siden):

Det er mange sure amerikanere på hissige debattforumer rundt om som er virkelig i dårlig humør fordi Nintendo har varslet at Switch2 kommer til å stige i pris tilsvarende tollsatsen som er innført. Stemningen er at japanske Nintendo burde ta tollkostnaden, for amerikanerne er jo en uskyldig part i denne krigen mot urettferdighet

Har sett noen intervjuer med "den jevne amerikaner" som mener at økede tollsatser ikke kommer til å ramme dem personlig, for det er produsentene og importørene som kommer til å ta den regninga. Og så se det sakte demre for dem når de får forklart hvordan produsent og importør kommer til å dekke den ekstra kostnaden... 

Anonymkode: 83b89...708

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Denne Aftenposten-artikkelen ga meg svar på det jeg lurte på. 

Jeg formulerte ikke innlegget mitt godt nok til at dere kunne gi meg svar på spørsmålet mitt, men takk for at dere prøvde. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.4.2025 den 20.51):

Hvorfor tror skal evt et annet lands toll ha noe å si for det som importeres til Norge ?

Anonymkode: c1437...afd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...