AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 17:23 #41 Del Skrevet tirsdag kl 17:23 Men tingen er at ingen kan si at ikke ts hadde fått disse ettervirkningene uansett, det er ikke sammenheng mellom sykdomslengde og hvilke men man evt kommer ut av det med. Ergo kan det ikke bevises at forsinket innleggelse er årsak til skadene, og da får hun ikke erstatning. Prøve kan man selvfølgelig, men sjansen for gjennomslag er liten. Anonymkode: 1b443...8e9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 17:23 #42 Del Skrevet tirsdag kl 17:23 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Det fungerer ikke sånn i praksis dessverre. Saksbehandleren du får tildelt er suveren både medisinsk og juridisk. Saksbehandler utreder saken etter egen forståelse (god eller dårlig) og forbereder saken for medisinsk sakkyndig vurdering. Den medisinsk sakkyndige får tilsendt en kort oppsummering av saken, pasientjournal og noen standardiserte spørsmål, og sender en «sakkyndig vurdering» av dette tilbake til saksbehandleren. Problemet er at saksbehandler kan tolke den sakkyndige vurderingen akkurat som de vil og/eller ignorere det som er skrevet. Jeg søkte om erstatning fordi skaden har gjort meg ufør. Den medisinsk sakkyndige var enig med meg. Saksbehandleren mente jeg ville blitt ufør uansett. Dette ble begrunnet med oppdiktet sykdom. Medisinsk sakkyndig mente også jeg hadde 25% varige men. Saksbehandler mente 15% under tvil. Jeg fikk etterhvert hjelp av advokat, men saksbehandler er som sagt juridisk suveren også… Anonymkode: f8fd9...85d Oii, høres egentlig mer slitsomt ut enn man skulle håpe. Virker jo så enkelt og greit når man følger skjema på nettsiden deres. Anonymkode: cb29a...923 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 17:50 #43 Del Skrevet tirsdag kl 17:50 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Men tingen er at ingen kan si at ikke ts hadde fått disse ettervirkningene uansett, det er ikke sammenheng mellom sykdomslengde og hvilke men man evt kommer ut av det med. Ergo kan det ikke bevises at forsinket innleggelse er årsak til skadene, og da får hun ikke erstatning. Prøve kan man selvfølgelig, men sjansen for gjennomslag er liten. Anonymkode: 1b443...8e9 Men bevise er jo der? Jeg var hos legen på onsdag da var jeg dårlig og gråt, fredag var jeg der igjen og tryglet om å få noe mot hodepinen. Hadde hjernehinnebetennelse blitt behandlet før hadde jeg jo mest sannsynlig sluppet unna med et lettere forløp. Jeg hadde 100% bakterier over alt. Og jeg hadde vannkopper i hjernen og ryggmargen og fikk resept på Ibux 🤷🏾♀️ Anonymkode: cb29a...923 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 18:02 #44 Del Skrevet tirsdag kl 18:02 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men bevise er jo der? Jeg var hos legen på onsdag da var jeg dårlig og gråt, fredag var jeg der igjen og tryglet om å få noe mot hodepinen. Hadde hjernehinnebetennelse blitt behandlet før hadde jeg jo mest sannsynlig sluppet unna med et lettere forløp. Jeg hadde 100% bakterier over alt. Og jeg hadde vannkopper i hjernen og ryggmargen og fikk resept på Ibux 🤷🏾♀️ Anonymkode: cb29a...923 Nei, du forstår ikke hva jeg sier. Det er ingen sammenheng mellom sykdomslengde og alvorlighetsgrad, det er heller ikke sånn at du hadde unngått ettervirkninger om du ble lagt inn første gang du var hos lege, det er det ingen som vet. Og fordi ingen vet kan det heller ikke bevises at legen gjorde feil og at du har rett på erstatning. Du hadde en viral hjernehinnebetennelse, alle legges ikke inn på sykehus med det. Så det er ikke så rett frem som du mener selv, men som sagt, det er jo bare å søke og se. Anonymkode: 1b443...8e9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 18:05 #45 Del Skrevet tirsdag kl 18:05 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, du forstår ikke hva jeg sier. Det er ingen sammenheng mellom sykdomslengde og alvorlighetsgrad, det er heller ikke sånn at du hadde unngått ettervirkninger om du ble lagt inn første gang du var hos lege, det er det ingen som vet. Og fordi ingen vet kan det heller ikke bevises at legen gjorde feil og at du har rett på erstatning. Du hadde en viral hjernehinnebetennelse, alle legges ikke inn på sykehus med det. Så det er ikke så rett frem som du mener selv, men som sagt, det er jo bare å søke og se. Anonymkode: 1b443...8e9 Ja, nå forstår jeg hva du mener ja. Jeg tolket det du skrev feil Anonymkode: cb29a...923 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:20 #46 Del Skrevet tirsdag kl 20:20 Uansett hva slags sjanse andre mener at du har til å få erstatning så håper jeg at du uansett vil sende en klage. Det kan være viktig at hendelsen blir registrert og det vil kanskje føles bedre for deg også. Anonymkode: 9da8b...075 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 06:40 #47 Del Skrevet onsdag kl 06:40 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Uansett hva slags sjanse andre mener at du har til å få erstatning så håper jeg at du uansett vil sende en klage. Det kan være viktig at hendelsen blir registrert og det vil kanskje føles bedre for deg også. Anonymkode: 9da8b...075 Takk, jeg vil egentlig at ingen annen menneske skal måtte gå gjennom det jeg har gjort. På starten følte jeg at alt var min skyld, jeg var for syk til å tilbringe tid med familien og stille opp for mine barn. Men realiteten er at jeg oppsøkte legen 2 ganger før jeg holdt på å dø. Det kunne endt verre Anonymkode: cb29a...923 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 05:58 #48 Del Skrevet torsdag kl 05:58 Jeg var hos legen nå, spurte om utskrift av journal fra de dagene men ble avvist, hun sa jeg må forholde meg til epikrise fra sykehuset når det kommer til hjernehinnebetennelsen. Syntes dette var veldig rart, hvorfor kunne hun ikke bare gi meg utskrift av de dagene jeg var der på time Anonymkode: cb29a...923 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 06:47 #49 Del Skrevet torsdag kl 06:47 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Jeg var hos legen nå, spurte om utskrift av journal fra de dagene men ble avvist, hun sa jeg må forholde meg til epikrise fra sykehuset når det kommer til hjernehinnebetennelsen. Syntes dette var veldig rart, hvorfor kunne hun ikke bare gi meg utskrift av de dagene jeg var der på time Anonymkode: cb29a...923 Du har rett til å få innsyn i din egen journal. Så ikke hør på legen din. Spør legesekretæren i "luka". De kan ikke nekt deg å få utskrift. Jeg fikk 600 sider med utskrift/ journal i min sak. Anonymkode: 58e6b...e73 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 06:56 #50 Del Skrevet torsdag kl 06:56 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du har rett til å få innsyn i din egen journal. Så ikke hør på legen din. Spør legesekretæren i "luka". De kan ikke nekt deg å få utskrift. Jeg fikk 600 sider med utskrift/ journal i min sak. Anonymkode: 58e6b...e73 Pasientrettighetsloven paragraf 1-5. Du har med loven i hånd rett til å få utskrift. Dette burde legen din visst. Mulig h*en ikke orket jobben med utskrift. Det er for dårlig. Ikke gi deg. Vær tydelig når du spør i luka. "Jeg ønsker utskrift av min journal". -du treng ikke å forklare noe. Anonymkode: 58e6b...e73 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 07:02 #51 Del Skrevet torsdag kl 07:02 Jeg gikk gjennom flere hundre saker hos NPE i forbindelse med masteren min, og selv om det begynner å bli lenge siden husker jeg at det var svært få av sakene som endte med erstatning til pasienten. Og det må vel kanskje være sånn, årsakssammenheng er blant annet ganske vanskelig å bevise. Det er i tillegg ikke alltid enkelt for en lege å forutse at en "enkel" hodepine (for eksempel) kan være noe langt mer alvorlig. Vil tro alt for mange som går til legen med symptomer i utgangspunktet har uskyldige, forbigående plager. Men jeg synes de fleste som faktisk opplever en svikt i systemet likevel bør prøve. Håper det løser seg for deg, det er forferdelig at du opplevde det du gikk gjennom. Krysser fingrene ❤️ Anonymkode: 117be...c2a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 07:10 #52 Del Skrevet torsdag kl 07:10 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Pasientrettighetsloven paragraf 1-5. Du har med loven i hånd rett til å få utskrift. Dette burde legen din visst. Mulig h*en ikke orket jobben med utskrift. Det er for dårlig. Ikke gi deg. Vær tydelig når du spør i luka. "Jeg ønsker utskrift av min journal". -du treng ikke å forklare noe. Anonymkode: 58e6b...e73 Jeg satt og sa jeg vil ha utskrift. Hu sa det går ikke. Så leste hu litt i journalen og sa vi må forholde oss til epikrise fra sykehuset. Jeg sa jeg vil vite hvilken tilstand legen mener jeg var i når jeg kom inn 2 ganger den uken alt gikk galt. Men hu sa det går ikke å printe ut. Anonymkode: cb29a...923 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 07:13 #53 Del Skrevet torsdag kl 07:13 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg gikk gjennom flere hundre saker hos NPE i forbindelse med masteren min, og selv om det begynner å bli lenge siden husker jeg at det var svært få av sakene som endte med erstatning til pasienten. Og det må vel kanskje være sånn, årsakssammenheng er blant annet ganske vanskelig å bevise. Det er i tillegg ikke alltid enkelt for en lege å forutse at en "enkel" hodepine (for eksempel) kan være noe langt mer alvorlig. Vil tro alt for mange som går til legen med symptomer i utgangspunktet har uskyldige, forbigående plager. Men jeg synes de fleste som faktisk opplever en svikt i systemet likevel bør prøve. Håper det løser seg for deg, det er forferdelig at du opplevde det du gikk gjennom. Krysser fingrene ❤️ Anonymkode: 117be...c2a Så dvs etter dine erfaring blir saken henlagt? Jeg tror jo egentlig det samme. Men tenker har det ingenting å si om legen avviser deg på døra, du står i gangen og griner for en hodepine som er forferdelig? Legen får dårlig samvittighet og ringer deg når du har kommet hjem og gir deg Ibux og sykemelding for 2 dager med ny time. Jeg var der igjen, hu tok ingen prøver kan fort være at blodprøvene ikke hadde slått ut noe som helst. Men jeg ville jo så gjerne at hu tok en crp i det minste. men igjen som du sier hun kunne ikke se for seg at en hodepine med stiv nakke, lysskyhet og svarte sterke ringer under øynene kunne vært no alvorlig. Anonymkode: cb29a...923 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:28 #54 Del Skrevet torsdag kl 08:28 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg satt og sa jeg vil ha utskrift. Hu sa det går ikke. Så leste hu litt i journalen og sa vi må forholde oss til epikrise fra sykehuset. Jeg sa jeg vil vite hvilken tilstand legen mener jeg var i når jeg kom inn 2 ganger den uken alt gikk galt. Men hu sa det går ikke å printe ut. Anonymkode: cb29a...923 Meld dette inn til Statsforvalter, at legen din bryter norsk lov, så ska du se at ting får fart på seg. Men skjønner at du har nok med å forholde deg til en søknad/ting om gangen. Legen din bryter norsk lov. Rett og slett. Som nevnt, jeg ville bare gått i luken å bedt en legesekretær om utskrift. Ikke bry deg om hva "legen tenker" om deg. H*n har nok evig nok med alt som skal gjøres ellers med andre pasienter. Stå på ditt. Det kan oppleves litt vanskelig å stå opp for seg selv men nå må du det. Lets go❤️du klarer det! Anonymkode: 58e6b...e73 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:35 #55 Del Skrevet torsdag kl 08:35 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Meld dette inn til Statsforvalter, at legen din bryter norsk lov, så ska du se at ting får fart på seg. Men skjønner at du har nok med å forholde deg til en søknad/ting om gangen. Legen din bryter norsk lov. Rett og slett. Som nevnt, jeg ville bare gått i luken å bedt en legesekretær om utskrift. Ikke bry deg om hva "legen tenker" om deg. H*n har nok evig nok med alt som skal gjøres ellers med andre pasienter. Stå på ditt. Det kan oppleves litt vanskelig å stå opp for seg selv men nå må du det. Lets go❤️du klarer det! Anonymkode: 58e6b...e73 Jeg bare lurer på hva legen din prøver å "dysse ned"? Hvorfor vil h*n ikke at du skal se hva som er skrevet der? Jeg tenker at så lenge du ikke får utskrift så er det ting som må dysses ned. Så får mælegen bevise det motsatte ved å gi deg utskrift. Hvis du blir nødt til å be om utskrift via Statsforvalter, kan fastlegen bli undersøkt og i verste fall risikere få advarsel fra Helsetilsynet. Og tro meg, det ønsker ikke legen din. Legen kan risikere å miste lisensen sin. Anonymkode: 58e6b...e73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:35 #56 Del Skrevet torsdag kl 08:35 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg var hos legen nå, spurte om utskrift av journal fra de dagene men ble avvist, hun sa jeg må forholde meg til epikrise fra sykehuset når det kommer til hjernehinnebetennelsen. Syntes dette var veldig rart, hvorfor kunne hun ikke bare gi meg utskrift av de dagene jeg var der på time Anonymkode: cb29a...923 Jeg ville sendt elektronisk melding, slik at du har det svart på hvitt dersom de nekter deg innsyn i egen journal. Deretter ville jeg brukt denne dokumentasjonen og tatt kontakt med statsforvalteren. Anonymkode: e1762...00e 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:42 #57 Del Skrevet torsdag kl 08:42 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg ville sendt elektronisk melding, slik at du har det svart på hvitt dersom de nekter deg innsyn i egen journal. Deretter ville jeg brukt denne dokumentasjonen og tatt kontakt med statsforvalteren. Anonymkode: e1762...00e Lurt forslag! Så er det dokumentert. Legen anser nok pasienten/ts slik at hun kommer ikke til å gå videre med dette. Legen utnytter muligens at pasienten er sårbar. Håper virkelig at du, trådstarter, følger dette opp og ikke gir deg. Legen sitter med så mye makt, og vet det. - men det er DU selv som bestemmer over dine journaler. Punktum. Anonymkode: 58e6b...e73 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 10:05 #58 Del Skrevet torsdag kl 10:05 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så dvs etter dine erfaring blir saken henlagt? Jeg tror jo egentlig det samme. Men tenker har det ingenting å si om legen avviser deg på døra, du står i gangen og griner for en hodepine som er forferdelig? Legen får dårlig samvittighet og ringer deg når du har kommet hjem og gir deg Ibux og sykemelding for 2 dager med ny time. Jeg var der igjen, hu tok ingen prøver kan fort være at blodprøvene ikke hadde slått ut noe som helst. Men jeg ville jo så gjerne at hu tok en crp i det minste. men igjen som du sier hun kunne ikke se for seg at en hodepine med stiv nakke, lysskyhet og svarte sterke ringer under øynene kunne vært no alvorlig. Anonymkode: cb29a...923 Det er helt umulig å si. Du opplevde jo forverring så nært i tid at det fort kan tenkes at saksbehandlerne mener det var uforsvarlig av legen å sende deg hjem igjen uten videre prøver. Jeg mente ikke med innlegget mitt at du skulle miste troen på saken din, du bør absolutt prøve hvis du selv mener vilkårene er oppfylt. Ta kontakt med NPE, så tar du det derfra. Erstatning er et skikkelig vanskelig rettsområde, og spesielt pasientskade. Anonymkode: 117be...c2a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:25 #59 Del Skrevet torsdag kl 19:25 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Lurt forslag! Så er det dokumentert. Legen anser nok pasienten/ts slik at hun kommer ikke til å gå videre med dette. Legen utnytter muligens at pasienten er sårbar. Håper virkelig at du, trådstarter, følger dette opp og ikke gir deg. Legen sitter med så mye makt, og vet det. - men det er DU selv som bestemmer over dine journaler. Punktum. Anonymkode: 58e6b...e73 Jeg har ikke energi til å krangle eller kreve noe. Jeg nevnte det to ganger og jeg så hun leste notatene jeg ville ha men leste de ikke høyt og ville ikke printe ut, hun sa bare: du må forholde deg til det sykehuset skrev og leste det de skrev, men jeg har jo allerede lest det fra sykehuset Anonymkode: cb29a...923 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:26 #60 Del Skrevet torsdag kl 19:26 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg ville sendt elektronisk melding, slik at du har det svart på hvitt dersom de nekter deg innsyn i egen journal. Deretter ville jeg brukt denne dokumentasjonen og tatt kontakt med statsforvalteren. Anonymkode: e1762...00e Jeg ville først ikke sende det, men nå sendte jeg inn en melding på Helsenorge Anonymkode: cb29a...923 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå