AnonymBruker Skrevet 7. april #1 Del Skrevet 7. april Samboeren min vil dele alt 50/50, uavhengig av inntekt, dette gjelder for det meste faste utgifter som f.eks. husleie, mat, strøm osv. Når det kommer til «kos» så blir det mer «du tok sist, så denne gangen tar jeg det», men nå har vi gått til innkjøp av noe til hjemmet hvor jeg har lagt ut frem til han kan betale tilbake. Når han spør om hva han skylder meg, og jeg gir han summen, så skal han plutselig påpeke alt han har kjøpt inn til hjemmet. Forskjellen her er jo at det vi har kjøpt nå, har vi blitt enige om i fellesskap, mens de tingene han sikter til, er ting han har kjøpt uten at vi har pratet om det først. Er jeg urimelig som påpeker forskjellen for han? Jeg syns ikke det blir riktig at jeg legger ut for noe som vi har avtalt og blitt enige om, så skal han ta opp småtteri her og der som han har kjøpt, uten at det strengt talt var nødvendig eller «avtalt». ? Anonymkode: 349c8...f3a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april #2 Del Skrevet 7. april Økonomi er alltid vanskelig når en eller begge har store problemer med å kommunisere og samarbeide. Og føre regnskap er sjeldent lurt.. hvor den ene åpenbar «tjener på det». Det viktigste er at det føles rettferdig for begge – og at dere har en åpen og respektfull samtale om det. Økonomi kan vekke følelser av skam, urettferdighet eller maktbalanse, så det er viktig å snakke om det jevnlig og trygt. Dere blir enige om hva dere kjøper i fellesskap og sparer til det. Individuelle kjøp går fra egen pengebok og ikke samboers. Dette gjelder også gaver..du har rett som påpeker forskjellen. Anonymkode: 16622...08e 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april #3 Del Skrevet 7. april Å dele likt i begynnelsen av et forhold er ok. Men hadde ikke orket det om kommunikasjonen var så dårlig allerede. Anonymkode: feaec...1ff 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tipaa Skrevet 7. april #4 Del Skrevet 7. april Hva med å lage en avtale at alle summer over xxx kr skal diskuteres hvis det skal deles 50/50? 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april #5 Del Skrevet 7. april Tipaa skrev (30 minutter siden): Hva med å lage en avtale at alle summer over xxx kr skal diskuteres hvis det skal deles 50/50? Det var et veldig godt forslag! Takk. TS. Anonymkode: 349c8...f3a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april #6 Del Skrevet 8. april Hvor lenge har dere bodd sammen? Det naturlige er jo å bli enig om ting som skal kjøpes i fellesskap. Og sånn dere kommuniserer håper jeg dere har en samboer kontrakt som viser hvem som eier hva og hvordan verdier skal fordeles ved brudd/død. Anonymkode: 711a4...7a2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april #7 Del Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det var et veldig godt forslag! Takk. TS. Anonymkode: 349c8...f3a Bare husk at mange bekker små osv. å betalte halvparten av masse småinnkjøp kan fort bli veldig dyrt. Anonymkode: af8c1...f07 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april #8 Del Skrevet 8. april Hadde ikke giddet, tolker det som at han enten er gjerrig, har dårlig råd, eller begge deler siden du må vente til han kan betale deg tilbake. Anonymkode: 60a7f...848 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 8. april #9 Del Skrevet 8. april nei du er ikke urimelig, han er. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april #10 Del Skrevet 8. april Når det gjelder ting man trenger til felles hjem så er det uansett en dårlig plan å legge 50-50 i det. Jeg og mannen kjøpte bare annenhver ting, sånn omtrent. Da visste vi jo hva som var hvem sitt. Og man kunne selv velge den kvaliteten man ønsket. Det ble derfor automatisk slik at den som ønsket høyest kvalitet av noe, var den som kjøpte det. Anonymkode: feaec...1ff 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april #11 Del Skrevet 8. april Han er gjerrig og utnytter deg så mye han kan. Anonymkode: b7b3f...9ce 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april #12 Del Skrevet 8. april Og sånn vil du ha det resten av ditt liv? Anonymkode: 2475c...d63 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april #13 Del Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvor lenge har dere bodd sammen? Det naturlige er jo å bli enig om ting som skal kjøpes i fellesskap. Og sånn dere kommuniserer håper jeg dere har en samboer kontrakt som viser hvem som eier hva og hvordan verdier skal fordeles ved brudd/død. Anonymkode: 711a4...7a2 «Sånn vi kommuniserer» ? Det har jo ikke vært problem med kommunikasjonen, er vel heller vært at dette er en helt ny problemstilling i vårt samboerskap. Anonymkode: 349c8...f3a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april #14 Del Skrevet 8. april Helt innafor å poengtere overfor han at ting man har snakket om å kjøpe i felleskap, skal dekkes av begge. Ting man bare kjøper uten å ha snakket med den andre, kan man ikke forvente at begge skal betale, det sier seg selv. Min mann finne på å kjøpe masse digitale duppeditter som gjør livet vårt enklere, men siden jeg overhode ikke hadde behov for det og hadde fint klart meg uten, får det stå på hans regning. Feks ville han ha en mye større tv, selv om den vi hadde fungerte helt fint. Jeg var fornøyd med den, og den var passe stor for meg. Men han ville på død og liv ha en megastor tv, så da fikk han kjøpe den selv. Anonymkode: e2a4d...111 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april #15 Del Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Helt innafor å poengtere overfor han at ting man har snakket om å kjøpe i felleskap, skal dekkes av begge. Ting man bare kjøper uten å ha snakket med den andre, kan man ikke forvente at begge skal betale, det sier seg selv. Min mann finne på å kjøpe masse digitale duppeditter som gjør livet vårt enklere, men siden jeg overhode ikke hadde behov for det og hadde fint klart meg uten, får det stå på hans regning. Feks ville han ha en mye større tv, selv om den vi hadde fungerte helt fint. Jeg var fornøyd med den, og den var passe stor for meg. Men han ville på død og liv ha en megastor tv, så da fikk han kjøpe den selv. Anonymkode: e2a4d...111 Hva med oppussing av kjøkken, oppussing av bad, maling i stuen, nye gardiner etc? Vi har bodd sammen i 20 år. Det er ikke mye av det vi og dermed jeg har lagt penger i denne tiden som jeg tenker ikke var nødvendig. Da blir en TV billig. Anonymkode: f04a0...0c4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april #16 Del Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (18 timer siden): Samboeren min vil dele alt 50/50, uavhengig av inntekt, dette gjelder for det meste faste utgifter som f.eks. husleie, mat, strøm osv. Når det kommer til «kos» så blir det mer «du tok sist, så denne gangen tar jeg det», men nå har vi gått til innkjøp av noe til hjemmet hvor jeg har lagt ut frem til han kan betale tilbake. Når han spør om hva han skylder meg, og jeg gir han summen, så skal han plutselig påpeke alt han har kjøpt inn til hjemmet. Forskjellen her er jo at det vi har kjøpt nå, har vi blitt enige om i fellesskap, mens de tingene han sikter til, er ting han har kjøpt uten at vi har pratet om det først. Er jeg urimelig som påpeker forskjellen for han? Jeg syns ikke det blir riktig at jeg legger ut for noe som vi har avtalt og blitt enige om, så skal han ta opp småtteri her og der som han har kjøpt, uten at det strengt talt var nødvendig eller «avtalt». ? Anonymkode: 349c8...f3a Du er selvfølgelig ikke urimelig. 50/50 burde være normen for alle som lever sammen. Alt for mange som lever av og på partneren sin bare fordi det var slik en gang i tiden. Men vi lever ikke i den tiden hvor kvinnen gikk hjemme og mannen gikk på arbeid. Anonymkode: 4a41d...d4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april #17 Del Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Du er selvfølgelig ikke urimelig. 50/50 burde være normen for alle som lever sammen. Alt for mange som lever av og på partneren sin bare fordi det var slik en gang i tiden. Men vi lever ikke i den tiden hvor kvinnen gikk hjemme og mannen gikk på arbeid. Anonymkode: 4a41d...d4b Du har ikke lest innlegget skjønner jeg. Ts blir pålagt halvparten av utgifter hun aldri har sagt seg enig i. Anonymkode: 79f56...132 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april #18 Del Skrevet 8. april Hva i alle… Situasjonen er altså at dere har gjort er stort innkjøp, la oss si en TV til 20.000kr. Dere skal eie sammen og betale 50% hver. Du har lagt ut hele beløpet, og han skylder deg halvparten. Han forsøker å betale tilbake sin andel ved å gi deg eierskap av ting han har kjøpt tidligere? Feks «Denne brødristeren kostet 900kr. Da trekker vi fra 450kr, også eier du halve brødristeren.» Er det… er det… riktig? Anonymkode: eda3a...9a3 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #19 Del Skrevet 9. april Tipaa skrev (På 7.4.2025 den 21.37): Hva med å lage en avtale at alle summer over xxx kr skal diskuteres hvis det skal deles 50/50? Ikke lurt, da kan han jo småshoppe småræl hele tiden og så kreve at ta skal kjøpe noe til 8000 kroner fordi han har brukt 4000 på småting siste tiden… Anonymkode: 9ecdd...171 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #20 Del Skrevet 9. april Det er jo feil. La oss si at fyren vil ha en tv til 20 000. Og hun kunne nøyet seg med en til 4000. Da kan han ikke bare dra å kjøpe dyr tv og klage etterpå. Eksen min gjøre lignende, kjøpte dyre ferier som "gaver" og ville spleise etterpå. Det er en grunn til at vi ikke er sammen mer. Anonymkode: 1558e...69f 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå