Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Mattilsynet (eller hvem det nå er) sier i sin liste over hva gravide bør/ikke bør spise at man kan drikke:

1-2 kopper kaffe om dagen

1-2 kopper kaffe er noe helt annet en 1 cappucino / caffe latte.

I cappucino og caffe latte er det 1 espresso shot.

I en espersso shot er det 16 ganger så mye koffein som i en kaffe kopp

Så jeg ville ikke drukket caffe latte eller cappucino daglig i hvertfall...

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
1-2 kopper kaffe er noe helt annet en 1 cappucino / caffe latte.

I cappucino og caffe latte er det 1 espresso shot.

I en espersso shot er det 16 ganger så mye koffein som i en kaffe kopp

Så jeg ville ikke drukket caffe latte eller cappucino daglig i hvertfall...

Men husk at en espresso også er langt mindre i mengde enn en kopp kaffe.

Det intresante er vel hvor mye koffein en får i seg fremfor konsenrasjonen av dette.

denne siden står det ganske mye om kaffe, espresso, og koffein.

Der står det at en kopp kaffe inneholder 80-90 mg koffein, mens en espresso inneholder 40 mg koffein.

Endret av Snuppelure
Gjest Gamle Alex
Skrevet

En espresso er liten.

Synes det da er verre hvis man drikker 1 l cola pr dag, tenk på alt det sukkeret da

Skrevet

Synes det da er verre hvis man drikker 1 l cola pr dag, tenk på alt det sukkeret da

Samme tenkte jeg. Drikker knapt cola naa som jeg ikke er gravid og kommer hvertfall ikke til aa helle i meg en liter hver dag naar jeg blir gravid. Synes det er rart at cola staar paa "tillatt"-listen, noen kan jo komme til aa tro at det er det samme som at det blir anbefalt...

Gjest Gamle Alex
Skrevet

Igjen så er alt " med måte"

Litt kaffe¨

Litt cola

litt usunn mat

Masse sunn mat

Ikke røyk

Skrevet

Tviler på at noen tror at man anbefaler å drikke cola.

Jeg er på ingen måte hysterisk......men prøvde likevel å ikke drikke mere enn det mattilsynet anbefalte. Drakk jeg feks 1/2 l cola om kvelden tok jeg bare 2 kopper te om dagen....men skulle jeg ha lyst på en kaffe en kveld også gjorde jeg det av og til...men ikke hver dag...

Det finnes cola uten sukker og da damer...jeg har ingen problemer m å drikke 1l cola light om dagen.......men nå er jeg ikke gravid heller da....(dårlig unnskydning).

Gjest Gjest
Skrevet
Min mor,og sikkert mange andres drakk gjennom hele svangerskapet, og jeg er vel blitt normal. Uff, jeg blir oppgitt jeg

Ja, og siden det gikk bra med deg så er det ikke skadelig. Jeg har hørt om noen som har røkt og drukket alkohol gjennom svangerskapet og som har fått velskapte barn. Da er vel det trygt også? ;)

Til en mer alvorlig tone: De aller fleste er enig i alt (i allefall det meste) med måte. Alle reagerer ulikt på koffein, derfor velger jeg å være litt forsiktig med det i svangerskapet. Jeg synes det er fint at trådstarter velger å spørre om ting hun er usikker på! :)

Skrevet
Men husk at en espresso også er langt mindre i mengde enn en kopp kaffe.

Det intresante er vel hvor mye koffein en får i seg fremfor konsenrasjonen av dette.

denne siden står det ganske mye om kaffe, espresso, og koffein.

Der står det at en kopp kaffe inneholder 80-90 mg koffein, mens en espresso inneholder 40 mg koffein.

Da jeg var på barrista kurs lærte vi at en espresso shot inneholder 16 ganger så mye koffein som en kaffe kopp. Det vil da si at en caffelatte / capuccino inneholder 16 ganger så mye koffein enn en kaffe kopp.

Da jeg gikk gravid drakk jeg vel noen capuccino, men ikke flere om dagen.. Alt med måte så går det vel greit vil jeg tro!

Gjest Gjest
Skrevet
Min mor,og sikkert mange andres drakk gjennom hele svangerskapet, og jeg er vel blitt normal. Uff, jeg blir oppgitt jeg

Og hvem er det som skal definere "normal"? Du selv? Det blir vel litt subjektivt ;)

Gjest Primula
Skrevet
Da jeg var på barrista kurs lærte vi at en espresso shot inneholder 16 ganger så mye koffein som en kaffe kopp. Det vil da si at en caffelatte / capuccino inneholder 16 ganger så mye koffein enn en kaffe kopp.

Da jeg gikk gravid drakk jeg vel noen capuccino, men ikke flere om dagen.. Alt med måte så går det vel greit vil jeg tro!

Har du denne informasjonen noe sted? Synes det er merkelig at du hevder at det er så mye mer koffein i espresso når den kaffe- siden det ble linket til tidligere skriver dette:

"Er det ekstra mye koffein i espresso?

Nei, faktisk så er det mindre enn i "vanlig" koke-kaffe! Mens det pr 1,5 dl trakte- og kokekaffe finnes 80-90 mg koffein inneholder lik mengde espresso 40 mg - dvs det samme som te inneholder….."

Det blir mye feil- informasjon rundt omkring føler jeg...

Greit at alt skal skje med måte, men dersom det er 16 ganger mer koffein i latte/ cappucino enn i kaffe, så kan det umulig være bra å drikke det.

Gjest Gjest
Skrevet

Hadde vært interessant å vite hvilke baristakurs som forteller kursdeltakerne at et shot espresso har 16 ganger mer kaffein enn en koppp vanlig kaffe. At en kopp espresso har 16 ganger mer kaffein enn en kopp kaffe, ja kanskje, men ikke at en shot har det.

FInner forøvrig faglig støtte for det her:

http://home.howstuffworks.com/question645.htm

http://www.faqs.org/ftp/faqs/caffeine-faq

http://www.allegrocoffee.com/page.php/id/38

Skrevet

Ser at man anbefaler at man kan drikke max 3 kopper om dagen. For min dele er dette alt for mye, jeg har kuttet kaffen helt ut. Er nå litt over 5 mnd på vei og har drukket 3 kaffe latte. Altså, bruk hode og ta til deg det din samvittighet forteller deg.

Gjest Gjest
Skrevet
Hadde vært interessant å vite hvilke baristakurs som forteller kursdeltakerne at et shot espresso har 16 ganger mer kaffein enn en koppp vanlig kaffe. At en kopp espresso har 16 ganger mer kaffein enn en kopp kaffe, ja kanskje, men ikke at en shot har det.

FInner forøvrig faglig støtte for det her:

http://home.howstuffworks.com/question645.htm

http://www.faqs.org/ftp/faqs/caffeine-faq

http://www.allegrocoffee.com/page.php/id/38

En espresso er en shot :) Det er det man bruker i en latte o.l.

Forresten, til deg som skrev om sunn fornuft. I gamle dager så forhindret ikke sunn fornuft å røyke hjemme og i bilen, gravid eller ikke. Barnesele var ikke nødvendig. Noen glass vin under graviditet var greit. Osv osv.. Fremskritt skjer hele tiden, det er bare å følge med.

Gjest Gjest
Skrevet

Espresso tastes stronger but actually contains half to two-thirds the caffeine of a six ounce cup of drip coffee, approximately 50-60 milligrams vs. 100 milligrams in a regular brew

Fra den siste linken som er oppgitt (allegro). 6 ounce tilsvarer 1,2 dl vanlig kaffe - dvs en ganske liten kopp, ikke et krus som vi kanskje tenker på når vi "beregner" hvor mye kaffe som er greit å drikke. Flisespikkeri, kanskje, men sikkert greit å tenke på.

(uten at dette taler i mot espresso)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har sett mye av det stikk motsatte av normalt på grunn av alkohol(til og med små mengder).(jobber som sykepleier) Alkohol i den minste lille mengde er totalt uakseptabelt i et svangerskap synes jeg :frustrert:

Men tror ikke jeg har sett noen skader etter to kopper kaffe daglig ennå......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...