Magdalena Skrevet 13. mars 2006 #1 Skrevet 13. mars 2006 Jeg kom på at det er koffein i disse drikkene også. Jeg drikker sånn omtrent 2 kopper latte/cappucino per dag. Er det noen her som også gjør det under svangerskapet? eller er det bare jeg tro? Glemte å spørre legen om det sist gang jeg var på kontroll. Neste kontroll er i April, så det er ganske lenge til.. jeg spør heller her. Håper ikke det har skadet den lille i magen min. Er 18+3 nå. Men hvis disse drikkene er ikke bra å drikke under sv.skapet, så får jeg heller drikke kakao!!
IdaC Skrevet 13. mars 2006 #2 Skrevet 13. mars 2006 I caffe latte og capuccino er det veldig små mengder kaffe. Legen min sa at jeg trygt kan drikke 3-4 kaffekrus om dagen. Hun sa også at dette med kaffe er viktigst de første mnd og den siste mnd. De første mnd fordi for mye kaffe kan fremkalle abort, og den siste fordi koffein kan sette igang fødsel (koffein i stoooore mengder). Kos deg med kaffen din med god samvittighet. Den lille i magen din tar ikke skade av det
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #3 Skrevet 13. mars 2006 Farlig er det vel neppe, i hvert fall ikke hvis man tenker på misdannelser eller alvorlig kognitive svikt. Men... Koffein er nå engang et sentralstimulerende middel. JEG ville ikke utsatt et foster for det. Små barn reagerer veldig sterkt på feks cola, et lite foster er mye mindre.
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #4 Skrevet 13. mars 2006 Farlig er det vel neppe, i hvert fall ikke hvis man tenker på misdannelser eller alvorlig kognitive svikt. Men... Koffein er nå engang et sentralstimulerende middel. JEG ville ikke utsatt et foster for det. Små barn reagerer veldig sterkt på feks cola, et lite foster er mye mindre. ← Husk at det er enorm forskjell på konsentrasjonen av koffein som fosteret får i seg gjennom blodet til mor, og mengden koffein et barn som selv drikker cola får i seg. Det er nesten ikke sammenliknbart! Jeg drikker en kopp kaffe om dag med god samvittighet.
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #6 Skrevet 13. mars 2006 Husk at det er enorm forskjell på konsentrasjonen av koffein som fosteret får i seg gjennom blodet til mor, og mengden koffein et barn som selv drikker cola får i seg. Det er nesten ikke sammenliknbart! Jeg drikker en kopp kaffe om dag med god samvittighet. ← Dette er vel ikke helt riktig? Konsentrasjonen av koffein (alternativt alkohol dersom mor drikker det) er vel like høy hos barnet så lenge det ligger i magen, dvs. får det gjennom mors blod? Eller er jeg helt på jordet nå? Det er først nå barnet er ute og får i seg disse stoffene gjennom morsmelken at konsentrasjonen blir en helt annen... Dersom mor har f.eks. 1,0 i promille, vil også konsentrasjonen av alkohol i morsmelka være 1,0 promille. Dette tilsvarer altså om vi skulle drukket en drink med 1,0 promille alkohol i. Og sammenliknet med vanlig øl, som har et alkoholinnhol på ca. 4,5 PROSENT, så er dette veldig lite...
Holly Hobbie Skrevet 13. mars 2006 #7 Skrevet 13. mars 2006 Jeg kommer til aa proeve aa unngaa kaffe og andre koffeinholdige drikker naar jeg blir gravid. Naa i proeveperioden har jeg kuttet ned - blir kanskje en skinny latte om dagen i ukedagene, ingenting i helgene. ``Caffeine usually enters the central nervous system within fifteen minutes of consumption. It slightly increases both blood pressure and heart rate. Caffeine also stimulates urination and thus reduces body fluid levels – an effect considered undesirable during pregnancy, when adequate hydration is important.'' Se mer her: http://www.marchofdimes.com/professionals/681_1148.asp Mer enn to kopper er ikke anbefalt.
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #8 Skrevet 13. mars 2006 Så lenge du syns kaffen smaker bra så fortsett med den. Jeg hadde en periode fra uke 8 til 18 der kaffe smakte PYTON, så da slutta jeg. Nå smaker det godt igjen, og jeg koser meg med en latte eller cappuchino så og si hver dag. Som du sier selv, det er små mengder det dreier seg om. Hadde du tatt espresso intravenøst hadde det vært noe annet, men kos deg med latten din du.
Gjest gjest1 Skrevet 13. mars 2006 #9 Skrevet 13. mars 2006 Husk at det er enorm forskjell på konsentrasjonen av koffein som fosteret får i seg gjennom blodet til mor, og mengden koffein et barn som selv drikker cola får i seg. Det er nesten ikke sammenliknbart! Jeg drikker en kopp kaffe om dag med god samvittighet. ← Gjesten under har rett...fosteret får akkurat like mye koffein i omløpet sitt som moren. Og et foster er jo som kjent, bittelite. Jeg ville ikke drukket kaffe daglig.
Gjest Gamle Alex Skrevet 13. mars 2006 #10 Skrevet 13. mars 2006 Drikk latten din med god sammvitghet. Synes det er så mange som er så vanvittig " redde" for alt
*Emma* Skrevet 13. mars 2006 #11 Skrevet 13. mars 2006 Mattilsynet (eller hvem det nå er) sier i sin liste over hva gravide bør/ikke bør spise at man kan drikke: 1-2 kopper kaffe om dagen eller 3-4 kopper te eller 1 liter Cola.
Gjest gjest1 Skrevet 13. mars 2006 #12 Skrevet 13. mars 2006 Drikk latten din med god sammvitghet. Synes det er så mange som er så vanvittig " redde" for alt ← Problemet er at man ikke vet noe særlig om hva koffein gjør med et foster. Veldig mye er skadelig, men hvor lite er ufarlig? Hvis det i det hele tatt er ufarlig. Er det virkelig gunstig at fosteret blir utsatt for sentralstimulerende midler mens det utvikler sentralnervesystemet..? Vil koffein føre til et mer hyperreaktivt nervesystem? Vil dette igjen føre atferdsproblemer senere? Forskningen har ikke kommet langt på dette feltet. Det er vanskelig å forske på dette, særlig når det gjelder effekter av små mengder av koffein. Pga etiske begrensninger så utføres ofte slike forsøk på dyr, men hvor generaliserbare er disse forsøkene egentlig..? Det er så mange spørsmål som er ubesvart at man neppe kan gi et enkelt svar på dette enda.
Gjest Gamle Alex Skrevet 13. mars 2006 #13 Skrevet 13. mars 2006 Hvordan klarte folk seg for 50 år siden lurer jeg på. Jeg respektere at du vil det beste for ditt barn, men det jeg synes er trist er at når man er gravid så går man og redd for alt mulig og alt det man ikke " kan" Før var det ikke så mye fokus på alt dette og det gikk bra allikevel
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #14 Skrevet 13. mars 2006 Har flere i min omgangskrets som er stordrikkere av kaffe. Ingen av dem har hatt noen komplikasjoner eller annet "tull" i graviditeten. Uansett så bør vel alt nytes med måte. (bortsett fra alkohol, og egentlig også røyk, der har jeg nulltoleranse). Det er ikke skadelig med 2 kopper om dagen.
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #15 Skrevet 13. mars 2006 Hvordan klarte folk seg for 50 år siden lurer jeg på. Før var det ikke så mye fokus på alt dette og det gikk bra allikevel ← Det er vel forsåvidt intet godt argument for at man ikke skal passe på hva man spiser? Idag vet man mye mer om virkningen av forskjellige produkter, f.eks er det almenn vedtatt at røyking er skadelig, noe som ikke var et tema engang for 50 år siden - snarere tvert imot. At man ikke hadde fokus på enkelte ting "før i tiden" betyr ikke nødvendigvis at det dermed ikke er farlig! For 50 år siden hadde man et helt annet kosthold og levesett enn dagens gravide har. Idag bruker vi mye mer tilsettingstoffer, halvfabrikata, utsettes for forurensing etc. Det kan derfor være lurt å tenke igjennom hva man putter i seg, mange småting som i seg selv ikke er å altfor farlige kan fort bli til et overforbuk av koffein, sukker, søtningsmidler etc. etc. Alt med måte og bruk sunn fornuft er vel en grei leveregel når man er gravid.
Gjest Gamle Alex Skrevet 13. mars 2006 #16 Skrevet 13. mars 2006 Alt med måte og sunn fornuft er jeg helt enig i. Derfor er mitt råd at man fint kan ta en latte hvis man vil
Snuppelure Skrevet 13. mars 2006 #17 Skrevet 13. mars 2006 To kopper latte pr dag er innenfor anbefalt område. Det er absolutt tilatt (for de fleste) å innta koffein i svangerskapet, du skal bare begrense inntakte litt ref. anbefaling fra mattilsynet over her.
Flowery Skrevet 13. mars 2006 #18 Skrevet 13. mars 2006 Jeg kuttet ut capucinoen når jeg ble gravid. Har drukket cola for den får jeg ikke halsbrann av. Tror man må drikke ganske store mengder for at det skal være skadelig.
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #19 Skrevet 13. mars 2006 Nå syns jeg at det begynner å bli altfor mange hysteriske kvinnfolk her! Herregud, så lenge dere ikke drikker og ikke røyker og spiser sunt ellers så kan vel ikke noen kopper kaffe skade! Det er viktig å kose seg gjennom svangerskapet, det skal være en fin tid, ikke en tid hvor hysterien overgår alt det fine som er i ferd med å skje!!!! Min mor,og sikkert mange andres drakk gjennom hele svangerskapet, og jeg er vel blitt normal. Uff, jeg blir oppgitt jeg
Flowery Skrevet 13. mars 2006 #20 Skrevet 13. mars 2006 Nå syns jeg at det begynner å bli altfor mange hysteriske kvinnfolk her! Herregud, så lenge dere ikke drikker og ikke røyker og spiser sunt ellers så kan vel ikke noen kopper kaffe skade! Det er viktig å kose seg gjennom svangerskapet, det skal være en fin tid, ikke en tid hvor hysterien overgår alt det fine som er i ferd med å skje!!!! Min mor,og sikkert mange andres drakk gjennom hele svangerskapet, og jeg er vel blitt normal. Uff, jeg blir oppgitt jeg ← Det er vel ikke SÅ mange som drikker gjennom hele svangerskapet..?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå