Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal skrive testamentet vårt.  Vi har ikke felles barn, men barn(voksne) på hver vår side.  Har hus som vi eier 50/50. Vi vil at den gjenlevende skal få bo i huset. Men økonomisk da? Hvordan ville du  satt opp et testamente? 

Anonymkode: 7f145...910

AnonymBruker
Skrevet

Barna arver alt fra sin forelder, forsikring sikrer gjenlevende. Syns det er mest ryddig.

Anonymkode: d06d5...684

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Eneste gangen jeg gir dette rådet her inne er i denne typen tråder; bruk advokat. 

Og fiks samboerkontrakt og fremtidsfullmakt i samme øvelse.

Er utrolig mye verdt å ha disse dokumentene på plass. 

Anonymkode: 35fdb...d64

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har hus som vi eier 50/50. Vi vil at den gjenlevende skal få bo i huset. Men økonomisk da? Hvordan ville du  satt opp et testamente? 

Her ville jeg brukt advokat så dere er helt sikker på at testamentet er helt korrekt med tanke på hva dere ønsker (og er lovlig) at samboer skal ha.

Hvis ikke risikerer dere at den gjenlevende må kjøpe ut hele 50% av boligen fra arvingene til avdøde.

Anonymkode: d498f...e71

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Utover pliktarvsdelen kan man testamentere bort resten fritt, til nåværende samboer, da. Men hvis huset inngår i pliktarvdelen kan det bli vanskelig?

Anonymkode: 537ba...b8e

AnonymBruker
Skrevet

Her er pliktdelsarv skilt ut med kjøp av leiligheter til barna. Så alt vi opparbeider sammen er testamentert til hverandre og livsforsikringer sørger for at vi begge kan sitte med huset om en av oss dør.

Anonymkode: c820e...afd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Barna arver alt fra sin forelder, forsikring sikrer gjenlevende. Syns det er mest ryddig.

Anonymkode: d06d5...684

Jeg er uenig. Man har gjerne vært et team over mange år, dratt lasset sammen praktisk, sørget for at den andre får muligheter, og sammen bygd livet sitt. 

For meg og mannen er det viktig at dette er våre midler, og at lengstlevende skal kunne beholde felles bolig, felles ting, og ha nok til å leve livet vi lenge har drømt om som pensjonister. 

Pengene tilfaller neste generasjon når lengstlevende heller ikke er her lenger, tilsvarende som om hvis det hadde vært felles barn. Sitter selv i en situasjon der far sitter i uskifte, med mye midler, og noe annet enn at det er hans (tidligere deres) penger er helt utenkelig for meg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er uenig. Man har gjerne vært et team over mange år, dratt lasset sammen praktisk, sørget for at den andre får muligheter, og sammen bygd livet sitt. 

For meg og mannen er det viktig at dette er våre midler, og at lengstlevende skal kunne beholde felles bolig, felles ting, og ha nok til å leve livet vi lenge har drømt om som pensjonister. 

Pengene tilfaller neste generasjon når lengstlevende heller ikke er her lenger, tilsvarende som om hvis det hadde vært felles barn. Sitter selv i en situasjon der far sitter i uskifte, med mye midler, og noe annet enn at det er hans (tidligere deres) penger er helt utenkelig for meg. 

Men ts er samboer. Uskifte er ikke et begrep for samboere. Da kan det bli vanskelig å beholde felles bolig hvis det er hele formuen.

Anonymkode: 9b2fd...11b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men ts er samboer. Uskifte er ikke et begrep for samboere. Da kan det bli vanskelig å beholde felles bolig hvis det er hele formuen.

Poenget mitt blir akkurat det samme. 

Og om det blir vanskelig å beholde felles bolig ved dødsfall så tegner man selvfølgelig også felles livsforsikring. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Slik tenker jeg også, men ikke samboer. Hvis han blir borte før meg vil han ordne slik at jeg kan bli boende i huset, og omvendt. Vi har det slik økonomisk at alt vi kjøper deles 50/50. Unntatt kjøretøy. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi kan jo ikke svare uten å vite hvilket handlingsrom dere har. Hva er huset verdt? Finnes det annen formue? For hvis ikke skal jo barna ha 2/3 av avdødes andel uansett og da kan det bli vanskelig å bli boende for den gjenlevende uansett testamente.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil ikke anbefale at noen særkullsbarn av avdøde skal måtte vente på sin arv til lengstlevende dør. Folk kan bli veldig gamle i dag og får noen merkelige ideer på sine gamle dager og er ofte heller ikke i stand til å forvalte andres arv på en god måte. 

Som noen andre skriver her, forsikringer er det som bør sikre at lengstlevende ikke må gå fra gård og grunn, men skal kunne skifte med avdødes særkullsbarn. (Gjeldsforsikring, livsforsikring)

Nå man blir alene er det jo ikke sikkert at man skal ha samme livsstil som to inntekter gir.

Jeg er i samme situasjon som ts, men vi er gift. Jeg skal skifte med mine særkullsbarn om ektefelle faller fra først. Følger arveloven , nedskalerer, lever trygt og godt med det og håper på fred og fordragelighet for alle.

Anonymkode: 2805f...368

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...