Gå til innhold

Dere som jobber i service/uteliv bransjen, hva synes dere om tips?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Selv tipser jeg simpelthen av at jeg er sosialt awkward og føler jeg må, men rent rasjonelt er jeg mot automatisk forventer tips.

Slik jeg ser det skal man som arbeidstaker levere et minstenivå av service. Å møte gjester med et smil, bruke ens kunnskap til å gjøre opplevelsen bedre, å forsøke å være effektiv i arbeidet osv. 

En opplevelse av service både gitt og mottatt kan være subjektiv. Kanskje bartenderen eller servitøren virkelig har gitt innsats for å gi meg en god opplevelse, men jeg har fått langt bedre service før.

Jeg har litt erfaring fra uteliv, men primært er erfaringen ved å være gjest og at jeg har kjent mange titalls mennesker som jobber i disse bransjene.

Ofte har jeg sett en tilsynelatende omvendt sammenheng mellom.jo lengre de er i bransjen og mer "lei" de blir, jo høyere blir forventningene til tips. Har ofte hørt/sett venner klage over manglende tips på grunnlag av at de smilte og var hyggelig, eller behandle en gjest kjipt på grunnlag av at de forrige gjestene var kjipe. Generelt har jeg ofte hørt venner beskrive innsats som fortjente tips, hvor jeg selv vurderer det de beskriver som bare vanlig arbeidsinnsats.

Jeg er fullt åpen for at tips kan være fortjent, men vil gjerne få malt et bilde av hvor grensen går, f.eks to tilfeller av samme type situasjon hvor det illustreres hvorfor den ene situasjonen ikke fortjener tips men den andre gjør det.

Anonymkode: 56e82...443

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syntes i grunn forventningen om tips er en uting, arbeidsgiver bør betale lønn som ansatte kan leve av.

Jeg jobber selv i en spesialisert faghandel hvor forventninger om service og kunnskap, er svært høy og hvor vi bruker mye tid på hver enkelt kunde.

Anonymkode: 4cf7c...440

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipser aldri i Norge. Her får servitører, bartendere, ol. en god nok lønn i utgangspunktet og er ikke avhengig av tips for å få det til å gå rundt. I motsetning til i USA, ol.

Anonymkode: 4a3f7...afe

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipser aldri. Må jeg taste inn beløp kan jeg typisk runde opp fra 177 til 180 feks, men ikke noe mer enn det. Jobber selv i butikk der vi bruker mye tid på kundene, men får ikke tips av den grunn

Anonymkode: d214d...0e4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips? I et land hvor man må stå i kø for å komme inn, stå i kø for å få kjøpe seg en øl, ruinere seg for en kveld ute? Samtidig som service er ikke-eksisterende? Nei takk 🙂

Hvorfor får ikke leger eller sykepleiere tips? De som faktisk gjør noe for DEG.

Anonymkode: 6e28c...0fc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...