Gå til innhold

Hvorfor klarer ikke billister beregne motorsykler?

Mr.Nurse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Det er min erfaring også. De er skikkelig verstinger i trafikken - de kjører totalt uforutsigbart, og ofte ulovlig (altfor fort), med mange farlige forbikjøringer. I tillegg er de vanskelige å få øye på, både i speil og blindsone, siden de er fysisk mindre enn biler. Du kan ha kontroll på alle bilene bak deg, men så kommer det en motorsykkel i stor fart med hasardiøse forbikjøringer som du ikke like lett legger merke til i speilet (for du kan ikke se i speilet hele tiden), og plutselig er hen (han!) ved siden av bilen din. 
Det ironiske er jo at motorsyklisten er så sårbar i tilfelle kollisjonen , og likevel oppfører de seg sånn i trafikken. Det er Darwin i praksis, antar jeg… 

Anonymkode: 3cc0a...234

Det å se og bli sett er et delt ansvar når en ferdes på veiene. Dessverre er det slik at vi i en bil ikke alltid legger merke til den vesle enheten i speilene (for du sjekker speilene ofte, ikke sant?). Vanskelig å se i blindsonen? Det er ditt ansvar å forsikre deg om at du ikke har andre trafikanter i blindsonen.

De aller fleste som kjører tung sykkel ligger tett opp mot midtstripen, omtrent der du har venstre hjulsett. Hensikten er todelt: å bli sett og å ha best mulig oversikt. Jeg vet ikke hva som er uforutsigbart for deg?

Kjører ofte ulovlig (altfor fort)? Rent statistisk er det vel primært biler som gjør dette.

Og igjen: Jeg forstår at mange forbikjøringer foretatt av MC-førere kan føles skumle. Men sitter du på en sykkel har du normalt mye mer kontroll enn den gjengse bilfører forstår. 70-100 hk på 250 kilo sykkel: en liten bevegelse med høyrehånden så skyter du fart på en måte en ikke forstår hvis en ikke har prøvd det selv.

Anonymkode: 230fa...18a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...