Chupacabra Skrevet mandag kl 17:09 #21 Del Skrevet mandag kl 17:09 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): 5 sekunder er ingenting. Det er ikke bare deg man må se etter. Det er mye annet som må passes på også. Anonymkode: 465e2...604 Når man skal kjøre inn på en vei og har vikeplikt, så er det ikke noe annet enn trafikken man skal passe på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet mandag kl 17:10 #22 Del Skrevet mandag kl 17:10 Chupacabra skrev (6 minutter siden): Det blir ikke særlig klart når du skriver "Det var nok det TS gjorde tenker jeg". Ja etter min erfaring er dette hva motorsykler gjør hele tiden, sniker over hele linjer for å komme fram, sikksakk mellom biler som en idiot og kjører forbi på høyreside for å komme fram. De taper 100% av alle kollisjoner med biler og man skulle tro at de alle vet dette men det gjør de tydligvis ikke. I trafikken gir jeg ingenting til motorsykler de får oppføre seg etter trafikkreglene og jeg har sett så mange motorsykler som blir klemt mellom 2 felt når de får en lastebil som ikke ser dem heller. Bilister er helt klart de beste i trafikken uten tvil med lastebiler som en god nr 2. SSB sier: Historisk sett har motorsyklister hatt en høyere risiko for ulykker enn bilførere. Forskning viser at unge førere under 18 år, særlig de som kjører lett motorsykkel, er spesielt utsatt. I tillegg viser studier at sportsmotorsykler er involvert i omtrent halvparten av dødsulykkene med motorsykler, og at nesten alle disse involverer for høy hastighet. Det er viktig å merke seg at selv om motorsyklister utgjør en mindre andel av trafikanter, står de for en uforholdsmessig høy andel av alvorlige skader og dødsfall sammenlignet med bilførere og passasjerer. Dette understreker behovet for målrettede trafikksikkerhetstiltak for motorsyklister. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:16 #23 Del Skrevet mandag kl 17:16 Har du hørt om blindsone? Anonymkode: 086a1...5f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chupacabra Skrevet mandag kl 17:20 #24 Del Skrevet mandag kl 17:20 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har du hørt om blindsone? Anonymkode: 086a1...5f7 Leste du beskrivelsen av hendelsen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:05 #25 Del Skrevet mandag kl 18:05 Jeg hadde en lignende ekkel hendelse her om dagen der jeg i bil skulle ut på hovedveien i et t-kryss, jeg skulle til venstre som jeg har gjort tusen ganger før. Krysset er superoversiktlig midt på et jorde midt på en slette med sikt hundrevis av meter alle veier. Det kom en bil kjørende på hovedveien som skulle inn veien jeg står og venter. Jeg begynner å rulle ut når bilen svinger av og plutselig er det en motorsykkel som spretter frem bak bilen som svinger av. Jeg vet ikke om motorsykkelen var bak min a-stolpe eller om den var skjult bak bilen som svingte av men jeg så ikke motorsykkelen før den var rett foran meg. Føreren av motorsykkelen ble kjempesinna og stoppet helt opp for å gi meg fingeren. Det var aldri noen fare for sammenstøt siden det er lav hastighet i krysset men det var fortsatt en ubehagelig opplevelse for alle. Tror dette er en ganske typisk hendelse med sykkel involvert. Motorsykler er mindre og dermed vanskeligere å se enn en bil. Og vi nordmenn er ikke godt vant med motorsykler i trafikken, spesielt rett etter vinteren. Anonymkode: 1a15f...184 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr.Nurse Skrevet mandag kl 18:41 Forfatter #26 Del Skrevet mandag kl 18:41 AnonymBruker skrev (1 time siden): 5 sekunder er ingenting. Det er ikke bare deg man må se etter. Det er mye annet som må passes på også. Anonymkode: 465e2...604 I dette tilfellet, envegskjørt, ingen fotgjengere, ingen annen trafikk og klar sikt, og 30-sone-vil da si 5 sek er nok. Jeg kjører ca 50-100K km i bil årlig selv så har litt erfaring, så trenger ikke belære veldig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr.Nurse Skrevet mandag kl 18:43 Forfatter #27 Del Skrevet mandag kl 18:43 NakenPanda skrev (1 time siden): Ja etter min erfaring er dette hva motorsykler gjør hele tiden, sniker over hele linjer for å komme fram, sikksakk mellom biler som en idiot og kjører forbi på høyreside for å komme fram. De taper 100% av alle kollisjoner med biler og man skulle tro at de alle vet dette men det gjør de tydligvis ikke. I trafikken gir jeg ingenting til motorsykler de får oppføre seg etter trafikkreglene og jeg har sett så mange motorsykler som blir klemt mellom 2 felt når de får en lastebil som ikke ser dem heller. Bilister er helt klart de beste i trafikken uten tvil med lastebiler som en god nr 2. SSB sier: Historisk sett har motorsyklister hatt en høyere risiko for ulykker enn bilførere. Forskning viser at unge førere under 18 år, særlig de som kjører lett motorsykkel, er spesielt utsatt. I tillegg viser studier at sportsmotorsykler er involvert i omtrent halvparten av dødsulykkene med motorsykler, og at nesten alle disse involverer for høy hastighet. Det er viktig å merke seg at selv om motorsyklister utgjør en mindre andel av trafikanter, står de for en uforholdsmessig høy andel av alvorlige skader og dødsfall sammenlignet med bilførere og passasjerer. Dette understreker behovet for målrettede trafikksikkerhetstiltak for motorsyklister. De aller fleste som kjører mc har og lappen på bil og kjører nok det mesteparten av tiden... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr.Nurse Skrevet mandag kl 18:46 Forfatter #28 Del Skrevet mandag kl 18:46 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Jeg hadde en lignende ekkel hendelse her om dagen der jeg i bil skulle ut på hovedveien i et t-kryss, jeg skulle til venstre som jeg har gjort tusen ganger før. Krysset er superoversiktlig midt på et jorde midt på en slette med sikt hundrevis av meter alle veier. Det kom en bil kjørende på hovedveien som skulle inn veien jeg står og venter. Jeg begynner å rulle ut når bilen svinger av og plutselig er det en motorsykkel som spretter frem bak bilen som svinger av. Jeg vet ikke om motorsykkelen var bak min a-stolpe eller om den var skjult bak bilen som svingte av men jeg så ikke motorsykkelen før den var rett foran meg. Føreren av motorsykkelen ble kjempesinna og stoppet helt opp for å gi meg fingeren. Det var aldri noen fare for sammenstøt siden det er lav hastighet i krysset men det var fortsatt en ubehagelig opplevelse for alle. Tror dette er en ganske typisk hendelse med sykkel involvert. Motorsykler er mindre og dermed vanskeligere å se enn en bil. Og vi nordmenn er ikke godt vant med motorsykler i trafikken, spesielt rett etter vinteren. Anonymkode: 1a15f...184 Ja, derfor viktig at mc-føre plasserer seg slik at den ikke er i blindsonen, det lærer en mye når en tar lappen i dag, synlighet og bli sett, unngå blindsoner. Dette var ikke tilfellet i dag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 06:26 #29 Del Skrevet onsdag kl 06:26 Handlingsrom og synlighet, det er viktig for oss som kjører MC. I disse dager har det allerede vært noen stygge ulykker, både på grunn av rustne MC-førere og på grunn av bilister som ikke har stilt inn "trafikkradaren" sin til å regne med tohjulinger etter en lang vinter. Men alt i alt synes jeg MC-førere er svært aktpågivende, de vet at de opererer med helt andre marginer der potensialet for ekstreme skader er milevis høyere enn når du sitter (relativt) trygt i en bil. Selv har jeg et mantra for meg selv der jeg kjører (på MC) som om andre trafikanter ikke ser meg, og som om bilister og syklister er i generelt kamikaze-modus. Heldigvis er jeg slikt utstyrt at andre trafikanter normalt hører meg i god tid før de ser meg. Kjører alltid med fjernlys på dagtid, bortsett fra i tunneler. Og til de som eventuelt reagerer på motorsykler som smetter eller glir mellom biler i kø og saktegående trafikk: såkalt lane splitting er fullt tillatt i Norge, altså å kjøre på stiplet midtlinje der det er to filer i samme retning. Da ligger ansvaret hos MC-fører for å vurdere at dette skjer på en trygg måte. Dessuten: Forbikjøringer som ser stygge ut for en bilist (altså tilsynelatende små marginer i forhold til møtende trafikk) er ofte helt trygge på MC. Svært mange motorsykler har en vekt/kraft-ratio som gjør at de akselererer på en måte de fleste bilister bare kan drømme om. Men det er klart: sløvinger og idioter finnes det mange av ute på veiene, både på to og fire hjul. Anonymkode: 230fa...18a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 06:27 #30 Del Skrevet onsdag kl 06:27 Mr.Nurse skrev (På 7.4.2025 den 17.57): Opplever så ofte på motorsykkel at billister bryter vikeplikten! Senest i dag hvor jeg måtte ta en unnamanøver for å ikke smelle rett i siden på bilen... Dama i bilen så helt frustrert og redd ut der hu satt. Jeg kom i fartsgrensa, som heldigvis var lav, allikevel velger hu å svinge ut rett foran. Opplever dette mye oftere enn når jeg kjører bil. Dere som kjører bil, vær obs på dette!👍 I wanted to be invisible. God gave me a motorcycle.. Seriøst, pass deg og kjør som om alle er idioter, god sommer på veien. Anonymkode: 43cd5...357 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Al Bundy Skrevet torsdag kl 11:47 #31 Del Skrevet torsdag kl 11:47 AnonymBruker skrev (På 7.4.2025 den 20.05): Jeg hadde en lignende ekkel hendelse her om dagen der jeg i bil skulle ut på hovedveien i et t-kryss, jeg skulle til venstre som jeg har gjort tusen ganger før. Krysset er superoversiktlig midt på et jorde midt på en slette med sikt hundrevis av meter alle veier. Det kom en bil kjørende på hovedveien som skulle inn veien jeg står og venter. Jeg begynner å rulle ut når bilen svinger av og plutselig er det en motorsykkel som spretter frem bak bilen som svinger av. Jeg vet ikke om motorsykkelen var bak min a-stolpe eller om den var skjult bak bilen som svingte av men jeg så ikke motorsykkelen før den var rett foran meg. Føreren av motorsykkelen ble kjempesinna og stoppet helt opp for å gi meg fingeren. Det var aldri noen fare for sammenstøt siden det er lav hastighet i krysset men det var fortsatt en ubehagelig opplevelse for alle. Tror dette er en ganske typisk hendelse med sykkel involvert. Motorsykler er mindre og dermed vanskeligere å se enn en bil. Og vi nordmenn er ikke godt vant med motorsykler i trafikken, spesielt rett etter vinteren. Anonymkode: 1a15f...184 Akkurat en slik hendelse har jeg også vært ute for da en bil jeg eide var beryktet for tykk a-stolpe. Mc`n var helt gjemt bak stolpen helt til jeg tok en kikk rundt og skvatt no jævlig. Så han i siste øyeblikk. Jeg var ganske flau egentlig.. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:33 #32 Del Skrevet torsdag kl 14:33 NakenPanda skrev (På 7.4.2025 den 18.21): Min erfaring er at motorsykler er de absolutt verste på veien i alle aspekter, kjører forbi i sykkelfelt, sikksakker mellom biler hele tiden. Det var nok det TS gjorde tenker jeg. Hvorfor tror du at ulykkes og forsikrings prisene er som de er for motorsykler. Det er kun middlealdrende menn i kondomdrakt på sykkel som oppfører seg verre i trafikken. Har enda til gode å møte en dårlig motorsykkelist. Om man ser bort fra unge 20åringer som liker å leke med racingsykkelen sin. Og en ting er verre enn middelaldrende menn i kondomdrakt med sykkel, trodde selv de var det værste på veien en stund. Men det var helt til jeg oppdaget middelaldrende menn på rulleski.. Tre fire stykker på rekke.. "oj det kommer en bil, la oss starte skøyte" Eller folk på elscooter som bare vrenger over på fotgjengerfelt uten å se seg for og parkerer de j**** scooterne over alt. Er kanskje hakket verre enn rulleskifolka Anonymkode: a213f...f2b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:55 #33 Del Skrevet torsdag kl 18:55 Mr.Nurse skrev (På 7.4.2025 den 18.49): Helt enig, men i situasjonen i dag var ikke dette ett tema, jeg så hun vurderte situasjonen og valgte å kjøre... Og det førte til unnamanøver fra min side. Vurderer alltid når jeg ser biler, og er alltid klar til nødbrems... Og skjer ganske så ofte hvert år at biler kjører, der de ville ventet om det kom en bil kjørende Dette lærte vi på kjøreskolen i 1992 da jeg tok mc-lappen, vi er små og vanskeligere å beregne fart og avstand på. Samme skjer om du låner deg en lav sportsbil, men det gjør mindre vondt å treffe de som hiver seg ut foran deg. Anonymkode: ebcff...154 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:55 #34 Del Skrevet torsdag kl 18:55 Mr.Nurse skrev (På 7.4.2025 den 18.49): Helt enig, men i situasjonen i dag var ikke dette ett tema, jeg så hun vurderte situasjonen og valgte å kjøre... Og det førte til unnamanøver fra min side. Vurderer alltid når jeg ser biler, og er alltid klar til nødbrems... Og skjer ganske så ofte hvert år at biler kjører, der de ville ventet om det kom en bil kjørende Dette lærte vi på kjøreskolen i 1992 da jeg tok mc-lappen, vi er små og vanskeligere å beregne fart og avstand på. Samme skjer om du låner deg en lav sportsbil, men det gjør mindre vondt å treffe de som hiver seg ut foran deg. Anonymkode: ebcff...154 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:52 #35 Del Skrevet i går, 06:52 NakenPanda skrev (På 7.4.2025 den 18.21): Min erfaring er at motorsykler er de absolutt verste på veien i alle aspekter, kjører forbi i sykkelfelt, sikksakker mellom biler hele tiden. Det var nok det TS gjorde tenker jeg. Hvorfor tror du at ulykkes og forsikrings prisene er som de er for motorsykler. Det er kun middlealdrende menn i kondomdrakt på sykkel som oppfører seg verre i trafikken. Det er min erfaring også. De er skikkelig verstinger i trafikken - de kjører totalt uforutsigbart, og ofte ulovlig (altfor fort), med mange farlige forbikjøringer. I tillegg er de vanskelige å få øye på, både i speil og blindsone, siden de er fysisk mindre enn biler. Du kan ha kontroll på alle bilene bak deg, men så kommer det en motorsykkel i stor fart med hasardiøse forbikjøringer som du ikke like lett legger merke til i speilet (for du kan ikke se i speilet hele tiden), og plutselig er hen (han!) ved siden av bilen din. Det ironiske er jo at motorsyklisten er så sårbar i tilfelle kollisjonen , og likevel oppfører de seg sånn i trafikken. Det er Darwin i praksis, antar jeg… Anonymkode: 3cc0a...234 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:54 #36 Del Skrevet i går, 06:54 AnonymBruker skrev (På 10.4.2025 den 16.33): Har enda til gode å møte en dårlig motorsykkelist. Om man ser bort fra unge 20åringer som liker å leke med racingsykkelen sin. Og en ting er verre enn middelaldrende menn i kondomdrakt med sykkel, trodde selv de var det værste på veien en stund. Men det var helt til jeg oppdaget middelaldrende menn på rulleski.. Tre fire stykker på rekke.. "oj det kommer en bil, la oss starte skøyte" Eller folk på elscooter som bare vrenger over på fotgjengerfelt uten å se seg for og parkerer de j**** scooterne over alt. Er kanskje hakket verre enn rulleskifolka Anonymkode: a213f...f2b Da har du ikke sett mange motorsyklister. Men ellers synes jeg mopedbiler fortjener å nevnes her. De burde vært forbudt. Anonymkode: 3cc0a...234 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet i går, 06:56 #37 Del Skrevet i går, 06:56 Mr.Nurse skrev (På 7.4.2025 den 17.57): Opplever så ofte på motorsykkel at billister bryter vikeplikten! Senest i dag hvor jeg måtte ta en unnamanøver for å ikke smelle rett i siden på bilen... Dama i bilen så helt frustrert og redd ut der hu satt. Jeg kom i fartsgrensa, som heldigvis var lav, allikevel velger hu å svinge ut rett foran. Opplever dette mye oftere enn når jeg kjører bil. Dere som kjører bil, vær obs på dette!👍 Jeg tror hovedgrunen er at bilister ser etter biler. "Bildegjennkjenningen" er programmert for biler, og trigger ikke på oss tohjulinger. Er jeg i tvil om jeg er registrert av en bilist så tar jeg noen små sikksakk svinger for å vekke bilisten. Husk å kjøre som om alle andre er blinde, dumme, fulle og vil drepe deg 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet i går, 07:32 #38 Del Skrevet i går, 07:32 AnonymBruker skrev (På 10.4.2025 den 16.33): Har enda til gode å møte en dårlig motorsykkelist. Om man ser bort fra unge 20åringer som liker å leke med racingsykkelen sin. Og en ting er verre enn middelaldrende menn i kondomdrakt med sykkel, trodde selv de var det værste på veien en stund. Men det var helt til jeg oppdaget middelaldrende menn på rulleski.. Tre fire stykker på rekke.. "oj det kommer en bil, la oss starte skøyte" Eller folk på elscooter som bare vrenger over på fotgjengerfelt uten å se seg for og parkerer de j**** scooterne over alt. Er kanskje hakket verre enn rulleskifolka Anonymkode: a213f...f2b Hvis du aldri har møtt en motorsykelist som kjører som en idiot må du være blind og burde ikke kjøre bil selv, nå som sola er ute her på østlandet ser jeg de nesten daglig, dette på tross av at de har tilgang til kollektiv feltene nesten uten trafikk. Rulleski forteller meg at du bor litt grisgrendt til og kanskje ikke har fler felts vei i det hele tatt, så kanskje ikke det beste erfaringsgrunnlaget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønnastar Skrevet i går, 07:34 #39 Del Skrevet i går, 07:34 Mr.Nurse skrev (På 7.4.2025 den 17.57): Opplever så ofte på motorsykkel at billister bryter vikeplikten! Senest i dag hvor jeg måtte ta en unnamanøver for å ikke smelle rett i siden på bilen... Dama i bilen så helt frustrert og redd ut der hu satt. Jeg kom i fartsgrensa, som heldigvis var lav, allikevel velger hu å svinge ut rett foran. Opplever dette mye oftere enn når jeg kjører bil. Dere som kjører bil, vær obs på dette!👍 Motorsyklister i «tøffe» svarte klær, uten særlig frontlys, havner dessverre enkelt i blindsoner i moderne biler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet i går, 07:49 #40 Del Skrevet i går, 07:49 Jeg trodde dette var en del av kjøreopplæringen for motorsykkel? Det var i det minste det når jeg tok opplæring og kjørelæreren min la stor vekt på samspillet mellom motorsyklister og andre trafikanter. Her gikk vi blant annet gjennom hvorfor bilister ofte feilbedømmer hastighet og avstand til motorsyklister og ofte helt enkelt ikke ser de. Jeg som har kjørt bil i mange år synes dette var veldig nyttig og gav meg en liten vekker og to. Spesielt dette med å feilberegne avstanden og hastigheten til motorsyklister når jeg stort sett bare forholder meg til større biler. Så selv om en blir sett så betyr det ikke at bilisten ikke kan feilbedømme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå