Gå til innhold

Hvorfor klarer ikke billister beregne motorsykler?

Mr.Nurse

Anbefalte innlegg

Opplever så ofte på motorsykkel at billister bryter vikeplikten! Senest i dag hvor jeg måtte ta en unnamanøver for å ikke smelle rett i siden på bilen... Dama i bilen så helt frustrert og redd ut der hu satt. Jeg kom i fartsgrensa, som heldigvis var lav, allikevel velger hu å svinge ut rett foran. Opplever dette mye oftere enn når jeg kjører bil. Dere som kjører bil, vær obs på dette!👍 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må aldri tro at en bilist overholder sin vikeplikt. Må tenke for de og bare anta hva de kan finne på å gjøre. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at motorsykler er de absolutt verste på veien i alle aspekter, kjører forbi i sykkelfelt, sikksakker mellom biler hele tiden. Det var nok det TS gjorde tenker jeg.

Hvorfor tror du at ulykkes og forsikrings prisene er som de er for motorsykler.

Det er kun middlealdrende menn i kondomdrakt på sykkel som oppfører seg verre i trafikken.

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr.Nurse skrev (25 minutter siden):

Opplever så ofte på motorsykkel at billister bryter vikeplikten! Senest i dag hvor jeg måtte ta en unnamanøver for å ikke smelle rett i siden på bilen... Dama i bilen så helt frustrert og redd ut der hu satt. Jeg kom i fartsgrensa, som heldigvis var lav, allikevel velger hu å svinge ut rett foran. Opplever dette mye oftere enn når jeg kjører bil. Dere som kjører bil, vær obs på dette!👍 

Du burde vite at du fort havner i blindsona til bilister.  Og generelt kan være lite synlig,avhengig av omgivelsene.  Du burde også være veldig forsiktig. 

Anonymkode: d4276...01f

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NakenPanda skrev (7 minutter siden):

Min erfaring er at motorsykler er de absolutt verste på veien i alle aspekter, kjører forbi i sykkelfelt, sikksakker mellom biler hele tiden. Det var nok det TS gjorde tenker jeg.

Det er kun middlealdrende menn i kondomdrakt på sykkel som oppfører seg verre i trafikken.

Javel?

Det er ikke det TS skriver.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NakenPanda skrev (6 minutter siden):

Å kjøre på en envegskjørt gate, i riktig kjøreretning, i fartsgrensa er å gjøre alt det du sier? De fleste på MC kjører også bil... De fleste i bil burde få seg en vekker ved å kjøre MC... Da kanskje dere får en annen oppfatning der... Er prisen høy for mc? Ikke for min, betaler 1000 kr året, kan ikke si det er ille, MYE høyere på bilen min 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du burde vite at du fort havner i blindsona til bilister.  Og generelt kan være lite synlig,avhengig av omgivelsene.  Du burde også være veldig forsiktig. 

Anonymkode: d4276...01f

Jeg kjører bil selv, er klar over dette og prøver å unngå det. Her var jeg eneste kjøretøy, oversiktlig og gjør meg så synlig som mulig, men alikevel velger denne personen å kjøre ut rett foran. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To ting jeg har registrert som gjør at jeg reagerer ett sekund for sent;

1) motorsyklister som kjører uten kjørelys, bruk helst fjernlys selv på dagtid.

2) sortkledde sjåfører. Bruk refleksvest.

Anonymkode: 15672...45b

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motgående motorsyklister er faktisk vanskelig å oppdage, spesielt uten lys og med mørke klær… 

Anonymkode: b9802...bd6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chupacabra skrev (9 minutter siden):

Javel?

Det er ikke det TS skriver.

"Min erfaring" trodde det var ganske klart jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr.Nurse skrev (41 minutter siden):

På automatikk er det som oftest biler en ser etter. De har to lys, når det er dette som er normalen så er motorsykler med ett lys vanskelig å oppdage og beregne avstanden til. De er mindre og ofte mørke. Derfor er det helt naturlig at de er vanskeligere å oppdage. Kjørelæreren min anbefalte meg å anse ethvert gult avkjøringsskilt som et farevarsel. 

Anonymkode: 0b229...bf6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mørkkledd motorsyklist i skyggen av høye trær, med motsol for bilisten som skal svinge til venstre? Plett umulig å se.

Problemet er at man som bilist ser at man ikke ser en bil! Men man ser ikke at det er en motorsyklist der…. Og siden man ser at det ikke er en bil der, så svinger man over. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kjøpt meg lysende jakke, sykkel har lys og er i en ganske synlig farge sykkelen i seg selv... Har opplevd dette i mange år, men aldri vært så nærme kollisjon som i dag og trengte å få det ut 😁

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tror ikke det hjelper for da vil de si, "Jeg hørte deg ikke!". Så løsningen er å kjøpe Harley med strake rør. :)

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 99,9% av situasjonene jeg har opplevd med motorsykler, så er det motorsyklisten som er problemet. De ligger på siden/utenfor andre biler på en unaturlig måte, altså ikke foran eller bak. Kjører alt for fort og kjører sikk sakk. Slik at de dukker opp utav intet og skremmer livskiten av alle i nærheten. De glemmer tydeligvis at det er noe som heter blindsone. 

En motorsykkel kjørte ut på høyresiden og lagde en ubehagelig situasjon i dag. Var utrykningskjøretøy som kom, lå først i venstre også over til høyre (høyre var kollektiv). Midt i rushtiden, så tung trafikk. Så at de kjørte sikksakk i lang tid. Akkurat da han passerte meg så kom det en motorsykkel som smatt ut mellom de to bilene foran meg og la seg ut i høyre. Legebilen måtte bremse ganske hardt. Det var blålys og sirener. Motorsyklisten fikk vell ikke med seg noe som helst om at de kom, siden han kjørte villmann med bråket sitt. Jeg hørte dem lenge før jeg så dem. 

Det var én gang en scooter lå i blindsonen og jeg måtte bråbremse. Om det var min skyld eller hans er vanskelig å si. Min blindsone, mitt ansvar. Men man kan ikke sitte å tenke at det alltid er noen der til en hver tid, ser man ikke noe så ser man jo ikke noe. Og jeg så han ikke før heller, han dukket opp utav intet. En motorsykkel og moped hører man alt for godt, lenge før man ser dem, men en scooter høres ikke. 

Anonymkode: 465e2...604

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mørkkledd motorsyklist i skyggen av høye trær, med motsol for bilisten som skal svinge til venstre? Plett umulig å se.

Problemet er at man som bilist ser at man ikke ser en bil! Men man ser ikke at det er en motorsyklist der…. Og siden man ser at det ikke er en bil der, så svinger man over. 

Helt enig, men i situasjonen i dag var ikke dette ett tema, jeg så hun vurderte situasjonen og valgte å kjøre... Og det førte til unnamanøver fra min side. Vurderer alltid når jeg ser biler, og er alltid klar til nødbrems... Og skjer ganske så ofte hvert år at biler kjører, der de ville ventet om det kom en bil kjørende 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I 99,9% av situasjonene jeg har opplevd med motorsykler, så er det motorsyklisten som er problemet. De ligger på siden/utenfor andre biler på en unaturlig måte, altså ikke foran eller bak. Kjører alt for fort og kjører sikk sakk. Slik at de dukker opp utav intet og skremmer livskiten av alle i nærheten. De glemmer tydeligvis at det er noe som heter blindsone. 

En motorsykkel kjørte ut på høyresiden og lagde en ubehagelig situasjon i dag. Var utrykningskjøretøy som kom, lå først i venstre også over til høyre (høyre var kollektiv). Midt i rushtiden, så tung trafikk. Så at de kjørte sikksakk i lang tid. Akkurat da han passerte meg så kom det en motorsykkel som smatt ut mellom de to bilene foran meg og la seg ut i høyre. Legebilen måtte bremse ganske hardt. Det var blålys og sirener. Motorsyklisten fikk vell ikke med seg noe som helst om at de kom, siden han kjørte villmann med bråket sitt. Jeg hørte dem lenge før jeg så dem. 

Det var én gang en scooter lå i blindsonen og jeg måtte bråbremse. Om det var min skyld eller hans er vanskelig å si. Min blindsone, mitt ansvar. Men man kan ikke sitte å tenke at det alltid er noen der til en hver tid, ser man ikke noe så ser man jo ikke noe. Og jeg så han ikke før heller, han dukket opp utav intet. En motorsykkel og moped hører man alt for godt, lenge før man ser dem, men en scooter høres ikke. 

Kan forstå disse tingene. Men i de situasjonene, og i dag, var jeg eneste kjøretøy, ingen foran eller bak, jeg kjørte normalt og jeg følte/trodde fører så jeg, da hun hadde minst 5 sekund på å få øye på at jeg kom. Hadde lys, gule klær osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si som endel andre: motorsyklister kjøre virkelig med livet som innsats. Jeg vil virkelig ikke kjøre på noen, og det er kjempe skummelt med motorsyklister som kjører sikksakk og plutselig kommer ut av blindsonen til bilfører. Fatter ikke at de tør!

Anonymkode: 00586...555

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr.Nurse skrev (3 minutter siden):

Kan forstå disse tingene. Men i de situasjonene, og i dag, var jeg eneste kjøretøy, ingen foran eller bak, jeg kjørte normalt og jeg følte/trodde fører så jeg, da hun hadde minst 5 sekund på å få øye på at jeg kom. Hadde lys, gule klær osv

5 sekunder er ingenting. Det er ikke bare deg man må se etter. Det er mye annet som må passes på også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NakenPanda skrev (15 minutter siden):

"Min erfaring" trodde det var ganske klart jeg

Det blir ikke særlig klart når du skriver "Det var nok det TS gjorde tenker jeg".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...