Gå til innhold

Eksen og ny dame bruker sønn som barnevakt - greit eller?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så de var inne på rommet uten mat og drikke i over fem timer? Og han måtte hjelpe henne på toalett og alt? 

Jeg reagerer ikke så mye på at han måtte passe henne, jeg reagerer mer på at de blir stengt inne på rommet hele dagen. 

Anonymkode: 05321...7de

Tipper det var sånn at 4-åringen gikk fritt inn og ut av rommet til tenåringen disse timene. Var nok spennende med et stort barn. Altså ikke barnepass, bare en helt vanlig litt masete 4-åring som ville henge på rommet til 13-åringen. Selvfølgelig hadde det vært fint om familien hadde hatt planlagt litt hyggelig familietid den dagen, men noen dager vil man jo helst bare sløve litt hjemme. Tenåringen bør kanskje få være i fred på rommet sitt litt da. Kunne si fra til far at nå vil jeg ha en time alene på rommet uten mas fra den lille.

Anonymkode: 55dd3...bda

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tipper det var sånn at 4-åringen gikk fritt inn og ut av rommet til tenåringen disse timene. Var nok spennende med et stort barn. Altså ikke barnepass, bare en helt vanlig litt masete 4-åring som ville henge på rommet til 13-åringen. Selvfølgelig hadde det vært fint om familien hadde hatt planlagt litt hyggelig familietid den dagen, men noen dager vil man jo helst bare sløve litt hjemme. Tenåringen bør kanskje få være i fred på rommet sitt litt da. Kunne si fra til far at nå vil jeg ha en time alene på rommet uten mas fra den lille.

Jeg tror nesten at barnet mitt på 12 vet bedre enn deg som ikke var der men takk for innspill. 

Ja barnet ville sløve hjemme og var sliten. Det gjør det hele nesten mer irriterende. det er ikke greit at de voksne hyper opp en på fire for å henge med han på 12 om han på 12 ikke vil det. De voksne skal passe på barnet på fire. 

Jeg fatter ikke at det finnes så sløve foreldre som støtter dette? Vær sammen med ungene deres. Sett ungene først. 

Anonymkode: ebdfa...187

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det ikke OK å bruke eldre barn som barenvakt for yngre for selv å få fri uansett relasjoner over en hel dag hvis ikke det eldste barnet selv ønsker en slik ordning og får "lønn" for det i en eller annen form. 
De kan fint passe yngre søsken en liten stund her og der hvor foreldrene har noe de skal osv men dette som TS beskriver minner ikke om noe som er OK i mitt hode. Jeg har vokst opp med å passe yngre søsken, mine barn har også vokst opp med dette men det har vært en dialog og de har ønsket bidra, å "dumpe" et barn på et annet barn er ugreit. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg tror nesten at barnet mitt på 12 vet bedre enn deg som ikke var der men takk for innspill. 

Ja barnet ville sløve hjemme og var sliten. Det gjør det hele nesten mer irriterende. det er ikke greit at de voksne hyper opp en på fire for å henge med han på 12 om han på 12 ikke vil det. De voksne skal passe på barnet på fire. 

Jeg fatter ikke at det finnes så sløve foreldre som støtter dette? Vær sammen med ungene deres. Sett ungene først. 

Det naturlige her ville vært å gjøre noe sammen alle 4, feks lage mat, gå tur eller se en barnevennlig film. Felles aktiviteter, hvis man skal bli kjent. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men du har vel litt forståelse for at dette er en helt ny situasjon for alle fire? Ting går seg gjerne litt til etterhvert når alle blir bedre kjent 🙂. Hvis du er veldig negativ, så hjelper du ikke barnet ditt til å få et godt forhold til far, stemor og stesøsken. Ha en fin dialog med barnet ditt og faren, så skal du se at det går seg til 🙂. Om jeg forstår deg rett, så var dette første gang de var sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hentet et barn på snart 13 som var skikkelig lei seg i dag. Eksen og den nye dama dumpa datteren (4) inne på rommet hans hele søndag. Barnet er klar på at han synes det er slitsomt, og ikke noe særlig hyggelig, og har sagt ifra til far, som sier at sånn er det bare. Jeg blir så lei meg av å se hvor trist barnet er. 

Synes det er skikkelig ego og pyton oppførsel av de voksne. Jeg tenker at det er mye hyggeligere å gjøre ting sammen, enn å bare dumpe en liten jente inne på rommet til et større barn slik at de skal få være i fred. Er det flere som oppfører seg sånn, eller?

Det er veldig greit. Er jo faktisk helt fantastisk. 

Anonymkode: e168b...7ce

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Synes dette er heeeeeelt innafor! Det er nok bare du som er for opptatt av å være venn og likt av barnet ditt så du glemmer og faktisk oppdra det! Barn skal ha ansvar og de skal få arbeidsoppgaver. Jeg ser allerede for meg hvor mammagutt sønnen din blir og hvor oppgitt svigerdatteren din kommer til å være mens du sitter der på sofaen og skjønner ingen verdens ting … 

Anonymkode: 6aafd...607

Dette☝🏻 Er så riktig alt som er skrevet her. 

Anonymkode: e168b...7ce

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hentet et barn på snart 13 som var skikkelig lei seg i dag. Eksen og den nye dama dumpa datteren (4) inne på rommet hans hele søndag. Barnet er klar på at han synes det er slitsomt, og ikke noe særlig hyggelig, og har sagt ifra til far, som sier at sånn er det bare. Jeg blir så lei meg av å se hvor trist barnet er. 

Synes det er skikkelig ego og pyton oppførsel av de voksne. Jeg tenker at det er mye hyggeligere å gjøre ting sammen, enn å bare dumpe en liten jente inne på rommet til et større barn slik at de skal få være i fred. Er det flere som oppfører seg sånn, eller?

Hva er hans relasjon til 4-åring? Hva er hele dagen? Det er veldig vanskelig å se noe på dette når du er så vag. Det første som slår meg med hovedinnlegget er at du er ute etter å «ta far» på noe og nå kan leke venn med ungen, men jeg er usikker på det er det du mener eller om innlegget er bare litt klumsete skrevet. Jeg har en 14-åring som passet halvsøsken hos far (8 års aldersforskjell) hele dagen på sommeren da barnehagen er stengt, uten at jeg har sett på det som uproblematisk. Hvis jeg skulle sagt at han slipper alt slitsomt så hadde ungen knapt vært på skolen, men bare spilt og sovet hver eneste dag. 😆 Man skal jo oppdra disse barna til å bli selvstendige mennesker og tja, noen ganger så må man da gjøre ting som er slitsomt og ikke så hyggelig. 

Anonymkode: dcb5c...e62

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er hans relasjon til 4-åring? Hva er hele dagen? Det er veldig vanskelig å se noe på dette når du er så vag. Det første som slår meg med hovedinnlegget er at du er ute etter å «ta far» på noe og nå kan leke venn med ungen, men jeg er usikker på det er det du mener eller om innlegget er bare litt klumsete skrevet. Jeg har en 14-åring som passet halvsøsken hos far (8 års aldersforskjell) hele dagen på sommeren da barnehagen er stengt, uten at jeg har sett på det som uproblematisk. Hvis jeg skulle sagt at han slipper alt slitsomt så hadde ungen knapt vært på skolen, men bare spilt og sovet hver eneste dag. 😆 Man skal jo oppdra disse barna til å bli selvstendige mennesker og tja, noen ganger så må man da gjøre ting som er slitsomt og ikke så hyggelig. 

Anonymkode: dcb5c...e62

Virker som om mor kan være veldig negativ til at far har fått ny partner. Det er uheldig om man påvirker det felles barnet med slike tanker. Man bør oppmuntre barnet til å få en god opplevelse. Når det er sagt, så burde nok far ha laget et litt bedre opplegg for denne første helgen sammen. Men nå sier TS at 12-åringen var veldig sliten og ville slappe av på rommet, så da hadde han jo ikke orket å være med på noe felles aktivitet uansett.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vel, som andre sier, er "hele dagen" et godt brukt begrep for en ungdom som ikke får sitte i fred på rommet sitt, men må gjøre noe annet enn å feks spille.  Hvis det var mellom 14-19, har vi allerede utelukka at det faktisk VAR hele dagen. Og, var det slik at ingen av ungene spiste på denne tiden, men var sperret inne på guttens rom? I så tilfelle så er det jo slettes ikke greit. MEN, som 12-13 år, blir det meste overdrevet. Så, som andre sier, mest sannsynlig har 4åringen gått ut og inn av rommet uten at de voksne brydde seg. Kanskje bedt gutten passe på henne 30-60 minutter, og etter det har jenta bare gjort det som var kulest, nemlig vært sammen med det andre "barnet" i huset.

Jeg foreslår at du snakker med far, jeg, da en tenårings definisjoner ikke nødvendigvis er direkte nøyaktige..

Anonymkode: ce1a0...23e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke greit. Her måtte sønnen min alltid sitte mellom småsøsknene både ved middagsbordet og i bil da han var hos faren. I bilen skrek begge ungene (da 6 mnd og nesten 2 år), og han måtte sitte og gi sutt til begge på langs bilturer. Bilen var stor så far eller stemor kunne fint sitte bak og underholde ungene selv. Ved middagsbordet ble han plassert mellom sånn at far og stemor kunne spise i fred. For en 11-åring (som han var da) er det ikke lett å skulle gi mat og underholde 2 små når man ikke er vandt med det. Faren forsto ingenting da gutten ikke ville dit mer enda både jeg og gutten sa ifra om at de måtte ta seg av barna selv. Nå er han 15 og han ser vel faren et par timer annenhver mnd…

Anonymkode: 058a4...eba

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Virrevirrevapp skrev (1 time siden):

Det naturlige her ville vært å gjøre noe sammen alle 4, feks lage mat, gå tur eller se en barnevennlig film. Felles aktiviteter, hvis man skal bli kjent. 

Enig. Ts. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Virker som om mor kan være veldig negativ til at far har fått ny partner. Det er uheldig om man påvirker det felles barnet med slike tanker. Man bør oppmuntre barnet til å få en god opplevelse. Når det er sagt, så burde nok far ha laget et litt bedre opplegg for denne første helgen sammen. Men nå sier TS at 12-åringen var veldig sliten og ville slappe av på rommet, så da hadde han jo ikke orket å være med på noe felles aktivitet uansett.

Jeg er ikke negativ, jeg er forbannet. Fordi far oppfører seg som en selvsentrert jøk. Jeg har hatt nye partnere selv, og vi satt alltid barnas behov først. Det er ikke de voksne sine behov som kommer først ved ny partner. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ikke greit. Her måtte sønnen min alltid sitte mellom småsøsknene både ved middagsbordet og i bil da han var hos faren. I bilen skrek begge ungene (da 6 mnd og nesten 2 år), og han måtte sitte og gi sutt til begge på langs bilturer. Bilen var stor så far eller stemor kunne fint sitte bak og underholde ungene selv. Ved middagsbordet ble han plassert mellom sånn at far og stemor kunne spise i fred. For en 11-åring (som han var da) er det ikke lett å skulle gi mat og underholde 2 små når man ikke er vandt med det. Faren forsto ingenting da gutten ikke ville dit mer enda både jeg og gutten sa ifra om at de måtte ta seg av barna selv. Nå er han 15 og han ser vel faren et par timer annenhver mnd…

Anonymkode: 058a4...eba

Nettopp!!! 

Anonymkode: 52e71...cf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bør kanskje få være på rommet sitt i fred?? Selvfølgelig SKAL alle barn få være på rommet sitt i fred så lenge de ikke er til fare for seg selv og andre. Og da SKAL alle som vil inn dit (INKLUDERT FORELDRE) pent banke på døren og spørre om det er greit at man kommer inn. At 4-åringen er liten og ikke skjønner bedre er ingen grunn til at den skal få komme og gå som den vil. Man oppdrar ikke barna til å bli respektfulle og ansvarlige voksne når de ikke opplever å selv bli behandlet med respekt.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakk far og stemor bort fra huset, slik at 13-åringen måtte lage mat og ta seg av alle behovene, eller var foreldrene hjemme og de to barna stengt  inne på rommet uten mat og drikke? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg er ikke negativ, jeg er forbannet. Fordi far oppfører seg som en selvsentrert jøk. Jeg har hatt nye partnere selv, og vi satt alltid barnas behov først. Det er ikke de voksne sine behov som kommer først ved ny partner. 

Bare et forslag, men kanskje du burde sette deg ned med barnet ditt og ta en positiv prat om situasjonen? Si at dette var første helgen, og at han ikke må gi opp så fort.

4-åringen mister nok litt interessen etterhvert, og alle 4 får nok gått seg til litt som familie. Og at barnet/du kan ta en prat med far om at 12-åringen gjerne vil ha litt tid alene med far ved samvær. Det er jo ikke heldig at 12-åringen skal sitte på rommet med døra igjen hele helga på samvær. Nå sa du jo at 12-åringen var så sliten, så akkurat denne dagen hadde han vel ikke orket noe aktivitet uansett.

Forslag til hva sønn og far kan gjøre bare de to, kan f.eks være en joggetur, sykkeltur, kino, badeland... Hva pleide de å gjøre sammen før far fikk kjæreste?

Mitt forslag er positiv innstilling, og bedre kommunikasjon mellom deg, far og barnet. Man kommer gjerne frem til en bedre løsning sånn enn ved å være rasende. Dere voksne må kunne prate godt sammen om sønnen deres. Begge vil vel hans beste.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fullstendig uakseptabelt, og spiller ingen rolle at det er et halvsøsken, de fleste tilfeller der eldre søsken er familieslaver er de helsøsken. Det er grusomt med foreldre som avler seg flere barn enn de orker å ga seg av og så bruker eldste som slave/gratis barnevakt.

Om man spør pent, og evt betaler en slant for deg er det helt greit å be eldste barn passe yngre søsken iblant. Er det en krise, typ man må kjøre noen på sykehus eller blir beordret på jobb, kan man si at «beklager men du må faktisk». Men å tvinge en motvillig 14-åring til å passe en 4-åring, inne på sitt eget rom, hele søndagen? Bare nei.

Anonymkode: c10ce...d45

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Gaia skrev (1 time siden):

Stakk far og stemor bort fra huset, slik at 13-åringen måtte lage mat og ta seg av alle behovene, eller var foreldrene hjemme og de to barna stengt  inne på rommet uten mat og drikke? 

Far og kjæreste har nettop begynt å blande barna. De sitter og koser, sier barnet? kysser osv. Om de drar ut en tur, vet jeg ikke. Men mor hypet opp barnet til å være med barnet på 12, og så måtte barnet leke med 4 åringen på rommet. 

Grunnen til at jeg er så sint nå, er at jeg har nettop hatt flere samtaler med far, fordi barnet sier at han trenger å være mer alene med far og finne på ting. Det var FORRIGE HELG. Det er som et slag i fjeset fordi han har 100% enig osv. Men så gjør han noe helt annet alikevell. JEg blir så lei meg, fordi jeg innser at kjæresten er like egosentrisk som min eks er. Barnet mitt blir ikke hørt, og når jeg sier til barnet at han skal fortelle pappa hva han føler, så sier far at "sånn er det bare" "du kan ikke bestemme" osv. Og så kjører far på med meg kjæreste tid og så sender de da barnet på 4 til han på 12, som allerede sitter og føler seg ubekvem med opplegget. 

Mange her synes tydeligvis dette er greit? Vil dere ikke barna deres vel da? Lytter dere ikke til barna når de sier at hei, mamma / pappa, dette føles vanskelig for meg? 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bør kanskje få være på rommet sitt i fred?? Selvfølgelig SKAL alle barn få være på rommet sitt i fred så lenge de ikke er til fare for seg selv og andre. Og da SKAL alle som vil inn dit (INKLUDERT FORELDRE) pent banke på døren og spørre om det er greit at man kommer inn. At 4-åringen er liten og ikke skjønner bedre er ingen grunn til at den skal få komme og gå som den vil. Man oppdrar ikke barna til å bli respektfulle og ansvarlige voksne når de ikke opplever å selv bli behandlet med respekt.

Jeg er så enig...

Men kjæresten og eks, tenker faktisk ikke sånn. De er begge sånn at de går rett inn på rommet uten å banke. Faktisk. Det er mange voksne som ikke respekterer barna rundt seg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...