Gå til innhold

Eksen og ny dame bruker sønn som barnevakt - greit eller?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er denne 4-åringen søsteren hans, eller datteren til fars nye kjæreste? 

Jeg har aldri hørt om at noen forventer at en 13-åring skal passe en 4-åring i mange timer uten at dette enten er avtalt på forhånd eller at det er et slags nødstilfelle. 

Anonymkode: 3fa20...4e4

Det høres jo egentlig ikke ut som "passing", men at ungen har fått lov å være på rommet til tenåringen.

Hvis han hadde sittet barnevakt hadde de hengt i stua, og sett på tv, etc.

Anonymkode: ea85b...b0b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er jo bare vås!  
En 13 åring blir mammagutt hvis han ikke godtar at 4 åringen (som jeg antar ikke er hans søster) blir hans ansvar store deler av søndagen? Dette er bare utnyttelse av gutten fordi moren ikke gidder å ta seg av sitt eget barn , og guttens far er en dott som ikke spør sønnen sin om det er greit ! 
Du har ikke direkte greie på barneoppdragelse nei.. 

Anonymkode: 55b51...61d

Jeg er enig med deg. Men nå er barnet så pass stort at jeg tenker han kan få bestemme om han vil være der og "passe" eller om han vil til meg. Så kan de voksne få ta vare på 4 åringen i stedet. Faktsik så hørtest det ut som moren hadde hypet opp barnet på 4 til å treffe gutten for å leke med han. Jeg blir kjempe irritert på de voksne som sitter å koser seg i hjel sammen hele søndagen, med gratis barnevakt og så får jeg et sliten unge til meg som bare gråter på vei hjem. 

Anonymkode: ebdfa...187

• Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det høres jo egentlig ikke ut som "passing", men at ungen har fått lov å være på rommet til tenåringen.

Hvis han hadde sittet barnevakt hadde de hengt i stua, og sett på tv, etc.

Nei, det hadde vel vært plagsomt for de voksne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, det hadde vel vært plagsomt for de voksne.

Hvis han likevel sitter der å spiller så kan hun vel få lov å se på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hentet et barn på snart 13 som var skikkelig lei seg i dag. Eksen og den nye dama dumpa datteren (4) inne på rommet hans hele søndag. Barnet er klar på at han synes det er slitsomt, og ikke noe særlig hyggelig, og har sagt ifra til far, som sier at sånn er det bare. Jeg blir så lei meg av å se hvor trist barnet er. 

Synes det er skikkelig ego og pyton oppførsel av de voksne. Jeg tenker at det er mye hyggeligere å gjøre ting sammen, enn å bare dumpe en liten jente inne på rommet til et større barn slik at de skal få være i fred. Er det flere som oppfører seg sånn, eller?

Føler for sønnen din.❤️  Kjenner meg så godt igjen i dette.  Jeg opplevde akkurat det samme selv i den alderen. Når jeg var 13 så hadde jeg 1 halvsøsken hos min far. Når jeg var der på besøk annenhver helg kunne jeg oppleve å plutselig få babyen droppet i armene mine og beskjed om at de "kom tilbake snart". Det var kjempestressende, fordi jeg ante ikke hvor lenge de ble borte. Ofte var det mange timer hvor jeg var helt alene med babyen, og jeg var så engstelig og redd hele tiden, fordi jeg visste ingenting om hva jeg skulle gjøre eller hvordan passe på babyen. Absolutt ingenting. De hadde ikke vist meg eller fortalt meg noe om hva jeg skulle gjøre. Husker jeg bare gikk rundt og bærte på henne så hun ikke skulle gråte. Når de kom tilbake leverte jeg henne til de med engang og låste meg inn på rommet mitt og gråt. I ettertid nektet jeg å dra på besøk der en periode, fordi jeg gruet meg og var livredd for å plutselig bli helt alene og få ansvar for en baby i mange timer igjen. 

Anonymkode: aaab7...554

• Hjerte 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Nei de voksne skal ta ansvar her. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er faren og kjæresten som ønsker å leke familie, da kan de være med 4-åringen selv og ikke dytte den på en tenåring.

Anonymkode: 3fa20...4e4

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Så frekk du er. Selvfølgelig er det ikke greit. Far og stemor valgte å få barn. Det gjorde ikke sønnen til ts. Ufattelig frekt gjort av dem. Sier mye om de som foreldre. Forstår godt at han er fortvilet og lei seg.

Anonymkode: 983b7...0b6

Hvis det er søskenet hans, som han har kjent i 4 år nå, er det selvsagt innenfor å passe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Virrevirrevapp skrev (59 minutter siden):

Hvis det er søskenet hans, som han har kjent i 4 år nå, er det selvsagt innenfor å passe. 

Det er 4 uker. Det er ikke et søsken. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her kan vel 13-åringen bare ringe faren sin og si at han ikke gidder sitte barnevakt, og derfor heller ikke gidder lenger å komme på besøk om det skal være standarden. Nå er ungen gammel nok til å komme i posisjon, og det er helt innafor i den situasjonen. Be ungen lese seg opp på rettigheter, og la han selv bestemme hvor han skal være. 

Anonymkode: 58f89...ce1

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er 4 uker. Det er ikke et søsken. 

4 uker som i hva da? Er dette et barn han slett ikke kjenner? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Fra 8 om morgenen til 20 om kvelden? Nei, ikke greit. Og heller ikke at de måtte være på rommet hele dagen. Å passe et småsøsken en times tid er helt greit. Hva skulle de voksne hele dagen? Ingenting? Dama er vel ikke så ny, om hun og eksen din har en 4-åring? 

Anonymkode: 55dd3...bda

TS skriver at sønnen betegner det som "hele dagen". Av erfaring fra mine egne barn, begynner gjerne ikke dagen på en søndag før klokken 13. Og denne 4-åringen er der neppe til klokken 20 . 

Så det hadde vært nyttig å vite sønnens definisjon på "hele dagen".

Anonymkode: 399ed...24a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Virrevirrevapp skrev (6 minutter siden):

4 uker som i hva da? Er dette et barn han slett ikke kjenner? 

Det er barnet til kjæresten til far. De har vært sammen i 5 mnd og så har de begynt å la barna treffes nå. Eldste synes ikke det er så greit, vil ha mer tid med far de helgene han er med far, og har kommunisert dette, men far svarer med å la han sitte barnevakt. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

TS skriver at sønnen betegner det som "hele dagen". Av erfaring fra mine egne barn, begynner gjerne ikke dagen på en søndag før klokken 13. Og denne 4-åringen er der neppe til klokken 20 . 

Så det hadde vært nyttig å vite sønnens definisjon på "hele dagen".

14-19

Altså, uansett så er ikke dette greit. At du lemper små unger på store barn når de ikke ønsker det, bare at de voksne skal få en pause er ganske egoistisk. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan du svare på dette:

Var barnet ditt virkelig barnevakt hele dagen? Altså alene med 4-åringen fra morgen til kveld. Lagde måltider, hjalp til med alt. Fikk de ikke gå ut av rommet? Eller var det sånn at 4-åringen bare gikk mye ut og inn av rommet til 13-åringen i løpet av dagen? En 4-åring syns gjerne det er veldig spennende med et stort barn, og vil gjerne henge på litt, uten at det kalles å være barnevakt. Som mange andre skriver her, så er 13-åringer ofte veldig gode på å overdrive ting 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan du svare på dette:

Var barnet ditt virkelig barnevakt hele dagen? Altså alene med 4-åringen fra morgen til kveld. Lagde måltider, hjalp til med alt. Fikk de ikke gå ut av rommet? Eller var det sånn at 4-åringen bare gikk mye ut og inn av rommet til 13-åringen i løpet av dagen? En 4-åring syns gjerne det er veldig spennende med et stort barn, og vil gjerne henge på litt, uten at det kalles å være barnevakt. Som mange andre skriver her, så er 13-åringer ofte veldig gode på å overdrive ting 🙂

Litt vanskelig å få taket på tidsramma, men det var i mer fem timer. Men jeg kan jo spørre far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er barnet til kjæresten til far. De har vært sammen i 5 mnd og så har de begynt å la barna treffes nå. Eldste synes ikke det er så greit, vil ha mer tid med far de helgene han er med far, og har kommunisert dette, men far svarer med å la han sitte barnevakt. 

Så far skynder seg med alt. Er vel ikke så mye annet å gjøre enn at tenåringen sier fra at dette går fort fram. Og håpe at far hører. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Synes dette er heeeeeelt innafor! Det er nok bare du som er for opptatt av å være venn og likt av barnet ditt så du glemmer og faktisk oppdra det! Barn skal ha ansvar og de skal få arbeidsoppgaver. Jeg ser allerede for meg hvor mammagutt sønnen din blir og hvor oppgitt svigerdatteren din kommer til å være mens du sitter der på sofaen og skjønner ingen verdens ting … 

Anonymkode: 6aafd...607

Du syns helt alvorlig at en tenåring skal få helgen sin ødelagt fordi foreldre er late? Med mindre det er godt betalt er det overhode ikke greit uten samtykke. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hei, jeg er her. Og ja, det er så klart sånn at de voksne brukte gutten på 12 til barnevakt til 4 åringen. Jeg tenker det hadde vært greiere om de hadde tatt ansvar for 4 åringen, og funnet på noe hyggelig sammen, i stedet for å lempe ungene sammen. Ja, jeg blir sur og irritert på barnet sitt vegne som prøver å si ifra til far, mens far svarer bare "du bestemmer ikke" 

Dette er en ny kjæreste, de er ikke samboere, jenta er ikke et "søsken" ærlig talt. 

Jeg har tenkt å gjøre det sånn at barnet får være mer hos meg de helgene han ønsker, slik at han kan få slippe barnevakt opplegget. Så får de voksne passe 4 åringen.

Du svarer ikke på hva som ligger i "hele dagen". Og jeg synes virkelig ikke det er en god ide å frata en gutt på vei inn i tenårene samvær med faren basert på en hendelse som kanskje ikke er så ille som du legger til grunn.

Det du legger opp til, er at sønnen din lærer at "Skjer det noe jeg ikke trives med hos pappa, kan jeg gå til mamma. Så får jeg viljen min". Det er oppskriften på splitting, dårlig samhandling og mange misforståelser.

Du må faktisk gjøre to ting:

Spørs sønnen . hva er hele dagen?

Spør eksen - sønnen sier at han passet jenten i x tid. Stemmer det? Og hvorfor ble det slik akkurat den dagen?

Det kan tenkes at de hadde en god grunn, f eks at de holdt på å male kjøkkenet, eller en av de lå med spysyke. Er man del av en familie, noe sønnen din er i kraft av å være sin fars sønn, så må man også delta i baksiden av medaljen. Hvilket i dette tilfelle er å passe en jente på 4 år en stund fordi det er det familien har behov for.

Det du beskriver høres hverken dramatisk eller trist ut. Og er det snakk om en enkeltstående hendelse, så er det eneste dramatiske og triste her, din rekreasjon.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Litt vanskelig å få taket på tidsramma, men det var i mer fem timer. Men jeg kan jo spørre far.

Så de var inne på rommet uten mat og drikke i over fem timer? Og han måtte hjelpe henne på toalett og alt? 

Jeg reagerer ikke så mye på at han måtte passe henne, jeg reagerer mer på at de blir stengt inne på rommet hele dagen. 

Anonymkode: 05321...7de

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...