Gå til innhold

Eksen og ny dame bruker sønn som barnevakt - greit eller?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt umulig å svare på.

Erfaringsmessig er en trettenårings gjengivelse av egne lidelseshistorier ofte mer enn upresise. Utover det kommer det helt an på kontekst.

Anonymkode: be4c3...6e4

Jævlig bra skrevet 👏👏👏😂

Anonymkode: 4aebe...48b

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva mener tenåringen med «hele dagen»? Fra tidlig morgen til 4 åringen skulle legge seg? Eller kanskje en liten time? 

Anonymkode: bd3e3...7be

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er denne 4-åringen søsteren hans, eller datteren til fars nye kjæreste? 

Jeg har aldri hørt om at noen forventer at en 13-åring skal passe en 4-åring i mange timer uten at dette enten er avtalt på forhånd eller at det er et slags nødstilfelle. 

Anonymkode: 3fa20...4e4

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det er veldig vanlig at 12-16-åringer blir skikkelig lei seg, såra, sinte, gretne og irriterte over noe sånt. Det kan ha vært en times tid, det kan ha vært tilbud om å gjøre a, b eller c, de to var neppe innelåst fra morgen til kveld og kunne jo tatt seg en tur ut, det er vanlig at tre kvarter blir «hele dagen», det er vanlig at de syns en hver forventning  er urimelig, urettferdig, dårlig gjort og fornærmende. 
Det verste er at det der og da er det virkelig slik de føler det, de er rasende såret og skuffet og lei seg. «Å måtte være sammen med et søsken på en søndag» = tortur, god grunn til depresjon og klaging. 

Anonymkode: 6e18f...3e2

• Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis det er søsteren hans synes jeg det er innafor. 

Da er vel den nye dama heller ikke så veldig ny lenger. 

Anonymkode: 2eb3c...0c1

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det er veldig vanlig at 12-16-åringer blir skikkelig lei seg, såra, sinte, gretne og irriterte over noe sånt. Det kan ha vært en times tid, det kan ha vært tilbud om å gjøre a, b eller c, de to var neppe innelåst fra morgen til kveld og kunne jo tatt seg en tur ut, det er vanlig at tre kvarter blir «hele dagen», det er vanlig at de syns en hver forventning  er urimelig, urettferdig, dårlig gjort og fornærmende. 
Det verste er at det der og da er det virkelig slik de føler det, de er rasende såret og skuffet og lei seg. «Å måtte være sammen med et søsken på en søndag» = tortur, god grunn til depresjon og klaging. 

Anonymkode: 6e18f...3e2

Det står ikke at 4-åringen er søskenet til 13-åringen. 

Ville ikke ts skrevet stemor i stedet for nye dama/kjæresten om dette var et etablert forhold med fellesbarn?

Anonymkode: 3fa20...4e4

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Etter 12 år skal barn bli hørt om samvær. Så da kan jo barnet si til far at han er der for å være med far. Hvis han er der bare for å være barnevakt til fars kjærestes datter, så kan det være det samme. Da gidder han ikke komme på samvær mer.

Anonymkode: f14e0...4cd

Hvor står det at det er fars kjærestes datter? Kan like gjerne være guttens halvsøster for alt vi vet. Men ts kommer ikke med mer info og svar på spørsmålene som stilles her - noe som hadde gjort det lettere å vurdere om det var greit eller ikke. 

Anonymkode: fa6f6...1df

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det faktisk var hele dagen, eller store deler av dagen, så er det alt for mye.

Sønnen min "må" stadig hjelpe litt til med lillebror når pappa er på jobbreiser, men da i maks 30 min imens jeg lager middag eller ordner noe annet nødvendig, og de fleste dagene ordner jeg det meste når lillebror sover eller leker alene. Det er heller aldri noen tvang, for vi ønsker selvsagt at han skal anse lillebror som noe positivt, ikke en byrde.

Å tvinge barn til å passe småsøsken mye er en svært dårlig idé for videre relasjon. Eldste broren til mannen min måtte ofte passe de andre, og han har den dag i dag et distansert forhold til de andre søsknene pga det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hele dagen, dvs han hadde ansvar for middag, hjelpe på toalettet og annet da? Tviler sterkt på det. En stund, blir lett " hele dagen" for en 13 åring når det er noe de ikke har lyst til. En 4 åring sitter heller ikke i ro på rommet til 13 åringen i 8- 10 timer. Tenker historien er blåst voldsomt opp.

Anonymkode: b5b77...998

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hva mener tenåringen med «hele dagen»? Fra tidlig morgen til 4 åringen skulle legge seg? Eller kanskje en liten time? 

Er han som de fleste 13åringer så er hele dagen ca 1 time når det gjelder noe som er kjedelig. 

Anonymkode: 7109c...0fe

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis det var hele dagen, er det virkelig ikke greit. Er det bare en time, så er det greit.

Og når man er 13 år, så kan man bestemme samvær selv. Men har dette skjedd en gang, eller skjer det alltid?

Anonymkode: ac58c...9a7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Synes dette er heeeeeelt innafor! Det er nok bare du som er for opptatt av å være venn og likt av barnet ditt så du glemmer og faktisk oppdra det! Barn skal ha ansvar og de skal få arbeidsoppgaver. Jeg ser allerede for meg hvor mammagutt sønnen din blir og hvor oppgitt svigerdatteren din kommer til å være mens du sitter der på sofaen og skjønner ingen verdens ting … 

Anonymkode: 6aafd...607

Så frekk du er. Selvfølgelig er det ikke greit. Far og stemor valgte å få barn. Det gjorde ikke sønnen til ts. Ufattelig frekt gjort av dem. Sier mye om de som foreldre. Forstår godt at han er fortvilet og lei seg.

Anonymkode: 983b7...0b6

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis det var hele dagen, er det virkelig ikke greit. Er det bare en time, så er det greit.

Og når man er 13 år, så kan man bestemme samvær selv. Men har dette skjedd en gang, eller skjer det alltid?

Anonymkode: ac58c...9a7

Men tror du en 4 åring hadde klart å holde seg inne på rommet til stebror/ bonusbror en hel dag når foreldrene er hjemme i et annet rom?

Anonymkode: fa6f6...1df

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Er han som de fleste 13åringer så er hele dagen ca 1 time når det gjelder noe som er kjedelig. 

Anonymkode: 7109c...0fe

Ja, det er jo sånn det er.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (3 timer siden):

Hva legger du i "den nye dama"? Har de bodd sammen et år eller introduserte de barna forrige uke? Hva gjorde de voksne imens? Det kan være helt greit eller uakseptabelt, det kommer så an på omstendighetene - men jeg må også si at jeg umiddelbart tenker mer på 4-åringen, hvertfall hvis ungene ikke kjenner hverandre noe særlig.

For en 13-åring er mye irriterende og slitsomt uansett, det er ikke nødvendigvis familiens rettesnor og i seg selv et tegn på at noe er feil.

Veldig relevant. Er ganske viktig info når man lager slike tråder. Er 4-åringen hennes barn eller deres felles? 
Hva gjorde foreldrene i mellomtiden?
Var de på rommet hele tiden?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaia skrev (8 minutter siden):

Veldig relevant. Er ganske viktig info når man lager slike tråder. Er 4-åringen hennes barn eller deres felles? 
Hva gjorde foreldrene i mellomtiden?
Var de på rommet hele tiden?

Foreldrene benyttet sikkert anledningen til litt kjærlighetstid. 

Hvor ble det av TS? 

Hadde vært greit med litt mer info.

Det virker jævlig spesielt å bruke 13 åringen som barnevakt mot hans vilje, enten det var 1 time eller 4 timer. Det øker i alle fall ikke sjansen for at han gleder seg til å besøke pappa neste gang.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er aldri greit å bruke søsken som barnevakt. Det er ikke bra for relasjonen overhodet. Man skal få lov til å være søsken. Ikke ansvarlig "voksen" en time, og så normal tenåring neste. 

Anonymkode: ac2ca...310

Dummeste jeg har hørt. Jeg leverte mine små søsken i bhg når jeg gikk til skolen og tok de med meg hjem når jeg var ferdig. Kom hjem spiste middag hos besteforeldre i 2 etasje, så gikk vi ned i vår etasje til mor og far min kom hjem.

Før var der helt normalt søsken tok seg av de litt yngre så tul dem og lærte de ting

Var og barnepike for nabo barn i den alderen

Anonymkode: 05ccf...456

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
petterm skrev (44 minutter siden):

Foreldrene benyttet sikkert anledningen til litt kjærlighetstid. 

Hvor ble det av TS? 

Hadde vært greit med litt mer info.

Det virker jævlig spesielt å bruke 13 åringen som barnevakt mot hans vilje, enten det var 1 time eller 4 timer. Det øker i alle fall ikke sjansen for at han gleder seg til å besøke pappa neste gang.

Hei, jeg er her. Og ja, det er så klart sånn at de voksne brukte gutten på 12 til barnevakt til 4 åringen. Jeg tenker det hadde vært greiere om de hadde tatt ansvar for 4 åringen, og funnet på noe hyggelig sammen, i stedet for å lempe ungene sammen. Ja, jeg blir sur og irritert på barnet sitt vegne som prøver å si ifra til far, mens far svarer bare "du bestemmer ikke" 

Dette er en ny kjæreste, de er ikke samboere, jenta er ikke et "søsken" ærlig talt. 

Jeg har tenkt å gjøre det sånn at barnet får være mer hos meg de helgene han ønsker, slik at han kan få slippe barnevakt opplegget. Så får de voksne passe 4 åringen.

Anonymkode: ebdfa...187

• Hjerte 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Dummeste jeg har hørt. Jeg leverte mine små søsken i bhg når jeg gikk til skolen og tok de med meg hjem når jeg var ferdig. Kom hjem spiste middag hos besteforeldre i 2 etasje, så gikk vi ned i vår etasje til mor og far min kom hjem.

Før var der helt normalt søsken tok seg av de litt yngre så tul dem og lærte de ting

Var og barnepike for nabo barn i den alderen

Anonymkode: 05ccf...456

De er ikke søsken. Det er noe helt annet med søsken. Dette er kjæresten med et lite barn, og barna har vel kjent hverandre i litt over en mnd. 

Anonymkode: ebdfa...187

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Synes dette er heeeeeelt innafor! Det er nok bare du som er for opptatt av å være venn og likt av barnet ditt så du glemmer og faktisk oppdra det! Barn skal ha ansvar og de skal få arbeidsoppgaver. Jeg ser allerede for meg hvor mammagutt sønnen din blir og hvor oppgitt svigerdatteren din kommer til å være mens du sitter der på sofaen og skjønner ingen verdens ting … 

Anonymkode: 6aafd...607

Dette er jo bare vås!  
En 13 åring blir mammagutt hvis han ikke godtar at 4 åringen (som jeg antar ikke er hans søster) blir hans ansvar store deler av søndagen? Dette er bare utnyttelse av gutten fordi moren ikke gidder å ta seg av sitt eget barn , og guttens far er en dott som ikke spør sønnen sin om det er greit ! 
Du har ikke direkte greie på barneoppdragelse nei.. 

Anonymkode: 55b51...61d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...