Gå til innhold

Krona går i dass og det er merkelig nok IKKE Trump sin skyld....

Sportydame

Anbefalte innlegg

Saudi araberne har et mål om å senke oljeprisen for å presse ut andre produsenter - synes å se hvordan det går med Norge AS om det fortsetter.

Da ser vi fort en kronekurs på 14-15 kroner mot Euro og hele økonomien vår går i dass.....inkludert privatøkonomien til "folk flest".

Så kan man jo tenke over hvorfor dagens politikere har vært så idiotiske at man har gjort seg avhengig av en olje-økonomi - uten andre bein å stå på når det smeller. 

Man får håpe det grønne skiftet går rett i dass og at alle krigene fortsetter - så kanskje vi har en liiiten mulighet til å overleve noen år til.... 😉 

(Men da må vi begynne å prioritere våre egne og slutte å sende penger utav landet)

Kronesmell: Euroen passerer 12 kroner – E24

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så du mener det er helt tilfeldig at krona falt som en stein rett etter at Trump offentliggjorde de nye tollsatsene? Ikke helt enig der, selv om oljeprisen også innvirker på kursen. Nå lover EU at vi skal slippe unna toll fra den kanten, så vi får nå se om det får noen innvirkning på krona. Jeg er temmelig sikker på at det bidro til at børsen i Oslo bare sank med 0,43% i dag.

Rettelse: Nå ser jeg -1,6%. Det er likevel langt fra de asiatiske børsene.

Endret av Pawn Hearts
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pawn Hearts skrev (7 minutter siden):

Så du mener det er helt tilfeldig at krona falt som en stein rett etter at Trump offentliggjorde de nye tollsatsene? Ikke helt enig der, selv om oljeprisen også innvirker på kursen. Nå lover EU at vi skal slippe unna toll fra den kanten, så vi får nå se om det får noen innvirkning på krona. Jeg er temmelig sikker på at det bidro til at børsen i Oslo bare sank med 0,43 i dag.

Dersom det var de nye tollsatsene som hadde vært årsaken så hadde euroen også sunket som en stein.

Det gjorde den ikke.

Krona er fullstendig avhengig av oljeprisen - og uten oljen er vi ingenting.

Vi er heller ingenting uten USA - som det siteres i artikkelen under her så kan vi delvis takke Pentagon for velferden vår i Europa.

Vi er ingenting innen teknologi og finans - ift USA.

Så ser det også ut som forfatteren av boka "Landet som ble for rikt" kan få rett fortere enn han ante når han skrev boken..... 

😉 

Donald Trump, Sophie Elise | Sophie Elises uselviske handling inspirerer: – Hva er egentlig igjen av identiteten til unge, samfunnsengasjerte Donald Trump-hatere om du tar vekk iPhone, Instagram og Pepsi Max?

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportydame skrev (3 minutter siden):

Dersom det var de nye tollsatsene som hadde vært årsaken så hadde euroen også sunket som en stein.

Det gjorde den ikke.

Krona er fullstendig avhengig av oljeprisen - og uten oljen er vi ingenting.

Vi er heller ingenting uten USA - som det siteres i artikkelen under her så kan vi delvis takke Pentagon for velferden vår i Europa.

Vi er ingenting innen teknologi og finans - ift USA.

Så ser det også ut som forfatteren av boka "Landet som ble for rikt" kan få rett fortere enn han ante når han skrev boken..... 

😉

Donald Trump, Sophie Elise | Sophie Elises uselviske handling inspirerer: – Hva er egentlig igjen av identiteten til unge, samfunnsengasjerte Donald Trump-hatere om du tar vekk iPhone, Instagram og Pepsi Max?

I urolige tider flokker investorene seg rundt de store valutaene. Vi har sett tidligere at krona har svekket seg selv om oljeprisen har steget.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pawn Hearts skrev (5 minutter siden):

I urolige tider flokker investorene seg rundt de store valutaene. Vi har sett tidligere at krona har svekket seg selv om oljeprisen har steget.

Du kan gjerne leve på illusjonen om at krona ikke avhenger av oljeprisen - OG rentenivået.

Når det er sagt så pleier markedet å overreagere litt med en gang før det går litt bedre igjen.

Men faktum er at om dette fortsetter så forsvinner all velferd i Norge - inkl uføretrygden og pensjonen.

Det blir en råtøff omstilling for "folk flest"

Men NB kommer til å gripe inn og kjøpe kroner dersom den bikker 13 kroner mot Euro - hvilket de gjorde i 2020.

Endret av Sportydame
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportydame skrev (Akkurat nå):

Du kan gjerne leve på illusjonen om at krona ikke avhenger av oljeprisen - OG rentenivået.

Faktum er at om dette fortsetter så forsvinner all velferd i Norge - inkl uføretrygden og pensjonen.

Det blir en råtøff omstilling for "folk flest"

Men NB kommer til å gripe inn og kjøpe kroner dersom den bikker 13 kroner mot Euro - hvilket de gjorde i 2020.

Nei, jeg har ingen illusjoner om det. Men at de siste dagenes valutautvikling ikke har noe med Trump å gjøre, tillater jeg meg å være uenig i.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når oljeprisen dumper ned går krona med den, og samtidig er Norge styrt av de samme tullingene som siste uke.

Endret av NakenPanda
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper heller alle kriger slutter. Uff så mange vonde skjebner. Er vi mennesker avhengig av at andre skal lide nød for at noen skal ha det bra, så bør vi utslette oss selv.  

Vi trenger vel heller er helt annet system, men å forklare det blir ikke lett 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pawn Hearts skrev (11 minutter siden):

Nei, jeg har ingen illusjoner om det. Men at de siste dagenes valutautvikling ikke har noe med Trump å gjøre, tillater jeg meg å være uenig i.

Hva tenker du om at SEK plutselig koster 109 norske kroner nå - dersom argumentet ditt hadde stemt?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannhetsøkende skrev (10 minutter siden):

Håper heller alle kriger slutter. Uff så mange vonde skjebner. Er vi mennesker avhengig av at andre skal lide nød for at noen skal ha det bra, så bør vi utslette oss selv.  

Vi trenger en stor omveltning i prioriteringen - vi må kutte i byråkrati, slutte å sende milliarder av penger utav landet kutte ut det grønne skiftet og beklageligvis også kutte i velferden i Norge - så må vi få opp investeringsevnen/produktiviteten i andre sektorer enn oljebransjen.

Dette kommer til å ta tiår - og kjenner jeg politikerne rett så venter de til det er for sent - noe det egentlig er allerede.

Endret av Sportydame
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportydame skrev (6 minutter siden):

Hva tenker du om at SEK plutselig koster 109 norske kroner nå - dersom argumentet ditt hadde stemt?

Da tenker jeg at den svenske krona hadde et markant fall (mot euro) på fredag, den falt ytterligere i går for så å kravle litt opp i dag. Sverige er medlem av EU, og det kan godt være at det skjermer dem litt.

Endret av Pawn Hearts
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pawn Hearts skrev (3 minutter siden):

Da tenker jeg at den svenske krona hadde et markant fall (mot euro) på fredag, den falt ytterligere i går for så å kravle litt opp i dag. Sverige er medlem av EU, og det kan godt være at det skjermer dem litt.

Hvordan skulle det å være medlem av EU skjerme litt når EU-land har blitt rammet hardere enn oss når det gjelder Trump?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pawn Hearts skrev (Akkurat nå):

Da tenker jeg at den svenske krona hadde et markant fall (mot euro) på fredag, den falt ytterligere i går for så i kravle litt opp i dag. Sverige er medlem av EU, og det kan godt være at det skjermer dem litt.

Så du mener at SEK plutselig er en stor valuta - siden de er medlem i EU?

SEK lå på ca 95 NOK for et par år siden - de var medlem i EU da også....

Problemet er at hele den norske økonomien er basert på oljebransjen - det er IKKE den svenske, danske  eller den europeiske.....

Jeg tror dog at markedene kommer til å etterspørre mer olje enn først antatt når forsvarsindustrien øker produksjonen i Europa.

Som sagt er nok dette en overreaksjon som tidligere - og det er en liten mulighet for at Saudi Arabia kan bli enige med Irak og de andre medlemslandene som overproduserer akkurat nå - slik de ble i 2020.

Uansett er planen å gradvis øke produksjonen frem mot 2026.

Mens vi venter fortsetter politikerne å kjøre landet i dass ved å ikke sette igang tiltak for øke investeringsevnen/produktiviteten utenfor oljebransjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sannhetsøkende skrev (33 minutter siden):

Det er ikke bare kriger som skaper elendighet. Vi har levd godt i mange tiår på å betale asiatene "en skål med ris" og så å si robbe Afrika. Inn i mellom hadde vi småbølger mot sweatshops og pengeinnsamlinger til fattige barn, og det føltes godt. Samtidig så falt det oss ikke inn å betale dem rettferdige priser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg er åpenbart i mindretall her. Likevel velger jeg å tro mer på fagøkonomene enn på hobbygjengen på KG. Det er ikke slik at flertallet alltid har rett.

On a different note, her er en låt jeg postet I et annet forum her tidligere i dag – en ironisk kommentar til finansmarkedet i 1974, og sangen er dessverre like aktuell i dag:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...