Gå til innhold

Hvordan skaffe fast bosted til familien?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

jeg og min mann sitter med en dårlig følelse. Vi har ikke penger til å få kjøpt et fast bosted til oss og barna . Vi får ikke lån. Har søkt husbanken men vi får ikke innvilget av en eller annen grunn. Venter på svar hvorfor. Ingen kan hjelpe oss og grunnet helse problemer hos meg og gjeld fra før hos han så har vi ikke sjangs 😔 vi har det veldig bra sammen både barn og voksne sånn ellers.  Men dette at vi må ut her vi leier nå og ikke finner annet å leie gjør meg helt tom.  Alt vi ønsker er et bosted. Flere som opplever dette? Utrolig slitsomt og leit at det ikke skal finnes muligheter for oss som ikke helt har fått til dette med økonomi 😞

Anonymkode: b4c98...e5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg synes egentlig det er ganske fair at det ikke sponses all verdens til voksne som ikke har tatt ansvar for egen økonomi. 

Utover det, er det litt vanskelig å komme med innspill uten mer informasjon. Er dere stedbundne på grunn av jobb eller annet? Det er mange steder i Norge som både har gode oppvekstmiljøer og ekstremt lave boligpriser. Aktuelt å flytte på seg? 

Anonymkode: c5628...e7a

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette skulle dere tenkt på før dere fikk barn. Be om økonomisk rådgivning

Anonymkode: db56b...362

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er et presset leiemarked mange steder. Ikke bare i Oslo og andre større byer. 

Dersom dere har fått avslag på startlån skal det være begrunnet. Er det gjelden som er grunnen, er det for lav månedlig inntekt?Lån skal jo være mulig å betjene. 

Er det slik at hvis dere får kontroll på gjelden til herren i huset, så kan dere vurderes for startlån? 

Dere har barn, du skriver ikke hvor mange eller hvor gamle de er. Har dere skolebarn er det selvsagt ønskelig å bli i samme skolekrets. Av og til er ikke det mulig. Hvis dere har litt tid på dere er det jo viktig å sette alt inn på å finne et nytt sted å bo, primært i samme skolekrets. Har dere lite tid må dere nesten ta det dere får, også utenfor skolekretsen. Det viktige er at dere gjør det som er mulig for å få tak over hodet til familien. 

Dere lager sikkert en ordentlig presentasjon av dere selv når dere søker etter leiebolig? Dere skal selvsagt ikke brette ut alt mulig privat, men litt opplysninger om dere selv bør dere gi i en presentasjon.  Er det flere aktører enn finn i området dere bor? Har dere depositum er det viktig å få fram det til utleier. Det oppfattes tryggere enn NAV-garanti. 

I et land der det er satset veldig mye på at folk skal eie bolig, kan det være krevende å være henvist til leiemarkedet. 

Dere er ikke uten videre kandidater til kommunal bolig, heller. Dere har jo lov å søke. Det er store variasjoner rundt i kommunene når det gjelder både startlån og kommunal bolig. (Startlån er et lån som vurderes av hver enkelt kommune. Startlån søkes i Husbanken og sendes til den aktuelle kommunen.)

Anonymkode: edefa...00f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

jeg og min mann sitter med en dårlig følelse. Vi har ikke penger til å få kjøpt et fast bosted til oss og barna . Vi får ikke lån. Har søkt husbanken men vi får ikke innvilget av en eller annen grunn. Venter på svar hvorfor. Ingen kan hjelpe oss og grunnet helse problemer hos meg og gjeld fra før hos han så har vi ikke sjangs 😔 vi har det veldig bra sammen både barn og voksne sånn ellers.  Men dette at vi må ut her vi leier nå og ikke finner annet å leie gjør meg helt tom.  Alt vi ønsker er et bosted. Flere som opplever dette? Utrolig slitsomt og leit at det ikke skal finnes muligheter for oss som ikke helt har fått til dette med økonomi 😞

Anonymkode: b4c98...e5c

Regner med ingen av dere jobber? Hvorfor har dere ikke kjøpt bolig, dere har jo barn? Jeg blir litt irritert når voksne folk surrer rundt etter de får barn, barna har krav på et stabilt hjem, å leie er alltid usikkert, plutselig må man flytte og sånn kan ikke barn leve, spesielt når de har begynt på skolen.

Anonymkode: e7262...afb

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes egentlig det er ganske fair at det ikke sponses all verdens til voksne som ikke har tatt ansvar for egen økonomi. 

Utover det, er det litt vanskelig å komme med innspill uten mer informasjon. Er dere stedbundne på grunn av jobb eller annet? Det er mange steder i Norge som både har gode oppvekstmiljøer og ekstremt lave boligpriser. Aktuelt å flytte på seg? 

For et teit svar , at man har helseproblem og ikke fått spart opp penger bør ikke gjøre at man straffes

Anonymkode: bb034...ad9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Dette skulle dere tenkt på før dere fikk barn. Be om økonomisk rådgivning

Anonymkode: db56b...362

Å du burde tenkt på å ha bedre oppførsel 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Regner med ingen av dere jobber? Hvorfor har dere ikke kjøpt bolig, dere har jo barn? Jeg blir litt irritert når voksne folk surrer rundt etter de får barn, barna har krav på et stabilt hjem, å leie er alltid usikkert, plutselig må man flytte og sånn kan ikke barn leve, spesielt når de har begynt på skolen.

Anonymkode: e7262...afb

Fordi de ikke får lån til å kjøpe bolig🙄jeg blir irritert på voksne folk som ikke klarer å sette seg inn i andres situasjon 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan dere betale ned gjelden fortere?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For et teit svar , at man har helseproblem og ikke fått spart opp penger bør ikke gjøre at man straffes

Kanskje ikke, men man kan da ikke forvente at staten bare ordner alt for deg likevel? 

Anonymkode: b1caa...78e

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er det en straff å ikke kunne kjøpe egen bolig? 

Anonymkode: b6867...616

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ingen økonom, men har noen tanker:

Det er helt logisk at dere ikke får et vanlig boliglån når dere ikke har penger, men utfordringer med gjeld og ikke har «fått til dette med økonomi». Bankene løper en risiko ved å låne ut penger, og dere kvalifiserer åpenbart ikke til lån. 

Husbanken gir dere sikkert en forklaring på hvorfor de har avslått søknaden deres, og da vil dere se hva dere må gjøre for å kunne få innvilget lån via dem etter hvert. 

Inntil videre må dere leie. Ta kontakt med boligkontoret i kommunen, og be om hjelp. Fortell at dere har barn, og at dere snart er hjemløse. 

Det er for øvrig ikke en menneskerett å eie egen bolig. Vet at det er litt flåsete å skrive det, men det er helt sant. Dersom man ikke har kontroll på økonomien er det ekstremt lite fornuftig å kjøpe bolig. I tillegg til å betale gjeld med renter, må dere også betale kommunale avgifter, husforsikring osv. Det er dessuten kostbart å vedlikeholde en bolig. Det vil være tryggere for dere å leie så lenge økonomien ikke er på stell. 

I mellomtiden må dere betale ned gjeld og spare egenkapital. Har dere ikke råd til det, har dere heller ikke råd til å kjøpe bolig. Dere må også prøve å øke inntekten deres.

Anonymkode: 3fe2c...9e0

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kanskje ikke, men man kan da ikke forvente at staten bare ordner alt for deg likevel? 

Anonymkode: b1caa...78e

De ordner ikke alt selv om man får lån

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du er inne på noe, selv om det er vel hardt skrive da kanskje…men det er som oftest en grunn til at man ikke får lån. Banken anser det som for sannsynlig at du ikke vil kunne betale for deg, så de taper penger… og, bankene har mye statistikk bak dette, de kan ha rett. Så å ønske seg stort boliglån når man «ikke får til det der med økonomi» er kanskje ikke egentlig så heldig uansett. Ikke gøy å ende med tvangssalg pga millioner du ikke kan gjøre opp for. Det er faktisk endel tvangssalg. Så, må få orden på økonomien først, og deretter ta boliglån. 

Og ja, mye gammel gjeld skal også betales, og ja, det kan stå i veien for boligdrømmen. Da ville jeg gått all in og fått betalt ned de lånene asap. 

Til TS, det er lite info og ikke lett å gi råd. Men vil foreslå boka the total money makeover, tror dere kan finne den nyttig :) 

Anonymkode: bdc10...52a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man ikke lån er det en grunn til det, og inntekt spiller en stor rolle her. Dere må rett og slett øke inntekten. Spare opp egenkapital. Ha en sunn økonomi før man i det hele tatt kan tenke på å få et lån. Normalt friske mennesker som står i arbeid, må i slike tilfeller få høyere inntekt. Dere må kanskje bytte jobb. Ta en utdannelse som fører til sikker, høyere inntekt. Som flere her nevner, er dere stedsbundet? Kanskje det er et bedre leiemarked en annen plass, kanskje både arbeid og evt utdannelse er mer gjennomførbart et annet sted? 

Er det slik at helsa kommer i veien for inntekt, så er selvfølgelig saken en annen. Da har jeg ingen tips. Jeg tror dessverre at mange med helseproblemer, som ofte fører til uførhet, bli værende i det evige leiemarked. Jeg håper bare jeg selv aldri får så dårlig helse, blir syk eller kommer ut for en ulykke, slik at jeg blir ufør. Da kan jeg tenke meg livet og ikke minst økonomien (og boligdrømmen) blir knust.

Anonymkode: 59f06...0af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er vel hovedgrunnen til at man bør ha stabil økonomi og et sted å bo før man får barn?

Anonymkode: f7f43...026

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...