Gå til innhold

Jeg er dum, og det frustrerer meg

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner meg igjen i deg fra tiden da jeg var ung voksen. Jeg ble "klønete" på alt og rotet ting til på jobb osv. Ser i ettertid at jeg jeg ble klønete når jeg skulle gjøre nye ting, og at det samsvarte sterkt med at jeg var så beskjeden. Jeg var helt håpløs i min første butikkjobb. Fikk ikke til noe så enkelt som kassen, og ble skjelt ut av sjefen fordi det gikk for tregt og jeg gjorde for mye feil. Dette mens kunder så på. Det var ikke noe kjekt, og hjalp hvertfall ikke. Så du kan si, jeg fikk dårlig selvtillit i nye situasjoner. Nå er det jeg som kan mest om datamaskiner osv på jobb og jeg har mye ansvar som går på både mennesker og det å være superbruker på flere dataprogrammer osv. Jeg er også en racer til å sette sammen møbler. Jeg lærte meg å håndtere stress, fikk bedre selvtillit med årene og er nå en ledertype. Litt rotete forklart, men jeg ser det samme i deg, som jeg så i meg selv da jeg var ung. Veldig beskjeden, ble fort stresset i hodet og kanskje litt slapphet i oppveksten fra mine foreldre til å lære meg å mestre ting når folk ser på. 

At folk begynner å snakke om letter psykisk utviklingshemming osv. her, blir jeg faktisk litt skremt over! Jeg tror ikke du er "dum", og at du kommer til å gjøre suksess i noe om noen år :)

Anonymkode: adaa8...2b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 7.4.2025 den 16.14):

Asperger er ikke ensbetydende med å aldri forstå sosiale koder eller mangle empati. Dette med empati er ganske misforstått, mange med asperger kan føle det, men de klarer ikke nødvendigvis uttrykke det. 

Det kan jo også være ADHD/ADD, er en del likhetstrekk til autisme hvor det å ta til seg informasjon/lære kan være vanskelig. Det kan også være relatert til traumer, hvis du har opplevd det. 

Spørsmålet er om du har andre utfordringer i tillegg, og hva de består av? Jeg syns du bør snakke med fastlegen din, og diskutere tverrfaglig utredning for å komme til bunns i hva som er årsaken (siden du har hatt det siden du var barn). 

Anonymkode: 1c762...492

MÅ det være en diagnose????? Her handler det nok om at TS selv mister litt selvtillit/blir stresset osv. Jeg kjenner meg igjen på henne da jeg var yngre, men har ingen ADHD/ADD, asperger eller PU.. Dette blir litt voldsomt overdrevent ut fra det TS forteller!

Anonymkode: adaa8...2b3

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.4.2025 den 17.46):

TS her. Kjenner meg så godt igjen i alt du sier. Jeg er dårlig på teamwork, fordi det går så mye kjappere hos alle andre mens jeg henger igjen. Jeg får en indre angst hvis noen sier: "La oss montere denne hylla" eller "La oss lage mat sammen", fordi jeg vet at jeg trenger 10x så lang tid enn alle andre.

Eneste jeg er trygg på når det kommer til å samarbeide om slike ting, er samboeren min. Jeg har sagt til henne at jeg sliter med logisk tenkning, og at jeg er treg i hodet. Hun har heldigvis verdens beste tålmodighet, og det gjør ingenting for hennes del når ting tar litt ekstra tid.

Jeg har førerkort og bil, men jeg brukte lenger tid enn de fleste å ta lappen. Nå har jeg hatt lappen i 10 år, aldri vært i en trafikkulykke, bulket bilen eller fått bot. Føler meg som en trygg sjåfør, selv om det tok lang tid å lære å kjøre bil.

Jeg er en mann på snart 32 år. Føler det er ekstra flaut å skrive dette som mann, da jeg føler at "alle" menn skal kunne klare å skru opp en møbel liksom, og at hun jeg bor med er mer handy. 

Når jeg googler symptomene, får jeg ofte opp ADHD/ADD-diagnose. Ser at det er noen som skriver at jeg kan ha det. Når jeg ser symptomer på ADD passer det meg veldig godt. Jeg klarer ikke å se en film og forstå handlingen, klarer ikke å følge med i samtaler, sliter med å lese instruksjoner, sliter med å organisere ting osv.

Har lenge vurdert å be legen om å henvise meg til psykolog for å utrede meg for ADD, hadde gjort ting så mye lettere om jeg fikk et svar på hvorfor ting er slik. Har dog hørt at det er vanskelig å få en henvisning pga. lange køer, og at de ofte prioriterer yngre personer. Vet ikke om det stemmer? Og er redd for at "alle" skylder på ADHD, at legen ikke kommer til å ta det seriøst.

Anonymkode: 323e3...22f

Ikke bra når du har det sånn, men ble jo selv litt glad fordi du var på min alder og samme tankene. Heldig du er som har tatt lappen for det har ikke jeg 🙈 Egentlig skulle jo DU lært meg å kjøre bil😂 Hadde sikkert slappa veldig av i ditt selskap siden du skjønner hvordan jeg har det. Kult at du er så god sjåfør da ,og aldri en bulk eller noenting 👏 

Det er som du sier at googler man på symptomer så er det adhd /add som kommer mest fram som et alternativ og sånn er det for meg åsså. Tenk på den adhd greia hele livet ,men så er jeg ikke så glad i diagnose setting osv. Vil helst bare være meg på papiret😅 Men i perioder har det vært så vanskelig at jeg har villet ha svar om det er noe. Tror man har rett til hjelp innen en viss tid så til slutt må man vel kunne få hjelp. Jeg selv er en  utsetter og tenker mye greier hele tia så blir bare utsatt.

Gjerne skriv inn her på forumet i framtiden ? hvis du ender opp med en slags utredning ,da det hadde vært interessant hvertfall  for meg som føler mye av den samme problem stillinga som deg å høre hva som kom fram.
Kan hende både du og jeg er helt normal selv om jeg tviler når det kommer til meg selv hvertfall. Har liksom noen dager jeg føler meg helt ‘’normal’’ og andre dager der det er skikkelig tragiskt. 

Jeg er som deg som har hatt samboere som har skjønt meg og vært talmodig/forståelsesfull og det er supert å ha det sånn i forholdet hvertfall ❤️

Føler virkelig med deg når det kommer til handy arbeid …Det å være en mann å skal føle at man må leve opp til en viss standard. Jeg merker det selv ekstra godt i mange andre ting som å skulle sy i en knapp, stryke en dress ,matlaging etc at dette burde jeg kunne. Tror man må tenke at det er ikke en selvfølge at bare fordi en er mann eller dame så skal man kunne visse ting utifra kjønnet, men lettere sakt enn gjort. Som du sier så føles det spesielt ut når dama di får det til men ikke du. 

Følge med i samtaler er åsså et herk!! 
å mye annet du skriver ..som er som tatt ut av min værdag 😜 

Ønsker deg lykke til og håper at vi begge 2 + andre som sliter kan få det bedre og slippe å ha ‘’symptomer’’ hengende over hodet 👍

klem

Anonymkode: d22f4...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som lærer og utgravd det du forteller meg ville jeg tenkt at du hadde auditive prosesseringsvansker. Det betyr ikke at du er dum eller treg, men at du har en helt konkret vanske med å bearbeide auditive (lyd)- inntrykk. Les mer her og se om det kanskje kan stemme?

https://www.statped.no/horselshemming/horselstilstander/andre-utfordringer/auditive-prosesseringsvansker-apd/

Anonymkode: df665...c06

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.4.2025 den 15.43):

Jeg er utrolig dum av meg. Det er ofte at jeg ikke skjønner beskjeder som blir gitt. Jeg dummer meg ofte ut, fordi sjefen kan fortelle meg hvordan jeg skal gjøre ting. Jeg står der som et spørsmålstegn, og jeg ser at hun blir frustrert på meg. Ender opp med at hun viser meg hva hun mener på en aggressiv måte og hever stemmen. Jeg blir flau over at jeg ikke skjønte hva hun mente, og tenker på det i lang tid.

Er også ofte at folk snakker til meg om hverdagslige ting, og jeg ikke skjønner hva de snakker om. Hvis jeg leser om et tema, har jeg vanskeligheter med å huske hva jeg leste om. Ellers sliter jeg med å forstå forskjellige knuter, instruksjoner på å montere møbler etc. Har alltid slitt med å lære ting helt siden jeg var barn. Trodde det kom til å bedre seg i voksenlivet, men det har ikke blitt bedre. Selvtilliten er på bunn. 

Kunne ønske at jeg i det minste var like smart som gjennomsnittet. 😔 Hva kan jeg gjøre?

Anonymkode: 323e3...22f

Kan du ha mangel på b12 vitamin og folat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.4.2025 den 16.12):

Hei. Jeg kjenner meg bare så 100% igjen.

Alltid lært sakte. Må ha alt inn med ikke bare èn spise- skje men helst 100.

Jobb er et helvette ærlig talt. Jeg blir hengende etter. Forstår ikke helt enkle ting føler jeg. Alltid lurt på hvor lav iq jeg har? Hadde ikke turt å sjekke heller. 
Er egentlig litt overbevist om at jeg ‘’ikke er som jeg skal være’’ og har vært en stor lidelse gjennom både barneskole, ungdomsskole og vgs. 

Jeg har stoppet meg selv utrolig mye i å realisere drømmer,ønsker,utdanning, hobbyer m.m 

Jeg tør ikke spille biljard engang som et eksempel. Blir helt svett i henda og prater som en foss i rein angst. 
Når jeg var liten turte jeg ikke spille monopol engang fordi det var en plass i spillet hvor det var sånn at om jeg havna der så var det et regnestykke man måtte regne for å liksom komme seg videre…husker ikke helt , men siden jeg er dummere enn dem fleste på matematikk i tilegg så meldte jeg meg ut av et arti spill jeg elska å spille som 10 åring. 
Før jeg var 11 var jeg ferdig spilla 🫣 Det hjalp jo ikke hvor mye andre prøvde å forklare hvordan jeg skulle regne det ut. Husker andre jevn gamle reagerte litt på at jeg ikke skjønte det etter kanskje 7-8 ganger 🥵

Jeg hadde så lyst å gå på svømming, klatring , dansing og kamp sport men aldri fått leve ut noe pågrunn av meg selv. Jeg forstår ikke nye ting lett å henger alltid etter og la oss si at en danse instruktør forklarer noen trinn på et kurs? Da forstår noen det med en gang og noen litt tregere , og så meg da (!!!) som ikke skjønner det å måtte hatt privat timer alene i sikkert 14 dager før jeg kunne fatte trinnene.

Skal jeg lære noe nytt på en jobb blir folk tydelig sure så kjenner meg veldig igjen i den der åsså. Er bare sååå ubehagelig!!!!

Jeg er veldig sosial så har ingen problemer med å snakke å være med andre, men den lære prosessen uansett hva det handler om er et h******

Forresten(!) så kan jeg ikke overhodet handle på Jysk.
Jeg prøvde en gang å montere bare en sånn helt simpel sko hylle med noen få skruer men jeg holdt på i 2 timer uten noen fremgang. Samme med en komode som jeg har hatt stående her i 4 hele år og i jula fikk jeg omsider hjelp av noen så han ordna den for meg. Men hadde personen sakt at vi kunne montere den sammen ? Neei??? Jeg kan ikke være med på noe teamwork!! Da driter jeg meg helt ut. 

Har ikke barn heller og glad er jeg!! 
Føler at barnet hadde blitt likedan og hvertfall hvis jeg ikke finner et skikkelig pappa materiale som virkelig gir 110% for å prøve å unngå det. Unner ikke noen å ha det sånn som meg.

Klem fra meg på 35 som noen ganger føler meg dummere enn en 5 åring 

Kjenner meg sååå igjen! Og det med å ikke kuske hva jeg har lest eller blitt fortalt. Kan ikke referere eller gjenfortelle skikkelig. Tall og læring av spill osv. omg. Alt fra hovedinnlegget kan du også legge på her. 

tror ikke det er iq, tror det er noe annet. Noen sperrer som har kommet opp fra vi var små. Men vet ikke hva enda. Vi vet jo at traumer «fordummer» hjernen. Personlig tror jeg det henger sammen med tungt psykisk misbruk og neglect fra jeg var ganske liten.

men vet du hva - i dag driver jeg egen bedrift, har fem ansatte, gjør det bra, og fikk barn med en mann med høy iq😂 ungene mine har hatt en fin oppvekst og de lider ikke av noe av det jeg har med meg. Spøk til side - jeg sliter fremdeles og jobber med å godta at det er sånn jeg er. Sliter med litt av hvert, men jeg er en superempat, har mange nære og trygge venner, er som en magnet på mennesker og gir og får masse godt i verden. Det prøver jeg å fokusere på når jeg føler meg som en komplett idiot.

Anonymkode: 3c0b1...a01

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.4.2025 den 7.52):

Kjenner meg sååå igjen! Og det med å ikke kuske hva jeg har lest eller blitt fortalt. Kan ikke referere eller gjenfortelle skikkelig. Tall og læring av spill osv. omg. Alt fra hovedinnlegget kan du også legge på her. 

tror ikke det er iq, tror det er noe annet. Noen sperrer som har kommet opp fra vi var små. Men vet ikke hva enda. Vi vet jo at traumer «fordummer» hjernen. Personlig tror jeg det henger sammen med tungt psykisk misbruk og neglect fra jeg var ganske liten.

men vet du hva - i dag driver jeg egen bedrift, har fem ansatte, gjør det bra, og fikk barn med en mann med høy iq😂 ungene mine har hatt en fin oppvekst og de lider ikke av noe av det jeg har med meg. Spøk til side - jeg sliter fremdeles og jobber med å godta at det er sånn jeg er. Sliter med litt av hvert, men jeg er en superempat, har mange nære og trygge venner, er som en magnet på mennesker og gir og får masse godt i verden. Det prøver jeg å fokusere på når jeg føler meg som en komplett idiot.

Så kult innlegg du kom med👍😄 
Er jo beroligende å høre at andre åsså har det sånn som meg selv (og ts åsså ) 

Når du kom med avslutninga om egen bedrift å alt sånnt så måtte jeg flire litt😂👍 Takk for din ‘’livshistorie’’ og skal ha den i bakhodet når jeg selv åsså føler meg som en komplett idiot 😅😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.4.2025 den 21.16):

Jeg jobber som lærer og utgravd det du forteller meg ville jeg tenkt at du hadde auditive prosesseringsvansker. Det betyr ikke at du er dum eller treg, men at du har en helt konkret vanske med å bearbeide auditive (lyd)- inntrykk. Les mer her og se om det kanskje kan stemme?

https://www.statped.no/horselshemming/horselstilstander/andre-utfordringer/auditive-prosesseringsvansker-apd/

Anonymkode: df665...c06

Er ikke ts, men har skrevet et annet langt innlegg her og ville si takk for ditt tips! 
Det var mye jeg kjente igjen her, og hadde i tilegg mange ørebetennelser som barn + en del andre ting som sto der. 
Ikke dårlig tenkt ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Så kult innlegg du kom med👍😄 
Er jo beroligende å høre at andre åsså har det sånn som meg selv (og ts åsså ) 

Når du kom med avslutninga om egen bedrift å alt sånnt så måtte jeg flire litt😂👍 Takk for din ‘’livshistorie’’ og skal ha den i bakhodet når jeg selv åsså føler meg som en komplett idiot 😅😉

Herlig at det kunne gi deg noe! Fint🥰

å jobbe med å godta visse sider ved oss selv, om omfavne med hele deg alt som er godt ved deg og din person, kan være veldig nyttig. Ikke hva du kan og presterer og IKKE får til, men det mennesket du er🥰🥰🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...