Gå til innhold

Seteleie eller keisersnitt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fru Uperfekt skrev (1 time siden):

Jeg ville krevd KS, bare husk at vil du ha KS må du være helt klar på at å føde vaginalt vil være et overgrep på deg som pasient.

Hva mener du? Det er ingen som tvinger meg til det ene eller det andre.

Ts

Anonymkode: aeca8...395

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Aldri stol på vekstestimeringen. Det er vill gjetning. Vi fikk nesten en kilo forskjell på estimat på en uke!

I Norge så forsøker de alltid å få mor til å gå med på seteleie. Vet du hvorfor? Fordi helsepersonellet vil trene på det, siden det kreves en spesiell teknikk. De tar altså egentlig ikke hensyn til mor. I de fleste vestlige land blir det automatisk keisersnitt ved seteleie.

Min partner hadde hatt hastekeisersnitt på første barn, og fikk likevel anbefalt å gjennomføre setefødsel på sykeshuset. Jordmor ba hun be om keisersnitt. Det gjorde vi, for vi orket ikke en ny runde med hastekeisersnitt.

Anonymkode: 6e520...64a

Nei, jeg vet at det kan være mye feilvurderinger. Men har tatt flere ultralyder pga ekstra oppfølging, og alle har vist det samme; at han er bittelitt under gjennomsnittlig stor. Ingen store avvik eller ulike målinger. Det må jo være noe i det da?

Av de jordmødrene og legene jeg har snakket med, så sier de at selekteringen for å gå gjennom setefødsel I Norge er streng. De har sagt at har man noen som helst andre risikofaktorer som stor baby, liten baby, eller lav høyde på mor etc, så må mor ta KS. Så det at de anbefaler setefødsel til alle, har jeg fått inntrykk av at ikke stemmer.

Hadde partneren din hastekeisersnitt i setefødsel?

Ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hvorfor ville du valgt KS?

Ts

Fordi det var ikke så nice å føde i sete 😬 pakker inn ordene veldig her nå, for å ikke være slem 😂

men som sagt gikk det veldig bra, ingen komplikasjoner.

Anonymkode: ceb0f...39c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ang vektestimering, jeg fødte også (vanlig, hode) en gang 10 dager på overtid. De sjekket og estimerte 3,6kg men hun var 4,2. just saying.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Fordi det var ikke så nice å føde i sete 😬 pakker inn ordene veldig her nå, for å ikke være slem 😂

men som sagt gikk det veldig bra, ingen komplikasjoner.

Nei, jeg skjønner 😬 Har du født i hodeleie også, så du har noe å sammenligne med?

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Og ang vektestimering, jeg fødte også (vanlig, hode) en gang 10 dager på overtid. De sjekket og estimerte 3,6kg men hun var 4,2. just saying.

Ja, ikke vel. Jeg tror ikke jeg får lov til å gå overtid pga svangerskapsdiabetes. Men ja, likevel. Vet de kan ta veldig feil 🙈

Ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Første bornet mitt kom i seteleie, og synast det var ein draumefødsel 😊 men var ei i termingruppa med liknande historie som meinte ho hadde hatt ein ekstremt dårleg fødsel og ville gå til sak mot føden sidan ho ikkje fekk bestemme diverse ting og tang. Så eg trur oppriktig det kjem veldig an på innstillinga til mor, har du eit opent sinn og klarar å stole på personalet rundt deg så går det fint! ❤️

Dei måtte bruke tang på bornet mitt pga svake rier, og ja den var j**vla vond for å sei det rett ut, men det var óg over på få sekund. Og eg hadde glatt gjort det igjen :) Born nummer to var styrtfødsel, og den synast eg var mykje meir smertefull! 

Hugs óg at dei fleste som ropar høgt på nettet er dei med dårlege erfaringar som treng eit utløp, difor finn ein ofte mest skrekkhistorier. Men statistikken i Noreg er god på setefødslar, og dei lar deg ikkje prøve dersom dei ikkje trur det går bra! Dei har óg låg terskel for å gå over til KS slik at ein skal slippe haste KS, så du er i trygge hender :)

Anonymkode: 6c36e...d21

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har født første barn i seteleie, og andre i hodeleie. 
For min del var ikke KS et alternativ, da jeg er veldig redd for operasjoner. 

Seteleiefødselen tok en del tid. Det er jo ulempen. Åpningsriene gikk veldig sent. 
Men jeg var like raskt på bena igjen etter fødsel i seteleie, som jeg var etter fødsel i hodeleie. (Med en gang, egentlig...) 

Men den største forskjellen på "normalfødsel" og seteleiefødsel, er at det er mye mer personell på deg. Både i og utenfor rommet. 
Du har mye tettere oppfølging, og de setter epidural ganske tidlig. 

Og de har ganske lav terskel for å bestille KS til deg underveis, om de skulle være bekymret over at ting ikke går fort nok, eller helt som det skal. 
Men for min del var det ikke behov for det. Og jeg var tydelig etter fødsel på at jeg heller tok to setefødsler på rad, enn å gå gravid i 9mnd, om jeg kunne valgt. 

Det var verken en skummel eller avskrekkende opplevelse. Og jeg opplevde at jeg og barnet var i veldig gode hender hele veien. 

Jeg ville stolt på legene, om jeg var deg. Benytt heller sjansen til å lage gode avtaler med sykehuset om ting du ønsker for å føle deg trygg under fødsel. De er sannsynligvis villige til å gjøre ting så lett som mulig for deg.

Anonymkode: 808f8...af7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Første bornet mitt kom i seteleie, og synast det var ein draumefødsel 😊 men var ei i termingruppa med liknande historie som meinte ho hadde hatt ein ekstremt dårleg fødsel og ville gå til sak mot føden sidan ho ikkje fekk bestemme diverse ting og tang. Så eg trur oppriktig det kjem veldig an på innstillinga til mor, har du eit opent sinn og klarar å stole på personalet rundt deg så går det fint! ❤️

Dei måtte bruke tang på bornet mitt pga svake rier, og ja den var j**vla vond for å sei det rett ut, men det var óg over på få sekund. Og eg hadde glatt gjort det igjen :) Born nummer to var styrtfødsel, og den synast eg var mykje meir smertefull! 

Hugs óg at dei fleste som ropar høgt på nettet er dei med dårlege erfaringar som treng eit utløp, difor finn ein ofte mest skrekkhistorier. Men statistikken i Noreg er god på setefødslar, og dei lar deg ikkje prøve dersom dei ikkje trur det går bra! Dei har óg låg terskel for å gå over til KS slik at ein skal slippe haste KS, så du er i trygge hender :)

Her tror jeg du har to gode poenger. 
1. Instillingen til mor kan ha veldig mye å si. Om du ser etter det positive, så er det det du finner. Ser du etter det negative, så finner du det. 
2. Flesteparten av de du hører historiene til, er det som har veldig behov for å fortelle. Og det er ofte de som har hatt en dårlig erfaring de ønsker å lufte. 
Slik er det i alt. Det er er mange som forteller om den gangen de måtte stå 4 timer i kø, men veldig få som forteller om den dagen det ikke var kø noe sted. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har født første barn i seteleie, og andre i hodeleie. 
For min del var ikke KS et alternativ, da jeg er veldig redd for operasjoner. 

Seteleiefødselen tok en del tid. Det er jo ulempen. Åpningsriene gikk veldig sent. 
Men jeg var like raskt på bena igjen etter fødsel i seteleie, som jeg var etter fødsel i hodeleie. (Med en gang, egentlig...) 

Men den største forskjellen på "normalfødsel" og seteleiefødsel, er at det er mye mer personell på deg. Både i og utenfor rommet. 
Du har mye tettere oppfølging, og de setter epidural ganske tidlig. 

Og de har ganske lav terskel for å bestille KS til deg underveis, om de skulle være bekymret over at ting ikke går fort nok, eller helt som det skal. 
Men for min del var det ikke behov for det. Og jeg var tydelig etter fødsel på at jeg heller tok to setefødsler på rad, enn å gå gravid i 9mnd, om jeg kunne valgt. 

Det var verken en skummel eller avskrekkende opplevelse. Og jeg opplevde at jeg og barnet var i veldig gode hender hele veien. 

Jeg ville stolt på legene, om jeg var deg. Benytt heller sjansen til å lage gode avtaler med sykehuset om ting du ønsker for å føle deg trygg under fødsel. De er sannsynligvis villige til å gjøre ting så lett som mulig for deg.

Var det ikke vondere eller du revnet mer, fikk fremfall eller andre fødsel skader, tok lengre tid å komme seg etc?

Anonymkode: f9196...e91

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Nei, jeg skjønner 😬 Har du født i hodeleie også, så du har noe å sammenligne med?

Ts

Ja, det var som natt og dag. Men så kan jo også samme «type» fødsler være som natt og dag, så man vet aldri på forhånd egentlig😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørst litt på hvilke sykehus du skal føde på (ville jeg tenkt). Nummer to her var i tverrleie som di satset på at skulle snu seg til sete. Da jeg var på samtale i forkant så var di veldig klar på prosedyrene. Du har legeteam med deg hele veien, du får epidural med det samme slik at di ikke skal bruke tid på å sette den i tilfelle keisersnitt. Toleransen for keisersnitt er veldig lav. 
I mitt tilfelle så snudde babyen seg hele veien rundt like før fødsel, så det ble helt ordinær med hodet først. Men, en venninne hadde setefødsel med nummer en og hun sa det var helt fint. Hun følte seg trygg da hun hadde konstant overvåking av både seg og barn :)

Dette var på KK (Bergen), og di er vel en av di sykehusene som «pusher» litt på vaginal foran keisersnitt (di er veldig dyktige på setefødsler der). 

Anonymkode: 56f96...a43

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Eller så hadde hun bare en veldig annerledes opplevelse fra deg.

La kvinner eie sin egen historie, så kan man heller velge hvilke man tar til seg.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fødte første barnet mitt i 2024 på Ullevål med vaginal setefødsel. Jeg er høy, slank og var i veldig god form i hele svangerskapet, og ble anbefalt vaginal setefødsel uten vendingsforsøk siden mitt utgangspunkt var det beste man kunne for en vellykket vaginal setefødsel. Etter fin samtale med fødselslege på sykehuset valgte jeg å høre på hva de anbefalte for meg og det ble vaginal setefødsel. Jeg ble igangsatt på termin pga mistanke om litt avflatende vekst på baby, men var ellers helt frisk og ingen andre risikofaktorer. Fødselen gikk helt strålende. Ble overvåket i hele forløpet (innlagt for igangsettelse først med regelmessige sjekk av babyen, deretter kontinuerlig CTG og jordmor tilstede på fødestua fra 4 cm åpning.) Følte meg trygg, fikk veldig god informasjon hele veien og alle ekstra jordmødre og leger som skulle være tilstede under pressefasen og ved ev komplikasjoner kom tidligere og introduserte seg og forklarte hva som skulle skje. Fødselen var relativt rask, lite smertefull og den siste fasen hvor legen hjelper babyen ut med hodet til slutt gikk helt komplikasjonsfritt. Var grundig informert på forhånd om at de nesten helt sikkert kom til å klippe for å ha nok plass til det, men det merket jeg ikke pga bedøvelse. Tror ikke jeg kunne hatt en bedre fødeopplevelse med baby «riktig» vei. 
Fikk i tillegg en nokså liten baby under 3 kg til termin, som kanskje kan ha bidratt til at det gikk såpass lett. Jeg er veldig glad jeg valgte å stole på helsepersonellet som behandlet meg da jeg valgte, da jeg var veldig raskt på beina og hadde en flott barseltid, som kanskje hadde blitt mer smertepreget og annerledes hadde jeg valgt planlagt ks. Det er også noe økt risiko for komplikasjoner i neste svangerskap ved planlagte ks (fastsittende morkake blant annet- som flere av mine familiemedlemmer har hatt), som også var en faktor jeg var bevisst på da jeg måtte velge når dette var min første fødsel. Skal sies at jeg var veldig forberedt på at det kunne bli akutt keisersnitt - både katastrofe og hast- underveis- og var redd for det, men prøvde å gå inn i fødsel uten så mye forventninger, men en holdning om å lytte til hva jordmødrene og legene anbefalte hele veien og så fikk ting skje som de skjedde. 

Vil anbefale deg å snakke grundig med fødselslege som behandler deg og kjenner din bakgrunn når du må velge- skriv ned spørsmålene dine på forhånd så du kan spørre om alt du lurer på/er bekymret for, og lufte alle dine eventuelle bekymringer og utifra det ha en samtale om hva som vil være tryggest for både deg og din baby. Det er bare du som kan ta valget for deg og du bør velge det som kjennes riktigst ut for deg etter å ha fått tilstrekkelig informasjon fra spesialist. Planlagt ks kan såvidt jeg vet også være veldig fint- og vil være riktigst for noen, mens vaginal fødsel er riktigst for andre. Lykke til!  :) 

Anonymkode: 4fc0e...8f6

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva mener du? Det er ingen som tvinger meg til det ene eller det andre.

Ts

Jo de vil mer eller mindre alltid at du føder vaginalt så en må stå på kravene skal en få ks etter ønske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Problemet med haste KS kontra planlagt er større mulighet for komplikasjoner 

Anonymkode: 6ef9a...f8b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Fru Uperfekt skrev (2 timer siden):

Jo de vil mer eller mindre alltid at du føder vaginalt så en må stå på kravene skal en få ks etter ønske

Jeg har snakket med flere leger og jordmødre, alle sier at det er mitt valg så dette stemmer ikke her jeg bor. De sier at de har strenge selekteringskrav for hvem som får føde i seteleie, så noen får faktisk ikke liv til å gjennomgå en setefødsel.

Ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.4.2025 den 15.24):

Jeg har fått beskjed om at baby ligger i seteleie (uke 36 + 6). Skal ha et vendingsforsøk veldig snart. Hvis dette ikke lykkes, er jeg veldig i tvil om hva jeg bør gjøre. Har fått beskjed om at baby ligger perfekt til for en setefødsel og at den ikke er for stor. Legen som utførte UL anbefalte setefødsel, og sa hun ville gjort det selv om hun var i min situasjon.

Jeg er førstegangsfødende, og har endel fødselsangst fra før. Jeg er redd for "alt", og har allerede sett for meg at alt dramatisk som kan skje under fødsel kommer til å skje uavhengig av seteleie eller ikke (at babybsitter fast, at baby får asfyski, tang/sugekopp, hastekeisersnitt, katastrofesnitt ovs.) Hva ville dere gjort? Noen som har erfaringer med setefødsel?

Leger anbefaler nok alltid setefødsel, da de må ha en viss andel av de i året for å holde på kompetansen sin. Ville helt klart valgt planlagt ks. Hadde vært livredd for at babyen skulle blitt sittende fast på vei ut. 

Anonymkode: 60ddf...069

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg har snakket med flere leger og jordmødre, alle sier at det er mitt valg så dette stemmer ikke her jeg bor. De sier at de har strenge selekteringskrav for hvem som får føde i seteleie, så noen får faktisk ikke liv til å gjennomgå en setefødsel.

Ts.

Det var min erfaring også. Litt forenklet fikk man ikke ha andre risikofaktorer enn at barnet lå i seteleie der jeg fødte. Husker at jeg stresset når jeg gikk over termin for man fikk maks gå til 41+0 før det ble keisersnitt husker jeg, og de satte heller ikke igang setefødsel der. 

Men en ting de var veldig tydelige på var at en viktig faktor var at mor var motivert til å forsøke. Det opplevdes hele veien som mitt valg, og om jeg ikke følte meg trygg ville planlagt snitt vært det beste. 

Lykke til med valget ditt, TS! (Og håper ungen helt enkelt snur seg 🤞)

Anonymkode: e9a14...446

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.4.2025 den 15.24):

Jeg har fått beskjed om at baby ligger i seteleie (uke 36 + 6). Skal ha et vendingsforsøk veldig snart. Hvis dette ikke lykkes, er jeg veldig i tvil om hva jeg bør gjøre. Har fått beskjed om at baby ligger perfekt til for en setefødsel og at den ikke er for stor. Legen som utførte UL anbefalte setefødsel, og sa hun ville gjort det selv om hun var i min situasjon.

Jeg er førstegangsfødende, og har endel fødselsangst fra før. Jeg er redd for "alt", og har allerede sett for meg at alt dramatisk som kan skje under fødsel kommer til å skje uavhengig av seteleie eller ikke (at babybsitter fast, at baby får asfyski, tang/sugekopp, hastekeisersnitt, katastrofesnitt ovs.) Hva ville dere gjort? Noen som har erfaringer med setefødsel?

Jeg tok keisersnitt. Feilet vendingsforsøk, og syntes ikke det var verdt risikoen. Fikk ikke lov å føde i basseng heller, så da ville jeg heller ha keisersnitt enn å ha en ubehagelig fødselsopplevelse. Kommer helt an på hva du selv føler deg trygg med, og hvor kompetent du selv føler sykehuset virker som. I Stavanger er de eksperter på setefødsler, og de som jobber der vil anbefale det til alle som kommer dit. 

Anonymkode: 00c03...e22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...