AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #1 Del Skrevet 9 timer siden Jeg har fått beskjed om at baby ligger i seteleie (uke 36 + 6). Skal ha et vendingsforsøk veldig snart. Hvis dette ikke lykkes, er jeg veldig i tvil om hva jeg bør gjøre. Har fått beskjed om at baby ligger perfekt til for en setefødsel og at den ikke er for stor. Legen som utførte UL anbefalte setefødsel, og sa hun ville gjort det selv om hun var i min situasjon. Jeg er førstegangsfødende, og har endel fødselsangst fra før. Jeg er redd for "alt", og har allerede sett for meg at alt dramatisk som kan skje under fødsel kommer til å skje uavhengig av seteleie eller ikke (at babybsitter fast, at baby får asfyski, tang/sugekopp, hastekeisersnitt, katastrofesnitt ovs.) Hva ville dere gjort? Noen som har erfaringer med setefødsel? Anonymkode: aeca8...395 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #2 Del Skrevet 9 timer siden Jeg hadde nok valgt ks om jeg fikk mulighet. Både fordi jeg vet de faktisk kan bomme grovt på vekstestimering (min var estimert ett kg lettere enn han var, samme dag som igangsettelsen), men også fordi jeg ikke hadde orket å gå inn i fødsel med de ekstra bekymringene. I tillegg dette: " Medisinsk assistanse Mens forløsningen av kroppen går av seg selv ved en setefødsel, trenger forløsningen av skuldrene og hodet assistanse. Dette blir rutinemessig gitt av en lege som er spesialist i fødselshjelp. Legen bruker bestemte håndgrep og dreininger for å forløse skuldrene. Det finnes flere metoder, men i Norge brukes som regel Løvsets vending. Barnets hode forløses ofte med tang, fordi man anser det som mest skånsomt. Hvis det blir uventede problemer med forløsning av skuldre og hode, kan det medføre nerve- og skjelettskader i barnets nakke- og skulderparti." https://sml.snl.no/setefødsel Anonymkode: 5dd3b...cd3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #3 Del Skrevet 9 timer siden Jeg hadde gått for planlagt KS. Hadde katastrofesnitt og vil ikke oppleve den situasjon igjen, selv om det gikk bra til slutt. Gjør det du selv føler deg tryggest med. Anonymkode: 9ccf4...d85 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #4 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg hadde gått for planlagt KS. Hadde katastrofesnitt og vil ikke oppleve den situasjon igjen, selv om det gikk bra til slutt. Gjør det du selv føler deg tryggest med. Anonymkode: 9ccf4...d85 Hadde du katastrofesnitt pga seteleie? Ts 😊 Anonymkode: aeca8...395 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #5 Del Skrevet 9 timer siden Jeg valgte keisersnitt ved setefødsel, etter mye frem og tilbake da jeg egentlig ville føde vanlig uten setefødsel. Valgte å ikke prøve vendingsforsøk da det kunne stresse babyen så mye at fødselen måtte startet da. Det kunne gått helt fint også så det er samme frykten som setefødsel. I hovedsak valgte jeg keisersnitt fordi med første barn hadde jeg katastrofesnitt som kunne gått riktig så galt, selvom det var under pressriene og legene mente at jeg var regnet som andregangsfødende ved seteleiefødsel var jeg tvilende likevel. Det var dobbel risiko for nytt hastesnitt på grunn av tidligere keisersnitt de måtte følge med på og på grunn av seteleie. Ville ikke oppleve lignende som med første hvor livet sto på spill på bare minutter. Fødselen startet uansett før planlagt keisersnitt. Dette avsnittet ovenfor vil ikke være relevant for deg som er førstegangs 😊 men en annen grunn for meg var at hodet skulle sette seg fast og at den kom sist ut. De har sikkert peiling på hva de holder på med, men sjansen tok jeg ikke. Anonymkode: 911d1...2f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #6 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg hadde nok valgt ks om jeg fikk mulighet. Både fordi jeg vet de faktisk kan bomme grovt på vekstestimering (min var estimert ett kg lettere enn han var, samme dag som igangsettelsen), men også fordi jeg ikke hadde orket å gå inn i fødsel med de ekstra bekymringene. I tillegg dette: " Medisinsk assistanse Mens forløsningen av kroppen går av seg selv ved en setefødsel, trenger forløsningen av skuldrene og hodet assistanse. Dette blir rutinemessig gitt av en lege som er spesialist i fødselshjelp. Legen bruker bestemte håndgrep og dreininger for å forløse skuldrene. Det finnes flere metoder, men i Norge brukes som regel Løvsets vending. Barnets hode forløses ofte med tang, fordi man anser det som mest skånsomt. Hvis det blir uventede problemer med forløsning av skuldre og hode, kan det medføre nerve- og skjelettskader i barnets nakke- og skulderparti." https://sml.snl.no/setefødsel Anonymkode: 5dd3b...cd3 Ja, er jo dette jeg er redd for skal skje. Jordmødrene og legen jeg har snakket med til nå, sier at de aldri har opplevd at det har gått galt. Likevel kjenner jeg at jeg er redd for baby i den situasjonen 🫤 Ts Anonymkode: aeca8...395 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #7 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja, er jo dette jeg er redd for skal skje. Jordmødrene og legen jeg har snakket med til nå, sier at de aldri har opplevd at det har gått galt. Likevel kjenner jeg at jeg er redd for baby i den situasjonen 🫤 Ts Anonymkode: aeca8...395 I de fleste tilfeller går det jo helt fint, både i sete- og hodeleie 😊 Men å være såpass bekymret er ikke noe godt, og det vil ikke hjelpe fødselsforløpet heller. Anonymkode: 5dd3b...cd3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #8 Del Skrevet 8 timer siden Jeg fikk valget, og ønsket å føde vaginalt. Babyen kom litt tidlig og var nøyaktig 3 kg, så ikke veldig stor. Jeg hadde en drømme fødsel. Dette var min første og eneste fødsel, så jeg har ikke noe å sammenligne med. MEN jeg hadde ikke fødselsangst, og så frem til å få oppleve fødsel. Har man fødselsangst ser jeg for meg at det kan være vanskeligere å få kroppen til å spille på lag under fødsel. Lykke til, uansett hva du ender opp med å velge! ❤️ Anonymkode: 33740...c38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #9 Del Skrevet 8 timer siden Jeg har to fødslar bak meg. En vaginal setefødsel og et haste-ks, der var det god seteleie men grunnen til ks var hellp. Uansett, setefødselelen var helt klart den beste fødselsopplevelsen. Den var sånn at jeg lå der og tenkte «hvis det ikke er verre enn dette, kan jeg fint få en unge til». Jeg var også kjempesprek etterpå. Sånn var det ikke med ks. Tok lang tid før jeg fikk se barnet, kunne ikke løfte storesøster på 1, stort operasjonssår, vondt. Nei uff. Anonymkode: 96297...277 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #10 Del Skrevet 8 timer siden Jeg fødte baby i seteleie, å det gikk veldig bra. Baby var ikke så stor, å det var nok grunnen til det. Fikk epidural da. Men den gangen (nesten 30 år siden), så hadde vi ikke så mange valgmuligheter som idag. Da kunne vi liksom ikke bestemme om vi ville ha keisersnitt, det var bare de tilfellene der det var umulig med vaginal fødsel som fikk. Vi hadde heller ikke tilgang til all informasjon som man har idag. Anonymkode: 8c39e...1cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #11 Del Skrevet 7 timer siden Det er en del tråder om dette hvis du googler. Jeg hadde uoppdaget seteleie da jeg kom på sykehuset, og ingen spurte meg om keisersnitt en gang. Da var jeg litt i sjokk fordi jeg hadde fått full åpning på bare to timer hjemme, så rakk ikke helt tenke over hva som skjedde. Som i mitt tilfelle egentlig var like greit, kroppen gjorde jo det den ville og jeg stolte på at den ville klare en setefødsel. Selve fødselen gikk veldig bra, det var en litt lang trykkefase, men jeg følte meg veldig trygg hele veien. Og jeg var i god form etterpå, så jeg var alt i alt veldig glad for at det ble som det ble. Anonymkode: dd961...437 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #12 Del Skrevet 6 timer siden Jeg hadde valgt vaginalt om det ikke var sterke grunner til noe annet Anonymkode: 1b4d7...851 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anononyma Skrevet 4 timer siden #13 Del Skrevet 4 timer siden Om du bor i nærheten av et større sykehus med god kompetanse på setefødsel ville jeg gått for vaginal fødsel. Ks er en mye større påkjenning for kroppen. Min første lå i sete helt frem til uke 39. Gjorde øvelser 3 ganger om dagen fra ca uke 37 for å få han til å snu seg (tror det heter Webster eller noe, men du finner det på Google). Hadde ikke vendingsforsøk og plutselig snudde han selv helt selv en ukes tid før fødsel og festet seg i hodeleie 🥰 men, for min del føltes det trygt fordi jeg bor 5 min unna Ullevål som har erfaring og er gode på setefødsel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #14 Del Skrevet 4 timer siden Jeg valgte ks, dette var rett etter at en studie publisert i 2000 ga favør til ks ved seteleie. Hadde ikke plager etter ks, og kom meg raskt. Den studien og utviklingen/anbefalingene siden, omtales i artikkelen under. https://sykepleien.no/en/forskning/2019/10/obstetric-care-breech-presentations-oslo-university-hospital-ulleval-period-2000 Anonymkode: 38173...27d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå