Gå til innhold

Svangerskapskvalme, orker ikke gå gjennom det en gang til men vil ha flere barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, jeg hadde svangerskapskvalme hele graviditeten, og det var de 9 tøffeste månedene i mitt liv. Jeg kastet aldri opp, men var bare konstant kvalm. Prøvde alt av medisiner (phenergan, xonvea, afipran, u name it) og ingenting hjalp. Det tøffeste var kanskje at ingen forsto hvordan jeg hadde det og hva jeg gikk gjennom. Dette er på ingen måte ment som noe klageinnlegg, for jeg har fått verdens fineste og snilleste sønn på nå 5 måneder. Problemet er bare at jeg ikke klarer å gå gjennom en slik graviditet på nytt. Har så veldig lyst på flere barn, og blir trist av tanken på at sønnen min ikke skal få noen søsken. Mannen vil også gjerne ha flere barn, og blir veldig lei seg når jeg sier at jeg ikke orker en slik graviditet igjen. Noen med erfaring? Er det stor sjanse for at man ikke blir så dårlig med barn nummer to?

Anonymkode: f79e7...09c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Huff, det hørtes veldig tøft ut! Jeg syntes det var grusomt å være kvalm i første trimester denne gangen - var ikke kvalm en eneste gang i første svangerskap! Generelt har mine to svangerskap vært veldig forskjellige på alle måter. Har også hørt mange andre som opplever det på samme måte, så det er absolutt grunn til å håpe at du opplever neste svangerskap annerledes :) 

I tillegg er babyen din bare 5 mnd. La deg selv få tid til å komme deg igjen - det tar tid! Da min var 5 mnd var jeg også 100% bestemt på at det ikke ble mer graviditet og barsel på meg.

Da første hadde fylt 2 og vel så det begynte kroppen, hormonene og hodet å komme på plass igjen. Hadde ikke hatt sjans til å være klar for en til før det. I tillegg valgte vi å bare ikke bruke prevensjon og la naturen bestemme - jeg var liksom ikke klar for å prøve på søsken. Men, så kom den positive testen og da er det bare å holde ut de 9 mnd og glede seg til babyen kommer uansett om de månedene blir sånn eller slik. Synes det liksom var enklere å forholde seg til når det gikk mer av seg selv :) 

Anonymkode: dd6c6...f54

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her så hadde jeg ekstrem svangerskapskvalme, og kastet opp hele tiden, var innlagt 2 ganger. Det rote seg litt fra uke 12, da gikk det ned til å kaste opp ca 8 ganger om dagen, så fra uke 18, ca en gang om dagen. Var kvalm hele tiden, men å spise og drikke appelsinjuice hjalp litt. Så jeg småspiste og tok små slurker hele tiden. Jeg hadde og en veldig tøff fødsel. Så her bestemte vi oss for at vi skulle bare ha det ene barnet. Men i dag har vi 2 barn, det er 6 år mellom de, startet å prøve da minste var 4 år. Og kvalmen var bedre i svangerskap 2, den startet verre, ble lagt inn i uke 5. Men den roet seg betraktelig fra uke 12, og selv om jeg var litt kvalm gjennom hele svangerskapet. Så var det i mindre grad enn i første.

Anonymkode: 34eb8...33b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det trenger ikke å være likt fra svangerskap til svangerskap, men det vet man jo selvsagt ikke før man faktisk er gravid 😅 Jeg var kjempekvalm med andremann, fra starten og helt til uke 20. Med førstemann og tredjemann var jeg ikke kvalm i det hele tatt.

Anonymkode: 4b937...186

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg blir bare mer og mer overbevist om å ikke få barn eller føde nå...

Anonymkode: 417ba...f66

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg blir bare mer og mer overbevist om å ikke få barn eller føde nå...

Anonymkode: 417ba...f66

Da er du vel ganske likegyldig til ønsket om barn i utgangspunktet?… åtte mnd med kvalme (fleste får ikke svangerskapskvalme eller andre plager før uke 5-6-7 og de fleste finner kvalmestillende som fungerer fint). Også har vi noen få som ts her som er dårlig hele veien, det er mange dritkjipe mnd for verdens fineste premie. Å droppe barn fordi det KAN skje at du får plager er en ganske merkelig uttalelse. Du vet jo ikke før du har prøvd. 

Anonymkode: bf15d...951

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvordan er mannens helse ?  Jeg har kommet over "ny" forskning som viser at mannen har mer å si i svangerskapet enn tidligere trodd. Skal se om jeg finner det igjen , har lagret det et eller annet sted.
Altså at sædcellen kommer med mer enn bare kjønnet på barnet..

Men uansett , jeg var også fryktelig kvalm da jeg gikk gravid , i ettertid kom jeg over jordmødre og leger som fortalte at mangel på magnesium kan gi kvalme under svangerskapet.
Så å ta vitamin d3 og magnesium hver dag er veldig bra , både for mor og barn.

Mitt barn ble født med Rakitt fordi jeg var nesten tom for vit d3 og magnesium.  

Anonymkode: c756a...058

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var kvalm i første svangerskap, ikke i andre.

Anonymkode: 5999c...827

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei, jeg hadde svangerskapskvalme hele graviditeten, og det var de 9 tøffeste månedene i mitt liv. Jeg kastet aldri opp, men var bare konstant kvalm. Prøvde alt av medisiner (phenergan, xonvea, afipran, u name it) og ingenting hjalp. Det tøffeste var kanskje at ingen forsto hvordan jeg hadde det og hva jeg gikk gjennom. Dette er på ingen måte ment som noe klageinnlegg, for jeg har fått verdens fineste og snilleste sønn på nå 5 måneder. Problemet er bare at jeg ikke klarer å gå gjennom en slik graviditet på nytt. Har så veldig lyst på flere barn, og blir trist av tanken på at sønnen min ikke skal få noen søsken. Mannen vil også gjerne ha flere barn, og blir veldig lei seg når jeg sier at jeg ikke orker en slik graviditet igjen. Noen med erfaring? Er det stor sjanse for at man ikke blir så dårlig med barn nummer to?

Med sønnen min var jeg kvalm tre første månedene, kaffien gjorde største utslaget, men det var vanskelig å droppe den helt, med datteren var jeg ikke kvalm en eneste dag, men det var mine erfaringer

Anonymkode: a6c5f...18f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan er mannens helse ?  Jeg har kommet over "ny" forskning som viser at mannen har mer å si i svangerskapet enn tidligere trodd. Skal se om jeg finner det igjen , har lagret det et eller annet sted.
Altså at sædcellen kommer med mer enn bare kjønnet på barnet..

Men uansett , jeg var også fryktelig kvalm da jeg gikk gravid , i ettertid kom jeg over jordmødre og leger som fortalte at mangel på magnesium kan gi kvalme under svangerskapet.
Så å ta vitamin d3 og magnesium hver dag er veldig bra , både for mor og barn.

Mitt barn ble født med Rakitt fordi jeg var nesten tom for vit d3 og magnesium.  

Anonymkode: c756a...058

Mannens helse er bra. Trener hver dag, er aldri syk, spiser sunt, drikker sjelden alkohol osv. Tok magnesium hele svangerskapet, i tillegg til multivitaminer. Det hjalp ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Moren min har født 4 barn. Kun ett av de fire svangerskapene var hun kvalm i 9 måneder. De tre andre gikk helt fint. 

Det jeg prøver å si er at to svangerskap hos samme kvinne ikke nødvendigvis trenger å bli like. De kan være forskjellige som natt og dag. Dessverre VET du ikke dette før du har prøvd, da men... jeg tenker bare at jeg tror jeg ville tatt sjansen, siden ønsket om barn er såpass tilstede hos både deg og mannen din.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (47 minutter siden):

Moren min har født 4 barn. Kun ett av de fire svangerskapene var hun kvalm i 9 måneder. De tre andre gikk helt fint. 

Det jeg prøver å si er at to svangerskap hos samme kvinne ikke nødvendigvis trenger å bli like. De kan være forskjellige som natt og dag. Dessverre VET du ikke dette før du har prøvd, da men... jeg tenker bare at jeg tror jeg ville tatt sjansen, siden ønsket om barn er såpass tilstede hos både deg og mannen din.

Det hjelper på å høre om andres erfaringer hvertfall, takk for at du deler❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vil anbefale å høre på denne podcastepisoden om hypermesis. Hun som er gjest forteller masse om hva slags oppfølging man kan og bør få.

https://open.spotify.com/episode/7GHBP9IgUM6JDIxdwGaSeO?si=0HlpJxGiQOSOy42ote2u9Q&context=spotify%3Ashow%3A3KHAQxiKhNjGAZR2ANNxGy

Anonymkode: efc68...0aa

Takk, den skal jeg sjekke ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi hadde mange samtaler på hjemmebane både før barn nr 2 og før barn nr 3 på om vi skulle gå for et barn til. Om jeg orket, og om mannen orket å ta alt alene i 9mnd i tillegg til å passe på meg. 

Men drømmen om en flokk på tre trumfet det. Jeg hadde jo klart det én gang, da klarte jeg en runde til. Og mannen var superoptimist (og samtidig krystallklar på at han skulle fikse alt, men at valget var mitt, da det jo er min kropp som slites). 

Jeg skal ikke si at det ikke var tøft. Spesielt da jeg lå på spydde og spydde på badet, mens en toåring og en fireåring holdt rundt meg og trøstet meg. Det var også tøft å bare ligge og se på at mannen måtte gjøre alt med barna. Samtidig så hadde jeg jo alltid en armkrok klar til de som ville kose.

(I slutten av tredje svangerskap viste det seg forresten at det ikke var svangerskapskvalme, men derimot svangerskapsindusert forhøyet blodtrykk som gjorde at jeg kastet sånn opp, men det skjønte de ikke før jeg brått fikk svangerskapsforgiftning. Så skulle jeg fått et fjerde barn ville jeg fått blodtrykksmedisin og trolig ikke kastet opp. (Blodtrykk måles jo alltid etter man har sittet ei stund. Og da var det alltid relativt ok, problemet var at jeg jo ikke satt i hverdagen, og den minste bevegelse fikk blodtrykket til å skyte i været -og da kastet jeg opp). -så kvalme og oppkast kan skyldes mange ting!)

Anonymkode: b328d...c8e

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde det sånn som du beskriver i første svangerskap. Andre svangerskap var helt annerledes og mye bedre. 

Anonymkode: 3988e...34e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...