AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:18 #61 Del Skrevet mandag kl 13:18 AnonymBruker skrev (På 7.4.2025 den 11.36): En i nærmeste familie sier alltid "jeg kommer hvis helsa holder",og h*n mener det. Forventer alltid at h*n når som helst skal bli sjuk. Det er aldri "takk,for invitasjonen og så hyggelig". Neida! Hva sier man til slike for å få fortalt hvor negativt det høres ut og hvor slitsomt det er? Anonymkode: 6a237...cbd Ekspander Dette er et gammelt uttrykk som er brukt i flere hundrede år. Fra den gangen man gikk over lange strekninger for å komme frem. Alt mulig folk henger seg opp i, fordi de ikke forstår betydningen og opphavet til ting den eldre generasjon sier eller gjør. Anonymkode: d1cdd...cd1 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:27 #62 Del Skrevet mandag kl 13:27 Det er bare et uttrykk man sier når man ikke helt vet om man kan komme eller ei. Trenger ikke å ha noe med helsa å gjøre i det hele tatt 😅 Anonymkode: 9d5f6...84f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonymLala Skrevet mandag kl 13:36 #63 Del Skrevet mandag kl 13:36 (endret) Han mener vel eksakt det han sier, hvorfor tillegger du så mye negativitet til et helt enkelt svar? Du virker veldig sensitiv? Endret mandag kl 13:37 av anonymLala 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:42 #64 Del Skrevet mandag kl 13:42 Jeg har forsøkt å forstå hva som er det egentlige problemet ditt med dette, Ts? Du spør hvordan du skal si til denne personen at du oppfatter det negativt. Så forteller ca 99 % deg at dette uttrykket ikke er negativt ment, likevel blåholder du på at det ER negativt. Da tenker jeg at det er du selv som har utfordringen her. Blir du skuffet fordi personen ikke sier et ubetinget "JA!!!"? Føler du deg usikker om vedkommende egentlig ønsker å komme, kanskje ikke ønsker å komme? Er du en person som selv trenger helt stramme rammer rundt deg og du ikke takler det du føler er usikkerhet? Føler du at du blir avvist? Blir du lei deg? Hvorfor, i så fall, blir du lei deg, hvis noen blir syke og må avlyse en avtale? Du sier at det er greit om noen blir syke og så avlyser. Men at noen sier at de gjerne kommer, bare de ikke blir syke, så faller din verden sammen? Det er jo det samme, bare at ulike personer uttrykker seg ulikt, og noen kanskje faktisk må ta langt flere hensyn til helsen enn du synes å forstå. Hvis du skal si noe så tror jeg du må si noe a la: "jeg må bare si en ting, hver gang jeg inviterer deg så sier du at du kommer hvis helsa holder. Når du sier dette så føler jeg at du egentlig ikke vil komme, og jeg blir usikker og lei meg, fordi jeg føler jeg ikke vet hva jeg har å forholde meg til. Hva mener du egentlig når du sier det? Er du egentlig glad for å bli invitert?" Jeg vet ikke om det stemmer, men får en følelse av at du kanskje ikke har så mange rundt deg og at denne personen som sier dette er en du veldig gjerne vil være sammen med, og at du så føler deg avvist når personen sier som den sier. Det er nok vondt, om det er det du føler. Men jeg tror du må tørre å snakke med personen, gjør det på en saklig og hyggelig måte, og ikke ta det opp når du inviterer, ta det opp når dere gjør noe sammen eller sitter sammen og snakker. Tør å være ærlig, si at du inviterer fordi du vil det skal være positivt, at du gleder deg, og at du blir usikker og ikke vet om du tør å glede deg når personen sier som den sier. Jeg har selv en kronisk sykdom. Jeg sier ja til de fleste invitasjoner jeg får. Men jeg må også ta forbehold, spesielt om det er en uke eller lenger frem i tid. For faktumene er - jeg VIL så gjerne og blir så glad for invitasjoner, men jeg VET IKKE hvordan formen min vil være frem i tid. Så av respekt for den som inviterer sier jeg det som det er, at jeg er veldig glad for å bli invitert, at jeg veldig gjerne blir med, men at jeg må ta et forbehold om formen min. Det bare noen få vet, det er at jeg gjerne må legge om hva jeg gjør i dager før og etter en avtale, og at jeg i dårlige perioder må ta hensyn 1-5 dager ekstra i tillegg til den dagen avtalen er. En eller flere dager før for å "spare" energi til avtalen, og jeg kan da ofte heller ikke ha planer på 1-2 dager etter avtalen, fordi jeg må hente meg inn igjen. Og da binder "bare én avtale" opp kanskje nærmere en uke for meg, mens den kanskje ikke utgjør mer enn noen timer for den andre. Alle jeg kjenner vet at jeg strekker meg langt for å få til de avtalene jeg sier ja til. Og heldigvis, ingen blir sure om jeg må melde avbud (jeg melder avbud så tidlig jeg kan om jeg kjenner at det ikke går). De som blir lei seg blir det mer fordi de blir lei seg fordi de synes det er leit at jeg da er for syk til å gjøre noe. Heldigvis har jeg etterhvert et godt nettverk, så på en del ting har jeg stående avtaler om at jeg deltar i den grad jeg greier, at det er greit å ha dårlige dager også, som gjør at jeg ikke kan delta så mye fysisk eller prate like mye. Men folk vil likevel ha meg med, og det er virkelig aldri sure miner om jeg da må avlyse eller om jeg ikke kan bidra særlig når jeg er med. Tvert imot får jeg tilbakemeldinger om at folk synes det er så bra jeg blir med. Spesielt ille blir min form om jeg får annen sykdom på toppen av det som allerede feiler meg. Da kan jeg bli slått ut i flere måneder. Derfor har jeg to siste månedene avlyst noen møter som jeg egentlig absolutt burde vært på, men jeg visste at jeg da ville ha utsatt meg for smitte, og det kunne jeg ikke ta sjansen på nå. Så selv om dette ikke var optimalt for andre, at jeg uteble, så fikk jeg klar beskjed da jeg avlyste pga. helsa, at de heller ville ha meg friskere fremover. Greia er vel at jeg omgir meg med personer som kommuniserer godt, og jeg er tydelig selv, og at jeg tør vise meg sårbar innimellom, men står støtt i det. Å være sårbar betyr ikke at man ikke er sterk. Å være ærlig og realistisk og samtidig kunne være det med omtanke for andre, da kommer alle lenger. Ts, du sier noe som virker irritert, hvor du beskylder andre for å alltid tenke at glasset er halvtomt. Men det ironiske er at det er du selv som velger å se det halvtomme glasset, selv om det i utgangspunktet mest trolig er fullt. Snakk med vedkommende, tør å gjøre deg sårbar, for nå virrer du deg bare inn i bitre og negative tanker, som mest trolig bare finnes hos deg selv, ikke hos den andre. Anonymkode: e0939...465 3 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet mandag kl 13:43 #65 Del Skrevet mandag kl 13:43 AnonymBruker skrev (På 7.4.2025 den 13.11): Jeg kan forsikre deg om at det ikke er humoristisk ment. Anonymkode: 6a237...cbd Ekspander Er personen eldre? Jo eldre man blir, jo mer opptatt av sykdom blir man, er mitt inntrykk. De eldre liker å snakke om vondter, sykdommer og helsa generelt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:50 #66 Del Skrevet mandag kl 13:50 Jeg sier "ja" i gode perioder, og "hvis formen tillater det" i dårlige perioder. Da er den som inviterer forberedt på at det er sjanse for at jeg avlyser. Hvis det hadde blitt tatt så negativt at jeg måtte se an formen, så hadde jeg helt klart endret det. Da hadde jeg bare sagt nei med en gang, så hadde man sluppet noe mer styr. Anonymkode: 5c3a1...e61 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:50 #67 Del Skrevet mandag kl 13:50 Million skrev (På 7.4.2025 den 13.43): Er personen eldre? Jo eldre man blir, jo mer opptatt av sykdom blir man, er mitt inntrykk. De eldre liker å snakke om vondter, sykdommer og helsa generelt. Ekspander Nei,knapt 40. Anonymkode: 6a237...cbd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:55 #68 Del Skrevet mandag kl 13:55 Folk tolker dit de vil her,dvs i hytt og pine. Jeg er ikke en som shamer folk om de må avlyse en avtale,det er en del av livet. De trenger ikke si hvorfor heller. Jeg er hverken egoistisk eller stor forlangende generelt og det vet de som kjenner meg. Men på ts kan man ikke vinne uansett. Ufølsomt uten evne til å akseptere at andre reagerer annerledes enn dem selv. Anonymkode: 6a237...cbd 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:55 #69 Del Skrevet mandag kl 13:55 Det er et uttrykk jeg ikke tar som negativt. Men det meste skal jo tolkes i verste mening i dag. Anonymkode: b785f...b0a 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 14:00 #70 Del Skrevet mandag kl 14:00 AnonymBruker skrev (På 7.4.2025 den 13.42): Jeg har forsøkt å forstå hva som er det egentlige problemet ditt med dette, Ts? Du spør hvordan du skal si til denne personen at du oppfatter det negativt. Så forteller ca 99 % deg at dette uttrykket ikke er negativt ment, likevel blåholder du på at det ER negativt. Da tenker jeg at det er du selv som har utfordringen her. Blir du skuffet fordi personen ikke sier et ubetinget "JA!!!"? Føler du deg usikker om vedkommende egentlig ønsker å komme, kanskje ikke ønsker å komme? Er du en person som selv trenger helt stramme rammer rundt deg og du ikke takler det du føler er usikkerhet? Føler du at du blir avvist? Blir du lei deg? Hvorfor, i så fall, blir du lei deg, hvis noen blir syke og må avlyse en avtale? Du sier at det er greit om noen blir syke og så avlyser. Men at noen sier at de gjerne kommer, bare de ikke blir syke, så faller din verden sammen? Det er jo det samme, bare at ulike personer uttrykker seg ulikt, og noen kanskje faktisk må ta langt flere hensyn til helsen enn du synes å forstå. Hvis du skal si noe så tror jeg du må si noe a la: "jeg må bare si en ting, hver gang jeg inviterer deg så sier du at du kommer hvis helsa holder. Når du sier dette så føler jeg at du egentlig ikke vil komme, og jeg blir usikker og lei meg, fordi jeg føler jeg ikke vet hva jeg har å forholde meg til. Hva mener du egentlig når du sier det? Er du egentlig glad for å bli invitert?" Jeg vet ikke om det stemmer, men får en følelse av at du kanskje ikke har så mange rundt deg og at denne personen som sier dette er en du veldig gjerne vil være sammen med, og at du så føler deg avvist når personen sier som den sier. Det er nok vondt, om det er det du føler. Men jeg tror du må tørre å snakke med personen, gjør det på en saklig og hyggelig måte, og ikke ta det opp når du inviterer, ta det opp når dere gjør noe sammen eller sitter sammen og snakker. Tør å være ærlig, si at du inviterer fordi du vil det skal være positivt, at du gleder deg, og at du blir usikker og ikke vet om du tør å glede deg når personen sier som den sier. Jeg har selv en kronisk sykdom. Jeg sier ja til de fleste invitasjoner jeg får. Men jeg må også ta forbehold, spesielt om det er en uke eller lenger frem i tid. For faktumene er - jeg VIL så gjerne og blir så glad for invitasjoner, men jeg VET IKKE hvordan formen min vil være frem i tid. Så av respekt for den som inviterer sier jeg det som det er, at jeg er veldig glad for å bli invitert, at jeg veldig gjerne blir med, men at jeg må ta et forbehold om formen min. Det bare noen få vet, det er at jeg gjerne må legge om hva jeg gjør i dager før og etter en avtale, og at jeg i dårlige perioder må ta hensyn 1-5 dager ekstra i tillegg til den dagen avtalen er. En eller flere dager før for å "spare" energi til avtalen, og jeg kan da ofte heller ikke ha planer på 1-2 dager etter avtalen, fordi jeg må hente meg inn igjen. Og da binder "bare én avtale" opp kanskje nærmere en uke for meg, mens den kanskje ikke utgjør mer enn noen timer for den andre. Alle jeg kjenner vet at jeg strekker meg langt for å få til de avtalene jeg sier ja til. Og heldigvis, ingen blir sure om jeg må melde avbud (jeg melder avbud så tidlig jeg kan om jeg kjenner at det ikke går). De som blir lei seg blir det mer fordi de blir lei seg fordi de synes det er leit at jeg da er for syk til å gjøre noe. Heldigvis har jeg etterhvert et godt nettverk, så på en del ting har jeg stående avtaler om at jeg deltar i den grad jeg greier, at det er greit å ha dårlige dager også, som gjør at jeg ikke kan delta så mye fysisk eller prate like mye. Men folk vil likevel ha meg med, og det er virkelig aldri sure miner om jeg da må avlyse eller om jeg ikke kan bidra særlig når jeg er med. Tvert imot får jeg tilbakemeldinger om at folk synes det er så bra jeg blir med. Spesielt ille blir min form om jeg får annen sykdom på toppen av det som allerede feiler meg. Da kan jeg bli slått ut i flere måneder. Derfor har jeg to siste månedene avlyst noen møter som jeg egentlig absolutt burde vært på, men jeg visste at jeg da ville ha utsatt meg for smitte, og det kunne jeg ikke ta sjansen på nå. Så selv om dette ikke var optimalt for andre, at jeg uteble, så fikk jeg klar beskjed da jeg avlyste pga. helsa, at de heller ville ha meg friskere fremover. Greia er vel at jeg omgir meg med personer som kommuniserer godt, og jeg er tydelig selv, og at jeg tør vise meg sårbar innimellom, men står støtt i det. Å være sårbar betyr ikke at man ikke er sterk. Å være ærlig og realistisk og samtidig kunne være det med omtanke for andre, da kommer alle lenger. Ts, du sier noe som virker irritert, hvor du beskylder andre for å alltid tenke at glasset er halvtomt. Men det ironiske er at det er du selv som velger å se det halvtomme glasset, selv om det i utgangspunktet mest trolig er fullt. Snakk med vedkommende, tør å gjøre deg sårbar, for nå virrer du deg bare inn i bitre og negative tanker, som mest trolig bare finnes hos deg selv, ikke hos den andre. Anonymkode: e0939...465 Ekspander INGEN er så syke som uføre nordmenn. Veldedighetsarbeid og sosialt samvær må forbeholdes pensjonistene på 70 år med kunstige hjerteklaffer, hofteproteser og gjennomgått kreftsykdom, for INGEN er så syke som uføre nordmenn! Anonymkode: 46365...b58 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 14:02 #71 Del Skrevet mandag kl 14:02 Jeg bruker å svare: så koselig! Det vil jeg veldig gjerne. Om formen er fin så kommer jeg😊 Du hører fra meg. Sånn er jeg, sliter med angst og mye annet dritt og får forståelse for det. Tenker at vedkommende har gitt beskjed om det tilfelle skulle skje noe, litt føre var. Anonymkode: d7dcd...86d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 14:33 #72 Del Skrevet mandag kl 14:33 AnonymBruker skrev (På 7.4.2025 den 13.55): Folk tolker dit de vil her,dvs i hytt og pine. Jeg er ikke en som shamer folk om de må avlyse en avtale,det er en del av livet. De trenger ikke si hvorfor heller. Jeg er hverken egoistisk eller stor forlangende generelt og det vet de som kjenner meg. Men på ts kan man ikke vinne uansett. Ufølsomt uten evne til å akseptere at andre reagerer annerledes enn dem selv. Anonymkode: 6a237...cbd Ekspander Dette har null med at du er ts å gjøre, dette er fordi du ikke evner å se andre enn deg selv og er veldig egoistisk. Anonymkode: 12243...c93 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 14:44 #73 Del Skrevet mandag kl 14:44 AnonymBruker skrev (På 7.4.2025 den 14.33): Dette har null med at du er ts å gjøre, dette er fordi du ikke evner å se andre enn deg selv og er veldig egoistisk. Anonymkode: 12243...c93 Ekspander Det har null med at jeg er meg? Det ga mening! Eller ikke.. Anonymkode: 6a237...cbd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 14:53 #74 Del Skrevet mandag kl 14:53 AnonymBruker skrev (På 7.4.2025 den 12.00): Men det er slitsomt for meg og lurte på hva jeg kunne si. Bare tro meg på at det er negativt for meg. Du snakker om selvopptatt: for meg er det H*N sier veldig selvopptatt. Og så er det det at jeg er en såpass nær relasjon at jeg VET helsa til vedkommende ikke alltid holder. Derfor er det unødvendig å si det hver gang. Anonymkode: 6a237...cbd Ekspander Du vet altså at helsa til denne personen ikke alltid holder. Da kan du tenke deg frem til at personen har blitt vant til å bruke denne veldig vanlige frasen som både friske og syke tar i bruk når de ikke helt vet om de kan komme eller ikke. Frasen er ikke negativ. Det betyr akkurat det samme som "Jeg kommer om jeg kan!" Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor det plager deg så mye, men her er noe enkelt du kan svare: "jeg vet at du kommer om du kan, så du trenger ikke å si noe annet enn å takke for invitasjonen 🙂". Også gjentar du det hver gang personen bruker frasen. Men ts, du bør kanskje spørre deg selv, hvorfor dette plager deg så mye. Liker du ikke denne personen? Når vi ikke liker noen har vi en tendens til å henge oss opp i småting som aldri hadde plaget oss om det kom fra noen vi liker eller er nøytrale til. Du har lagt veldig mye negativ betydning i en helt vanlig frase, og det forteller meg at du genuint ikke liker denne personen. Det er helt greit; vi kan ikke alle like alle, og noen ganger misliker vi noen uten en spesifikk grunn. Da er det viktig å holde seg rasjonell og ikke angripe/dømme de for ting du ikke hadde reagert på hos andre. Anonymkode: 67820...4e4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 14:54 #75 Del Skrevet mandag kl 14:54 AnonymBruker skrev (På 7.4.2025 den 14.44): Det har null med at jeg er meg? Det ga mening! Eller ikke.. Anonymkode: 6a237...cbd Ekspander Vedkommende skriver at det ikke har noe med at du er TS, fordi du selv skriver at du blir behandlet dårlig fordi du er TS. Eller at du blir behandlet dårlig fordi du er deg 😉 Anonymkode: 6ca6c...627 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
firetoen Skrevet mandag kl 14:55 #76 Del Skrevet mandag kl 14:55 AnonymBruker skrev (På 7.4.2025 den 14.44): Det har null med at jeg er meg? Det ga mening! Eller ikke.. Anonymkode: 6a237...cbd Ekspander Det er ganske mye her som ikke gir mening ja... Kan du ikke forsøke å ta til deg det som skrives til deg? Forsøke å endre perspektivet ditt? Til det beste for både deg selv og familiemedlemet ditt? 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 15:04 #77 Del Skrevet mandag kl 15:04 AnonymBruker skrev (På 7.4.2025 den 14.44): Det har null med at jeg er meg? Det ga mening! Eller ikke.. Anonymkode: 6a237...cbd Ekspander Hvis du har så dårlig leseforståelse så kan man jo begynne å forstå hvorfor du sliter. Hva tenker du egentlig om at så og si alle her i tråden skriver at du overreagerer? Anonymkode: 12243...c93 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 15:11 #78 Del Skrevet mandag kl 15:11 AnonymBruker skrev (På 7.4.2025 den 14.44): Det har null med at jeg er meg? Det ga mening! Eller ikke.. Anonymkode: 6a237...cbd Ekspander Setningen gir mening for oss andre, men du er kanskje for selvopptatt til å skjønne den. Anonymkode: 53cde...471 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet mandag kl 15:13 #79 Del Skrevet mandag kl 15:13 Jeg er syk og må " kjenne på vannet" når jeg står opp om morgenen. Det betyr at å planlegge flere dager i forveien er ganske håpløst. Men de som kjenner meg vet at det er sånn og respekterer det, fremfor å slenge dritt på et forum. 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 15:18 #80 Del Skrevet mandag kl 15:18 Stor pike skrev (På 7.4.2025 den 15.13): Jeg er syk og må " kjenne på vannet" når jeg står opp om morgenen. Det betyr at å planlegge flere dager i forveien er ganske håpløst. Men de som kjenner meg vet at det er sånn og respekterer det, fremfor å slenge dritt på et forum. Ekspander Jeg har det på samme måte. Jeg aner ikke hvordan dagen blir. Noen dager trenger jeg bare ett par timer på å få kroppen i gang og andre dager flyr jeg på do med magesmerter og diaré til klokka er ett. Så, da blir det "hvis helsa holder". Det er frustrerende å ha det på denne måten, de gangene jeg blir invitert med på ting blir jeg veldig glad for det beriker ett ellers kjedelig liv å få treffe folk. Jeg har en venninne som forstår og virkelig ønsker å tilrettelegge så hvis jeg svarer "hvis helsa holder" så vet hun at jeg ikke er i form og sier gjerne "kom gjerne senere" eller "ville det vert enklere om vi fant på noe annet". Aldri har det blitt sure miner og antydninger til at jeg ikke vil, hun vet jeg vil. Anonymkode: 1ebda...479 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå