Gå til innhold

"jeg kommer hvis helsa holder", what?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Daria skrev (3 minutter siden):

Hvis det et reelt forbehold, som det for mange kronikere (meg selv inkludert, selv om jeg gjerne formulerer meg litt annerledes) alltid vil være, er det imponerende selvopptatt å ha fokus på hvor slitsomt og negativt det er for deg. Hvis det bare er en "morsom" standardfrase han har lagt seg til  kan jeg til en viss grad forstå at det kan være litt irriterende, men synes fortsatt det er pussig å la seg påvirke sånn av det.

Men det er slitsomt for meg og lurte på hva jeg kunne si. Bare tro meg på at det er negativt for meg. 

Du snakker om selvopptatt: for meg er det H*N  sier veldig selvopptatt. Og så er det det at jeg er en såpass nær relasjon at jeg VET helsa til vedkommende ikke alltid holder. Derfor er det unødvendig å si det hver gang. 

Anonymkode: 6a237...cbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Da er alt fokus på helse og null fokus på å sette pris på en invitasjon. Og det trekker ned meg. 

Herregud du virker skikkelig lite empatisk, hva med å tenke liiiitt på hvordan den andre personen har det? 

Anonymkode: 12243...c93

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Fordi da tar man det forgitt at man blir syk. Man har ikke håp.

Forskjellen på glasset er halvfullt vs glasset er halvtomt 

Glasset er nok antageligvis aldri halvfult for ditt familiemedlem. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For mange er det bare en frase. Det er ingenting annet som gjør at de ikke kan komme, men tross alt, ingen rår over helsa. Så det eneste som kan holde dem unna den avtalen er hvis "helsa ikke holder". 

Ikke vær så pessimistisk nå da ts, du kan jo velge å tolk det i et positivt lys. Du vet, halvullt glass og alt det der...

Anonymkode: 24cd0...ab9

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
firetoen skrev (1 minutt siden):

Jøye meg så selvopptatt du er da. Her er det et familiemedlem som er kronisk syk, men du fokuserer på at hen ikke takker ordentlig for invitasjon istedenfor å komme med forbehold?

Som jeg sa: det gir ikke fripass fra å være hyggelig mot andre om man er kroniker. 

firetoen skrev (1 minutt siden):

Glad jeg ikke har slike mennesker som deg i min omgangskrets, som kroniker selv hadde det vært særdeles utrivelig da du åpenbart har manglende forståelse for hvordan livet til mennesker med kroniske sykdommer kan utarte seg!

Glad du ikke kjenner meg for jeg er kjent som en hyggelig person. Som godtar alt for mye og dermed utsletter egne behov. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Herregud du virker skikkelig lite empatisk, hva med å tenke liiiitt på hvordan den andre personen har det? 

Og det skal aldri gå andre vegen mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

En i nærmeste familie sier alltid "jeg kommer hvis helsa holder",og h*n mener det. Forventer alltid at h*n når som helst skal bli sjuk. Det er aldri "takk,for invitasjonen og så hyggelig". Neida!

Hva sier man til slike for å få fortalt hvor negativt det høres ut og hvor slitsomt det er? 

Er dette en person som er kronisk syk? Om ikke var det rart å si 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Som jeg sa: det gir ikke fripass fra å være hyggelig mot andre om man er kroniker. 

Man er da ikke mindre hyggelig om man skriver noe slikt? Synes du overdriver dette veldig.

Anonymkode: d515b...f64

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og det skal aldri gå andre vegen mener du?

Jo det er akkurat det det gjør, det er derfor personen sier ja med forbehold, nettopp for at du skal være litt forberedt på at ting kanskje ikke blir noe av pga helsa. Du burde virkelig jobbe med deg selv.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man er da ikke mindre hyggelig om man skriver noe slikt? Synes du overdriver dette veldig.

Men det syns ikke jeg. Hvem vet best hvordan jeg blir påvirket? Jeg hadde ikke spurt om råd om det ikke var nødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Man har ikke fripass fra å ta hensyn til andre fordi om man er kronisk syk. 

å si at man kommerom helsa holder er ikke fripass, det er å takke ja :P

Anonymkode: 5cffa...977

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten er der en spøk og sjal tas som en spøk, eller et ekte problem, og da sier jo personen bare at de kommer om ikke det skjer dem noe galt. Du liker ikke at det er negativt ladet...? Hvis denne personen er hyggelig å ga på besøk, kan ikke dette bare tolereres?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Glad du ikke kjenner meg for jeg er kjent som en hyggelig person. Som godtar alt for mye og dermed utsletter egne behov. 

Hva i alle dager er uhyggelig med å svare at en kommer med ett forbehold om at helsen tillater det?

Det er jo realiteten?!

Hadde det vært bedre om vedkommende avlyste samme dag etter å sagt ja?

Endret av firetoen
Manglende ord
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jo det er akkurat det det gjør, det er derfor personen sier ja med forbehold, nettopp for at du skal være litt forberedt på at ting kanskje ikke blir noe av pga helsa. Du burde virkelig jobbe med deg selv.

Det gjør jo ikke det! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det gjør jo ikke det! 

Voks opp, hvis det er så plagsomt for deg at denne personen er kroniker så får du heller slutte å invitere personen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men det syns ikke jeg. Hvem vet best hvordan jeg blir påvirket? Jeg hadde ikke spurt om råd om det ikke var nødvendig. 

Jeg forstår at du blir påvirket, men jeg synes reaksjonen din er overdreven og selvopptatt. Du legger nok mye mer i det som blir skrevet enn hva som er ment.

Jeg kan noen ganger skrive det samme. f.eks hvis jeg får invitasjon noen uker frem i tid i vinterhalvåret. Fordi jeg vet av erfaring at jeg er ofte syk med influensa, forkjølelse osv om vinteren. Så jeg sier ja, men med forbehold om at jeg vet det er en god sjanse for at jeg blir syk.

Det gjør jeg for å informere den som invterer mest mulig slik at de er forberedt på at jeg kanskje ikke kan komme likevel. Jeg gjør det nettopp for å ta hensyn.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg har strekt meg langt i mange år,nå er jeg sliten. Derfor trenger jeg råd. Ikke overdrivelse som mange påstår. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg forstår at du blir påvirket, men jeg synes reaksjonen din er overdreven og selvopptatt. Du legger nok mye mer i det som blir skrevet enn hva som er ment.

Jeg kan noen ganger skrive det samme. f.eks hvis jeg får invitasjon noen uker frem i tid i vinterhalvåret. Fordi jeg vet av erfaring at jeg er ofte syk med influensa, forkjølelse osv om vinteren. Så jeg sier ja, men med forbehold om at jeg vet det er en god sjanse for at jeg blir syk.

Det gjør jeg for å informere den som invterer mest mulig slik at de er forberedt på at jeg kanskje ikke kan komme likevel. Jeg gjør det nettopp for å ta hensyn.

Da har vi totalt forskjellig syn på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har strekt meg langt i mange år,nå er jeg sliten. Derfor trenger jeg råd. Ikke overdrivelse som mange påstår. 

Hva trenger du råd til?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...