Gå til innhold

Dårlig erfaring med Finn.no og fiks ferdig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg ønsker å dele en negativ erfaring jeg har hatt med FINN.no og deres "Fiks Ferdig"-tjeneste, så andre slipper å gå i samme fella.

For de som ikke vet: "Fiks Ferdig" er en tjeneste fra FINN hvor de håndterer betalingen mellom kjøper og selger. Kjøper betaler med kort eller Vipps, og pengene holdes tilbake av FINN helt til varen er levert og godkjent av kjøper. Når varen er registrert som levert, har kjøper 24 timer på seg til å bekrefte at alt er i orden før FINN utbetaler pengene til selger.

Problemet? Jeg solgte en vare med nøyaktig beskrivelse og bilder – alt var helt tydelig og riktig. Likevel mente kjøperen at de "trodde" de hadde kjøpt noe annet.  Hen påberoper seg angrerett, og dermed ble betalingen stoppet. Kjøper har ikke angrerett i følge vilkårene:  "Du har ikke angrerett på tjenesten Fiks Ferdig, jf. angrerettloven § 22 første ledd bokstav c." Finn.no vil ikke høre på meg når jeg sier at han ikke kan holde tilbake pengene fordi hen påberoper seg angrerett. Saken må vurderes i sin helhet og det tar minst 10 dager før pengene blir tilgjengelig.

Det var ikke var noen feil med hverken varen eller informasjonen jeg la ut. Jeg sitter foreløpig igjen med null penger, varen borte, og masse frustrasjon. Nå er det opp til finn.no om jeg skal få tilbake pengene eller ikke. I mellomtiden er kjøper så frek at "hen" har lagt ut varen for salg på nytt - med mine bilder og annonsetekst. Til en høyere pris. Pengene har jeg ikke fått...

Anonymkode: b44c6...9e7

Det siste her, du tar skjermdump og sender til Finn.no.

Ellers er jeg motstander av fiks ferdig, av samme grunn og med lignende raring som deg, men av en tungtveiende grunn til. 

Finn.no eller firmaet bak Finn, tar et gebyr på kr. 39 for å formidle kjøp og salg mellom kjøper og selger, for små pakker/lavt prisede varer. Disse 39 kronene får du ikke tilbake uansett hva du måtte oppleve skjer med pakken din. 
Med alle de fiks ferdig salgene som er på finn.no så tjener Finn enorme summer, på trygg betaling som er obligatorisk med fiks ferdig. Den trygge betalingen er ikke verdt noen ting. 

Går selger på posten og sender med Postnord, kr. 69, eller liten Norgespakke med posten kr 73, så kommer man billigere ut av det enn med fiks ferdig. Betalt med kredittkort på Finn via Vipps så har du mye større sikkerhet for alt ved kjøpet enn fiks ferdig gir deg. 

En annen minus med fks ferdig er at du får ikke sett hvem personen du sender varen til er. Du finner et nick i beste fall på siden til Finn.no, og det er alt. Jeg krevde sist jeg sendte å få ta bilde av pakken med postnord lappen posten satte på, men dette skal de angivelig ikke ha lov til. Da fikk jeg hele infoen til kjøper. 

Noen har og begynt å spekulere les svindle, med fiks ferdig, noe ts sin historie, om den er sann, viser. Man vet aldri hvem som er ærlige og hvem som er bløffmakere lengre, men jeg tror på ts. 

Anonymkode: 68be5...65b

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Million skrev (3 timer siden):

Hvor i Norge er det egentlig noe annet enn bare en tom trussel? Politiet enten nekter å ta i mot anmeldelse av sånt, eller de sender "saken henlagt pga bevisets stilling"-brev samme time de fikk inn anmeldelsen.

Det å true med å anmelde, er som regel ikke noe skremmende for folk som er drevne i dette gamet med å svindle på Finn. De vet at sjansen for at politiet gjør noe, er mikroskopisk.

Jeg sender aldri fra meg varen uten å ha fått pengene først på konto. Ikke snakk om noe annet. Kommer aldri til å benytte meg av den FiksFerdig-ordningen. Helt håpløs og den gagner bare kjøpere som liker å drive med faenskap.

Det gavner faktisk Finn.no eller Schibsted enda mer, de hover inn kroner på sikker betalingsgebyret sitt. Avisselskap som driver bank.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har både kjøpt og solgt mye med fiksferdig via finn. Aldri opplevd problemer. Jeg har 150 vurderinger så tipper jeg har et par hundre salg/kjøp. 

Som selger er det Viktig med gode bilder og god beskrivelse.

Jeg har som selger opplevd at pakken ble borte to ganger, da fikk jeg igjen penger og kjøper igjen penger+frakt (inkl finn sitt gebyr). Jeg har som kjøper opplevd at selger var et rotehode og sendte feil vare, hun visste ikke hvor varen min var. Gikk lett å stanse betaling, og finn gikk inn i samtalen i innboksen og så at kjøper skrev at hun ikke hadde varen. Jeg sendte Vipps krav til henne for returporto+finn gebyret+porto og sendte varen i retur (som var noe helt annet enn jeg hadde kjøpt), finn returnerte pengene for kjøpet til meg (minus porto/gebyr). 

Min erfaring med finn kundeservice er at de er oppegående folk og de prøver å rydde opp. Du må beskrive saken godt. Jeg pleier å snakke med de via chat. De er verken på kjøper eller selger sin side, de er rettferdige. Vil tro du får pengene dine ts, kjøper har bommet. 

Anonymkode: 22b97...f1e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har både kjøpt og solgt mye med fiksferdig via finn. Aldri opplevd problemer. Jeg har 150 vurderinger så tipper jeg har et par hundre salg/kjøp. 

Som selger er det Viktig med gode bilder og god beskrivelse.

Jeg har som selger opplevd at pakken ble borte to ganger, da fikk jeg igjen penger og kjøper igjen penger+frakt (inkl finn sitt gebyr). Jeg har som kjøper opplevd at selger var et rotehode og sendte feil vare, hun visste ikke hvor varen min var. Gikk lett å stanse betaling, og finn gikk inn i samtalen i innboksen og så at kjøper skrev at hun ikke hadde varen. Jeg sendte Vipps krav til henne for returporto+finn gebyret+porto og sendte varen i retur (som var noe helt annet enn jeg hadde kjøpt), finn returnerte pengene for kjøpet til meg (minus porto/gebyr). 

Min erfaring med finn kundeservice er at de er oppegående folk og de prøver å rydde opp. Du må beskrive saken godt. Jeg pleier å snakke med de via chat. De er verken på kjøper eller selger sin side, de er rettferdige. Vil tro du får pengene dine ts, kjøper har bommet. 

Dette er tull, Finn betaler aldri tilbake gebyret for sikker betaling. 

at du har mange vurderinger sier heller ingen verdens ting om hvorvidt du har eller kan bli utsatt for svindel. 

Ja, kundesenteret har oppegående folk, men det hjelper lite når du ikke vet hvem kjøper er eller hvilke baktanker kjøper her. 

Når innholdet i pakken er knust, eller hele pakken ser ut om om det har vært utsatt for en dampveivals, så er Finn.no lite hjelpsomme når det er fiks ferdig pakke.  

Så det andre har opplevd, er du (enda) ikke i nærheten av å ha prøvd, med fiks ferdig. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skrev veldig tydelig min sak til finn. De argumenterer for at de har sine regler de må følge. I mitt hode burde det være greit å fullføre betalingen når kjøper innrømmer at det ikke er noe feil med varen, men at hen bare angrer på kjøpet. Hen hadde jo rapportert til finn at det er noe galt... Det burde også telle at kjøper har stjålet annonsen og bildene mine og lagt varen ut for salg samtidig som det er en pågående sak.

Jeg selger mye på finn. Har solgt 70 gjenstander bare siden januar. De fleste betaler med vipps på forhånd, men på enkelte dyrere ting ønsker folk å bruke fiks ferdig. Jeg kommer nok ikke til å bruke det mer etter dette. Har opplevd noe lignende en gang tidligere. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For to år siden ble jeg svindlet av en selger for 5000 for en sykkel jeg aldri fikk.

jeg vant denne saken i vår, anmeldte og viste til kommunikasjon og Finn gjorde aldri noe: de lot mannen holde på og har aldri stoppet han fra å fortsette å selge 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har aldri kjøpt/solgt noe på Finn annet enn fysisk. Personlig oppmøte. 

Anonymkode: 5b538...08a

Samme. Kjøper ikke brukt men selger en del og kun via oppmøte. Noen større ting har jeg levert selv hvis folk ikke har bil. Uansett skal jeg ha oppgjør der og da. 

Men dette er sikkert betydelig vanskeligere om man bor på små steder. 

Anonymkode: 197ea...dec

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er tull, Finn betaler aldri tilbake gebyret for sikker betaling. 

at du har mange vurderinger sier heller ingen verdens ting om hvorvidt du har eller kan bli utsatt for svindel. 

Ja, kundesenteret har oppegående folk, men det hjelper lite når du ikke vet hvem kjøper er eller hvilke baktanker kjøper her. 

Når innholdet i pakken er knust, eller hele pakken ser ut om om det har vært utsatt for en dampveivals, så er Finn.no lite hjelpsomme når det er fiks ferdig pakke.  

Så det andre har opplevd, er du (enda) ikke i nærheten av å ha prøvd, med fiks ferdig. 

Jo finn betalte tilbake sikker betaling (finn gebyret) til kjøper når pakken ble rotet bort (pakken ble hentet hos meg, scannet og registrert på vei, men så ble den borte). Jeg sjekket meldingene jeg hadde med kjøper nå og hun sendte skjermbilde av at hun fikk full refusjon av alle utgiftene (kjøpspris+porto+finn gebyret), og jeg fikk utbetalt kjøpspris. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kjøpte noe på finn og selger sendte meg en defekt vare tok jeg kontakt med selger før jeg stoppet utbetalingen. Vi ble enig om at jeg kunne returnere varen, men finn.no nektet å betale tilbake tilbake fiks ferdig gebyr og frakt. De henviste til at selger burde betale det. Jeg tapte derfor 250 kroner på handelen. Kunne tapt mer, men kjipt å måtte tape penger når man selv er uskyldig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Opplevd en gang at selger ville ha pengene igjen fordi hun selv ikke klarte lese beskrivelsen🤣 Hun fikk sine viktige 55 kr. Det kostet boken. 

Ellers har jeg sendt gjerne 100 (!) varer med fiks ferdig, aldri opplevd noe spesielt dårlig. Husk ALLTID kjekt kjøper sine vurderinger. Jeg selger ikke og kjøper ikke varer hos personer uten vurderinger eller dårligere enn 9 av 10!

Anonymkode: 57be8...f42

Jeg fikk vurdering 7,5 av en kjøper en gang, uten at jeg noensinne forklaring på hvorfor. Varen ble beskrevet slik varen faktisk var, kjøper kom også og så på varen før kjøp, og dermed godkjente varens tilstand og pris, alt foregikk veldig raskt og greit, men jeg fikk likevel altså 7,5 av denne ene kjøperen.

Heldigvis tenker ikke alle som deg, og jeg har hatt mange kjøpere og 10´ere i ettertid. 

Anonymkode: fb132...70e

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gavner faktisk Finn.no eller Schibsted enda mer, de hover inn kroner på sikker betalingsgebyret sitt. Avisselskap som driver bank.

,+ renter ... Jeg boikotter FF , bare tull ... Falsk sikkerhet . Skal fremstå så trygt men er bare svada ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Samsung skrev (1 time siden):

Når jeg kjøpte noe på finn og selger sendte meg en defekt vare tok jeg kontakt med selger før jeg stoppet utbetalingen. Vi ble enig om at jeg kunne returnere varen, men finn.no nektet å betale tilbake tilbake fiks ferdig gebyr og frakt. De henviste til at selger burde betale det. Jeg tapte derfor 250 kroner på handelen. Kunne tapt mer, men kjipt å måtte tape penger når man selv er uskyldig. 

Det er jo helt riktig at selger burde betalt deg tilbake for frakten. Det er jo ikke posten/helthjem/PostNord sin feil og de har levert tjenesten så selvsagt skal de få betalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er jo helt riktig at selger burde betalt deg tilbake for frakten. Det er jo ikke posten/helthjem/PostNord sin feil og de har levert tjenesten så selvsagt skal de få betalt. 

Frakten var ikke så dyr her. Gebyret til finn var større. De hjalp jo ikke til en gang. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

En annen minus med fks ferdig er at du får ikke sett hvem personen du sender varen til er. Du finner et nick i beste fall på siden til Finn.no, og det er alt. Jeg krevde sist jeg sendte å få ta bilde av pakken med postnord lappen posten satte på, men dette skal de angivelig ikke ha lov til. Da fikk jeg hele infoen til kjøper. 

På en del postkontor (post i butikk) skriver man selv ut etiketten på automat og klistrer på lappen selv og da ser man jo mottakers navn og adresse! Har selv reagert på dette da jeg trodde fiks ferdig skulle være anonymt.. 

Anonymkode: 11c5c...136

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hva menes med dette? Jeg har aldri solgt på finn til fiks ferdig, men kjøpt noen ting (og det har heldigvis gått bra ja), men jeg må fylle ut navn, adresse, epost osv, selger ser vel dette? Eller? 

Anonymkode: f6761...9f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva menes med dette? Jeg har aldri solgt på finn til fiks ferdig, men kjøpt noen ting (og det har heldigvis gått bra ja), men jeg må fylle ut navn, adresse, epost osv, selger ser vel dette? Eller? 

Anonymkode: f6761...9f3

Ikke meg du spør, men selger litt på Finn. Jeg bruker kun Posten som selger. Finn gir meg kun en kode jeg skriver på pakken, evt. en qr-kode ved større pakker, men i Posten-appen får jeg opp sporingen til pakken, og da får jeg opp mottaker sitt navnet + postnummer og sted (ikke gateadresse) 😊

Anonymkode: f8ea1...c2f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Nå har i hvertfall finn.no stengt annonsen til selger etter klage fra meg. Hen hadde som nevnt lagt ut varen for salg på sin egen profil etter å ha holdt tilbake pengene. Brukt mine bilder og annonsetekst. Har forsøkt å argumentere for at pengene må bli utbetalt men finn tviholder fortsatt på reglene sine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det siste her, du tar skjermdump og sender til Finn.no.

Ellers er jeg motstander av fiks ferdig, av samme grunn og med lignende raring som deg, men av en tungtveiende grunn til. 

Finn.no eller firmaet bak Finn, tar et gebyr på kr. 39 for å formidle kjøp og salg mellom kjøper og selger, for små pakker/lavt prisede varer. Disse 39 kronene får du ikke tilbake uansett hva du måtte oppleve skjer med pakken din. 
Med alle de fiks ferdig salgene som er på finn.no så tjener Finn enorme summer, på trygg betaling som er obligatorisk med fiks ferdig. Den trygge betalingen er ikke verdt noen ting. 

Går selger på posten og sender med Postnord, kr. 69, eller liten Norgespakke med posten kr 73, så kommer man billigere ut av det enn med fiks ferdig. Betalt med kredittkort på Finn via Vipps så har du mye større sikkerhet for alt ved kjøpet enn fiks ferdig gir deg. 

Noen har og begynt å spekulere les svindle, med fiks ferdig, noe ts sin historie, om den er sann, viser. Man vet aldri hvem som er ærlige og hvem som er bløffmakere lengre, men jeg tror på ts. 

Enig. Misliker hele greia, som både kjøper og selger, og hater at det nå virker til å være et nærmest automatisk alternativ når man legger inn annonse. 

Anonymkode: 90ba0...868

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enig. Misliker hele greia, som både kjøper og selger, og hater at det nå virker til å være et nærmest automatisk alternativ når man legger inn annonse. 

Anonymkode: 90ba0...868

Jeg har opplevd flere ganger at når jeg registrerer en ny tilsalgs-annonse for noe, og haker av for NEI på fiks ferdig-ordningen, så har likevel kjøpere muligheten til å velge dette. Har fått henvendelser via fiks ferdig på denne måten, selv om jeg aldri tillater dette når jeg oppretter annonsen.

Finn vil visst VIRKELIG at folk skal benytte denne tjenesten deres...!

Men jeg kommer som sagt aldri til å sende noe uten å ha fått betalingen først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (9 minutter siden):

Jeg har opplevd flere ganger at når jeg registrerer en ny tilsalgs-annonse for noe, og haker av for NEI på fiks ferdig-ordningen, så har likevel kjøpere muligheten til å velge dette. Har fått henvendelser via fiks ferdig på denne måten, selv om jeg aldri tillater dette når jeg oppretter annonsen.

Finn vil visst VIRKELIG at folk skal benytte denne tjenesten deres...!

Men jeg kommer som sagt aldri til å sende noe uten å ha fått betalingen først.

Når du ikke huker av for Fiks Ferdig kommer det opp en knapp i annonsen med "Be om Fiks Ferdig":

image.png.d4e2ea7ff5563361ce431054ef7d5bc2.png

Trykker du videre på den sendtes det en melding til selger om at en ønsker å kjøpe varen gjennom Fiks Ferdig. Mulig det kan se ut som et kjøp, men det er nok bare en forespørsel i første omgang. 

Anonymkode: 2b3e3...988

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...