Gå til innhold

Dårlig erfaring med Finn.no og fiks ferdig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å dele en negativ erfaring jeg har hatt med FINN.no og deres "Fiks Ferdig"-tjeneste, så andre slipper å gå i samme fella.

For de som ikke vet: "Fiks Ferdig" er en tjeneste fra FINN hvor de håndterer betalingen mellom kjøper og selger. Kjøper betaler med kort eller Vipps, og pengene holdes tilbake av FINN helt til varen er levert og godkjent av kjøper. Når varen er registrert som levert, har kjøper 24 timer på seg til å bekrefte at alt er i orden før FINN utbetaler pengene til selger.

Problemet? Jeg solgte en vare med nøyaktig beskrivelse og bilder – alt var helt tydelig og riktig. Likevel mente kjøperen at de "trodde" de hadde kjøpt noe annet.  Hen påberoper seg angrerett, og dermed ble betalingen stoppet. Kjøper har ikke angrerett i følge vilkårene:  "Du har ikke angrerett på tjenesten Fiks Ferdig, jf. angrerettloven § 22 første ledd bokstav c." Finn.no vil ikke høre på meg når jeg sier at han ikke kan holde tilbake pengene fordi hen påberoper seg angrerett. Saken må vurderes i sin helhet og det tar minst 10 dager før pengene blir tilgjengelig.

Det var ikke var noen feil med hverken varen eller informasjonen jeg la ut. Jeg sitter foreløpig igjen med null penger, varen borte, og masse frustrasjon. Nå er det opp til finn.no om jeg skal få tilbake pengene eller ikke. I mellomtiden er kjøper så frek at "hen" har lagt ut varen for salg på nytt - med mine bilder og annonsetekst. Til en høyere pris. Pengene har jeg ikke fått...

Anonymkode: b44c6...9e7

• Liker 1
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Argh, sliter med akkurat det samme selv. 
kjøper «angret» seg og krevde retur. Jeg sa ja fordi ikke gidder krangle. Men nå sender hun ikke retur!!! Barn kostet 9000,- så er utrolig frustrende.

Anonymkode: 9a993...bf3

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

kjøper «angret» seg og krevde retur. Jeg sa ja fordi ikke gidder krangle. Men nå sender hun ikke retur!!! Barn kostet 9000,- så er utrolig frustrende.

*varen kostet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne folk kan du anmelde. Skal vedkommende kreve tilbake pengene så må han selvfølgelig sende tilbake tingen, hvis ikke er det tyveri. Bare å gi vedkommende beskjed nå med en gang at hvis han ikke skal ha varen og ha tilbake pengene så skal du ha tilbake varen, ellers kommer du til å anmelde. 

Anonymkode: 2fcc4...752

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sånne folk kan du anmelde. Skal vedkommende kreve tilbake pengene så må han selvfølgelig sende tilbake tingen, hvis ikke er det tyveri. Bare å gi vedkommende beskjed nå med en gang at hvis han ikke skal ha varen og ha tilbake pengene så skal du ha tilbake varen, ellers kommer du til å anmelde. 

Anonymkode: 2fcc4...752

Hvor i Norge er det egentlig noe annet enn bare en tom trussel? Politiet enten nekter å ta i mot anmeldelse av sånt, eller de sender "saken henlagt pga bevisets stilling"-brev samme time de fikk inn anmeldelsen.

Det å true med å anmelde, er som regel ikke noe skremmende for folk som er drevne i dette gamet med å svindle på Finn. De vet at sjansen for at politiet gjør noe, er mikroskopisk.

Jeg sender aldri fra meg varen uten å ha fått pengene først på konto. Ikke snakk om noe annet. Kommer aldri til å benytte meg av den FiksFerdig-ordningen. Helt håpløs og den gagner bare kjøpere som liker å drive med faenskap.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette er grunnen til at jeg ikke gir fra meg varen før jeg har fått pengene. Hvis kjøperen ikke stoler på at jeg vil sende varen så får de komme hjem til meg eller så får de kjøpe av noen annen. Jeg har prøvd fiks ferdig et par ganger da på salg som ikke var verdt noe særlig. Det har gått greit som i at jeg har fått penger og kjøper har fått vare. Men, jeg syns salget tar for lang tid og risikoen for selger er for stor for at jeg skal bruke det på ting som er verdt mer enn 200kr. 

Anonymkode: a5222...e2e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er jo noe av risikoen med Fiks ferdig. Det gir mindre risiko for kjøper, men mer risiko for selger. Hvis kjøpere nå har begynt å "angre seg" så er det enda mer utrygt å være selger med Fiks Ferdig. 

Og man kommer ingen vei med å anmelde dette, for det er et sivilrettslig forhold. Man kan ta kjøper til forliksrådet, men da må man være forberedt på at prosessen vil ta flere måneder, man må møte opp i forliksrådet på kjøpers hjemsted, og medlemmene i forliksrådet er ikke jurister og kan av og til komme til feil/absurde avgjørelser.

Anonymkode: f0ea1...076

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

I mellomtiden er kjøper så frek at "hen" har lagt ut varen for salg på nytt - med mine bilder og annonsetekst. Til en høyere pris. Pengene har jeg ikke fått...

Send dokumentasjon på dette til Finn kundeservice - det er jo bevis på at kjøper har akseptert varen. Og pass på å legge inn negativ tilbakemelding på kjøper.

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Send dokumentasjon på dette til Finn kundeservice - det er jo bevis på at kjøper har akseptert varen. Og pass på å legge inn negativ tilbakemelding på kjøper.

Har gjort det, men det hjalp ikke sa de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men trenger du pengene NÅ? For du skriver i HI at det tar noen dager for saken å bli behandlet. Når den er ferdig behandlet vil du jo få pengene slik saken står.

Anonymkode: 1591d...4d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da må du selvsagt ta kontakt med Finn som styrer med fiks ferdig og si dette.

Anonymkode: 1591d...4d6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vet du hva, hvis du har vist annonsen hvor kjøper videreselger din vare til finn, og de sier det ikke er nok for å utbetale dine penger til deg hadde jeg anmeldt finn.no. Anmeldt de for samarbeid til svindel. Og så sendt kopi av anmeldelsen til dem.

Anonymkode: 2b3e3...988

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er grunne til at jeg er veldig nøye med dokumentasjon på det jeg har annonsert, kommunisert, og sendt. Jeg tar flere bilder av det jeg skal sende, for å dokumentere tilstanden veldig godt. Jeg dokumenterer også innpakking. 

Hvis Finn.no ikke er hjelpsomme, så ville jeg helt klart anmeldt dem. 

Anonymkode: fb132...70e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri solgt noe med fiks ferdig, men har kjøpt MASSE med fiks ferdig og det har aldri vært noe problem. Jeg ser over varen og godkjenner med en gang. Har aldri opplevd at varen ikke har vært i henhold til avtalen heller. Kanskje jeg bare har hatt flaks. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var redd det var sånn det fungerte, ja. Bare for kjøper å påstå hva som helst, så slipper de å betale.
Det er derfor jeg aldri har villet bruke Fiks Ferdig selvom både Finn og potensielle kjøpere stadig prøver å prakke det på meg.
Blir som Ebay, sist jeg var innom (flere år siden) var det dominert av kinesiske proffselgere og naive førstegangsselgere.

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dette er grunne til at jeg er veldig nøye med dokumentasjon på det jeg har annonsert, kommunisert, og sendt. Jeg tar flere bilder av det jeg skal sende, for å dokumentere tilstanden veldig godt. Jeg dokumenterer også innpakking. 

Anonymkode: fb132...70e

Hjelper tydeligvis ikke det, ifølge HI. Når kjøper bare kan finne opp feil uansett.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt noe problem som selger med fiks ferdig. Det eneste jeg har vært borti har vært at selger har klagd på varen, og det tok litt tid før finn betalte ut kjøpesummen til meg. Det var ikke noe galt med varen, det var bare kjøper som var missfornøyd med produktet. Og det var jo jeg også, det var derfor jeg solgte det. Jeg husker ikke hvor lang tid det tok før jeg fikk pengene, en uke eller to muligens?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri kjøpt/solgt noe på Finn annet enn fysisk. Personlig oppmøte. 

Anonymkode: 5b538...08a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis kjøper «angrer» seg må han jo sende varen tilbake. Da kan han jo ikke selge den videre. Selger han den videre slik han nå forsøker så får jo du pengene han har holdt tilbake. Er jo ikke sånn at du sitter igjen med ingenting!

Anonymkode: dd251...9bf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke skrive for mye i tilfelle kjøperen er her inne. Jeg kan si så mye som at det handler om "vinterutstyr". Kjøperen har kjøpt noe av meg i håp om at det jeg solgte var en annen modell enn det var. Jeg har tatt mange bilder av produktet som viser både tilstand, utseende og funksjoner. Derfor hadde kjøper lett kunnet se at det ikke var riktig produkt. Når hen fikk varen ventet vedkommende til rett for pengene skulle utbetales med å klikke at "det er noe galt med varen" slik at utbetalingen ble stoppet. Da hadde det gått rett under 24 timer. Jeg hadde ikke fått noe forvarsel. Jeg sendte melding og spurte hva som var galt, og ville svare på spørsmål dersom det var noen problemer. Da skrev kjøper bare at hen hadde trodd produktet var en annen modell. Det er ikke noe galt med produktet, men det var ikke den modellen hen var på jakt etter. Ønsker derfor å returnere varen. 

Jeg viste opplysninger til finn.no, men de ville ikke gjøre noe. Det hjalp ikke at kjøper hadde skrevet at det ikke er noe galt, men bare ønsker en annen modell. Kjøper innrømmer også at hen kunne ha spurt hvis noe var uklart, og at hen var for kjapp med å trykke kjøp. Siden dette er en vinter gjenstand er det vanskelig for meg å få solgt den igjen hvis jeg tar den tilbake. Frakten er også veldig kostbart på grunn av størrelsen. I følge vilkårene til finn.no er det ikke angrerett på kjøp. Selger angrer her på kjøpet, men finn.no er lite villig til å løse saken selv om det er klinkende klart gjennom kommunikasjon med kjøper at det dreier seg om et forsøk på å angre kjøpet. 

I følge finn.no må jeg vente i 10 dager på pengene med mindre kjøper er grei og trykker at saken er løst. Hvis kjøper trykker på knappen "vi trenger mer hjelp" blir utbetalingen fryst på ubestemt tid til finn.no har fått behandlet saken. Jeg syns det er helt idiotisk at finn holder tilbake penger når saken er helt klar. Det frekkeste er jo at parallelt prøver kjøper å selge produktet samtidig som pengene holdes tilbake på finn. Det er heller ikke lov, men selv der "må finn se på saken". Helt utrolig!!! 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg ønsker å dele en negativ erfaring jeg har hatt med FINN.no og deres "Fiks Ferdig"-tjeneste, så andre slipper å gå i samme fella.

For de som ikke vet: "Fiks Ferdig" er en tjeneste fra FINN hvor de håndterer betalingen mellom kjøper og selger. Kjøper betaler med kort eller Vipps, og pengene holdes tilbake av FINN helt til varen er levert og godkjent av kjøper. Når varen er registrert som levert, har kjøper 24 timer på seg til å bekrefte at alt er i orden før FINN utbetaler pengene til selger.

Problemet? Jeg solgte en vare med nøyaktig beskrivelse og bilder – alt var helt tydelig og riktig. Likevel mente kjøperen at de "trodde" de hadde kjøpt noe annet.  Hen påberoper seg angrerett, og dermed ble betalingen stoppet. Kjøper har ikke angrerett i følge vilkårene:  "Du har ikke angrerett på tjenesten Fiks Ferdig, jf. angrerettloven § 22 første ledd bokstav c." Finn.no vil ikke høre på meg når jeg sier at han ikke kan holde tilbake pengene fordi hen påberoper seg angrerett. Saken må vurderes i sin helhet og det tar minst 10 dager før pengene blir tilgjengelig.

Det var ikke var noen feil med hverken varen eller informasjonen jeg la ut. Jeg sitter foreløpig igjen med null penger, varen borte, og masse frustrasjon. Nå er det opp til finn.no om jeg skal få tilbake pengene eller ikke. I mellomtiden er kjøper så frek at "hen" har lagt ut varen for salg på nytt - med mine bilder og annonsetekst. Til en høyere pris. Pengene har jeg ikke fått...

Opplevd en gang at selger ville ha pengene igjen fordi hun selv ikke klarte lese beskrivelsen🤣 Hun fikk sine viktige 55 kr. Det kostet boken. 

Ellers har jeg sendt gjerne 100 (!) varer med fiks ferdig, aldri opplevd noe spesielt dårlig. Husk ALLTID kjekt kjøper sine vurderinger. Jeg selger ikke og kjøper ikke varer hos personer uten vurderinger eller dårligere enn 9 av 10!

Anonymkode: 57be8...f42

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...