carlberner1 Skrevet 7. april #1 Skrevet 7. april https://www.nrk.no/dokumentar/eli-anne-therkildsen-_58_-dode-etter-kosmetisk-kirurgi-pa-norsk-klinikk-1.17364982 Eli Anne Therkildsen (58) ønsket bare å fikse litt på kroppen. Hun ble operert på en norsk skjønnhetsklinikk. Sju måneder senere var hun død [..] I løpet av de neste månedene gikk hun gjennom hele 70 operasjoner på Rikshospitalet for å få infeksjonen under kontroll, men det var ikke mulig å redde livet hennes. – Er det rimelig at de kommersielle aktørene innen kosmetisk kirurgi slipper unna det økonomiske ansvaret? De tjener mye penger, men kostnadene når det blir komplikasjoner dekkes fullt ut av det offentlige. Svaret her er jo ikke så mye å lure på, men det undrer meg at de private klinikkene får holde på, at de har kunder og at ingen(?) partier har "tatt" saken. Hvor er Sylvi når vi trenger henne..? Eller i det minste kanskje litt nytte. Jeg detter av allerede på "ønsket bare å fikse litt på kroppen", men likevel. Jeg skrev her siden det er ne blanding av "helse" og økonoim/politikk, flytt gjenre tråden. 1
Gjest Ærlige Ærna Skrevet 10. april #2 Skrevet 10. april Tenker du det er et alternativ at det ikke skal finnes private klinikker for kosmetiske operasjoner i Norge? Det ville fått masse motbør. Både av leger og røkla. Folk ville reist ennå mer til andre land for billige og skumle operasjoner, med tilhørende dyre og korrigerende operasjoner her hjemme. Tross alt bedre å ha tilbud her hjemme, med dertil krav og kontroll. Så er det en helt annen diskusjon at alle operasjoner innebærer risiko og at mange virkelig burde undersøke bedre hva de eventuelt begir seg inn på.
MissCoverdale Skrevet 10. april #3 Skrevet 10. april Problemet er at det offentlige må ta regningen når det går galt. 5 1
Kullsyrevann Skrevet 11. april #4 Skrevet 11. april Jeg skjønner ikke hvordan en klinikk som skjærer i en så stor kroppsdel som rumpa ikke har utstyr eller kompetanse til å håndtere det hvis det går galt. Burde være et krav, spesielt med tanke på hvor mye de tjener. 2 1
Gjest Ærlige Ærna Skrevet 11. april #5 Skrevet 11. april MissCoverdale skrev (22 timer siden): Problemet er at det offentlige må ta regningen når det går galt. Ja, det er utrolig kjipt og frustrerende, men de er jo nødt til å hjelpe dem som holder på å stryke med pga en idiotisk rumpeoperasjon som gikk til helvete. Poenget mitt er at vi ville fått 10-gangen flere hvis kosmetiske operasjoner forbys i Norge og disse personene dro til suspekte klinikker utenlands med dertil problemer i etterkant. Kanskje vi til og med må hente dem hjem i ambulansefly.
kat-e Skrevet 13. april #6 Skrevet 13. april Folk forstår ikke at alle former for kirurgi innebærer en risiko. For et par år siden ble det veldig oppstyr da en kvinne døde av brystreduksjon i Tyskland. 2
Nobile Skrevet 13. april #7 Skrevet 13. april Kullsyrevann skrev (På 11.4.2025 den 16.02): Jeg skjønner ikke hvordan en klinikk som skjærer i en så stor kroppsdel som rumpa ikke har utstyr eller kompetanse til å håndtere det hvis det går galt. Burde være et krav, spesielt med tanke på hvor mye de tjener. Det er ikke mange sykehus som har utstyr og kompetanse til å håndtere pasienter av dette kaliberet. på et privatsykehus er det anestesilege og (plastisk) kirurger, ikke intensivleger, medisinsk spisskompetanse eller annet. men er enig i at det er svakhet i systemet når de som får utført “unødvendige” operasjoner blir så syke at det offentlige må overta.
Pippi Lotta Skrevet 13. april #8 Skrevet 13. april Ærlige Ærna skrev (På 11.4.2025 den 21.47): Ja, det er utrolig kjipt og frustrerende, men de er jo nødt til å hjelpe dem som holder på å stryke med pga en idiotisk rumpeoperasjon som gikk til helvete. Poenget mitt er at vi ville fått 10-gangen flere hvis kosmetiske operasjoner forbys i Norge og disse personene dro til suspekte klinikker utenlands med dertil problemer i etterkant. Kanskje vi til og med må hente dem hjem i ambulansefly. Har du noen forskning som tilsier at forbud vil føre til flere mislykede oprasjoner? Det er sikert noen som ville drq til utlandet fremdeles, men jeg tror mange ikke ville ha tid eller penger til en slik tur. Om vi bare forbyr de mest risikable oprasjonene, vil nok enda flere forstå at det er litte lurt å reise til utlandet for å ta de.
carlberner1 Skrevet 25. april Forfatter #9 Skrevet 25. april For meg er det ubegripelig at privat virksomhet får holde på der det er penger å hente og dumpe problemer som måtte oppstå på andre, som regel stat og kommune. Gjelder ikke bare kosmetisk kirurgi, men her blir det veldig nært og personlig og ekstremt eller absurd tydelig. Ingen blir smartere av forbud. De som drar ut gjør det kanskje uansett, men kanskje noen fikk et hinder og litt mer tid til å tenke seg om hvis man ikke "bare" kan stikke inn på hjørnet og få fiksa puppen / øret / ellerhvadetnåer. 2
carlberner1 Skrevet 12. mai Forfatter #10 Skrevet 12. mai https://www.nrk.no/ytring/nar-kosmetikk-leger-skader_-ma-de-selv-ta-regningen-1.17399746 Godt ikke å være alene For motorkjøretøy kreves forsikring med et (stort) fond bak for å kjøre rundt på veiene med faren det innebærer og plunder for politi, ambulanse, brannvesen og andre som evt må rydde opp. Tilsvarende kunne man kreve garanti for de som gjør penger på å "fikse litt" på mennesker, i tilfelle det går galt.
Majer Skrevet 12. mai #11 Skrevet 12. mai Staten bruker 600k i året på å utdanne hver lege så da bør staten også ha mer å si for hvordan legene skal brukes
K.B. Skrevet 12. mai #12 Skrevet 12. mai carlberner1 skrev (På 7.4.2025 den 13.00): https://www.nrk.no/dokumentar/eli-anne-therkildsen-_58_-dode-etter-kosmetisk-kirurgi-pa-norsk-klinikk-1.17364982 Eli Anne Therkildsen (58) ønsket bare å fikse litt på kroppen. Hun ble operert på en norsk skjønnhetsklinikk. Sju måneder senere var hun død [..] I løpet av de neste månedene gikk hun gjennom hele 70 operasjoner på Rikshospitalet for å få infeksjonen under kontroll, men det var ikke mulig å redde livet hennes. – Er det rimelig at de kommersielle aktørene innen kosmetisk kirurgi slipper unna det økonomiske ansvaret? De tjener mye penger, men kostnadene når det blir komplikasjoner dekkes fullt ut av det offentlige. Svaret her er jo ikke så mye å lure på, men det undrer meg at de private klinikkene får holde på, at de har kunder og at ingen(?) partier har "tatt" saken. Hvor er Sylvi når vi trenger henne..? Eller i det minste kanskje litt nytte. Jeg detter av allerede på "ønsket bare å fikse litt på kroppen", men likevel. Jeg skrev her siden det er ne blanding av "helse" og økonoim/politikk, flytt gjenre tråden. Dette burde jo forsikringsselskapet til klinikken dekket.
Doris Becker Skrevet 12. mai #13 Skrevet 12. mai https://www.aftenposten.no/norge/i/xm9oKp/det-finnes-ingen-oversikt-over-silikonpupper-i-norge Diskuterte nettopp dette med @Missy1 i en annen tråd. Det som kommer frem her, at implantater som er trukket fra markedet grunnet kreftfare, uten at kvinnene informeres, det skulle vært straffbart! Implantatene (teksturerte, gummybear) ble solgt med livstidsgaranti, og med lovnader om at de ikke ville lekke ,revne eller forårsake hard kapsling noe de viste seg at de gjør i like stor grad, og kanskje også større grad enn glatte. Dette er et groteskt eksempel på hvordan kosmetiske klinikker holder på. Alle kvinnene som har denne type implantater skulle gått sammen i et gigantisk søksmål!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå