AnonymBruker Skrevet 7. april #1 Skrevet 7. april Bygde bolig 1978 / 79, og omlag 60 % av byggekostnadene var knyttet til egeninnsats, og betalt renter, og avdrag på gjeld i 40 år + eit ukjent beløp har gått med til vedlikeholdskostnader hvert år. Det er blitt som med fiskeren som må betale skatt av fisk han tar med hjem til eget bruk. Her i bygda vert ligningsverdien regnet ut av eit igjennomsnitt av bygningene, og det selv om standarden på boligene kan vera høyst ulik, og ligningsverdien /eigedomskatt er en ekstra skattlegging av det å bo i egen bolig. En verditakst på boligen hadde muligens kunne endret ligningsverdien. Når ein legg til grunn alle kostnadene som renter, moms,vedlikeholdsutgifter m.m ein har hatt på boligen sidan den ble bygd, og svekkelse av kroneverdien fra fra 1979 > 2025 har det ikkje vert noen verdiøkning på boligen. Som pensjonist har ein lagd vekt på å vera gjeldfri når ein ble pensjonist, og spart seg opp litt penger å "spe på pensjonen" men mange pensjonister er idag fattige på penger, men må betale formuskatt av å bo i egen bolig. Anonymkode: ea11d...694
AnonymBruker Skrevet 7. april #3 Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hva er det du spør om? Anonymkode: ab59c...823 Er du enig i at beskattning av det å eie og bo i egen bolig er blitt altfor høy i Norge ? Ligningsverdi, formueskatt, eigedomskatt er vel en uakseptabel ekstrabeskatning ved det å eie, og bo i egen bolig som råkar m.a.spesielt pensjonister, og de med dårleg råd Inngangsbilletten til egen bolig er også etterhvert blitt så høy i norge at eit økende antall vil aldri få oppleve å eige egen bolig. Skal ein bygge egen bolig er 25 % av de totale byggekosnadene mva + en rekke dokumentavgifter. Dei aller fleste betaler skatt av pengene de tjener, og boligprisene øker langt mer er hva "vanleg folk" idag makter å spare, og følgen blir økt gjeld. På 60 -70 talet hadde vi ein målrettet sosialrettet boligpolitikk, men på 80 talet ble det endringer med FRP / H i førersetet og det ble frislepp over både boligstandard, og bo-areal og en eksplosiv økning av boligprisene. En rekke vanvittige miljø-og klimakrav har også ført til eksplosiv kostnader. Anonymkode: ea11d...694 1
AnonymBruker Skrevet 7. april #4 Skrevet 7. april Nei, er ikke enig i at beskatning av bolig er for høy i Norge. Anonymkode: bf69c...10d 1
AnonymBruker Skrevet 7. april #5 Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nei, er ikke enig i at beskatning av bolig er for høy i Norge. Anonymkode: bf69c...10d Jeg er enig at den er for høy Anonymkode: 9fe5a...bac 2
AnonymBruker Skrevet 7. april #6 Skrevet 7. april Jeg er ikke enig nå. Fordi det er lenge til jeg blir pensjonist. Men jeg klarer fint å sette meg inn i hvordan det blir. Og ja,jeg er enig i at det er for høyt . Og for at spesielt formueskatten mest sannsynlig vil slå inn når man er pensjonist. Og ett sted må man jo bo. Man betaler ganske dyrt for det man selv har bygd opp. Og man har på mange måter skattet ganske mye i løpet av ett helt arbeidsliv. Det man har bygd opp for resterende av penger, må man til slutt da også betale skatt for. Anonymkode: 314bc...a0f
AnonymBruker Skrevet 7. april #7 Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg er enig at den er for høy Anonymkode: 9fe5a...bac Det er jo ingen boligskatt i Norge pr nå, ja det var det før (skatt på fordel av å bo i egen bolig) men det er det ikke lenger. Ja, ca 1/4 av verdien på boligen teller som formue noe som jo er veldig gunstig sammelignet med at den jo egentlig burde telt 100%. Og så kan du være så uheldig å bo i en kommune med eiendomsskatt.. Anonymkode: b0891...640
AnonymBruker Skrevet 7. april #8 Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jeg er ikke enig nå. Fordi det er lenge til jeg blir pensjonist. Men jeg klarer fint å sette meg inn i hvordan det blir. Og ja,jeg er enig i at det er for høyt . Og for at spesielt formueskatten mest sannsynlig vil slå inn når man er pensjonist. Og ett sted må man jo bo. Man betaler ganske dyrt for det man selv har bygd opp. Og man har på mange måter skattet ganske mye i løpet av ett helt arbeidsliv. Det man har bygd opp for resterende av penger, må man til slutt da også betale skatt for. Anonymkode: 314bc...a0f Først har ein betalt skatt av hver krone ein tjener, så betaler ein 25 % mva på alt ein kjøper. Legg ein vekt på å spare og vera gjeldfri den dagen ein blir pensjonist må ein betale eigedomskatt, formueskatt på eigedomen. Samtidig har ein betydelige utgifter til vedlikeholdskostnader av boligen /eigedomen. Eigedomsavgift er en luksuskatt, og eit vitnesbyrd om stormannsgalskap, og mangel på prioriteringer. Mange kommuner har fortsatt ikkje innført eigedomskatt, og innbyggerne greier seg heilt utmerket. Sentraliseringen har synt seg å ha sine kostnader både for den enkelte og kommunene. For hver krone ein tjener så går 80 % tilbake til statskassen, og når ein da har omlag 20 % igjenn av kronen å sette av til nedbetaling av gjeld. sparing så er det ikkje rart at mange har finansiert sin velferd med lånte penger. Kronkursen er idag på eit historisk lavt nivå samanlignet med for bare 10 år sidan. Anonymkode: ea11d...694 1
AnonymBruker Skrevet 7. april #9 Skrevet 7. april Jeg synes ikke den er for høy. Jeg har en leilighet verdt 8 millioner. Betaler formueskatt på 18 000 kroner i året for den, altså 1 500 kroner i måneden. Det gjør jeg med glede 🙂 Anonymkode: 9218a...4f4 1
AnonymBruker Skrevet 7. april #10 Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg synes ikke den er for høy. Jeg har en leilighet verdt 8 millioner. Betaler formueskatt på 18 000 kroner i året for den, altså 1 500 kroner i måneden. Det gjør jeg med glede 🙂 Anonymkode: 9218a...4f4 Som man reder sådan ligger man ! For noen er kr. 1500 i månaden ikkje så mye men for andre er det mye penger, og h åper du har en viss forståelse for det ? Anonymkode: ea11d...694 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #11 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (14 timer siden): Er du enig i at beskattning av det å eie og bo i egen bolig er blitt altfor høy i Norge ? Ligningsverdi, formueskatt, eigedomskatt er vel en uakseptabel ekstrabeskatning ved det å eie, og bo i egen bolig som råkar m.a.spesielt pensjonister, og de med dårleg råd Anonymkode: ea11d...694 Ja, jeg er enig i at det ikke bør være skatt på enkle primærboliger. Jeg er generelt mot alle typer skatt som er helt uavhengig av skattebetalerens inntekt. Som for minstepensjonister som betaler formuesskatt, eller de som må skatte selv når de har mistet inntekten. Tenker boliger med verdi under ca 5 millioner burde vært skattefrie. Og formuesskatten burde hatt et minst like høyt innslagspunkt. Anonymkode: 02796...f03
AnonymBruker Skrevet 8. april #12 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (10 timer siden): Som man reder sådan ligger man ! For noen er kr. 1500 i månaden ikkje så mye men for andre er det mye penger, og h åper du har en viss forståelse for det ? Anonymkode: ea11d...694 Men det er jo bare slik dersom man ellers har gode økonomiske rammer, det er poenget. Har du mye lån for eksempel, vil du jo ikke betale. Hadde jeg ikke vært gjeldsfri og hatt formue ellers, hadde jeg ikke måttet betale noe. Anonymkode: 9218a...4f4
AnonymBruker Skrevet 8. april #13 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Men det er jo bare slik dersom man ellers har gode økonomiske rammer, det er poenget. Har du mye lån for eksempel, vil du jo ikke betale. Hadde jeg ikke vært gjeldsfri og hatt formue ellers, hadde jeg ikke måttet betale noe. Anonymkode: 9218a...4f4 Eiendomsskatt er uavhengig av lån. Anonymkode: 02796...f03
AnonymBruker Skrevet 8. april #14 Skrevet 8. april Nå er vel det bare 1/4 av den relle boligverdien som kommer inn under formuesskatten. De gjør jo at folk i senrale strøk med stor verdistigning slipper billig unna. Når det gjelder pensjoniste forstår jeg at det er mest urettferddige må være formuesskaten. Har selv en mor med lav pensjon og e hus som er lite verdt i utkanten. Etter at far døde fikk hun etter hvert noen millioner i banken og disse betaler hun skatt av. Synes det er langt mer urimelig enn at f.eks. arvinger betaler noe i arveavgift. Anonymkode: c6033...6e8
AnonymBruker Skrevet 8. april #15 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Nå er vel det bare 1/4 av den relle boligverdien som kommer inn under formuesskatten. De gjør jo at folk i senrale strøk med stor verdistigning slipper billig unna. Anonymkode: c6033...6e8 Man slipper ikke billig unna, for det er ikke penger man har. Det som hadde vært langt mer rettferdig å skattlegge mer er gevinst av salg, men samtidig må man jo da kjøpe dyrere også hvis man skal ha nytt. Så evt høyere skatt hvis man selger en sekundærbolig. Anonymkode: 02796...f03
AnonymBruker Skrevet 8. april #16 Skrevet 8. april Frem til 2005 var det til og med skatt på fordelen av å bo på egen bolig. Dvs. at den leien du slapp å betale fordi du eide bolig ble regnet som en inntekt som du måtte betale skatt av. Anonymkode: 53af4...ee4 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #17 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Frem til 2005 var det til og med skatt på fordelen av å bo på egen bolig. Dvs. at den leien du slapp å betale fordi du eide bolig ble regnet som en inntekt som du måtte betale skatt av. Anonymkode: 53af4...ee4 Helt utrolig, skulle nesten vært moms på alt man ikke kjøper fordi man ikke har råd også 😅 skatt på fordelen av å være blakk. Anonymkode: 02796...f03
AnonymBruker Skrevet 8. april #18 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg synes ikke den er for høy. Jeg har en leilighet verdt 8 millioner. Betaler formueskatt på 18 000 kroner i året for den, altså 1 500 kroner i måneden. Det gjør jeg med glede 🙂 Anonymkode: 9218a...4f4 Er det eiendomsskatt på 1500 kr mnd du snakker om ? Jeg har en leilighet verd 3 mill og må betale 1850 kr mnd i kommunale avg inkl eiendomsskatt. Eiendomsskatten er på 3 promille , og den har vært på 4 . Beløpet er større enn når de tok max 4 pro pga de setter opp eiendomsverdien vår hvert år , og dermed får suge maksimalt ut av innbyggerne i vår kommune. Dette pga de har hatt en ræva økonomi i årevis , og bruker alle midler for å få penger i kassen. Problemet er at vi får jo veldig lite igjen for det vi betaler for. Vi kjører rundt på kjerreveier og innskrenkninger i skole og helse. Betaler med glede sa du ? Synd du ikke bor her slik at vi fikk inn litt mere i kommunekassa. Anonymkode: 33332...32f 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #19 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Eiendomsskatt er uavhengig av lån. Anonymkode: 02796...f03 Ja, her var det snakk om formueskatt. Anonymkode: 9218a...4f4
AnonymBruker Skrevet 8. april #20 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er det eiendomsskatt på 1500 kr mnd du snakker om ? Jeg har en leilighet verd 3 mill og må betale 1850 kr mnd i kommunale avg inkl eiendomsskatt. Eiendomsskatten er på 3 promille , og den har vært på 4 . Beløpet er større enn når de tok max 4 pro pga de setter opp eiendomsverdien vår hvert år , og dermed får suge maksimalt ut av innbyggerne i vår kommune. Dette pga de har hatt en ræva økonomi i årevis , og bruker alle midler for å få penger i kassen. Problemet er at vi får jo veldig lite igjen for det vi betaler for. Vi kjører rundt på kjerreveier og innskrenkninger i skole og helse. Betaler med glede sa du ? Synd du ikke bor her slik at vi fikk inn litt mere i kommunekassa. Anonymkode: 33332...32f Nei, jeg snakker om formueskatt. Som du ser skrev jeg "Betaler formueskatt på 18 000 kroner i året". Anonymkode: 9218a...4f4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå