AnonymBruker Skrevet i går, 09:58 #1 Del Skrevet i går, 09:58 Jeg har et boliglån på ca 2.4 med to medlåntakere. Fradraget ble fordelt på alle tre og jeg endte da opp med 6000 i restskatt. Jeg endrer så rentefradrag til 100 %, og medlåntakere endret sitt til 0. Jeg endte da opp med å få tilbakelitt over 4000, mens medlåntakerene fikk 15000 mer å betale. Skal ikke denne summen være lik? Skulle jeg ikke hatt samme verdi her som dem, altså at jeg skulle hatt tilbake rundt 9000? Anonymkode: c7a34...c26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HW1 Skrevet i går, 12:31 #2 Del Skrevet i går, 12:31 Å flytte renter på lån burde være en nøytral endring på skatt av inntekt. (Like mye som du betaler mindre burde de betalt mer). Eneste unntak er hvis noen har veldig lav inntekt sånn at de ikke betaler alminnelig skatt. Hvis dere endrer sånn at du betaler 10 000 mindre i skatt så burde de to andre til sammen ha betalt 10 000 mer. 10 000 kr i effekt av 2/3 av 2 400 000. Altså 1 600 000 virket litt lite. Ville forventet at dette ga 80k i renter og over 20 000 i skattefradrag. (Hvis lånet er tatt opp midt i året så gir det mening). Merk at hvis dine medlåntakere endte opp med å betale formueskatt så vil det å sette opp lånet riktig gi økt formueskatt for dem mens det ikke gir redusert skatt for deg.(Da jeg går utifra at du ikke betaler formueskatt) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:50 #3 Del Skrevet i går, 12:50 Uten å ta den helt tekniske forklaringen her: Nei, den summen er normalt ikke lik i det hele tatt. Det du beskriver høres helt tilforlatelig og normalt ut. Årsaken til at det gir ulike utslag hos deg og medlåntakere er en eller flere av mange faktorer: ulike formuer, inntekter, fradrag, ulik gjeld, skatteprosent osv. Ikke noe ved det du beskriver høres direkte feil ut. Anonymkode: e8b1f...bd5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:55 #4 Del Skrevet i går, 12:55 den som betaler lånet har rett på fradragene - at man ER medlånetager betyr bare at dere må sørge for å ha skatten i orden for egen del mellom dere. Anonymkode: aa887...fa4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:38 #5 Del Skrevet i går, 13:38 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): den som betaler lånet har rett på fradragene - at man ER medlånetager betyr bare at dere må sørge for å ha skatten i orden for egen del mellom dere. Anonymkode: aa887...fa4 Rett og rett.... Juridisk kan de dele fradraget mellom seg hvis en ønsker det, men det er jo selvsagt normalt at en velger å la hele fradraget gå til den som faktisk betaler ned på lånet. Anonymkode: e8b1f...bd5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:46 #6 Del Skrevet i går, 13:46 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Uten å ta den helt tekniske forklaringen her: Nei, den summen er normalt ikke lik i det hele tatt. Det du beskriver høres helt tilforlatelig og normalt ut. Årsaken til at det gir ulike utslag hos deg og medlåntakere er en eller flere av mange faktorer: ulike formuer, inntekter, fradrag, ulik gjeld, skatteprosent osv. Ikke noe ved det du beskriver høres direkte feil ut. Anonymkode: e8b1f...bd5 Jo. Det er ikke mange forklaringer på dette, og fradrag og skatteprosent er ikke blant dem. Gjeldsrentefradraget er verdt 22% uansett inntekt, med mindre man tjener svært lite. Anonymkode: 51417...906 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet i går, 14:10 #7 Del Skrevet i går, 14:10 (endret) Har du nok inntekt til å benytte deg av alt fradraget på 22%? eller har du lav inntekt der fratrekket ditt sender deg såpass lavt at du betale veldig lav skatt? Endret i går, 14:13 av NakenPanda 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:01 #8 Del Skrevet i går, 15:01 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo. Det er ikke mange forklaringer på dette, og fradrag og skatteprosent er ikke blant dem. Gjeldsrentefradraget er verdt 22% uansett inntekt, med mindre man tjener svært lite. Anonymkode: 51417...906 Mulig vi snakker litt forbi hverandre her, eller at jeg uttrykte meg litt klønete: Vi er selvsagt enige om at gjeldsrentefradraget er 22%. Min tanke er at den netto skattemessige belastningen påvirkes av alle disse faktorene som nevnt over, og dermed også "sluttsummen på kassalappen". Men det til side: vi er enige om at beløpene på ingen måte behøver å gå opp i opp mellom partene, ikke sant? Anonymkode: e8b1f...bd5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HW1 Skrevet i går, 18:59 #9 Del Skrevet i går, 18:59 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Mulig vi snakker litt forbi hverandre her, eller at jeg uttrykte meg litt klønete: Vi er selvsagt enige om at gjeldsrentefradraget er 22%. Min tanke er at den netto skattemessige belastningen påvirkes av alle disse faktorene som nevnt over, og dermed også "sluttsummen på kassalappen". Men det til side: vi er enige om at beløpene på ingen måte behøver å gå opp i opp mellom partene, ikke sant? Anonymkode: e8b1f...bd5 Så lenge alle er i en "normal" skatteposisjon (altså alle betaler skatt på "alminnelig" inntekt) så burde det gå opp mellom partene. (Hvertfall fram til man begynner å regne med formueskatt). "Alminnelig inntekt" er ett skattemessig begrep, og det er mulig å ende i en skatteposisjon der en bare betaler trygdeavgift og trinnskatt. F.eks hvis man har hatt tap på aksjer eller utleie. Det er også enkelt for personer med minstepensjon å ende som nullskatteyter. Som ikke kan få utnyttelse av rentefradrag. Gitt at trådstarter har boliglån på 2.4 millioner så har sannsynligvis trådstarter normal inntekt. Og burde derfor få fullstendig utnyttelse av skattefradraget for renter. AnonymBruker skrev (5 timer siden): Rett og rett.... Juridisk kan de dele fradraget mellom seg hvis en ønsker det, men det er jo selvsagt normalt at en velger å la hele fradraget gå til den som faktisk betaler ned på lånet. Anonymkode: e8b1f...bd5 Nei. Det er kun ektefeller som kan dele fradraget mellom seg på den måten de selv måtte ønske. Alle andre skal dele fradraget i henhold til hva som er de reelle forholdene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 19:12 #10 Del Skrevet i går, 19:12 HW1 skrev (10 minutter siden): Så lenge alle er i en "normal" skatteposisjon (altså alle betaler skatt på "alminnelig" inntekt) så burde det gå opp mellom partene. (Hvertfall fram til man begynner å regne med formueskatt). "Alminnelig inntekt" er ett skattemessig begrep, og det er mulig å ende i en skatteposisjon der en bare betaler trygdeavgift og trinnskatt. F.eks hvis man har hatt tap på aksjer eller utleie. Det er også enkelt for personer med minstepensjon å ende som nullskatteyter. Som ikke kan få utnyttelse av rentefradrag. Gitt at trådstarter har boliglån på 2.4 millioner så har sannsynligvis trådstarter normal inntekt. Og burde derfor få fullstendig utnyttelse av skattefradraget for renter. Nei. Det er kun ektefeller som kan dele fradraget mellom seg på den måten de selv måtte ønske. Alle andre skal dele fradraget i henhold til hva som er de reelle forholdene. Man kan og som samboere/medlånetakere endre fordelingen av rentefradrag mellom seg. «Samboere og andre som har lån sammen, skal fordele lånet likt mellom seg, med mindre dere har en annen avtale.» Kilde: https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bank-og-lan/lan-og-renter/fordeling/ Anonymkode: f3d04...6c5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 20:10 #11 Del Skrevet i går, 20:10 Jeg har også samboer og sliter med denne nye ordningen i skattemeldingen. Jeg er ufør og trenger all gjeld på meg og han tjener mest og trenger alle fradragene på seg. Men vi "må" ende opp med at han får alle fradragene og jeg må betale formueskatt, selv om vi har masse "ubenyttet gjeld" jeg kunne trukket i fra! Er det noen som ser hva vi kunne gjort her for en bedre løsning. Anonymkode: ed4fd...b11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HW1 Skrevet 16 timer siden #12 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Man kan og som samboere/medlånetakere endre fordelingen av rentefradrag mellom seg. «Samboere og andre som har lån sammen, skal fordele lånet likt mellom seg, med mindre dere har en annen avtale.» Kilde: https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bank-og-lan/lan-og-renter/fordeling/ Anonymkode: f3d04...6c5 Annen avtale må leses som andre reelle forhold. Annen avtale betyr ikke at man kan avtale fritt hvordan gjeld og renter fordeles i skattemeldingen. Det betyr at hvis man har avtalt at en part skal ha større ansvar for lånet pga av f.eks skjevt eierforhold eller skjev egenkapital, så skal man følge den avtalen også i skattemeldingen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #13 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg har også samboer og sliter med denne nye ordningen i skattemeldingen. Jeg er ufør og trenger all gjeld på meg og han tjener mest og trenger alle fradragene på seg. Men vi "må" ende opp med at han får alle fradragene og jeg må betale formueskatt, selv om vi har masse "ubenyttet gjeld" jeg kunne trukket i fra! Er det noen som ser hva vi kunne gjort her for en bedre løsning. Anonymkode: ed4fd...b11 Gifte dere. Da skattes dere sammen for formue med dobbelt bunnfradrag. Anonymkode: 51417...906 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #14 Del Skrevet 15 timer siden Er det en felles skattemelding da eller som gift? Eller er det bare at da endelig går det an å fordele slik som passer oss? Med alle fradrag på han og all gjeld på meg? Anonymkode: ed4fd...b11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #15 Del Skrevet 15 timer siden HW1 skrev (41 minutter siden): Annen avtale må leses som andre reelle forhold. Annen avtale betyr ikke at man kan avtale fritt hvordan gjeld og renter fordeles i skattemeldingen. Det betyr at hvis man har avtalt at en part skal ha større ansvar for lånet pga av f.eks skjevt eierforhold eller skjev egenkapital, så skal man følge den avtalen også i skattemeldingen. jo, vi er gift og vi fordeler det slik det er best for oss som par totalt sett og har aldri hatt problemer med dette fra skatteetaten selv om vi begge er eiere med 50% osv osv har vi ført hele fradraget på en av oss i 15 år nå uten problemer. Anonymkode: aa887...fa4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #16 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): jo, vi er gift og vi fordeler det slik det er best for oss som par totalt sett og har aldri hatt problemer med dette fra skatteetaten selv om vi begge er eiere med 50% osv osv har vi ført hele fradraget på en av oss i 15 år nå uten problemer. Anonymkode: aa887...fa4 Det er noe helt annet når dere er gift. Anonymkode: 51417...906 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #17 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): jo, vi er gift og vi fordeler det slik det er best for oss som par totalt sett og har aldri hatt problemer med dette fra skatteetaten selv om vi begge er eiere med 50% osv osv har vi ført hele fradraget på en av oss i 15 år nå uten problemer. Anonymkode: aa887...fa4 Så bra, men kan du da føre hele gjelden over på bare deg! Anonymkode: ed4fd...b11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #18 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Er det en felles skattemelding da eller som gift? Eller er det bare at da endelig går det an å fordele slik som passer oss? Med alle fradrag på han og all gjeld på meg? Anonymkode: ed4fd...b11 Da fordeler dere som det passer. Formuen vil bli fordelt automatisk slik det lønner seg for dere. Fradragene fordeler dere selv. Anonymkode: 51417...906 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå