Gå til innhold

Barnehage dilemma

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg leide bolig og fikk 2 mnd på med til å flytte ut. Eier skal selge, så sier seg selv at jeg måtte flytte ut.

Det var ikke noe ledig for innflytting i kommunen jeg bor, så jeg flyttet til nabokommunen med mål om å finne nytt sted i kommunen bhg er.

For å være sikret bhg plass fra høsten igjen så søkte jeg og fikk plass i nye kommunen. Jeg vil fremdeles tilbake til gamle kommunen så barna kam fortsette i bhg de har brukt i alle år.

Jeg fikk beskjed i forrige uke at plassene jeg har er sagt opp og at barna ikke får fortsette fra høsten av. Jeg har ikke sagt opp plassene. Iflg leder i bhg så er det goodwill som gjør at barna får fortsette frem til 1 August.

Jeg vurderer nå å sette adressen min til noen jeg kjenner i kommunen jeg bodde i bare for å få beholde plassene. Jeg jobber 5 min unna bhg, så det blir skikkelig kjipt om jeg MÅ bytte bhg, da må jeg fortsette med 30 min én vei til bhg.

Er det virkelig sånn at bhg blir sagt opp og evt hva kan jeg gjøre for å få fortsette i samme bhg?

Anonymkode: 903b6...f7f

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg leide bolig og fikk 2 mnd på med til å flytte ut. Eier skal selge, så sier seg selv at jeg måtte flytte ut.

Det var ikke noe ledig for innflytting i kommunen jeg bor, så jeg flyttet til nabokommunen med mål om å finne nytt sted i kommunen bhg er.

For å være sikret bhg plass fra høsten igjen så søkte jeg og fikk plass i nye kommunen. Jeg vil fremdeles tilbake til gamle kommunen så barna kam fortsette i bhg de har brukt i alle år.

Jeg fikk beskjed i forrige uke at plassene jeg har er sagt opp og at barna ikke får fortsette fra høsten av. Jeg har ikke sagt opp plassene. Iflg leder i bhg så er det goodwill som gjør at barna får fortsette frem til 1 August.

Jeg vurderer nå å sette adressen min til noen jeg kjenner i kommunen jeg bodde i bare for å få beholde plassene. Jeg jobber 5 min unna bhg, så det blir skikkelig kjipt om jeg MÅ bytte bhg, da må jeg fortsette med 30 min én vei til bhg.

Er det virkelig sånn at bhg blir sagt opp og evt hva kan jeg gjøre for å få fortsette i samme bhg?

Hørtes rart ut, plassen til barnet mitt ble ikke automatisk sagt opp når vi søkte barnehageplass i ny kommune / fylke. Fortsatte i den gamle også sa vi den opp selv før sommeren.. han byttet da barnehage etter sommerferien. 

Anonymkode: 43742...d7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Virker som livet ditt er for kaotisk. Du må sørge for stabilitet for barna. 

Anonymkode: d344c...f29

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

- Du må ha folkeregistrert adresse i den kommunen du har barnehage

- I kommunale barnehager blir gammel plass automatisk sakt opp når du takker ja til annen plass.

Anonymkode: 55cc4...a63

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

- Du må ha folkeregistrert adresse i den kommunen du har barnehage

- I kommunale barnehager blir gammel plass automatisk sakt opp når du takker ja til annen plass.

Anonymkode: 55cc4...a63

Det gjelder da ikke over alt. Mine gikk alle år i nabo kommunen. Flere barn i kommunen jeg bor i MÅ gå i bhg i nabo kommunen

Årsak er at ellers når ikke foreldrene jobb. Bhg i vår kommune åpner 07.15. Og fleste starter på jobb i industrien kl 06.50 Pluss bhg ligger feil retning  en reiser på jobb.

I nabo kommunen åpner bhg mellom 06 og 06.30. Slik at folk når å stemple inn.

Hadde vårt barn gått i hjem kommunen hadde jeg kommet fort over 1 time for seint. Og hvis vi hadde fått endret til sei ere start å dra arbeidsdagen andre veien hadde vi ikke nåd stengetid for den er i kommune. Her kl 16.30. Så da hadde vi kommet ca 15 min etter stenge tid

Anonymkode: b1c1b...dd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Virker som livet ditt er for kaotisk. Du må sørge for stabilitet for barna. 

Anonymkode: d344c...f29

Livet mitt er ikke kaotisk. Livet skjer og når jeg ikke fant noe å leie innen oppsigelsestiden så måtte jeg se etter utleie i nabo kommunen. Hele tiden har målet vært å fortsette i bhg siden jeg har jobb 5 min unna bhg. Vi trives i denne kommunen også. 

Akkurat nå virker det som at det er tørke av utleie objekter, så jeg må fremdeles leie i nabokommunen.

Hva ville du gjort i samme situasjon?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi satt mannen og datteren vår på en adresse hos en tante av mannen, slik at hun kunne fortsette i barnehagen frem til skolestart. Var snakk om 7 mnd. om ikke hadde hun ikke hatt noen plass.

hadde nøyaktig NULL betenkeligheter med å gjøre det slik.

Anonymkode: 943ff...6a9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommunal eller privat bhg? I privat så får man som regel beholde plassen selv om man flytter ut av kommunen. Kommunal barnehage sier opp plassen når barna får adresse utenfor kommunen.

Anonymkode: 76356...780

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kommunal eller privat bhg? I privat så får man som regel beholde plassen selv om man flytter ut av kommunen. Kommunal barnehage sier opp plassen når barna får adresse utenfor kommunen.

Anonymkode: 76356...780

Det er kommunal bhg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Vi satt mannen og datteren vår på en adresse hos en tante av mannen, slik at hun kunne fortsette i barnehagen frem til skolestart. Var snakk om 7 mnd. om ikke hadde hun ikke hatt noen plass.

hadde nøyaktig NULL betenkeligheter med å gjøre det slik.

Anonymkode: 943ff...6a9

Hadde jeg hatt den muligheten, så ville jeg gjort det samme. Det er bare barna og jeg. Bf bor i en annen kommune, så hadde ikke hjulpet å bruke adresse hos han heller. Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har ikke rett på bhg plass i en annen kommune enn den du bor i, og er det mangel på plasser sies den opp når du flyttet. 

Anonymkode: 42419...881

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er vanlig at plassen sies opp når man flytter ut av kommunen. Mange kommuner har mulighet til å søke gjesteplass

Anonymkode: 1fa37...aca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Livet mitt er ikke kaotisk. Livet skjer og når jeg ikke fant noe å leie innen oppsigelsestiden så måtte jeg se etter utleie i nabo kommunen. Hele tiden har målet vært å fortsette i bhg siden jeg har jobb 5 min unna bhg. Vi trives i denne kommunen også. 

Akkurat nå virker det som at det er tørke av utleie objekter, så jeg må fremdeles leie i nabokommunen.

Hva ville du gjort i samme situasjon?

Tenker kanskje det man mener er at man i utgangspunktet(før man fikk barn) bør ha en mer stabil boligsituasjon(eie) slik at man ikke havner i en situasjon der barna må rives ut av et etablert nettverk. 

Når det er sagt kan det selvsagt oppstå ting som gjør at man er nødt til å gjøre endringer.

Anonymkode: e58ac...7bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...