AnonymBruker Skrevet i går, 08:14 #41 Del Skrevet i går, 08:14 Doris Becker skrev (4 minutter siden): Men var det ikke etter det store krakket at boligprisene raste på slutten av 80-tallet? Dyre lån, billige boliger. Er derfor jeg og mange med meg sitter med boliger og formue nå, fordi vi kjøpte da prisene for en leilighet var 150 000. Jeg kjøpte aksjer for 100.000 den gangen på 80 tallet i Kreditkassen og tapte alt sammen. Hvis folk i dag tror at alle aksjer er trygge, kan de få seg en ubehagelig erfaring. Anonymkode: d5d3e...5e7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet i går, 08:22 #42 Del Skrevet i går, 08:22 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg kjøpte aksjer for 100.000 den gangen på 80 tallet i Kreditkassen og tapte alt sammen. Hvis folk i dag tror at alle aksjer er trygge, kan de få seg en ubehagelig erfaring. Anonymkode: d5d3e...5e7 Hvem har sagt at alle aksjer er trygge? Det er jo risikoen som skaper store gevinster, for folk som tør å satse. Noen er nødt til å tape også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:24 #43 Del Skrevet i går, 08:24 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg kjøpte aksjer for 100.000 den gangen på 80 tallet i Kreditkassen og tapte alt sammen. Hvis folk i dag tror at alle aksjer er trygge, kan de få seg en ubehagelig erfaring. Anonymkode: d5d3e...5e7 Er derfor det er stor forskjell på enkelt aksjer kontra fond. Anonymkode: 6c97f...533 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:25 #44 Del Skrevet i går, 08:25 Humas skrev (12 minutter siden): Trump har selv sagt (i fjor) at hvis han tapte valget i -24 så ville børsene krakke verre enn på 30 tallet. Men, jammen skjedde det på hans vakt likevel.. Det var et spørsmål om tid før noe skulle skje på et oppblåst aksjemarked. (Tangen i oljefondet har også advart om kommende aksjeras). Ikke noe vokser inn i himmelen, men vi har kort hukommelse. Dette kan bli en rough ride for mange. Alle med cluster B-diagnoser projiserer på inn- og utpust. Omtrent alt negativt Trump sier om andre speiler hva han gjør eller konsekvensene av hans egne handlinger. Anonymkode: 8f024...1e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snøløs Skrevet i går, 08:27 #45 Del Skrevet i går, 08:27 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Og akkurat dette sa de under finanskrisen i 2008, under korona osv, mener du at børsen ikke har snudd siden da og at de som satt stille i båten da og handla mer har tjent noenting siden da? Anonymkode: 21520...e02 Den store forskjellen på 2008 og korona kontra i dag er at dette skyldes utelukkende dramatiske forandringer i det politiske landskapet. Politiske beslutninger som har gjort en dramatisk tvist i verdenshandelen. Som ikke bare kan strekke seg kun over 4 år men også neste presidentperiode. Og de som håper Trump skal få problem med hjertet eller en gærning med fingeren på avtrekkeren skal være heldigere neste gang.. Visepresidenten Vance er omtrent like crazy som Trump, om ikke verre. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:27 #46 Del Skrevet i går, 08:27 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er veldig gøy å se karrerne miste det de har sopt til seg. Anonymkode: 38699...561 Karrerne? Du mener helt normale småsparere som er de som faktiskk taper på slikt? De med mest, de som karrer til seg merker nada. Anonymkode: 04606...879 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Doris Becker Skrevet i går, 08:30 #47 Del Skrevet i går, 08:30 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Karrerne? Du mener helt normale småsparere som er de som faktiskk taper på slikt? De med mest, de som karrer til seg merker nada. Anonymkode: 04606...879 Det er veldig sant. Småsparerne er alltid de store taperne. Men vil ikke rentene øke og boligprisene falle drastisk på sikt? Det kan bety at flere kommer seg inn på boligmarkedet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:32 #48 Del Skrevet i går, 08:32 Doris Becker skrev (Akkurat nå): Det er veldig sant. Småsparerne er alltid de store taperne. Men vil ikke rentene øke og boligprisene falle drastisk på sikt? Det kan bety at flere kommer seg inn på boligmarkedet. Småsparerne blir ofte tapere fordi de ikke har råd til å vente, de selger med tap i stedet for å kjøpe mer når det er billig. Anonymkode: 44925...346 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:35 #49 Del Skrevet i går, 08:35 AnonymBruker skrev (1 time siden): Børsene er blodrøde, krypto er ned 10%, krona raser ned i verdi. Alt blir dyrere for oss, og milliarder av verdier blir borte. Hvor ender dette? Anonymkode: d5d3e...5e7 Det ender i elendighet. Anonymkode: bfba4...f6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:37 #50 Del Skrevet i går, 08:37 Doris Becker skrev (29 minutter siden): Men var det ikke etter det store krakket at boligprisene raste på slutten av 80-tallet? Dyre lån, billige boliger. Er derfor jeg og mange med meg sitter med boliger og formue nå, fordi vi kjøpte da prisene for en leilighet var 150 000. Skrev feil. Var det jeg tenkte Anonymkode: e1c1c...2ba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet i går, 08:41 #51 Del Skrevet i går, 08:41 Det er nå folk skjønner at aksjer er mer risiko enn renter og verdipapirer, og derfor er mer lønnsomme i gode tider, men har en nedside. Alle som nå sier de ikke bryr seg at marked går ned fordi de har alt på bok og i eiendom skal vite at eiendomsverdi fall følger sånne kriser med litt forsinkelse. Donald Tosk er dårlig nytt for alle, og det eneste morsomme er republikaner som nå mister skjorta og får panikk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Doris Becker Skrevet i går, 08:42 #52 Del Skrevet i går, 08:42 NakenPanda skrev (Akkurat nå): Det er nå folk skjønner at aksjer er mer risiko enn renter og verdipapirer, og derfor er mer lønnsomme i gode tider, men har en nedside. Alle som nå sier de ikke bryr seg at marked går ned fordi de har alt på bok og i eiendom skal vite at eiendomsverdi fall følger sånne kriser med litt forsinkelse. Donald Tosk er dårlig nytt for alle, og det eneste morsomme er republikaner som nå mister skjorta og får panikk. Men eiendom har en verdi i seg selv da. Som fremtidige boliger for barna. Og man selger og kjøper i samme marked. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet i går, 08:45 #53 Del Skrevet i går, 08:45 (endret) Doris Becker skrev (3 minutter siden): Men eiendom har en verdi i seg selv da. Som fremtidige boliger for barna. Og man selger og kjøper i samme marked. Det stemmer, men det er en skremmende mengde folk som finansierer mye av sitt forbruk gjennom fleksilån på hus som skalerer med husverdi mer enn med faktisk nedbetaling, hva skjer med Norges økonomi når folk slutter alle store kjøp når husverdien forsvant ned 15-20% og banken ber om mer sikkerhet eller øker renten. Tenk deg de som har nå lånt litt på kanten og ser mye av EK bli borte og banken legger på topp lån for å dekke seg selv. Endret i går, 08:46 av NakenPanda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Doris Becker Skrevet i går, 08:47 #54 Del Skrevet i går, 08:47 NakenPanda skrev (1 minutt siden): Det stemmer, men det er en skremmende mengde folk som finansierer mye av sitt forbruk gjennom fleksilån på hus som skalerer med husverdi mer enn med faktisk nedbetaling, hva skjer med Norges økonomi når folk slutter alle store kjøp når husverdien forsvant ned 15-20% og banken ber om mer sikkerhet eller øker renten. Boligen bør være nedbetalt, for å kalle den en investering nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet i går, 08:53 #55 Del Skrevet i går, 08:53 Doris Becker skrev (Akkurat nå): Boligen bør være nedbetalt, for å kalle den en investering nå. Enhver idiot som eide en bolig siste 20 år er i dag multimillionær spesielt i større byer, men bare 30% har nedbetalt boligen sin og det er primært den eldre garde av befolkningen. Så det gjelder ikke de som faktisk vil bli rammet i stor grad. Nye lånetakere tar i snitt 350% av årsinntekt i lån for boligen sin, det er de som vil slite. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Doris Becker Skrevet i går, 09:12 #56 Del Skrevet i går, 09:12 NakenPanda skrev (13 minutter siden): Enhver idiot som eide en bolig siste 20 år er i dag multimillionær spesielt i større byer, men bare 30% har nedbetalt boligen sin og det er primært den eldre garde av befolkningen. Så det gjelder ikke de som faktisk vil bli rammet i stor grad. Nye lånetakere tar i snitt 350% av årsinntekt i lån for boligen sin, det er de som vil slite. De prøvde å si til meg også at jeg ikke burde betale ned lån. "lån er gratis". Vel. Jeg nedbetalte boliger og eiendom for mange år siden. Godt er det. Kunne sikkert tjent på fond siste ti år, men det har bydd meg i mot. Har aldri hatt et ønske om å bli rik. Bare sikre meg og mine barn nogenlunde. Synes det er skummelt med krona nå. Og inflasjon. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:32 #57 Del Skrevet i går, 09:32 AnonymBruker skrev (1 time siden): Karrerne? Du mener helt normale småsparere som er de som faktiskk taper på slikt? De med mest, de som karrer til seg merker nada. Anonymkode: 04606...879 Disse kunne fint plassert pengene på høyrentekonto. Men neida, det var ikke godt nok og de ville karre til seg mer. Nå svir det. Anonymkode: 38699...561 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:23 #58 Del Skrevet i går, 10:23 Synes det er bra at krypto stuper, jeg håper det stuper mer! For jeg har en drøm om å eie en hel BTC, og det er helt urealistisk når BTC er på 100k. Anonymkode: 3af11...665 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:26 #59 Del Skrevet i går, 10:26 Snøløs skrev (1 time siden): Den store forskjellen på 2008 og korona kontra i dag er at dette skyldes utelukkende dramatiske forandringer i det politiske landskapet. Politiske beslutninger som har gjort en dramatisk tvist i verdenshandelen. Som ikke bare kan strekke seg kun over 4 år men også neste presidentperiode. Og de som håper Trump skal få problem med hjertet eller en gærning med fingeren på avtrekkeren skal være heldigere neste gang.. Visepresidenten Vance er omtrent like crazy som Trump, om ikke verre. Jeg er mer redd for Vance enn for Trump, faktisk. Vance er steike gal, og han er mye yngre. Så hvis han slipper til, kan han bli sittende lenge. Da jeg så den pressekonferansen mellom Trump, Vance og Zelensky, var det Vance jeg fikk ekle, crew og gærning-vibber av - ikke Trump. Og de vibbene får jeg ikke spesielt ofte. Anonymkode: 3af11...665 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:26 #60 Del Skrevet i går, 10:26 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er mer redd for Vance enn for Trump, faktisk. Vance er steike gal, og han er mye yngre. Så hvis han slipper til, kan han bli sittende lenge. Da jeg så den pressekonferansen mellom Trump, Vance og Zelensky, var det Vance jeg fikk ekle, crew og gærning-vibber av - ikke Trump. Og de vibbene får jeg ikke spesielt ofte. Anonymkode: 3af11...665 *creepy, ikke crew Anonymkode: 3af11...665 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå