Gå til innhold

Min far lyver om meg over alt til alle…

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet ikke om han er klar over det selv engang, men min far som er i syttiårene lyver om meg og har gjort det i alle år. Det er utelukkende slikt som kan få svekket mitt omdømme og rykte.

Jeg vet ikke hvorfor han gjør det, men i barndommen min viste han ikke annet enn avsky. Han satte ut falske rykter om meg og min utdanning da jeg drev bedrift, løy og sa jeg ikke hadde utdanning… Jeg fant det ut av at en voksen mann han hadde snakket med, kom opp på kontoret mitt og fortalte hva han drev på og saboterte for meg.

Nå har han løyet igjen mens jeg hørte på, under en visning på en bolig forleden dag begynte han å lyve og fabulere om en bolig han eide og påsto at badet ble ødelagt (mens jeg bodde der) og at badet i etasjen under også ble ødelagt. Han fremstilte det som om jeg ødela rørene i badene på leilighetene. Ingenting av det der stemmer. Det var et gammelt bad som trengte oppussing pga alder og det var ingen lekkasje eller skader eller noe slikt. Kun ren modernisering før salg. 

Han gikk rett til megleren på denne visningen og fortalte dette i alles påhør. Det var omtrent femten personer på visningen. Jeg skulle nok ha sagt fra der og da, men jeg gikk ut istedenfor for jeg ble så flau. Det frister veldig å ringe aktuelle megler og fortelle at det ikke er sant det han drev og fabulerte om men er redd det bare ødelegger ytterligere. Jeg har et veldig anstrengt forhold til han og han gjør og sier mange ting som er langt over grensene og flaut. Sosiale antenner finnes ikke. Han har løyet til sin lege og fremstilt meg dårlig der også, og har forsøkt å gi meg skylden for alt i helsa hans som har gått galt, som f eks diabetes2… 

Jeg bare lurer på hva det neste han kan finne på å lyve om, for det er ikke småting han sprer om meg. 

Min mor er ganske likedan. Grenseløs, å jatte med andre er viktigst, fasade er viktigst men at jeg må gjennomgå er ikke så farlig. Hun Kan finne på å ta frem undertøy hun har kjøpt seg og holde frem og vise frem på café og oppfører seg generelt veldig melodramatisk og histronisk. 

Jeg merker at jeg har fått veldig nok av dette, han har gjort seg upopulær hos alle naboene jeg har hatt, da jeg kjøpte egen leilighet, løy han til hele nabolaget og sa at han kjøpte den TIL meg og at det skulle bare mangle, og at han også drev og betalte regningene mine… Han løy til og med til min bror at han hadde kjøpt den til meg. Mens jeg kjøpte den med eget lån… Han kjefter angripende på sine egne naboer og også på et par naboer jeg hadde. Hvordan avverger jeg at min egen far driver på sånn og sprer og ødelegger mitt rykte? 

Anonymkode: 64799...e80

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er umulig å stoppe han å snakke på denne måten. Men du kan jo blokkere han og din mor i alle kanaler og slutte å åpne døren for de. Jeg har gjort dette selv. Det hjelper veldig på livskvaliteten.

Ellers kan du jo begynne å korrigere når du blir fortalt løgner gjennom andre. Men hvis han lager bråk med naboer så forstår de sikkert hvordan han er.

Anonymkode: 16eea...781

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville faktisk ha snakket med politiet om dette, og jeg ville ha varslet hans fastlege om hvordan han holder på, og at det har pågått i årevis. Vet om at politiet har tatt en telefon og møte i et lignende tilfelle. Det stoppet ikke etter at politiet bare ringte vedkommende, men det stoppet etter at de tok personen inn til et møte og forklarte at det den gjorde var alvorlig og kom til å få følger om den ikke sluttet. Da stoppet det faktisk, i hvert fall det som ble sagt offentlig. Det som sies privat fortsetter, men den som ble utsatt for det kunne lettere distansere seg.

Han synes å være en form for sadistisk lystløgner.

Hold hodet høyt og kaldt. Hører du at han forteller løgner om deg når han gjør det, vær helt kald og rolig og informer at nå er det på tide han slutter med disse løgnene for det har bikket over i trakassering. Om andre konfronterer deg med løgner han har spredt om deg, vær saklig og vurder hvor mye hver enkelt trenger vite. Jeg hadde nok fortalt at dette er noe han har holdt på med i årevis, spredd løgner og falske påstander om deg for å rakke ned på deg og skape vansker for deg (eksemplet med at han løy om at du ikke hadde utdannelse du faktisk har, den er veldig overbevisende og avslørende for hans løgner).

Ellers ville jeg nok ha kuttet kontakten til et minimum, ev. helt.

Du må rett og slett innse at du aldri kan stole på din far. Derfor bør du heller ikke be ham om hjelp, heller ikke ta ham med på visninger eller på annen måte involvere ham i noe som er viktig for deg, noe som gir ham sjansen til å sabottere deg.

Din far virker å enten være psykisk syk eller rett ut ondskapsfull... eller en kombinasjon.

Jeg tror jeg ville diskutert måten han er på og ditt forhold til dine foreldre med en psykolog, for å få noen råd til hvordan håndtere dette både overfor dem og også hvordan håndtere det mtp. egne følelser.

Anonymkode: 9ce04...031

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor var han på visningen i det hele tatt?Du må jo kutte dem ut. 

Anonymkode: 516b1...b0f

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg 100%.

Overkjørende, manipulerende forelder, som  sprer rykter og baksnakker.

Veldig tungvint, og føles meningsløst å måtte forsvare seg.

Har kuttet all kontakt, dessverre alt for sent.

Anonymkode: 1fac2...99c

• Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det må ha vært grusomt for deg å vokse opp med disse menneskene som dine nærmeste omsorgspersoner. Kanskje det er på tide å si stopp og nok er nok. Kutt de ut av livet ditt.

Anonymkode: 16eea...781

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor du i det hele tatt har disse menneskene i livet ditt? Jeg hadde nok flyttet til en annen side av landet også. 

Anonymkode: 05c14...252

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er du? Løsning er jo å bo et annet sted. 

Anonymkode: eef17...29c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo helt koko. Jeg hadde ikke greid å opprettholde et forhold til en far som er slik. Og hva i huleste gjorde han på visningen sammen med deg, når du vet hvordan han er? Håper du forklarer litt hvorfor dere er såpass nære at han blir kjent med så mange i din krets. Jeg ville fjernet meg langt unna et slikt menneske. Hva sier han når du konfronteter ham med løgnene? Har han alltid vært slik? Det er noen typer demens og hjernesykdommer som kan føre til slike symptomer, men hvis han vært sånn i flere tiår er jo det lite trolig at noe slikt er årsaken. Hvis han gjør dette bare mot deg, og ikke din bror, kan han være narsissist og du er scapegoat i familie , der han regulerer grumset sitt utover på deg. 

Moren din er kanskje histronisk/dramatiserende, men hvis hun ikke er direkte slem, som faren din, stiller det seg litt annerledes med kontakten med henne. Men vanskelig nok der også hvis hun ikke tat deg i forsvar.

Anonymkode: a091c...b8a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer du fra en slags småby eller noe?

For meg er det mye rart her, bl a hvorfor din far er med på visning, hvordan i alle dager du vet hva dine foreldre sier til sine naboer bekjente?? At moren din viser fram nyinnkjøpt bh/truse på kafé er sånt som man blir flau over som ungdom - som voksen er det bare en litt komisk historie om mamma. 

Jeg mener ikke, som andre, at du skal kutte ut foreldrene dine. Men faren din kan du putte i sekken «psykisk ikke helt til stede», og bare se bort fra det han rører om. Og så trenger du ikke involvere dem i livet ditt som f eks kjøp av leilighet, omgås venner osv. Lev ditt eget liv, og dra på besøk til foreldrene dine i blant når det passer deg.

Anonymkode: 5ea50...1a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er jo helt koko. Jeg hadde ikke greid å opprettholde et forhold til en far som er slik. Og hva i huleste gjorde han på visningen sammen med deg, når du vet hvordan han er? Håper du forklarer litt hvorfor dere er såpass nære at han blir kjent med så mange i din krets. Jeg ville fjernet meg langt unna et slikt menneske. Hva sier han når du konfronteter ham med løgnene? Har han alltid vært slik? Det er noen typer demens og hjernesykdommer som kan føre til slike symptomer, men hvis han vært sånn i flere tiår er jo det lite trolig at noe slikt er årsaken. Hvis han gjør dette bare mot deg, og ikke din bror, kan han være narsissist og du er scapegoat i familie , der han regulerer grumset sitt utover på deg. 

Moren din er kanskje histronisk/dramatiserende, men hvis hun ikke er direkte slem, som faren din, stiller det seg litt annerledes med kontakten med henne. Men vanskelig nok der også hvis hun ikke tat deg i forsvar.

Anonymkode: a091c...b8a

scapegoat =
syndebukk

Anonymkode: 5ea50...1a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bor dere i nærheten av hverandre og hvorfor bruker du tid på disse folkene? Er du ikke voksen da?

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hver gang du hører han lyve sier du "juger så du tror det selv fortsatt hører jeg" og så venter du.. hans reaksjon vil avsløre ham.. Når du hører fra andre sier du "ja han har det med å lyve, det er desverre ikke noe nytt" og så lar du det bli med det - ikke gå i forsvar, ikke forklar videre uten at du blir bedt om det. Og når andre ellers påpeker foreldrene dine sier du enkelt " ja det er ikke slik at man kan velge foreldrene sin dessverre" om du ikke vil ta avstand fra de og si "de har jeg tatt avstand fra for mit eget beste så de får bare holde på" 

Det er mange måter og veier bort fra dette du kan velge - men valget er ditt å ta alene.. Du får ikke endret din far men du kan endre hvilken relasjon du har til din far.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kjenner meg 100%.

Overkjørende, manipulerende forelder, som  sprer rykter og baksnakker.

Veldig tungvint, og føles meningsløst å måtte forsvare seg.

Har kuttet all kontakt, dessverre alt for sent.

Anonymkode: 1fac2...99c

Hva skal man med fiender når ens egen forelder ødelegger alt for en og slenger dritt i øst og vest. Jeg også vokste opp med dette, og sliter med det i dag, at ens forelder er ens største mobber og hater, gjør ting med ens selvfølelse og selvtillit. 

Anonymkode: 9b6d8...4f4

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. Gjennom et helt liv med sånt, har det ødelagt såpass mye at jeg er veldig isolert. Har opplevd at folk har unngått meg, hvisket bak ryggen min etc men jeg har ikke forstått hvorfor, eller tenkt på at det er hans ondsinnede ord som kan være årsaken før de siste årene.

Han har også brukt sin ene søster som ei han sladrer til med en gang jeg ikke gjorde som han ville fra jeg var barn av. Eller de gangene jeg motsa han. Dette resulterte i at slekt og familie på farssiden var alt fra reserverte til direkte stygge mot meg - for de har alltid trodd på han helt blindt. Han har også truet meg med å melde til barnevernet fordi jeg var så stygg (jeg hadde ikke sminka meg og hadde influensa og de kom på døra og det passet ikke)  og at

«det var synd på ungen med en mor som så så fæl ut». Uansett hvor jeg flytter, går det en stund så slutter folk å hilse og jeg vet ikke hvorfor men mistenker at det er hans ondsinnede ord som har nådd de. Jeg har ingen bevis på det men har begynt å lure på om det er årsaken til det. 

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som du er tjent med å flytte et helt annet sted og kutte all kontakt.

Anonymkode: db120...050

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd det også men måtte flytte tilbake til hjembyen pga økonomiske årsaker.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.4.2025 den 10.27):

Har prøvd det også men måtte flytte tilbake til hjembyen pga økonomiske årsaker.

Jeg tror du må bare stå i det. Og ta gjerne kontakt med megler og forklar situasjonen. Og hold kontakt til minimum. Og ikke be om hjelp som noen her kommenterte. Jeg tror at det er lettere å bli boende der du bor og bare stå i det enn å flytte. Mye lettere spre rykter et nytt sted enn der du har bodd lenge og folk kjenner deg noe også. 

Anonymkode: 84ad1...5d3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det positive er jo at du slipper å bidra når de blir virkelig gamle og etter hvert mister sin selvstendighet.
Siden du er biologisk barn så kan de aldri ta fra deg arven din.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...