Gå til innhold

Hjelp, hva skal jeg gjøre? Stoffskifte symptom

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nesten ikke energi til noe, sover mye, fryser - på en helt spesiell måte, kald inni, frostrier, kaldsvetter, skjelven, sitring i kroppen.. Og mer. 

Klump i halsen og kremter mye, Tungpust og tung i kroppen. 

Fastlege sier blodprøver er fine fordi TSH VISER 1,73, men T4 er på 9,3.

Kan noen si hvordan jeg skal kvinne meg opp til å få hjelp hos legen? 

Jeg er 50 år (bruker venlafaxin) 

Vanskelig og trist. 

Anonymkode: 34510...7d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 6.4.2025 den 21.59):

Jeg har nesten ikke energi til noe, sover mye, fryser - på en helt spesiell måte, kald inni, frostrier, kaldsvetter, skjelven, sitring i kroppen.. Og mer. 

Vanskelig og trist. 

Ekspander  

Sikker på at det ikke er symptomer på overgangsalder? Da kan du få helt like symptomer som du beskriver. Evt ta deg en tur til endokrinolog privat. Jeg dro til ei på Volvat fikk god hjelp. Ikke stoffskifte på meg, men perimenopause mest sannsynlig. Så startet på hormoner og blitt bedre 

Anonymkode: cb884...664

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.4.2025 den 22.04):

Sikker på at det ikke er symptomer på overgangsalder? Da kan du få helt like symptomer som du beskriver. Evt ta deg en tur til endokrinolog privat. Jeg dro til ei på Volvat fikk god hjelp. Ikke stoffskifte på meg, men perimenopause mest sannsynlig. Så startet på hormoner og blitt bedre 

Ekspander  

Takk for svar 🤗Jeg har ikke hatt mens siden 2021 og bruker hormontilskudd i form av plasteret Estalis 😃🤗

Kan jo være sammenheng der også så klart men er liksom annerledes.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.4.2025 den 22.13):

Takk for svar 🤗Jeg har ikke hatt mens siden 2021 og bruker hormontilskudd i form av plasteret Estalis 😃🤗

Kan jo være sammenheng der også så klart men er liksom annerledes.. 

Ekspander  

Kan ende du må endre litt på preparat dose om du har stått på noe lenge pga kroppen og hormonnivået endrer seg over tid. Men som sagt jeg ble veldig godt iveratatt hos endokrinolog og hun sjekket alt som kunne sjekkes rundt stoffskifte og Endokrine sykdommer. Utover det så sjekk B12 folat og jern. Mange trenger tilskudd selvom de er innenfor på ref området særlig om de ligger i nedre del. Håper du finner ut av det❤️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.4.2025 den 6.04):

Kan ende du må endre litt på preparat dose om du har stått på noe lenge pga kroppen og hormonnivået endrer seg over tid. Men som sagt jeg ble veldig godt iveratatt hos endokrinolog og hun sjekket alt som kunne sjekkes rundt stoffskifte og Endokrine sykdommer. Utover det så sjekk B12 folat og jern. Mange trenger tilskudd selvom de er innenfor på ref området særlig om de ligger i nedre del. Håper du finner ut av det❤️

Ekspander  

Takk, ja nå har jeg bestilt time hos lege. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.4.2025 den 6.04):

Ekspander  

Var det endokrinolog som også fant ut det var perimenopause? Hvilken lege var du hos?

Anonymkode: 80fc6...862

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 7.4.2025 den 15.36):

Var det endokrinolog som også fant ut det var perimenopause? Hvilken lege var du hos?

Ekspander  

Ser du ikke spør meg som er ts, men jeg fikk bekreftet menopause hos gynekolog privat. Innskrumpede eggstokker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.4.2025 den 15.36):

Ekspander  

Nei -jeg fikk utelukket en del andre ting, så da tenkte jeg selv på perimenopause. Så var hos gyn etterpå som så at eggstokkene mine hadde begynt å krympe og det sammen med alder og symptomer gjorde at jeg startet på hormoner. Jeg har ikke fått det påvist på blodprøver med unntak av litt høyt/avvik  på den som viser at eggestokken begynner takke for seg. (Husker ikke hva den prøven heter) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.4.2025 den 21.59):

Vanskelig og trist. 

Ekspander  

Og hvorfor skal dette være symptomer på stoffskiftet? Kan være symptomer på så mangt det du nevner. 
Til og med psykisk stress kan arte seg slik. Snakk med legen. 

Anonymkode: 61fee...b6d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...