AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:30 #1 Del Skrevet søndag kl 20:30 De fleste jeg vet om synes det er helt flott å føde der, så jeg var nok bare maks uheldig første gang. Det er et relativt lite lokalsykehus, så faren for at vedkommende som gjorde fødselen traumatisk for meg sist, er der neste gang også er jo absolutt tilstede. Kan man få tilbud om samtale tre år etter fødsel? Er det overhodet mulig å få en annen fødselslege enn den som kommer inn, om man har traumatiske opplevelser med vedkommende fra tidligere? Kan man si fra om det på forhånd? Vet ikke hvor mange de har på vakt samtidig, men... Noe annet sykehus er dessverre ikke aktuelt. Kjenner jeg gruer meg! Anonymkode: 73d04...1de 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:35 #2 Del Skrevet søndag kl 20:35 ...og nei, hjemmefødsel er uaktuelt. Anonymkode: 73d04...1de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:37 #3 Del Skrevet søndag kl 20:37 Du kan kontakte sykehuset og be om en samtale der du legger frem din bekymring. Du burde også sende inn klage ifm forrige gang. Anonymkode: afd6a...99a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:42 #4 Del Skrevet søndag kl 20:42 Du kan også ta dette opp på svskapskontroll og be om henvisning til samtale på sykehuset. Anonymkode: 6d1f1...653 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 06:42 #5 Del Skrevet mandag kl 06:42 Hvis du får et normalt fødselsforløp denne gangen så er det jo ikke sikkert du trenger fødselsdagen en gang, bare jordmor. Men ja, du kan få samtale på sykehuset før fødsel. Anonymkode: 6c15f...455 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 08:11 #6 Del Skrevet mandag kl 08:11 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis du får et normalt fødselsforløp denne gangen så er det jo ikke sikkert du trenger fødselsdagen en gang, bare jordmor. Men ja, du kan få samtale på sykehuset før fødsel. Anonymkode: 6c15f...455 Men det vet man jo ikke før man står midt i situasjonen, og jeg er redd min egen reaksjon i tilfelle han jeg ikke ønsker der kommer inn. Har hatt fødselslege ved begge mine fødsler, første pga. elendig fremgang og vakumforløsning, andre pga. veldig rask fremgang og truende asfyksi rett før han kom ut. Andremann ble født på et annet sykehus, og de to opplevelsene var som natt og dag. Får vel be om en samtale, men lurer litt på hva man kan forvente og "kreve". Anonymkode: 73d04...1de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 08:18 #7 Del Skrevet mandag kl 08:18 Det er null problem å be om en samtale selv om det er flere år siden forrige fødsel! Jeg hadde et så jævlig opphold på barsel at det var direkte årsak til den tunge fødselsdepresjonen jeg hadde med på lasset derfra. Jeg ba om en samtale da jeg ble gravid igjen, tre år seinere. Og møtte full forståelse. Det er IKKE noe problem å be om at navngitte enkeltpersoner ikke skal komme nær deg - om det er krise, og dette er den eneste personen som er tilgjengelig der og da, så må du jo selvsagt, men det er fullt mulig å be om at så langt det lar seg gjøre, skal ikke denne personen jobbe med deg. I min samtale skrev jordmoren jeg snakket med et fint og punktvis notat hun la inn så de skulle se det når jeg kom for å føde. Der sto det blant annet at jeg ikke skulle føde på avdeling X (men igjen, hadde det vært smekk fullt alle andre steder måtte jeg jo det). Jeg hadde en totalt annerledes opplevelse med fødsel nr 2. Anonymkode: 65ab6...0ee 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 09:04 #8 Del Skrevet mandag kl 09:04 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Det er null problem å be om en samtale selv om det er flere år siden forrige fødsel! Jeg hadde et så jævlig opphold på barsel at det var direkte årsak til den tunge fødselsdepresjonen jeg hadde med på lasset derfra. Jeg ba om en samtale da jeg ble gravid igjen, tre år seinere. Og møtte full forståelse. Det er IKKE noe problem å be om at navngitte enkeltpersoner ikke skal komme nær deg - om det er krise, og dette er den eneste personen som er tilgjengelig der og da, så må du jo selvsagt, men det er fullt mulig å be om at så langt det lar seg gjøre, skal ikke denne personen jobbe med deg. I min samtale skrev jordmoren jeg snakket med et fint og punktvis notat hun la inn så de skulle se det når jeg kom for å føde. Der sto det blant annet at jeg ikke skulle føde på avdeling X (men igjen, hadde det vært smekk fullt alle andre steder måtte jeg jo det). Jeg hadde en totalt annerledes opplevelse med fødsel nr 2. Anonymkode: 65ab6...0ee Så bra! Anonymkode: 73d04...1de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 12:42 #9 Del Skrevet mandag kl 12:42 Samtale kan du få. Men ikke sikkert du kan velge lege som er på vakt. Der jeg jobber er det kun en lege som har vakt på føden. Anonymkode: 192ce...22f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 12:46 #10 Del Skrevet mandag kl 12:46 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Samtale kan du få. Men ikke sikkert du kan velge lege som er på vakt. Der jeg jobber er det kun en lege som har vakt på føden. Anonymkode: 192ce...22f Huff ja, frykter det er situasjonen her også. Håpet er at han har blitt pensjonist siden sist 😕 Anonymkode: 73d04...1de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 12:50 #11 Del Skrevet mandag kl 12:50 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Huff ja, frykter det er situasjonen her også. Håpet er at han har blitt pensjonist siden sist 😕 Anonymkode: 73d04...1de Hvor fødte du sist? Anonymkode: 192ce...22f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 12:52 #12 Del Skrevet mandag kl 12:52 min første fødsel var et mareritt, det endte med at epiduralen lammet meg fullstendig så det ble veldig hektisk på fødestuen og endte med at barnet ble sendt med helikoper til et annet sykehus med skader mens jeg lå igjen uten å kunne bevege meg.. men, og her kommer poenget, min andre fødsel gikk helt etter boka på samme sykehus, det var en så utrolig fin opplevelse fordi jeg tok det opp viste til journal og det som gikk galt, hadde flere møter med føden og god dialog hele veien, så jeg anbefaler å snakke med de om bekymringene dine! Anonymkode: 3806d...8c2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 12:57 #13 Del Skrevet mandag kl 12:57 AnonymBruker skrev (16 timer siden): De fleste jeg vet om synes det er helt flott å føde der, så jeg var nok bare maks uheldig første gang. Det er et relativt lite lokalsykehus, så faren for at vedkommende som gjorde fødselen traumatisk for meg sist, er der neste gang også er jo absolutt tilstede. Kan man få tilbud om samtale tre år etter fødsel? Er det overhodet mulig å få en annen fødselslege enn den som kommer inn, om man har traumatiske opplevelser med vedkommende fra tidligere? Kan man si fra om det på forhånd? Vet ikke hvor mange de har på vakt samtidig, men... Noe annet sykehus er dessverre ikke aktuelt. Kjenner jeg gruer meg! Anonymkode: 73d04...1de Jeg gjorde det. Likte ikke måten de var ved første fødsel, det var jo stikk i strid med hva jeg hadde hørt. De sa på forhånd "bare si ifra om du trenger at vi koser litt med babyen så mor får tatt seg en dusj." Så måtte jeg veldig på do, hadde sydd begge veier og var utrolig sår pga det og styrtfødsel. Klarte nesten ikke å stå oppreist, da jeg spurte om hjelp fikk jeg til svar "sånn er det å få barn, man må klare seg selv." Så jeg satt å gråte på do mens babyen gråt i trillesengen. Fødte der en gang til, hadde heldigvis en lett fødsel den gangen. Men merket samme holdning. Så på nummer tre valgte jeg et annet sykehus og fikk endelig oppleve en ålreit tid på barsel. Anonymkode: b2f3d...107 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:03 #14 Del Skrevet mandag kl 13:03 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvor fødte du sist? Anonymkode: 192ce...22f Ser jeg var litt uklar i formuleringen, men det var altså første fødsel som var fæl pga. fødselslegen, og det var i Volda. Andremann ble født i Ålesund og der var alle helt fantastiske. Nå skal jeg føde i Volda igjen og stresser sånn med denne fødselslegen som potensielt tar turen innom fødestua. Anonymkode: 73d04...1de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:13 #15 Del Skrevet mandag kl 13:13 AnonymBruker skrev (16 timer siden): De fleste jeg vet om synes det er helt flott å føde der, så jeg var nok bare maks uheldig første gang. Det er et relativt lite lokalsykehus, så faren for at vedkommende som gjorde fødselen traumatisk for meg sist, er der neste gang også er jo absolutt tilstede. Kan man få tilbud om samtale tre år etter fødsel? Er det overhodet mulig å få en annen fødselslege enn den som kommer inn, om man har traumatiske opplevelser med vedkommende fra tidligere? Kan man si fra om det på forhånd? Vet ikke hvor mange de har på vakt samtidig, men... Noe annet sykehus er dessverre ikke aktuelt. Kjenner jeg gruer meg! Anonymkode: 73d04...1de Dette hadde jeg aldri i verden akseptert, enten hadde jeg flyttet til et annet sykehus, eller så hadde jeg unngått å komme i en situasjon der jeg skulle føde igjen. (Dog uten å vite noe om det du hevder har skjedd). Jeg tilhører et stort sykehus. Jeg nekter å gå inn på avdelingen der, og reiser med fly til et annet sykehus ved behov for helsehjelp fra den aktuelle sykehusavdelingen. Du bør kontakte pasient og brukerombudet. Diskutere saken din og sammen med dem finne alternative løsninger. Anonymkode: b1310...5f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:15 #16 Del Skrevet mandag kl 13:15 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ser jeg var litt uklar i formuleringen, men det var altså første fødsel som var fæl pga. fødselslegen, og det var i Volda. Andremann ble født i Ålesund og der var alle helt fantastiske. Nå skal jeg føde i Volda igjen og stresser sånn med denne fødselslegen som potensielt tar turen innom fødestua. Anonymkode: 73d04...1de jeg fødte også i Volda, og barnet ble sent til Åse mens jeg ble liggende igjen og ble sent med ambulanse kvelden etter uten oppdatering underveis si fra er fortsatt mitt beste tips! Si fra om opplevelsen du hadde og hva du ikke ønsker oppleve igjen, våg så stå på kravene dine. Men om du ikke orker så du KAN be om å få føde i Ålesund, men når fødselen setter igang er det ikke sikkert du rekker frem.. Anonymkode: 3806d...8c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:18 #17 Del Skrevet mandag kl 13:18 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette hadde jeg aldri i verden akseptert, enten hadde jeg flyttet til et annet sykehus, eller så hadde jeg unngått å komme i en situasjon der jeg skulle føde igjen. (Dog uten å vite noe om det du hevder har skjedd). Jeg tilhører et stort sykehus. Jeg nekter å gå inn på avdelingen der, og reiser med fly til et annet sykehus ved behov for helsehjelp fra den aktuelle sykehusavdelingen. Du bør kontakte pasient og brukerombudet. Diskutere saken din og sammen med dem finne alternative løsninger. Anonymkode: b1310...5f8 Så ille er det ikke, men jeg var mye nedstemt etter fødsel pga. opplevelsen. Ble behandlet som et dyr. Hadde ingen overskudd til å ta opp den saken eller i det hele tatt prate med sykehuset i etterkant, men nå føler jeg meg klar for det. Anonymkode: 73d04...1de 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:22 #18 Del Skrevet mandag kl 13:22 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): jeg fødte også i Volda, og barnet ble sent til Åse mens jeg ble liggende igjen og ble sent med ambulanse kvelden etter uten oppdatering underveis si fra er fortsatt mitt beste tips! Si fra om opplevelsen du hadde og hva du ikke ønsker oppleve igjen, våg så stå på kravene dine. Men om du ikke orker så du KAN be om å få føde i Ålesund, men når fødselen setter igang er det ikke sikkert du rekker frem.. Anonymkode: 3806d...8c2 I alle dager! Høres helt uakseptabelt ut, og stakkars baby?! Når var dette? Tror man kan få føde i Ålesund uansett ja, men det blir vanskelig om fødselen starter midt på natta og det er lenge til neste ferge. Sist var jeg innlagt der for igangsettelse, så da var det jo planlagt. Anonymkode: 73d04...1de 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:27 #19 Del Skrevet mandag kl 13:27 Fødsler er jo i utgangspunktet traumatiske. Det blir nok vanskelig å bestemme hvem som skal være på jobb, på sykehuset, når vannet går. Anonymkode: 0632b...45c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:40 #20 Del Skrevet mandag kl 13:40 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Fødsler er jo i utgangspunktet traumatiske. Det blir nok vanskelig å bestemme hvem som skal være på jobb, på sykehuset, når vannet går. Anonymkode: 0632b...45c Hvordan blir fødselsomsorgen om man bare skal bagatellisere og akseptere at "fødsler er traumatiske"? En ting er om det naturlige fødselsforløpet gjør det traumatisk, for akkurat det er lite å gjøre noe med. Men HELSEPERSONELL skal ikke være de som gjør det til en traumatisk opplevelse for mor. Om de må gripe inn for å redde liv er det noe annet, men hvis ikke er det helt uakseptabelt, og vi må si fra! Anonymkode: 73d04...1de 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå