Gå til innhold

Moped eller lettmotorsykkel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jada.

https://www.nrk.no/ytring/snakk-om-risikoen-1.17366600

Er en pdf-link i artikkelen.

Anonymkode: 6e2d9...7f5

Den er vel en analyse av mopedulykker, og gir ingen sammenligning av risiko for moped vs A2? 

Den sier at ved 59% av dødsulykkene var mopeden trimmet, hva som er andelen for hele populasjonen sies ikke (som jeg kan se), men det underbygger at for å kjøre fortere en 45km/h så bør man ha bedre opplæring en det mopedførere får. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 8.4.2025 den 14.28):

Fatter ikke at du tør, men hvis han først skal kjøre rundt på en selvmordssykkel så lettmotor sykkel. Da er det i hvertfall adekvat opplæring.

 

Min 20 åring fikk klar beskjed at det var fullstendig uaktuelt når kompiser begynte å snakke om å kjøpe sykkel for konfirmasjonspenger. Jeg hadde hatt angst vær gang han var ute. Han aksepterte det. Og sier selv i dag at det var veeeeldig fornuftig av meg og at han vil nekte egne barn det samme. De aller fleste 15 åringer er rett og slett ikke modne nok. 

Anonymkode: 3e5e7...c50

Dette kan sikkert sees på forskjellige måter, du kan sikkert nekte ungdommen det meste som er farlig, men om det er riktig er noe annet. 

Min sønn begynte med motorcross, en sport med fart og spenning, noe som fikk han til å blomstre. Fikk også veldig god trening på motorikk, forståelse for fysiske lover, samt at han lærte seg vedlikehold og mekanikk. Ja det ble noen skrubbsår og forstuelser, men ikke værre om han hadde drevet med annen sport.

Han kjører nå lett motorsykkel på vei, den har tre ganger så liten effekt som motocrossen. Jeg selv kjører tung MC selv og kan se at han er en ansvarsfull sjåfør på veien, og behersker situasjoner som oppstår meget klokt. I den alderen så er de mest lærenemme og vil ta det med seg videre i livet på flere arenaer. Ungdommen må få prøve seg, selv om vi anser at enkelte ting medfører en litt økt risiko. Vi bør ikke nekte dem alt vi anser som farlig, stå utfor på ski, skihopping, være ute i båt, skateboard, moped, lett motorsykkel etc. 

Anonymkode: 0ac5e...06f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen av delene. Jeg hadde sagt at jeg betalte lappen på bil i stedet. Mopeder er trafikkfarlige, og skaderisikoen på lettmoped er svært høy. 16-åringer bør ikke kjøre i 80 km/t, og spesielt ikke 100% utsatt som de er på en lettmotorsykkel. Jeg har 16-åring selv, forresten. Heldigvis har moped/lettmotorsykkel aldri vært et tema, for jeg hadde sagt NEI.

Anonymkode: 9b05f...c4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dette kan sikkert sees på forskjellige måter, du kan sikkert nekte ungdommen det meste som er farlig, men om det er riktig er noe annet. 

Min sønn begynte med motorcross, en sport med fart og spenning, noe som fikk han til å blomstre. Fikk også veldig god trening på motorikk, forståelse for fysiske lover, samt at han lærte seg vedlikehold og mekanikk. Ja det ble noen skrubbsår og forstuelser, men ikke værre om han hadde drevet med annen sport.

Han kjører nå lett motorsykkel på vei, den har tre ganger så liten effekt som motocrossen. Jeg selv kjører tung MC selv og kan se at han er en ansvarsfull sjåfør på veien, og behersker situasjoner som oppstår meget klokt. I den alderen så er de mest lærenemme og vil ta det med seg videre i livet på flere arenaer. Ungdommen må få prøve seg, selv om vi anser at enkelte ting medfører en litt økt risiko. Vi bør ikke nekte dem alt vi anser som farlig, stå utfor på ski, skihopping, være ute i båt, skateboard, moped, lett motorsykkel etc. 

Anonymkode: 0ac5e...06f

16-åringen min hadde lett fått lov til å kjøre motorcross, men absolutt ikke lettmotorsykkel. Statistikken er som den er, selv om kanskje akkurat DIN 16-åring kjører forsiktig (når du ser på). Din 16-åring har sikkert også en fordel siden han faktisk kjører motorcross: Han er vant til å vurdere fare. 

Anonymkode: 9b05f...c4e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Etter å ha kjørt moped som tenåring og nå kjører tung mc, kan jeg si basert på min egen og andre jeg kjenners erfaring at det ER greit å ikke bremse alle bak en når fartsgrensa er over 50

Anonymkode: bebe4...02c

Etter å ha ligget bak mange mopedbiler, samt «hattkailler» i 55 på E6, er jeg enig med deg. 

Anonymkode: 9b05f...c4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Snublefot62 skrev (1 time siden):

Takk. Har du lest rapporten selv?

Ja.

Anonymkode: 6e2d9...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja.

Anonymkode: 6e2d9...7f5

Supert. Hvor i rapporten kommer det frem at det er en myte?

For det er mye der som tvert i mot viser at det ikke er en myte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jada.

https://www.nrk.no/ytring/snakk-om-risikoen-1.17366600

Er en pdf-link i artikkelen.

Anonymkode: 6e2d9...7f5

 

Tiuren skrev (12 timer siden):

Den er vel en analyse av mopedulykker, og gir ingen sammenligning av risiko for moped vs A2? 

Den sier at ved 59% av dødsulykkene var mopeden trimmet, hva som er andelen for hele populasjonen sies ikke (som jeg kan se), men det underbygger at for å kjøre fortere en 45km/h så bør man ha bedre opplæring en det mopedførere får. 

 

Når det gjelder andelen mopeder som er trimmet så kan jeg ikke finne gode tall på det, men fritt etter hukommelse så er det vel vanlig at politi og SVV rapporterer om ca 50% når de sjekker på skoler. Altså i samme målestokk som de finner ved ulykker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

16-åringen min hadde lett fått lov til å kjøre motorcross, men absolutt ikke lettmotorsykkel. Statistikken er som den er, selv om kanskje akkurat DIN 16-åring kjører forsiktig (når du ser på). Din 16-åring har sikkert også en fordel siden han faktisk kjører motorcross: Han er vant til å vurdere fare. 

Anonymkode: 9b05f...c4e

Det var akkurat litt av poenget, skal de bli istand til å vurdere fare, så må de også eksponeres litt for fare.

Anonymkode: 0ac5e...06f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...