Gå til innhold

Tar det lang tid før tarmen venner seg til kikerter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har blitt hekta på smaken av kikerter. Både falafel, hummus og ristede kikerter. Men tarmen er ikke like begeistret. Jeg er ett vandrende gasskraftverk.

Jeg har lest at det vil gå seg til. Men hvor lang tid tar det? Jeg kan ikke være sammen med andre mennesker, og jeg gruer meg til jobb i morgen!

Anonymkode: 4e0fa...235

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kanskje du ikke tåler det så godt? Jeg spiste mye kikerter og bønner denne siste uken og var redd for det samme men merker ingenring 

Anonymkode: 9978d...203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det tar litt tid, og det er ikke alle som "venner seg" til det. Kanskje du bør introdusere det i litt mindre mengder? 

Du får gå ut og ta deg en blås, bokstavelig talt, i pausene 😂 har du eget kontor? 

lykke til! 

Anonymkode: 8be0a...d5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tja, kanskje noen uker? Tok ikke veldig lang tid for meg da jeg begynte å spise det. 

Anonymkode: 09c0f...ec7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det tar litt tid om du hoper rett på store mengder, bedre å jobb opp toleransen. Men det spørst jo litt hvor mye fiber du spiser før dette og.

Anonymkode: 97dbe...91f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kikerter er fulle av lektiner som er uheldig for tarmen og mange kan slite med å fordøye. 

Anonymkode: 096c4...d6d

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg er ikke kikerter og bønner et problem så lenge jeg ikke kombinerer det med sukker og melk. Sukker og melk bremser opp fordøyelsen slik at gass lages av belgfruktene. Men hold deg unna sukker og melk den dagen du spiser dem, så går det bedre.

Anonymkode: 75a50...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange går det seg ikke til. Jeg prøvde i over to år, før jeg bare måtte kutte det ut. Selv om de var tilberedt etter alle kunstens regler for å minimere luft-problemer. 

Noen tåler det bare ikke, det er ganske vanlig.

Anonymkode: 25e62...1ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.4.2025 den 21.49):

Jeg har blitt hekta på smaken av kikerter. Både falafel, hummus og ristede kikerter. Men tarmen er ikke like begeistret. Jeg er ett vandrende gasskraftverk.

Jeg har lest at det vil gå seg til. Men hvor lang tid tar det? Jeg kan ikke være sammen med andre mennesker, og jeg gruer meg til jobb i morgen!

Anonymkode: 4e0fa...235

Det går seg aldri til, fordi dette er en belgfrukt, med skall som sender luft ned i tarmen sammen med skallet i tillegg til at det ligger og lager luft i tarmen når dette brytes ned. 
Gasskraftverk i tarmen? Den var ny, men en god beskrivelse. 
Du kan jo ta noen dagers pause, slik at en del av dette kommer ut før du fyller på med nytt? 

Anonymkode: 01ae9...a3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo bruke en foodprosessor og male opp før du spiser? Da reduserer du mye av muligheten for å lage gass. 

Anonymkode: 01ae9...a3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mengde avgjør. reguler dette over en periode og øk det sakte.

det er litt som med overvekt. du kan ikke spise 40 poser smash når du starter reisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri merket forskjell på om det er kikerter, bønner kylling eller tofu jeg har spist som proteinkilde en dag.

Anonymkode: 7ea91...aad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...