Gå til innhold

8års service på merkeverksted

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en Toyota fra 2017 som jeg kjøpte i fjor sommer. Hvis jeg følger årskontrollene på merkeverksted, utvides garantien til 10 år. I år er det snakk om en 8-års kontroll, som er mye mer omfattende enn de vanlige årskontrollene. Jeg spurte om pris på dette, og prisen havner på rundt 10.000kr! 😲 Jeg er helt sjokkert! Hadde dere gjennomført dette? Er det verdt det bare for å få beholde garantien? Vet ikke helt hva den garantien i praksis dekker, heller..

Anonymkode: 45f34...4ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har en Toyota fra 2017 som jeg kjøpte i fjor sommer. Hvis jeg følger årskontrollene på merkeverksted, utvides garantien til 10 år. I år er det snakk om en 8-års kontroll, som er mye mer omfattende enn de vanlige årskontrollene. Jeg spurte om pris på dette, og prisen havner på rundt 10.000kr! 😲 Jeg er helt sjokkert! Hadde dere gjennomført dette? Er det verdt det bare for å få beholde garantien? Vet ikke helt hva den garantien i praksis dekker, heller..

Toyota Relax Garanti gjelder opptil 10 år eller 200 000 km. Omfatter "mekaniske, elektriske og elektroniske feil som kan henføres til produksjon". Slitedeler dekkes ikke. Se lenker under for detaljer hva som dekkes og ikke dekkes.

Du bør undersøke hva servicen til 10 000 kr omfatter. Er det inkludert en del arbeid og deler er det ikke nødvendigvis en høy pris. Eksempelvis bytte av olje, bremsevæske, kjølevæske og register reim, og vannpumpe blir raskt en høy sum.

https://www.toyota.no/toyota-eiere/garantier/toyota-garantier
https://www.toyota.no/toyota-eiere/garantier/toyota-relax-vilkar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

10000,- er jo ikke spesielt mye for en stor service, det er helt normalt. 

Anonymkode: 4d7ad...90f

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
TBL12 skrev (6 timer siden):

Toyota Relax Garanti gjelder opptil 10 år eller 200 000 km. Omfatter "mekaniske, elektriske og elektroniske feil som kan henføres til produksjon". Slitedeler dekkes ikke. Se lenker under for detaljer hva som dekkes og ikke dekkes.

Du bør undersøke hva servicen til 10 000 kr omfatter. Er det inkludert en del arbeid og deler er det ikke nødvendigvis en høy pris. Eksempelvis bytte av olje, bremsevæske, kjølevæske og register reim, og vannpumpe blir raskt en høy sum.

https://www.toyota.no/toyota-eiere/garantier/toyota-garantier
https://www.toyota.no/toyota-eiere/garantier/toyota-relax-vilkar

Takk for info! Skjønner at prisen er vanlig for en stor service, som de forklarte at 8-års servicen er. Men det er likevel mye penger for meg. Så spørsmålet er om det er verdt det, for å få beholde den garantien? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for info! Skjønner at prisen er vanlig for en stor service, som de forklarte at 8-års servicen er. Men det er likevel mye penger for meg. Så spørsmålet er om det er verdt det, for å få beholde den garantien? 

Du har tre alternativer:

- Ikke utføre service i det hele. Sparer penger nå, men det kan komme større utgifter senere.
- Utføre service hos annet ikke merkeverksted. Sannsynligvis vil prisen bli noe lavere. Spørsmålet er hvor mye lavere?
- Å utføre service hos Toyota - og få utvidet garanti i tillegg. 

Å ikke utføre bytte av eksempelvis olje, registerreim / vannpumpe kan føre til kostbare reparasjoner senere.
For biler som neppe blir godkjent på neste PKK, og dermed er planlagt vraket kan det være naturlig å la være å utføre service.

Om en ikke utføre bytte av pollenfilter har ikke tilsvarende konsekvenser. (Og kan enkelt gjøres på egen hånd.)

Hvor stor forskjell er det mellom ikke merkeverksted og Toyota er egentlig spørsmålet.
Er denne forskjellen ikke så stor vil Toyota garantien være forholdsvis billig. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I det lange løp er det alltid billigere å vedlikeholde enn og reparere.

Jeg vil anbefale deg å ta service hos Toyota og få videre garanti, så er sjansen større for at du ikke får uforutsette reparasjons kostnader de neste åra. For om du får havari på noen vesentlige komponenter så kommer du ikke langt med 10.000 kr på et verksted.

Anonymkode: b5e6e...d8f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...