AnonymBruker Skrevet søndag kl 19:13 #1 Del Skrevet søndag kl 19:13 Hva er forskjellen? Anonymkode: 8f69c...02f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:39 #2 Del Skrevet søndag kl 20:39 Min erfaring er at belgierne er litt skarpere og ofte er mer nervøse, så vær i alle fall nøye med valg av oppdretter. Det skrives forresten groenendael og tervueren. Anonymkode: 75301...683 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 02:39 #3 Del Skrevet i går, 02:39 Belgerne kan være mer nervøse og skarpe, generelt mer intense i handlingene sine, og beskrives av eiere som at de "gjør før de tenker". Groenendael og tervueren er/skal være helt like annet enn pelsfarge, så her er det egentlig individuelle forskjeller og linjene som skiller dem. Noen fokuserer veldig på bruksegenskapene, så det kan være enkelte som krever mer mentalt og kan kjede seg lett. Collien har blitt mer familiehundvennlig (mtp aktivitetsbehov), ikke kjempe kravstor slik som andre brukshunder kan være. Det er fullt mulig at den korthårede collien har litt mer iver og krutt enn den langhårede, da den langhårede har vært mer populær og sikkert blitt avlet til å bli en rolig og "daff" familiehund av enkelte oppdrettere. Både belgere og collier kan gjøre det kjempebra innenfor ulike hobbyer/sport om man vil drive med det, men i gjennomsnitt vil belgere kreve mer mental stimuli for å ikke gjøre ugang. Anonymkode: d37b1...20b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #4 Del Skrevet 12 timer siden De Belgiske er ofte nervøse i lynnet, typisk at de er redd for mannfolk, glatte underlag osv. Tror dessverre at det er noen oppdrettere som avler på feil anlegg hos den rasen. Border collie er en bedre brukshund vil jeg påstå, men husk at de har et solid gjeterinnstinkt - og de finner på mye ugagn dersom de ikke får brukt hodet mye😉 Anonymkode: 19799...834 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tankebobla Skrevet 9 timer siden #5 Del Skrevet 9 timer siden Belgerne kan oppleves som mer spisse, og føler vel at de krever mer, og er nok på mange måter ikke en 1 gangs hund, og er en brukshund men Collien , da antar jeg at du mener den som går under navnet Lassie hund er en hund som jo egentlig heter skotsk Gjeterhund er jo også en brukshund, men på en annen måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #6 Del Skrevet 8 timer siden tankebobla skrev (1 time siden): Belgerne kan oppleves som mer spisse, og føler vel at de krever mer, og er nok på mange måter ikke en 1 gangs hund, og er en brukshund men Collien , da antar jeg at du mener den som går under navnet Lassie hund er en hund som jo egentlig heter skotsk Gjeterhund er jo også en brukshund, men på en annen måte. Langhåret collie er kun Lassie hunden det. Hvilken måte mener du da? Den siste setningen Anonymkode: 8f69c...02f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandagsbarn74 Skrevet 5 timer siden #7 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Langhåret collie er kun Lassie hunden det. Hvilken måte mener du da? Den siste setningen Anonymkode: 8f69c...02f Jeg måtte faktisk google. Tror den du siterer mener er at collien eller skotsk fårehund som er rett betegnelse på langhåret collie er en gjeterhund mot sauer mens belgere mer brukes i forhold til tjeneste hunder Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå