Gå til innhold

Dele blåbær til barn

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bør man dele blåbær til småbarn 1-3 på grunn av kvelningsfare? 

Anonymkode: 24d6e...f03

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi gjorde det frem til ungen var rundt 1,5, og fortsatt hvis bærene er veldig store (han er nå 2,5). Vår sønn fikk tidlig masse tenner og har vært flink å tygge maten, så vi har ikke hatt noen kvelningsuhell. Men jeg er redd for druer, så de deler vi fortsatt opp. 

Anonymkode: c8881...958

AnonymBruker
Skrevet

Nei, da blir de perfekt størrelse for å komme seg helt ned i luftrøret/forbi stemmebåndene. Bedre med litt størrelse slik at de er enkle å håndtere og få tak i med munnmotorikken.

Anonymkode: c5052...e4b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bare most de litt, var det de sa på helsestasjonen at var lurt. Druer deler jeg 

Anonymkode: 7a7d5...367

AnonymBruker
Skrevet

Blåbær har han spist fra busken siden han var 8 mnd på egenhånd… Ante ikke engang at de måtte deles opp.

Druer delte jeg vel det første året, ikke etter det. 

Vi har aldri hatt noen episoder hvor han har satt noe i halsen. Lot han leke og lære og utforske og tygge fra første smakebit, bruker god tid ved måltider og er opptatt av matglede fremfor bordskikk (det betaler jeg for nå, I know 😂). På den andre siden spiser han trygt og bra, lite gris nå i 3-årsalder og som sagt, ingen skumle episoder. 

Anonymkode: 9f9b3...edb

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Aldrixtenkt på det engang😅 

AnonymBruker
Skrevet

rema 1000 har veldig store blåbær, de er kanskje farlige for små

Anonymkode: a8d1b...bb8

AnonymBruker
Skrevet

Delte de, det første året -1,5 året. Alt etter hvor store de var. Men vi har aldri tillatt å gå rundt og spise, mat skal inntas sittende.  Kjip regel, men større fare for at maten går i vranga ved å vandre, løpe, ha fokus alle andre steder. Og for min del var det greit å ha ett blikk på barnet når det spiste. 

Anonymkode: e0a1f...63d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, da blir de perfekt størrelse for å komme seg helt ned i luftrøret/forbi stemmebåndene. Bedre med litt størrelse slik at de er enkle å håndtere og få tak i med munnmotorikken.

Anonymkode: c5052...e4b

Nei. Det er den runde, glatte, faste  formen som er farlig, den stenger luftrøret perfekt. Alltid skjære/mose.

Anonymkode: debf4...520

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Aldri delt blåbær.

Anonymkode: ccb67...aa2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei. Det er den runde, glatte, faste  formen som er farlig, den stenger luftrøret perfekt. Alltid skjære/mose.

Anonymkode: debf4...520

Blåbær er da ikke faste og har ingen tyggemotsand. De blir most omtrent med gang de treffer tunga. Aldri tenkt på eller hørt om noen som deler de.

Anonymkode: 9f753...051

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Tenker dere på sånne amerikanske blåbær? De som er helt hvite inni, har tynt skall og er litt harde? Det blir jo noe helt annet enn vanlige, norske blåbær. 

Anonymkode: 25ab3...ccb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Et svar passer ikke til alle barn her. Du må vurdere om ditt barn er en svelger eller en tygger. Noen barn svelger uten å tygge, eller tygger bare litt, andre tygger til alt er oppbygd uansett hva de får i munnen. 
Er blåbær og druer eller jordbær noe som er nytt for ditt barn, så skjærer du blåbærene i to, til å begynne med. Stavmixer er og en fin ting, for oss som må ha alt most. 

Anonymkode: 5ba0e...aca

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Drivhus blåbær kan det nok være lurt å dele i 2 men skikkelige blåbær ville jeg ikke delt

Anonymkode: 20d3a...d4a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tenker dere på sånne amerikanske blåbær? De som er helt hvite inni, har tynt skall og er litt harde? Det blir jo noe helt annet enn vanlige, norske blåbær. 

Anonymkode: 25ab3...ccb

De er ofte fra Polen og Nederland og er strengt tatt ikke blåbær heller.

Anonymkode: 9f753...051

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...