Gå til innhold

Dere som har vært utbrent

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dere som har vært utbrent etter lang tids overbelastning. Hvor lang sykemelding fikk dere for hvile og hente dere inn, og for å trene dere opp? Fikk dere noen annen hjelp  av fastlegen enn sykmelding ? 

Anonymkode: cae3b...8fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg ble utbrent, eller på vei til å bli utbrent. Begynte å glemme arbeidsoppgaver jeg hadde gjort daglig i flere år, hjernen fungerte ikke, klarte ikke ta inn informasjon eller huske noe. Gråt når jeg la meg, gråt på toalettet på jobb...

Gikk til fastlegen og fikk to uker sykemelding. Var ingen støtte å få på jobb.

Men jeg hadde allerede bestemt meg, før dette skjedde, at jeg skulle si opp jobben for å begynne å studere. Siden jeg ble utbrent, så bestemte jeg meg for å slutte en måned tidligere. 

Så etter de to ukene med sykemelding så holdt jeg bare ut de siste månedene. 

Dette er tyve år siden, og jeg husker fortsatt den enorme frihetsfølelsen da jeg gikk ut av dørene til jobb for siste gang.

Så fort jeg hadde sluttet og kunne fokusere på studiene, så forsvant alle symptomene. 

Anonymkode: 5419c...57c

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

2 uker først. Som ble forlenget tre ganger. Så fikk jeg en måned, som ble forlenget til jeg gikk over på aap.

Kom inn på DPS ca 3 måneder etter jeg ble sykemeldt. Hadde samtaler med fastlegen i mellomtiden, og begynte på antidepressiva.

Anonymkode: 8b1c3...026

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er hjemme nå pga utbrenthet/lett depresjon har hatt det sånn i ca. 1,5 år, fikk endelig tatt meg sammen til å dra til legen.

2x2 uker, så ssri medisin og nå 4 uker.

Har pratet med rask psykisk helsehjelp, skal på kurs hos de. De brukt 4 uker på å ringe tilbake. Men men.. bedre sent enn aldri.

Anonymkode: 9e40a...a3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

jeg fikk ingen hjelp av fastlegen utover å ta litt blodprøver og fikk bekreftet at det ikke var noe fysiologisk galt.

Eneste som hjalp meg var bedriftslegen, hvor vi hadde noen gode samtaler som hjalp meg.

Anonymkode: f516e...3e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.4.2025 den 21.21):

jeg fikk ingen hjelp av fastlegen utover å ta litt blodprøver og fikk bekreftet at det ikke var noe fysiologisk galt.

Eneste som hjalp meg var bedriftslegen, hvor vi hadde noen gode samtaler som hjalp meg.

Anonymkode: f516e...3e7

Hvordan fikk du hentet deg inn uten sykmelding?  

Anonymkode: cae3b...8fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vært hjemme 10 uker. Fungert ekstremt bra. Men alt avhenger av hvordan du nyttiggjør deg sykemeldingen. Legg minst mulig planer. Fokuser på gåturer, hvile og kanskje Yoga etc. 

Skal tilbake på jobb nå og gleder meg.

Anonymkode: 45f00...b72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har vært delvis sykmeldt siden før jul. 
Ser ikke for meg at jeg skal øke på en stund ennå. 

Føler ikke at jeg får noen særlig oppfølging av legen av hvordan jeg skal håndtere det. Tar blodprøver og sånn, men føler han er ganske clueless egentlig. 

Skal til fysio som har god kunnskap om sammensatte plager over påske, håper å få hjelp der

Anonymkode: 19e3a...4b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har vært delvis sykmeldt siden før jul. 
Ser ikke for meg at jeg skal øke på en stund ennå. 

Føler ikke at jeg får noen særlig oppfølging av legen av hvordan jeg skal håndtere det. Tar blodprøver og sånn, men føler han er ganske clueless egentlig. 

Skal til fysio som har god kunnskap om sammensatte plager over påske, håper å få hjelp der

Anonymkode: 19e3a...4b5

Snakk med NAV, de har ulike tilbud, som dette:

https://www.nav.no/senter-for-jobbmestring

Man får psykolog og snakke med karriereveileder. 

Anonymkode: 40f98...bd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: etter min erfaring er det én behandlingstilnærming som blåser alt annet av banen når det gjelder utmattelse forårsaket av overbelastning. Hele tilnærmingen er tuftet på at det er hjernen som fysiologisk organ som er utslitt, og som må heles for å komme ut av utmattelsen. Den er utviklet av en psykolog som heter Rune Karlson (Karlson Psykologene AS i Stavanger).

Du får lese/høre om det selv og se om det gir mening for deg, send meg gjerne en pm om du vil - for dette har reddet livet mitt etter flere år med utmattelse. Mulig jeg høres ut som en eller annen «misjonær» her, men det stemmer vel forsåvidt. Gull må deles, ny kunnskap spres.

Om du vil vite mer kan du:

- Lese på nettsidene 

www.karlsonpsykologene.no

- Lese boken «Utmattelse» (kan kjøpes på nettsiden eller lånes på biblioteket noen steder)

- Se på facebooksiden https://m.facebook.com/karlsonpsykologene.no/?locale=nb_NO Det ligger bl.a. mange små filmsnutter

- Se en litt lengre film på YouTube, som var mitt første møte med dette - og fikk tårene til å trille fordi noen faktisk forstod:

Ok, «reklame» ferdig 🙈 lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var sykemeldt i fire uker, var i et vikariat akkurat da så det gikk ut under sykemeldingen og jeg gikk rett over på dagpenger. Fikk ny jobb etter 3 måneder. Vikariatet var utløsende årsak for min del, og den nye jobben var helt annerledes, noe som hjalp mye. Fikk henvisning til DPS samtidig som jeg ble sykemeldt. 

Anonymkode: bf95d...8be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble først sykemeldt noen uker og deretter to uker sykemelding om gangen i ca et halvt år med 100% sykemelding.

Deretter var det gradvis tilbake i jobb til jeg var ferdig med sykemelding etter ca ett år.

Fastlegen hjalp meg med utredning av andre mulige årsaker for å utelukke ting som var alvorligere eller/og trengte behandling. Fikk blant annet diagnosen for søvnapné og en fast resept på allergimedisin. I tillegg ble det sparken jeg trengte for å komme til tannlege (TOO ordning). Selv om fastlegen egentlig ikke hadde noe med det åpnet han noen dører jeg ikke visste om.

Ut over det fikk jeg mye god hjelp fra psykomotorisk fysioterapeut. Det var kanskje det viktigste av alt. Men ventet ganske lenge på plass hos den legen anbefalte. Men det var verdt ventingen.

Er i dag i 100% jobb (samme jobben).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...