Gå til innhold

Minneside

timbar

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Np hat du nevnt dette flere ganger, er det en gru.  For at du er så opphengt i denne årsaken?

Anonymkode: 3d741...c40

Mulig det men det er jo slik det føles og jeg bør jo få respekt for det. Jeg er i en enorm sorg og dette gjør det enda verre  Men leser ikke disse minneordene selv da, men får gjengitt noe av familie. Var jo derfor jeg tok opp denne saken her fordi jeg mener det bør bli mer fokus på dette, kan man ikke skrive i det minste et falskt navn la vær og tenk litt på de som er i sorg  og hvordan dette føles. Jeg vet at om jeg noensinne vil oppleve noe lignende vil jeg aldri velge å ha monneside igjen, dessverre for de som er seriøse  jeg vil rett og slett ikke ha dette i min egen sorg over å ha mistet et barn altfor tidlig og ber om respekt for min mening  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jadasikkert29 skrev (6 timer siden):

Helt klart en tulletråd 😂🧙🏻‍♀️. Dette klarer jeg ikke å tro på.

0/10

Tulletråd? Tuller du, jeg mistet barnet mitt for 14 dager siden og du kaller at jeg tar opp dette som en tulletråd? Dette er dessverre helt sant 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er en av de som kan skrive "medmenneske" og skrive et hjerte eller hvil i fred, gode tanker til familien osv. Kunne skrevet navnet også, men ofte så kjenner jeg de ikke så godt. 

Personlig ville jeg satt stor pris på slike meldinger selv om jeg var i den situasjonen der jeg har mistet noen. 

Men jeg tror du kan be begravelsesbyrået slette siden eller stenge for nye kommentarer. Du eier jo siden til din sønn. 

og mest av alt, kondolerer❤️❤️❤️

Anonymkode: d51dc...06f

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
timbar skrev (4 timer siden):

Mulig det men det er jo slik det føles og jeg bør jo få respekt for det. Jeg er i en enorm sorg og dette gjør det enda verre  Men leser ikke disse minneordene selv da, men får gjengitt noe av familie. Var jo derfor jeg tok opp denne saken her fordi jeg mener det bør bli mer fokus på dette, kan man ikke skrive i det minste et falskt navn la vær og tenk litt på de som er i sorg  og hvordan dette føles. Jeg vet at om jeg noensinne vil oppleve noe lignende vil jeg aldri velge å ha monneside igjen, dessverre for de som er seriøse  jeg vil rett og slett ikke ha dette i min egen sorg over å ha mistet et barn altfor tidlig og ber om respekt for min mening  

Jeg tror vel det avgjørende her er at din reaksjon, din tolkning av dette med "Medmenneske", høres ganske uvanlig ut. Dette med å skrive medmenneske når man legger igjen en bitteliten tanke på digitale minnesider har utviklet seg over flere år, og det er noe de fleste synes fremstår omsorgsfullt og ålreit.

Det betyr selvfølgelig ikke at du er forpliktet til å føle det ene eller det andre. Det her er sånn denne skikken oppleves for deg, og det er åpenbart ekstra vondt midt oppi en så opprivende og forferdelig situasjon som den du står i. Så skyldes ikke folks bruk av "Medmenneske" på minnesider at de ikke tenker seg om, det skyldes tvert imot at de har tenkt seg om og konkludert med at det er et bedre og mer skånsomt alternativ enn et falskt navn, eventuelt et helt ukjent eller i beste fall perifert navn.

Og vis-à-vis deg bommer de fullstendig på mål. Jeg har full forståelse for at det er ekstra vondt når du føler som du gjør rundt denne skikken. Men de gjør det altså fordi de fleste pårørende, i motsetning til deg, etter alt å dømme virker å synes at det er bedre enn alternativet. Ellers hadde denne skikken aldri etablert seg såpass som den har gjort.

Anonymkode: d3111...48f

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tent lys som medmenneske på minnesider til bl.a. ofrene i Gjerdrumsaken og flere andre tragiske saker. Jeg kjenner ingen av de pårørende og bor langt unna, men ville vise medfølelse. 

Jeg hadde aldri trodd at noen tar det ille opp at man signerer som medmenneske, men det viser bare at vi mennesker er forskjellige og reagerer ulikt på ting. 

Kondolerer til deg som opprettet tråden. Jeg kan godt forstå dine tanker om dette, du forklarer jo hvorfor du reagerer slik. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Frida skrev (1 time siden):

Jeg har tent lys som medmenneske på minnesider til bl.a. ofrene i Gjerdrumsaken og flere andre tragiske saker. Jeg kjenner ingen av de pårørende og bor langt unna, men ville vise medfølelse. 

Jeg hadde aldri trodd at noen tar det ille opp at man signerer som medmenneske, men det viser bare at vi mennesker er forskjellige og reagerer ulikt på ting. 

Kondolerer til deg som opprettet tråden. Jeg kan godt forstå dine tanker om dette, du forklarer jo hvorfor du reagerer slik. 

Jeg har opplevd å miste mange, og synes det oppleves som litt ufølsomt å bare skrive medmenneske. Man føler det som at den som tenner lys ikke vil vedkjenne seg det.

Hvorfor ikke skrive navnet sitt? Det føles bedre, selv om det er en ukjent. Man må kanskje ha opplevd sorg for å forstå det.

Anonymkode: c3532...f46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg har opplevd å miste mange, og synes det oppleves som litt ufølsomt å bare skrive medmenneske. Man føler det som at den som tenner lys ikke vil vedkjenne seg det.

Hvorfor ikke skrive navnet sitt? Det føles bedre, selv om det er en ukjent. Man må kanskje ha opplevd sorg for å forstå det.

Anonymkode: c3532...f46

Ja, kan jo like godt skrive navnet mitt, men så at mange andre gjorde det slik. Nå har jeg også mistet nære, en bror ganske nylig, og det var en god del som brukte "medmenneske" da også. Jeg antok at det var perifere som visste hvem han var, men ikke stod så nær og reagerte ikke på det.  

Men jeg forstår at du synes folk skal bruke navnet sitt, selv om de er ukjente. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at de som skulle vært flau eller på annen måte negativ følelsesmessig tilhørighet til en avdød, ville IKKE gått inn og skrevet noe som helst. 

Jeg hadde ikke rørt minnesider om det gjaldt meg. Men om det er noe jeg føler fortjener litt ekstra omsorg, men jeg ikke kjenner, ville jeg skrevet medmenneske. 

Varme tanker ❤️ 

( Fikser ikke ordet kondolerer, da jeg mistet min pappa i en alder av 50, var der enorme mengder kondolerer. Et helt ubrukelig ord for meg.. Vi har nok alle noe 🤔

Endret av Perfume
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
timbar skrev (7 timer siden):

Men tenker du ikke at det kan virke sårende og at du ikke vil være bekjent av at du kjente vedkommende. Det må være lov å skrive falskt navnt, men ikke bare medmenneske. 

Det er faktisk ikke lov i Norge å opptre under falskt navn, så vær snill og legg den ballen død. 
Vi diskuterer ikke ulovligheter og oppfordrer heller ikke folk til å bryte loven på dette forumet. 

Anonymkode: 3bd5d...640

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gjør det hvis det er et menneske jeg ikke kjent så godt, eller hvis jeg ikke ønsker navnet mitt på trykk. For man etterlater seg digitale spor. Det kommer opp når man søker på seg selv på Google.

Anonymkode: 593db...abe

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
timbar skrev (14 timer siden):

Men tenker du ikke at det kan virke sårende og at du ikke vil være bekjent av at du kjente vedkommende. Det må være lov å skrive falskt navnt, men ikke bare medmenneske. 

Nei, for jeg ser ikke på det som noe som kan virke sårende. Og det handler ikke om at jeg ikke vil være bekjent av at jeg kjenner den avdødes barnebarn, men at jeg respekterer hennes yrkesrolle og ikke viser hvem jeg er iom at hun har taushetsplikt om hvem jeg er siden jeg er en tidligere pasient av henne. Og ved å skrive falskt navn kan en av de etterlatte plutselig kjenne en som heter f.eks «Trine» og så snakke med denne «Trine» om lyset eller hjertet eller hva det enn er, men så er det faktisk ikke rette vedkommende å takke, da er det bedre med «medmenneske».

Om det er så sårende for deg så burde du heller jobbe med den sårheten slik at du ikke tar deg så nær av det❤️

Anonymkode: 37417...a0f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan jo være noen som brydde seg om din sønn, men ikke føler at de hadde en stor plass i livet hans, og heller ikke vil ta stor plass her?

Kan også handle om personvern. Jeg er ikke på noen sosiale medier under fullt navn, og ville sånn sett heller tent et anonymt lys enn å signere med fullt navn. 

Anonymkode: e61fa...ade

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...