Gå til innhold

De som roper om å boikotte israelske varer..

BareMay

Anbefalte innlegg

Jeg tror nok ikke tiden er der for boikott, men å være litt bevisst på å kjøpe europeiske varer der det lar seg gjøre. Vi er dessverre der nå.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Madame Butterfly skrev (På 6.4.2025 den 18.31):

Jeg boikotter ingenting, akkurat når det gjelder Israel forsøker jeg å støtte israelere med å kjøpe deres varer så langt det lar seg gjøre. Frukt og grønt, hudpleie og kosmetikk. 

Men når det gjelder varer fra andre land som har forferdelige regimer, jeg boikotter heller ikke deres varer, har tenkt jeg burde styre unna sørafrikanske varer, vin, frukt og grønt, men det har så lite for seg. Om alle skulle gjort det, er det befolkningen som betaler prisen, ikke regimet. 
Det jeg liker minst med dette er å spise mat som fraktes fra andre siden av kloden. Forøker å tenke kortreist, mer enn boikott. 

Hadde sikkert kjøpt russiske varer, om det var noe jeg hadde lyst på også, fordi om jeg er svært anti Putin, og det at han ikke greier å holde fingrene av andre sitt territorium. 

Som vanlig forbruker vet jeg ikke om særlig med varer fra andre fæle regimer jeg skulle ha boikottet. Tror ikke jeg har kommet over varer made in Somalia, made in Afghanistan, etc. 

Er mye made in China, sjekker derimot ikke dette på alt jeg kjøper, trenger jeg et viskelær kjøper jeg det, uten å sjekke hvor det er produsert. 
Vet ikke om det er så mye bedre i Bangladesh, aner ikke. 

Når det gjelder, legemiddelindustrien, militæret, energi i form av olje, gass, eller komponenter inne i en datamaskin eller TV, hvordan skal vi vite hvor det er produsert? Eller mindre komponenter inne i en annen vare, 

Boikott blir for sært, har lite for seg, slår ut feil, ser ingenting bra med det. Tror det er letter og viktigere å støtte de man vil støtte. 

Tror ikke de du snakker om gjør noe boikott av Israel, tror det er umulig. De kan sikkert la være å kjøpe sofa stream og mandariner merket med Israel, og kanskje vin, men det har jo vinmonopolet hjulpet dem med allerede. Mye lyd, og bråk om ingenting. 

Enig i det du skriver her, jeg gidder ikke å boikotte. Det utgjør ingen forskjell uansett,

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg boikotter ingenting, akkurat når det gjelder Israel forsøker jeg å støtte israelere med å kjøpe deres varer så langt det lar seg gjøre. Frukt og grønt, hudpleie og kosmetikk. 

Men når det gjelder varer fra andre land som har forferdelige regimer, jeg boikotter heller ikke deres varer, har tenkt jeg burde styre unna sørafrikanske varer, vin, frukt og grønt, men det har så lite for seg. Om alle skulle gjort det, er det befolkningen som betaler prisen, ikke regimet. 
Det jeg liker minst med dette er å spise mat som fraktes fra andre siden av kloden. Forøker å tenke kortreist, mer enn boikott. 

Hadde sikkert kjøpt russiske varer, om det var noe jeg hadde lyst på også, fordi om jeg er svært anti Putin, og det at han ikke greier å holde fingrene av andre sitt territorium. 

Som vanlig forbruker vet jeg ikke om særlig med varer fra andre fæle regimer jeg skulle ha boikottet. Tror ikke jeg har kommet over varer made in Somalia, made in Afghanistan, etc. 

Er mye made in China, sjekker derimot ikke dette på alt jeg kjøper, trenger jeg et viskelær kjøper jeg det, uten å sjekke hvor det er produsert. 
Vet ikke om det er så mye bedre i Bangladesh, aner ikke. 

Når det gjelder, legemiddelindustrien, militæret, energi i form av olje, gass, eller komponenter inne i en datamaskin eller TV, hvordan skal vi vite hvor det er produsert? Eller mindre komponenter inne i en annen vare, 

Boikott blir for sært, har lite for seg, slår ut feil, ser ingenting bra med det. Tror det er letter og viktigere å støtte de man vil støtte. 

Tror ikke de du snakker om gjør noe boikott av Israel, tror det er umulig. De kan sikkert la være å kjøpe sofa stream og mandariner merket med Israel, og kanskje vin, men det har jo vinmonopolet hjulpet dem med allerede. Mye lyd, og bråk om ingenting. 

Boikott rammer vanlige folk, ja. Når du fremlegger det som et argument mot boikott, blir det latterlig når du i neste setning sier at du bevisst kjøper israelske varer for å støtte dem. Altså, du forstår at kjøp kan være støtte, men later som om boikott ikke kan være det motsatte! Full sirkel av selvmotsigelse.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

May B skrev (3 timer siden):

Boikott rammer vanlige folk, ja. Når du fremlegger det som et argument mot boikott, blir det latterlig når du i neste setning sier at du bevisst kjøper israelske varer for å støtte dem. Altså, du forstår at kjøp kan være støtte, men later som om boikott ikke kan være det motsatte! Full sirkel av selvmotsigelse.

Du kan så si… sier ikke at det ikke kan være effektivt, om det er stor skala nok, bare at det er meningsløst. 
Utgangspunktet er jo drift, det skal mer til å stanse drift, enn å ivareta allerede etablert drift. Det er jo bare å jakte nytt marked. 

Jeg sier støtte er bra, boikott er en negativ greie. Nesten hatefullt, hvem ønsker å slå folk ut av drift, av politiske årsaker? Det rammer bare så feil. 
Skal bonden ha problemer med å dyrke sin avling, lønne sine arbeidere, sette mat på bordet og forsørge sin familie? Hvorfor det? Hva oppnår man med det? 

Ser det er to produkter fra Israel igjen hos vinmonopolet, de hadde et bredere utvalg. En rødvin, og et brennevin. 

Jeg hadde ikke kjøpt den spriten, da jeg ikke drikker sånt, skulle jeg ha en flaske rød, så hadde jeg kjøpt den, heller enn en fransk. 

Disse vinbøndene trenger å få solgt sin vin. Ser man på brannene, etter rakettangrep så er nok avlinger gått tapt. De har vanskelig med å finne arbeidskraft til å høste avlinger. De trenger ikke problemer med etterspørsel på toppen. 

Det er en positiv handling, å støtte. Å boikotte er negativt. 

Jeg ønsker en god flaske vin, til en pris jeg er villig til å betale. 
Jeg synest det er synd at den hvite jeg likte er ute av hyllene. At vinmonopolet skal drive med boikott? Eller om det er en konsekvens av alle de som ikke liker Israel sin fravær av etterspørsel? 
Jeg kjøper da min vin fra Sør-Afrika i stedet, jeg har de jeg liker derifra også. Kjøper den tross at vi der virkelig snakket et uholdbart regime. 
Sannsynligvis lider den stakkars bonden under Ramaphosa sitt styre , så kjøper vinen min glede. God er den også. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg ikke veldig. Gidder ikke sette meg inn i nøyaktig hva som burde boikottes. Men ser jeg noe som åpenbart er en Israelsk vare, så velger jeg noe annet. Jeg vil ikke støtte vår tids holocaust.

Endret av Stonegiant
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BareMay skrev (På 7.4.2025 den 20.43):

Men mobiltelefon med bestanddeler fra Israel er greit?

Nei.  Faktisk visste jeg ikke at noe i min mobil er fra Israel.  Det er ille nok at jeg har en Apple telefon.  Som jeg sa, vi har gjort oss altfor avhengige av teknologi fra USA (og andre stormakter).  Europa trenger egen teknologi som vi selv har kontroll over.

Jeg synes det er skremmende at USA kan stenge ned hele internett, i hele verden, med et tastetrykk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge det lar seg gjøre uten for stor innvirkning på livet mitt, så kjøper jeg verken amerikansk eller israelsk. Tror ikke det har noen nevneverdig innvirkning på noe som helst, uten at jeg kommer til å endre på det av den grunn.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det ikke mulig å boikotte alle varer fra Israel, men jeg prøver så godt det lar seg gjøre. Og det skal jeg fortsette med. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for avsporinger. Ønsker man å diskutere selve krigen/konflikten er det egne tråder for dette på underforumet Krig og konflikt.

Sciurus, mod

Endret av Sciurus
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle husker apartheid sør Afrika, jeg gjør. Boikott er et virkemiddel for å svekke økonomisk et land som begår forbrytelse mot menneskeheten. Så langt det lar seg gjøre kjøper jeg etiske produkter. Jeg tar meg tid til å sette meg inn i produkter linjer. Fra sminke som bruker glitter i fra gruver i India som barn dør I. Israelske produkter som støtter oppunder ulovlig bosetting og gir økonomisk gevinst til å begå forbrytelse mot menneskeheten. Jeg resirlurer teknologi og kjøper ikke nytt med mindre det er ødelagt. Barn og voksne blir drevet som slaver for konsumerisme. Det er lov å tenke lengre enn nesen. Dine valg har konsekvenser et annet sted. Hva trenger du egentlig? Du har makten hver dag å ta valg som kan påvirke og endre verden. Kjøper ikke du og du stiller spørsmål om hvordan det produseres så må de endre seg. 

Klarer du å løfte telefon å snakke ,spørr Google hvor og hvordan et produkt blir produsert. 

Jeg vil ikke bli sett med italiensk skin veske,uggs eller Goos jakke. Lidelsene bak av både dyr og mennesker er groteske. 

Og når man ser Lidelsene Israel påfører Palestinerene, Lebanesere og Syrer samt Yemen. Så boikotter jeg og vil fortsette å presse staten Norge som vi gjorde med å slutte å imponere Jaffa appelsin.  Og vi har boikottet Israelske produkter før og på høy tid at vi gjør det igjen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motstrømmen skrev (10 timer siden):

Ikke alle husker apartheid sør Afrika, jeg gjør. Boikott er et virkemiddel for å svekke økonomisk et land som begår forbrytelse mot menneskeheten. Så langt det lar seg gjøre kjøper jeg etiske produkter. Jeg tar meg tid til å sette meg inn i produkter linjer. Fra sminke som bruker glitter i fra gruver i India som barn dør I. Israelske produkter som støtter oppunder ulovlig bosetting og gir økonomisk gevinst til å begå forbrytelse mot menneskeheten. Jeg resirlurer teknologi og kjøper ikke nytt med mindre det er ødelagt. Barn og voksne blir drevet som slaver for konsumerisme. Det er lov å tenke lengre enn nesen. Dine valg har konsekvenser et annet sted. Hva trenger du egentlig? Du har makten hver dag å ta valg som kan påvirke og endre verden. Kjøper ikke du og du stiller spørsmål om hvordan det produseres så må de endre seg. 

Klarer du å løfte telefon å snakke ,spørr Google hvor og hvordan et produkt blir produsert. 

Jeg vil ikke bli sett med italiensk skin veske,uggs eller Goos jakke. Lidelsene bak av både dyr og mennesker er groteske. 

Og når man ser Lidelsene Israel påfører Palestinerene, Lebanesere og Syrer samt Yemen. Så boikotter jeg og vil fortsette å presse staten Norge som vi gjorde med å slutte å imponere Jaffa appelsin.  Og vi har boikottet Israelske produkter før og på høy tid at vi gjør det igjen. 

Fordi Israel forsvarer seg mot terror og rakett-angrep?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stonegiant skrev (På 8.4.2025 den 12.06):

Jeg bryr meg ikke veldig. Gidder ikke sette meg inn i nøyaktig hva som burde boikottes. Men ser jeg noe som åpenbart er en Israelsk vare, så velger jeg noe annet. Jeg vil ikke støtte vår tids holocaust.

Ganske drøyt å kalle det vår tids holocaust

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BareMay skrev (På 7.4.2025 den 14.50):

Ja, men de israelske varene blir jo tatt ut av butikkene..

Det irriterer meg, i frukt og grønt disken. Høsten 23 og våren 24 var det mye israelsk sitrus, av høy kvalitet. Nå er det vekke, og det går virkelig litt i daler kvaliteten på dette. 
Det er ikke godt å si om det er boikott eller leveringsproblemer. Får ikke håpe det er boikott. 
Hadde ikke likt det om Meny bestemte at de ikke lenger ville selge oss israelske varer pga politikk, ønsker heller at vi selv skal kunne bestemme. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

BareMay skrev (På 11.4.2025 den 10.42):

Fordi Israel forsvarer seg mot terror og rakett-angrep?

Fordi det er apartheid ,ulovlig bosetting og overmakt ideologi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jeg Israelske varer så kjøper jeg de om jeg liker og trenger det. Det jeg skygger unna så langt det gjelder er varer fra Kina så langt det går. Temu er totalt uaktuelt for min del. Billig dritt, piratkopier, underbetalte arbeidere, massiv statlige subsidier som Trump endelig innså måtte settes en stopper for. Det finnes jo ikke noe fri konkurranse i det Kina bedriver. Og de er miljøverstinger på det aller meste, og ikke minst et knallhardt mafia styre som faktisk er det farligste verden har stått ovenfor siden nazismen. Da blir konflikten i Gaza bare en liten isolert ting.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (2 timer siden):

Det irriterer meg, i frukt og grønt disken. Høsten 23 og våren 24 var det mye israelsk sitrus, av høy kvalitet. Nå er det vekke, og det går virkelig litt i daler kvaliteten på dette. 
Det er ikke godt å si om det er boikott eller leveringsproblemer. Får ikke håpe det er boikott. 
Hadde ikke likt det om Meny bestemte at de ikke lenger ville selge oss israelske varer pga politikk, ønsker heller at vi selv skal kunne bestemme. 

Det er garantert at butikker ikke tar inn dette lenger, verdens beste appelsiner er omtrent umulig å finne, nemlig Jaffa appelsinen.  Fordi man ikke importerer de fra Israel lenger. Forbanna idioter er det hva disse skam sosialistene i AP og AUF er, og lenger ut mot SV og Rødt? Ren antisemittisme.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det knipper selskaper som er under aktiv boikott av BDS globalt er ganske lett å forhalde seg til. Dropper Sodastream for AGA, Intel for AMD, osv. Mobiltelefon og laptop er kjøpt brukt (det er vel egt det meste av tingene mine). Kjøper norske matvarer, i verste fall europeiske. Mine ti+ år med boikott har vore totalt og ytterst uproblematiske. 

Den bølgen av nye, mindre organiserte aksjonar med boikottlister på lengde med ei novelle derimot, det hadde vore slitsamt.

Endret av aazy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (På 7.4.2025 den 20.34):

Jeg kjøper konsekvent ikke matvarer fra Israel og USA.  Sjekker alltid hvor f.eks. appelsinene kommer fra, og er de fra Israel kjøper de ikke. Kunne aldri tenkt meg å kjøre i en Tesla.

Dessverre har vi i det siste fått demonstrert hvor avhengig vi har gjort oss av USA.  Det tror jeg politikerne i Europa kommer til å endre på, men det vil ta tid.  Vi trenger bl.a.  å bli like gode på teknologi som stormaktene. Det er skremmende at det er USA som kontrollerer alt av internettkommunikasjon.  

EU skal ta den rollen ? Lykke til ! Det blir aldri et alternativ. Da er det alle satans mor som faktisk er alternativet. Det forferdelige regimet i sør øst Kina ! Du kan ikke engang forestille deg hvor sidelengs det kan gå, å gjøre seg avhengige av dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motstrømmen skrev (3 timer siden):

Fordi det er apartheid ,ulovlig bosetting og overmakt ideologi. 

Apartheid hvor? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BareMay skrev (3 minutter siden):

Apartheid hvor? 

Apartheid var basert på raseskille ! Det alle idiotene som hevder dette er mellom Israelere og andre arabere som palestinerne faktisk er jo basert på en ting kunnskapsløshet ! Dette er to broderfolk ! Det skillet som er mellom palestinere og israelere er i dag av en konkret grunn, for å forhindre terror, drap og ødeleggelse. Og ikke noe annet. Altså av rene sikkerhetsmessige årsaker. Da snakker vi om arabere som bor på vestbredden og Gaza fordi man ikke ønsker terror og drap ! Det finnes ingen andre grunner. Kalle dette for Apartheid er ren skjær ondskap, løgn eller kunnskapsløshet. Hvem som er hva ? Varierer fra individ til individ.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...