Gå til innhold

De som roper om å boikotte israelske varer..

BareMay

Anbefalte innlegg

Hva med mikrofonen (som de gjerne roper i), mobiltelefon, pc etc?

Vil dere si nei om dere trenger livreddende medisiner fori de er produsert i Israel?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg boikotter ingenting, akkurat når det gjelder Israel forsøker jeg å støtte israelere med å kjøpe deres varer så langt det lar seg gjøre. Frukt og grønt, hudpleie og kosmetikk. 

Men når det gjelder varer fra andre land som har forferdelige regimer, jeg boikotter heller ikke deres varer, har tenkt jeg burde styre unna sørafrikanske varer, vin, frukt og grønt, men det har så lite for seg. Om alle skulle gjort det, er det befolkningen som betaler prisen, ikke regimet. 
Det jeg liker minst med dette er å spise mat som fraktes fra andre siden av kloden. Forøker å tenke kortreist, mer enn boikott. 

Hadde sikkert kjøpt russiske varer, om det var noe jeg hadde lyst på også, fordi om jeg er svært anti Putin, og det at han ikke greier å holde fingrene av andre sitt territorium. 

Som vanlig forbruker vet jeg ikke om særlig med varer fra andre fæle regimer jeg skulle ha boikottet. Tror ikke jeg har kommet over varer made in Somalia, made in Afghanistan, etc. 

Er mye made in China, sjekker derimot ikke dette på alt jeg kjøper, trenger jeg et viskelær kjøper jeg det, uten å sjekke hvor det er produsert. 
Vet ikke om det er så mye bedre i Bangladesh, aner ikke. 

Når det gjelder, legemiddelindustrien, militæret, energi i form av olje, gass, eller komponenter inne i en datamaskin eller TV, hvordan skal vi vite hvor det er produsert? Eller mindre komponenter inne i en annen vare, 

Boikott blir for sært, har lite for seg, slår ut feil, ser ingenting bra med det. Tror det er letter og viktigere å støtte de man vil støtte. 

Tror ikke de du snakker om gjør noe boikott av Israel, tror det er umulig. De kan sikkert la være å kjøpe sofa stream og mandariner merket med Israel, og kanskje vin, men det har jo vinmonopolet hjulpet dem med allerede. Mye lyd, og bråk om ingenting. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg evt har kjøpt i fortiden trenger ikke bety noe for hva jeg evt velger IKKE kjøpe i fremtiden.. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (45 minutter siden):

Det jeg evt har kjøpt i fortiden trenger ikke bety noe for hva jeg evt velger IKKE kjøpe i fremtiden.. 

Så hvis mobilen din ryker, så kjøper du ikke ny?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var motbydelig å se Skjervø stå å change Boikott Israel Fri Palestina fredag. 
Det sagt, så er mye av det som skrives om ham på nett av meningsmotstandere også motbydelig. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

BareMay skrev (10 timer siden):

for min egen del ha rjeg jobbtelefon og kan slik sett ikke velge men jeg ville også selv kjøpt telefon uten å blinke. Poenget er at man kan ta valg basert på fremtidig behov, ikke kvitte seg med det man alt har kjøpt som ble antydet og er et dårlig argument. 

Jeg har sansynligvis huset fullt av komponenter som har bestandeler fra både russland, israet, usa osv uten at jeg bevisst kan velge de bort men jeg KAN velge bort andre ting omjeg ønsker det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BareMay skrev (10 timer siden):

Er alle mobiler som selges øaget i Israel?

Endret av Pippi Lotta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (2 timer siden):

Er alle mobiler som selges øaget i Israel?

Jeg vet ikke, det er kun mitt inntrykk. Tror ikke Israel produserer mobiltelefoner eller annen elektronikk, men tror israelske firma produserer, eller i det minste har patent, og derfor inntekter på microchip eller kanskje programvarer som er integrert i mange mobiltelefoner og datamaskiner. 

Om jeg skal gjette så tror jeg ikke nødvendigvis en mobiltelefon alene er produsert i et land, men er sammensatt av komponenter som kommer fra ulike områder. 

Dette er mitt inntrykk, at produksjon av moderne teknologi er sammensatt. Så om for eksempel en iPhone har en nødvendig komponent fra Israel, og man derfor boikotter iPhone, så boikotter man samtidig Kina som kommer med andre nødvendige komponenter til det endelige produktet. 

Siste er kun et eksempel, jeg har ingen peiling på hvilke land som bidrar med hvilke deler i en iPhone.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både ja og nei. Jeg har aldri ropt høyt eller påstått at jeg boikotter varer fra Israel, Kina, Russland eller USA, men jeg prøver å være bevist på at varene jeg kjøper så langt det lar seg gjøre er produsert i Europa. Om jeg får det til? Neppe. Ikke i nærheten engang.

Som TS påpeker så er en komponent i mobilen min mest sannsynlig laget i Israel. Kanskje tråden i genseren «Made in Italy» er produsert i Kina. Det vet jeg ingenting om.

Om jeg ikke støtter et Israelsk selskap så har det ingenting å si på verdensbasis, men det gir meg bittelitt bedre samvittighet. 

Med andre ord: Jeg boikotter ingenting for det har jeg ikke kunnskaper nok til å gjøre, men jeg prøver å ta valg som tilsier at jeg velger varer produsert i Europa. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirah skrev (3 timer siden):

Både ja og nei. Jeg har aldri ropt høyt eller påstått at jeg boikotter varer fra Israel, Kina, Russland eller USA, men jeg prøver å være bevist på at varene jeg kjøper så langt det lar seg gjøre er produsert i Europa. Om jeg får det til? Neppe. Ikke i nærheten engang.

Som TS påpeker så er en komponent i mobilen min mest sannsynlig laget i Israel. Kanskje tråden i genseren «Made in Italy» er produsert i Kina. Det vet jeg ingenting om.

Om jeg ikke støtter et Israelsk selskap så har det ingenting å si på verdensbasis, men det gir meg bittelitt bedre samvittighet. 

Med andre ord: Jeg boikotter ingenting for det har jeg ikke kunnskaper nok til å gjøre, men jeg prøver å ta valg som tilsier at jeg velger varer produsert i Europa. 

Hva gir deg bedre samvittighet ved å støtte israelske varer?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BareMay skrev (4 minutter siden):

kansje lese inlegget før du svarer ?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NatNat skrev (25 minutter siden):

kansje lese inlegget før du svarer ?

Gjorde det. Bare lurer på hvorfor vi skal boikotte Israel og israelske varer? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BareMay skrev (2 minutter siden):

Gjorde det. Bare lurer på hvorfor vi skal boikotte Israel og israelske varer? 

Det er ingen som sier du skal det.

Du er en fri borger i et liberalt demokrati.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (Akkurat nå):

Det er ingen som sier du skal det.

Du er en fri borger i et liberalt demokrati.

Ja, men de israelske varene blir jo tatt ut av butikkene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
BareMay skrev (2 minutter siden):

Ja, men de israelske varene blir jo tatt ut av butikkene..

Kjedene står også fritt til å boikotte. De er privateide virksomheter som opererer i et liberalt demokrati.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BareMay skrev (1 time siden):

Les innlegget en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper konsekvent ikke matvarer fra Israel og USA.  Sjekker alltid hvor f.eks. appelsinene kommer fra, og er de fra Israel kjøper de ikke. Kunne aldri tenkt meg å kjøre i en Tesla.

Dessverre har vi i det siste fått demonstrert hvor avhengig vi har gjort oss av USA.  Det tror jeg politikerne i Europa kommer til å endre på, men det vil ta tid.  Vi trenger bl.a.  å bli like gode på teknologi som stormaktene. Det er skremmende at det er USA som kontrollerer alt av internettkommunikasjon.  

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (8 minutter siden):

Jeg kjøper konsekvent ikke matvarer fra Israel og USA.  Sjekker alltid hvor f.eks. appelsinene kommer fra, og er de fra Israel kjøper de ikke. Kunne aldri tenkt meg å kjøre i en Tesla.

Dessverre har vi i det siste fått demonstrert hvor avhengig vi har gjort oss av USA.  Det tror jeg politikerne i Europa kommer til å endre på, men det vil ta tid.  Vi trenger bl.a.  å bli like gode på teknologi som stormaktene. Det er skremmende at det er USA som kontrollerer alt av internettkommunikasjon.  

Men mobiltelefon med bestanddeler fra Israel er greit?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...