AnonymBruker Skrevet 6. april #1 Skrevet 6. april Jeg jobber nå som lektor på et universitet. Vurderer å søke jobb på helse og oppvekst i vgs. På universitetet er det sykt travelt, masse undervisning, sensur, veiledning i praksis.. og kun fem uker ferie. Har kun 10 % oppdateringstid som lektor. Drømmer om lange ferier og mindre kravstore elever. Hvordan er livet som lektor i helse og oppvekst? Anbefales? Anonymkode: 5341b...e3f
AnonymBruker Skrevet 6. april #2 Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg jobber nå som lektor på et universitet. Vurderer å søke jobb på helse og oppvekst i vgs. På universitetet er det sykt travelt, masse undervisning, sensur, veiledning i praksis.. og kun fem uker ferie. Har kun 10 % oppdateringstid som lektor. Drømmer om lange ferier og mindre kravstore elever. Hvordan er livet som lektor i helse og oppvekst? Anbefales? Anonymkode: 5341b...e3f Tror du kan få deg en overraskelse. Du vet at HO er en av de linjene hvor mange av elevene har mye bagasje? I tillegg til alt det andre du nevner, skal du i tillegg være sosialarbeider og rådgiver. Du skal legge inn ex-antall møter med Bup og barnevern. Vi har t en del kravstore elever, og med dem har du dobbelt så mange kravstore foreldre. Vi opplever at mange nyansatte kommer med en naiv innstilling til hvordan virkeligheten er. De varer som regel ikke så lenge. Jeg elsker jobben min, men den er svært hektisk i perioder. Anonymkode: 7340a...001 1
AnonymBruker Skrevet 6. april #3 Skrevet 6. april Lange ferier får du, men det er en krevende elevgruppe på den linja. Jeg jobber i akademia selv (er førsteamanuensis). Det er nok pluss og minus begge steder, det spørs vel hva du vektlegger mest. Det største plusset med vgs tenker jeg - for deg som universitetslektor - vil være feriene, samt mer lønn (sannsynligvis). Anonymkode: 9f288...0fc 1
AnonymBruker Skrevet 9. april #4 Skrevet 9. april Jeg jobber i VGS (lektor) - riktignok med programfag på studiespesialisering, men vi har også HO på skolen jeg jobber på. De ansatte på HO-linja er uten tvil den gjengen som har best miljø og det virker som de er utrolig glad i både klassene sine og jobbhverdagen sin. Alltid glade og positive, og snakker så varmt om elevene. Jeg har også vært vikar på HO noen få ganger, og elevene var mye høfligere og skoleflinke enn mange av elevene vi har på studiespesialisering. Følte bare for å nyansere litt, for jeg tror mange generaliserer litt for fort når det gjelder visse yrkesfaglinjer. Det kan godt være at det er et gjennomgående problem at f.eks. HO har en mer belastet elevgruppe, men det stemmer på ingen måte hos oss. Ellers er hverdagen som lektor i VGS veldig behagelig og jeg jobber meg på ingen måte i hjel. Er man effektiv i det man gjør og passer på at "bra nok er bra nok" (ikke være perfeksjonist - det er de lærerne som jobber seg i hjel), er det en balansert og fin jobb å ha. Anonymkode: 726aa...bde 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. april #5 Skrevet 9. april Hvor viktig er det faglige for deg? på vgs vil du møte på mindre faglige utfordringer, ja du tjener litt mer og har lange ferier men elevene er og mer krevende og noen linjer(HO) har oftere elever som av ulike grunner har opplevd utfordringer på skolen fra før. men og selvsagt mange intereserte elever. Anonymkode: 0ce1a...6fa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå