AnonymBruker Skrevet 6. april #1 Skrevet 6. april Vi får i min bedrift utbetalt feriepenger hvert år 25. Juni. I år begynner jeg derimot på ferie 18. Juni. Har jeg da rett til å få de utbetalt før ferien starter? Er et stort firma med mange ansatte i nesten hele landet. Anonymkode: dd251...c3f
Mezzosoprena Skrevet 6. april #3 Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vi får i min bedrift utbetalt feriepenger hvert år 25. Juni. I år begynner jeg derimot på ferie 18. Juni. Har jeg da rett til å få de utbetalt før ferien starter? Er et stort firma med mange ansatte i nesten hele landet. Anonymkode: dd251...c3f I henhold til ferieloven skal feriepenger utbetales siste vanlige lønningsdag før ferien, eller senest én uke før ferien starter, dersom arbeidstaker krever det. Det er vanlig praksis at mange arbeidsgivere utbetaler feriepenger i en bestemt måned, ofte juni, uavhengig av når ferien avvikles. Det er ikke anledning til å kreve utbetaling av feriepenger når som helst etter eget ønske. Feriepengene er ment å dekke lønnsbortfall under ferieavviklingen, og utbetalingen er derfor knyttet til tidspunktet for ferie. Selv om enkelte arbeidsgivere kan være fleksible og tilby forskuddsutbetaling av feriepenger, finnes det ingen hjemmel i ferieloven for slik praksis. Slike ordninger må i tilfelle avtales særskilt mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, og kan være regulert i tariffavtaler. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå