Ulol60 Skrevet søndag kl 14:12 #1 Del Skrevet søndag kl 14:12 Så jeg har vokst opp at alle sier "kina er farlig", "Folk i kina har ikke rettigheter" osv. Men nå som jeg er voksen så ser jeg på Kina som ett helt vanlig land? Det er ett ensidige politisk parti (CCP), men når du ser på alt Kina har gjort de siste 20 årene, med tanke på GDP og infrastruktur er det helt sinnssykt. Jeg skal dra til Kina på Høsten dette året, for å se for meg selv. Hva er deres tanker om Kina, er det virkelig så ille som media sier at det er? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:15 #2 Del Skrevet søndag kl 14:15 Du vil sannsynligvis ikke se noe annet enn vanlig hverdagsliv. Det er ikke sånn at det Kina gjør som er kritikkverdig er åpenbart for hvem som helst. Anonymkode: 22e7d...838 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:26 #3 Del Skrevet søndag kl 14:26 Vanlige folk i Kina synes de har det helt greit og er stolte av landet og kulturen sin. Folk flest står ikke i frontlinjen for å kjempe for menneskerettigheter eller er undertrykte uigurer. Jeg husker min nabo som vokste opp under Franco sa at da hun var ung og hørte utlendinger snakke om hvor fælt det måtte være å bo i land med fascistisk regime, forsto hun lite. Hun syntes hun hadde det helt utmerket, studerte og hadde storfamilien rundt seg. Anonymkode: a0dad...6cc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:38 #4 Del Skrevet søndag kl 14:38 Mitt synspunkt er at Kina ikke er så ille, men at det har et potensial for å bli veldig ille, veldig fort. Anonymkode: 2f224...17d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:42 #5 Del Skrevet søndag kl 14:42 Ulol60 skrev (28 minutter siden): Så jeg har vokst opp at alle sier "kina er farlig", "Folk i kina har ikke rettigheter" osv. Men nå som jeg er voksen så ser jeg på Kina som ett helt vanlig land? Det er ett ensidige politisk parti (CCP), men når du ser på alt Kina har gjort de siste 20 årene, med tanke på GDP og infrastruktur er det helt sinnssykt. Jeg skal dra til Kina på Høsten dette året, for å se for meg selv. Hva er deres tanker om Kina, er det virkelig så ille som media sier at det er? Eh - syns du det er greit å leve i et digitalt fengsel? Da tenker jeg på ‘ social credit system’ som de har i Kina. Et mareritt! Anonymkode: 61b85...54b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:50 #6 Del Skrevet søndag kl 14:50 Jeg har vært i Kina flere ganger gjennom jobb og føler at jeg har fått et godt innblikk i hvordan det er å være hvermannsen i Kina. De har det generelt ganske bra, det er trygt med lite kriminalitet fordi de er så sinnsykt overvåket. Men de har få individuelle rettigheter, og dette vil du ikke merke som besøkende. Et eksempel som jeg har hørt mine kinesiske kolleger snakke mye om er at staten eier alt land. Når du bygger et hus er ikke tomta di og når det skal bygges en ny motorvei blir du bare informert at du må flytte. Det misliker mange. Men som besøkende er Kina kjempefint, masse god mat og hyggelige folk, er også gøy å være skikkelig bonde i byen der noen urbane områder er like store som sørnorge, og det er skyskrapere i alle retninger i flere timer med høyhastighetstog. Anonymkode: ad789...810 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulol60 Skrevet søndag kl 14:53 Forfatter #7 Del Skrevet søndag kl 14:53 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Eh - syns du det er greit å leve i et digitalt fengsel? Da tenker jeg på ‘ social credit system’ som de har i Kina. Et mareritt! Anonymkode: 61b85...54b Vent til du finner ut at du gjør det allerede. Du bruker vel sikkert TikTok som er eid av kina. Om du ikke gjør det så blir alt av informasjonen din på Nett solgt. Og denne "Social credit system" eksistere så og si ikke bare å bruke google. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulol60 Skrevet søndag kl 14:56 Forfatter #8 Del Skrevet søndag kl 14:56 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har vært i Kina flere ganger gjennom jobb og føler at jeg har fått et godt innblikk i hvordan det er å være hvermannsen i Kina. De har det generelt ganske bra, det er trygt med lite kriminalitet fordi de er så sinnsykt overvåket. Men de har få individuelle rettigheter, og dette vil du ikke merke som besøkende. Et eksempel som jeg har hørt mine kinesiske kolleger snakke mye om er at staten eier alt land. Når du bygger et hus er ikke tomta di og når det skal bygges en ny motorvei blir du bare informert at du må flytte. Det misliker mange. Men som besøkende er Kina kjempefint, masse god mat og hyggelige folk, er også gøy å være skikkelig bonde i byen der noen urbane områder er like store som sørnorge, og det er skyskrapere i alle retninger i flere timer med høyhastighetstog. Anonymkode: ad789...810 Det med staten eier alt land, synes jeg faktisk er ganske "fint". Hadde sikkert hatt en annen mening om jeg må flytte hvis det skal komme en motorvei over huset mitt, men det er en av grunnen til den raske utviklingen av infrastruktur i Kina. I norge bruker vi 20 år for å bygge en motorvei pga alle land rettighetene. Der kan de sikkert bare si "Vi bygger en vei her", så blir det faktisk gjort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:00 #9 Del Skrevet søndag kl 15:00 Hva sammenligner du med TS? Når vi i den vestlige verden mener noe om andre kulturer er det ofte med bakgrunn i vår egen som om vår er den beste, men vi er jo langt fra best på noe egentlig om vi ser oss rundt. Andre land, også land som Kina er bedre på en del ting enn vi er. Anonymkode: 8b085...11c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:13 #10 Del Skrevet søndag kl 15:13 Det har særlig med manglende ytringsfrihet og andre menneskerettigheter å gjøre, at vesten ikke helt tolererer Kina. Du må ikke regne med at folk i Kina snakker med deg om dette når du skal dit, kinesere er ikke åpne. De har vært et undertrykt folk der angiveri og fengsling har vært grunn til frykt og mistenksomhet. Kina i dag virker åpent, men det er mye som ikke vises frem. Anonymkode: b3594...c77 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:16 #11 Del Skrevet søndag kl 15:16 Jeg har vært i Kina og koste meg skikkelig. Hyggelige folk og god mat. Masse severdigheter. Folk flest har lite, men til gjengjeld er offentlige områder kjempebra - store parker med treningsapparater, danseområder, botanisk hage osv. Folk møtes i parkene på kveldstid og er sosiale. Myndighetene vil at flest mulig skal være i jobb, få lønn og ha kjøpekraft slik at økonomien går rundt, så det er mange tullejobber. Det verste var vel at sosiale medier som facebook og instagram var sperret, så de utøver sosial kontroll i stor grad. Også er det kjempevanskelig å få pass for en vanlig kineser, så det er vanskelig å reise ut av landet. Men dette var for 15 år siden, så det kan være det har endret seg 🤷♀️ Anonymkode: f68f4...6ef 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isambard Skrevet søndag kl 15:31 #12 Del Skrevet søndag kl 15:31 Fasaden er kjempefin, ja. Sånn er det når man har null ytringsfrihet. De dårlige sidene kommer ikke frem. Er Trump ille? Er det dumt om han avskaffer demokratiet i USA eller betyr det ikke så mye? - I Kina er kommunistpartiet (eneste lovlige parti) peker ut lederen. Det er straffbart å foreslå frie valg. - Forrige gang noen studenter protesterte ble de massakrert. . - De sender etniske minoriteter i konsentrasjonsleire for "omskolering". - Ingen land henretter flere enn Kina. De har offentlige henrettelser med en mobb som brøler og kjefter på "forbryteren". Det trenger ikke være så stor forbrytelse heller. I forhold til mine standarder er det ille, ja. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #13 Del Skrevet 7 timer siden Altså… Jeg har jo hatt kolleger som mente at de hadde det best under sovjettiden, da var det så lett å få seg jobb. De færreste prøver mange forskjellige ting 🤷♀️ Jeg har en del kinesiske venner som har utvandret, de er naturlig nok ikke spesielt begeistret. Særlig frustrerte var de da de kinesiske telefonene bare aksepterte kinesiske apper, og de ikke fikk til med togbilletter 🤔 Jeg så en dokumentar om hvordan dette scoringsopplegget i Kina funker. Hvis man kjøper for mye alkohol får man minuspoeng, hvis man kjøper grønnsaker får man plusspoeng osv. Scoren er viktig for å feks kunne kjøpe bolig.. Anonymkode: a0573...a33 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #14 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (På 6.4.2025 den 16.42): Eh - syns du det er greit å leve i et digitalt fengsel? Da tenker jeg på ‘ social credit system’ som de har i Kina. Et mareritt! Anonymkode: 61b85...54b Bare tull, de har ikke det. Anonymkode: 1a7ee...ce0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #15 Del Skrevet 6 timer siden Jeg har bodd der noen år, og likte det veldig!😊 Det var et vakkert land med masse grønne parker og trygge rammer 🥰 Fokus på familie og utdanning. Og kunst og kultur. Jeg opplevde ingenting negativt de årene jeg var der. Det føltes trygt og ordentlig.😊 Anonymkode: b1240...586 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå