Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror du ja…

Jeg kjenner ei som dro til et land i Nord-Europa med en kronisk lungesykdom som forverret seg under oppholdet. Sykehusoppholdet og behandlingen ble dekket, men sykdommen gjorde at hun ikke lenger fikk lov å fly. Hun måtte derfor være i ukevis i landet før hun ble hentet med bil etter hvert. Reiseforsikringen dekket verken boutgifter eller nye medisiner. 

Jeg har også sett spleis for folk som oppholdt seg i Spania, men som etter sykdom ikke lenger kunne reise hjem med vanlig rutefly. Hva tror du et ambulansefly koster?

Anonymkode: ed960...0e9

Jeg sier ikke at det er stas. Jeg sier det ikke er verdens undergang. Du får helsehjelp. 

Å måtte oppholde seg noen uker eller måneder i et land, er peanuts sammenlignet med f.eks alvorlig sykdom uten reiseforsikring utenfor EØS.

Selvfølgelig er det bedre å ha gyldig reiseforsikring. Så må man selv vurdere graden av risiko opp mot det å være låst til Norge resten av livet om man er kroniker.

Anonymkode: 40cd4...d49

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg sier ikke at det er stas. Jeg sier det ikke er verdens undergang. Du får helsehjelp. 

Å måtte oppholde seg noen uker eller måneder i et land, er peanuts sammenlignet med f.eks alvorlig sykdom uten reiseforsikring utenfor EØS.

Selvfølgelig er det bedre å ha gyldig reiseforsikring. Så må man selv vurdere graden av risiko opp mot det å være låst til Norge resten av livet om man er kroniker.

Anonymkode: 40cd4...d49

Takk for ditt synspunkt, men som kroniker så må jeg si det er forskjell på å ha aktiv sykdom og ikke ha aktiv sykdom, det kommer en tid når sykdommen er roligere, så er ikke sånn at om jeg ikke reiser nå, så kommer jeg aldri til å dra på ferie.

Det er veldig viktig for meg å ha en gyldig reiseforsikring nå som dekker min kroniske sykdom nettopp fordi sykdommen er aktiv og risikoen er større...

Utifra andre svarene jeg leser her, så kommer jeg ikke til å satse på å bare ha Helfo helsetrygdkort om jeg får avslag på medisinsk forhåndsvurdering. Det ville også være en urimelig belastning for familien min om hele oppholdt dreide seg om å få medisinsk hjelp eller transport hjelp.

Jeg ønsket i utgangspunktet å utsette reisen pga. min usikre helsetilstand, men resten av familien ønsket å satse på dette tidspunktet og de trodde vel at situasjonen min kom til å bli bedre innen reise. De vet vel heller ikke at jeg kanskje risikerer å stå uten gyldig reiseforsikring.

Jeg har fått mange gode tips og råd i tråden, og skal søke medisinsk forhåndsvurdering tidligst etter påske når det er tidlig nok å søke (kan ikke søke før 2 mnd før reisen). Ønsker å få en avklaring innen midten av mei, så moren min evt. slipper å betale for meg.

Anonymkode: e140f...baf

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for ditt synspunkt, men som kroniker så må jeg si det er forskjell på å ha aktiv sykdom og ikke ha aktiv sykdom, det kommer en tid når sykdommen er roligere, så er ikke sånn at om jeg ikke reiser nå, så kommer jeg aldri til å dra på ferie.

Det er veldig viktig for meg å ha en gyldig reiseforsikring nå som dekker min kroniske sykdom nettopp fordi sykdommen er aktiv og risikoen er større...

Utifra andre svarene jeg leser her, så kommer jeg ikke til å satse på å bare ha Helfo helsetrygdkort om jeg får avslag på medisinsk forhåndsvurdering. Det ville også være en urimelig belastning for familien min om hele oppholdt dreide seg om å få medisinsk hjelp eller transport hjelp.

Jeg ønsket i utgangspunktet å utsette reisen pga. min usikre helsetilstand, men resten av familien ønsket å satse på dette tidspunktet og de trodde vel at situasjonen min kom til å bli bedre innen reise. De vet vel heller ikke at jeg kanskje risikerer å stå uten gyldig reiseforsikring.

Jeg har fått mange gode tips og råd i tråden, og skal søke medisinsk forhåndsvurdering tidligst etter påske når det er tidlig nok å søke (kan ikke søke før 2 mnd før reisen). Ønsker å få en avklaring innen midten av mei, så moren min evt. slipper å betale for meg.

Du må og ha en godkjenning fra behandlende lege. Er du ikke uføretrygdet så må du ha godkjenning av NAV (sykemeldt, aap el) til å reise. 
Du kan heller ikke søke forhåndsgodkjenning fra noe forsikringsselskap FØR du har fått forsikring. 

Anonymkode: 6eda2...d62

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Men om reisen bestilles og betales med kredittkort, ligger det ofte avbestillingsforsikring i kortet. Det gjelder for hver av de reisende. Det betyr at resten av gruppen kan reise, mens ts blir hjemme pga sykdom. 

Anonymkode: ed960...0e9

Men det må uansett dokumenteres at avbestillingen skyldes  akutt og uventet alvorlig sykdom, ulykke eller skade noe som ikke er gjeldende i dette tilfellet.

Anonymkode: 305cf...1cf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Du må og ha en godkjenning fra behandlende lege. Er du ikke uføretrygdet så må du ha godkjenning av NAV (sykemeldt, aap el) til å reise. 
Du kan heller ikke søke forhåndsgodkjenning fra noe forsikringsselskap FØR du har fått forsikring. 

Jeg er ikke sykemeldt, jeg jobber 100% faktisk :)  Så kan ikke se for meg at NAV trenger å vite noe så lenge jeg ikke blir sykemeldt.

Regnet med at jeg må skaffe forsikring på forhånd ja før jeg søker, så det blir å gamble litt med hvilken selskap. Noen tips? KLP? Vurderer den banken min samarbeider med, kan evt. få litt rabatt. Er greit å ha en billig en dersom jeg får avslag, men samtidig mulig at det øker risikoen for avslag? Hm.

Hvorfor må jeg ha godkjenning fra behandlende lege forresten? Har tenkt å nevne det selvfølgelig og høre hva han tenker, men blir nysgjerrig. Om forsikringsselskapet uansett henter inn informasjonen de trenger på annen måte  og gir meg grønt signal, hva slags relevans har det om jeg har en godkjenning fra spesialisten? Tror legen min kommer til å være positiv da jeg tross alt fungerer i jobb, men er mer skeptisk til at forsikringsselskapet avslår basert på aktiv sykdom, høye inflammasjonsverdier osv.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men det må uansett dokumenteres at avbestillingen skyldes  akutt og uventet alvorlig sykdom, ulykke eller skade noe som ikke er gjeldende i dette tilfellet.

Anonymkode: 305cf...1cf

TS her. Dette er grunnen til at jeg tenker jeg må ta avgjørelsen innen resten av reisen må betales, da jeg regner med at avbestilling på et senere tidspunkt ikke vil gjelde da sykdommen min er kjent på forhånd. Derfor er planen å få en medisinsk forhåndsvurdering innen den tid. Det skal gå bra da jeg kan søke 2 mnd før reisen, og reisen betales en måned før. Jeg kan søke rett etter påske.

Ulempen er selvsagt at siden jeg fortsatt ikke har effekt av medisinene, og jeg snart skal bytte medisiner, så ville jeg kanskje hatt bedre vurdering om jeg ventet med å søke rett før jeg skulle reise,  om den nye medisine faktisk vil hjelpe etterhvert. Men det er jo bare sånn det er. Trodde jo også når reisen ble bestilt for noen måneder siden at sykdommen kanskje ville roe seg med nye medisiner frem til ferien måtte betales, men den gang ei. Slik er livet.

I utgangspunktet skal jeg også få utbetalt min andel av ferien om jeg ikke får reist (reisen er en gave), så om avbestillingen skjer forsent og moren min ikke får noe tilbake, så endrer det ikke noe for moren min, de får jo reist uansett, men jeg sitter da igjen med ingenting.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg er ikke sykemeldt, jeg jobber 100% faktisk :)  Så kan ikke se for meg at NAV trenger å vite noe så lenge jeg ikke blir sykemeldt.

Regnet med at jeg må skaffe forsikring på forhånd ja før jeg søker, så det blir å gamble litt med hvilken selskap. Noen tips? KLP? Vurderer den banken min samarbeider med, kan evt. få litt rabatt. Er greit å ha en billig en dersom jeg får avslag, men samtidig mulig at det øker risikoen for avslag? Hm.

Hvorfor må jeg ha godkjenning fra behandlende lege forresten? Har tenkt å nevne det selvfølgelig og høre hva han tenker, men blir nysgjerrig. Om forsikringsselskapet uansett henter inn informasjonen de trenger på annen måte  og gir meg grønt signal, hva slags relevans har det om jeg har en godkjenning fra spesialisten? Tror legen min kommer til å være positiv da jeg tross alt fungerer i jobb, men er mer skeptisk til at forsikringsselskapet avslår basert på aktiv sykdom, høye inflammasjonsverdier osv.

Nå snur du hele tråden på hodet, og jeg lurer faktisk på om du seriøst er seriøs her eller troller? 

AnonymBruker
Skrevet

Hm, jeg og en venninne dro på tur i Europa og i Tsjekkia fikk hun et ganske alvorlig migreneanfall, ble innlagt og medisinert, måtte bli på sykehuset to netter pga de skulle utelukke andre tilstander. Hun fikk det dekker via sin reiseforsikring den gang, rundt 15 år siden. 

Anonymkode: 9b86b...046

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nå snur du hele tråden på hodet, og jeg lurer faktisk på om du seriøst er seriøs her eller troller? 

Hæh? Hva mener du? 

Nei jeg troller ikke.

Du må nesten begrunne hvorfor du tror det er trolling?

Fra HI så går det frem at jeg står i 100% jobb, så det har ikke noe med det å gjøre iallfall.  Det er fint mulig å ha kronisk sykdom og faktisk fungere i jobb? Medisinsk forhåndsvurdering handler ikke om formen min, men om jeg får gyldig reiseforsikring.

Er det fordi jeg spør hvorfor jeg må ha godkjenning fra behandlende lege? 

Jeg har fått inntrykk i tråden og fra andre steder at forsikringsselskap henter inn informasjon fra egne leger/ringe/kontakter sykehus for dokumentasjon, og at de ikke vektlegger hva behandlende lege mener. Så da skjønte jeg ikke helt relevansen om de uansett ikke vektlegger hva min spesialist mener. Om jeg må ha dokumentasjon fra min spesialist for å søke om medisinsk forhåndsvurdering, så blir det noe annet selvfølgelig, men jeg har inntrykk av at det ikke er sånn de opererer. For jeg tror nemlig at spesialisten min vil beskrive min form som stabil, men jeg har altså lest andre steder at forsikringsselskapet egne leger som kan vurdere noe annet en min behandlende lege. Dermed er skrivet man får av egen lege verdiløst på en måte nå det kommer til syvende og sist. Men en medisinsk forhåndsvurdering fra forsikringsselskapet må da gjelde tenker jeg, med mindre det kommer med en masse forbehold.

Er det rart at jeg spør om hva slags forsikringsselskap det kan være lurt å velge? Kanskje andre med kronisk aktiv sykdom har bedre erfaring med å søke om medisinsk forhåndsvurdering hos enkelte selskap?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hm, jeg og en venninne dro på tur i Europa og i Tsjekkia fikk hun et ganske alvorlig migreneanfall, ble innlagt og medisinert, måtte bli på sykehuset to netter pga de skulle utelukke andre tilstander. Hun fikk det dekker via sin reiseforsikring den gang, rundt 15 år siden. 

Anonymkode: 9b86b...046

Med mindre det er kronisk migrene er det ikke så relevant for denne tråden. Dette hørtes ut som et akutt anfall? Selv om jeg nevner at jeg sliter med kronisk migrene er ikke det som er min aktive sykdom. Det er kronisk tarmsykdom. Migrene er bare en bivirkning av medisiner og dessuten har jeg ikke dette som noe offisiell diagnose i papiret. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...