AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:33 #1 Del Skrevet søndag kl 13:33 Jeg har oppbluss av kronisk sykdom som har vart lenge, både mine beskrivelser av symptom og prøver bekrefter dette. Har prøvd forskjellige medisiner flere måneder uten effekt, og skal nå straks trolig prøve en annen medisin. Sånn generelt er formen grei nok, jeg står enda i 100% jobb, men sliter litt med kronisk migrene, og har aktiv blødning (har kronisk tarmsykdom). Jeg går nå på biologisk behandling, som i tillegg er litt immundempende, så i teorien er jeg litt mer utsatt visst jeg blir syk med noe annet. I utgangspunktet skal jeg på sydentur med familien i slutten av juni, men jeg har skjønt nå at det ikke blir så lett med gyldig reiseforsikring. Har lest flere skrive at man kan få vurdering av lege her hjemme som sier at man er stabil nok til å reise. Men så leser jeg også at om man blir innlagt på sykehus på utlandet og det kobles til kronisk sykdom, så vil man ikke få det dekket likevel fordi reiseselskapet har egen lege som vurderer det annerledes og de vil vektlegge at man har hatt aktiv kronisk sykdom i forkant av reisen, og da betyr ikke vurderingen man har fått av egen lege/spesialist hjemme noe. Har skjønt det sånn at det er vesentlig om sykdommen var aktiv i forkant av reisen eller ikke. Om sykdommen ikke er aktiv i forkant av reisen, da er man bedre stilt å få dekket av forsikringsselskapet. Jeg ser at noen forsikringsselskap tilbyr å søke om medisinsk forhåndsvurdering, så spørs om jeg skal prøve å søke på dette. Men nå som jeg leser om andres erfaringer nå, så blir jeg mer og mer skeptisk. Det er uaktuelt for meg å reise uten gyldig reiseforsikring som dekker den kroniske sykdommen, så da vil det stå på denne forhåndsvurderingen. Siste avføringsprøve jeg leverte så var inflammasjonsmarkøren i tarmen på over 800, og jeg frykter den har økt. Sett utenfra uten å kjenne til hele min historikk, så jeg ser ut til å utgjøre en risiko selv om jeg fungerer greit og har levd greit i mange måneder uten noe sykehusinnleggelse med aktiv sykdom. Og det er jo ikke akkurat en fordel heller at jeg har prøvd forskjellige medisiner i flere måneder uten effekt. Er i EØS-land tror jeg (Rhodos), så mulig Europeisk helseforsikring dekker noe som forsikringen ikke gjør, men. Jeg vet ikke om jeg tør. Har andre med aktiv kronisk sykdom erfaring med dette? Anonymkode: e140f...baf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petterm Skrevet søndag kl 13:43 #2 Del Skrevet søndag kl 13:43 Ingen erfarinf - men har du bestilt reise? Så vidt jeg har forstått så må reiseforsikring være kjøpt før reisen blir kjøpt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:49 #3 Del Skrevet søndag kl 13:49 petterm skrev (Akkurat nå): Ingen erfarinf - men har du bestilt reise? Så vidt jeg har forstått så må reiseforsikring være kjøpt før reisen blir kjøpt. Det er moren min som har bestilt reisen for hele familien, men så langt er det bare depositum som er betalt. Resten av reisen betales om litt over en måned, så har jeg fortsatt en måned på å finne ut om jeg skal reise slik at de slipper å betale for meg om jeg trekker meg. Jeg har ikke en reiseforsikring nå, jeg tenkte egentlig å sjekke ut hvem som er best på evt. kronisk sykdom ved medisinsk forhåndsvurdering. Men det var kanskje litt dumt å ikke tenke på dette på forhånd? Jeg har ikke vært i utlandet siden 2018, så har ikke akkurat hatt behov for reiseforsikring året rundt. Mulig at dette gjør ting enda vanskeligere for meg. Sikker på at du ikke blander kortene her? Jeg snakker om forsikring som dekker kontakt med helsevesenet på reise, ikke om jeg må avbestille reisen på forkant og blir for syk til å reise. Moren min har bestilt via reisebyrå og betaler med kredittkort, så vet det er noen ting som er dekket der naturligvis, men dette gjelder jo det som har med sykdom på feriestedet å gjøre. Anonymkode: e140f...baf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:00 #4 Del Skrevet søndag kl 14:00 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg har oppbluss av kronisk sykdom som har vart lenge, både mine beskrivelser av symptom og prøver bekrefter dette. Har prøvd forskjellige medisiner flere måneder uten effekt, og skal nå straks trolig prøve en annen medisin. Sånn generelt er formen grei nok, jeg står enda i 100% jobb, men sliter litt med kronisk migrene, og har aktiv blødning (har kronisk tarmsykdom). Jeg går nå på biologisk behandling, som i tillegg er litt immundempende, så i teorien er jeg litt mer utsatt visst jeg blir syk med noe annet. I utgangspunktet skal jeg på sydentur med familien i slutten av juni, men jeg har skjønt nå at det ikke blir så lett med gyldig reiseforsikring. Har lest flere skrive at man kan få vurdering av lege her hjemme som sier at man er stabil nok til å reise. Men så leser jeg også at om man blir innlagt på sykehus på utlandet og det kobles til kronisk sykdom, så vil man ikke få det dekket likevel fordi reiseselskapet har egen lege som vurderer det annerledes og de vil vektlegge at man har hatt aktiv kronisk sykdom i forkant av reisen, og da betyr ikke vurderingen man har fått av egen lege/spesialist hjemme noe. Har skjønt det sånn at det er vesentlig om sykdommen var aktiv i forkant av reisen eller ikke. Om sykdommen ikke er aktiv i forkant av reisen, da er man bedre stilt å få dekket av forsikringsselskapet. Jeg ser at noen forsikringsselskap tilbyr å søke om medisinsk forhåndsvurdering, så spørs om jeg skal prøve å søke på dette. Men nå som jeg leser om andres erfaringer nå, så blir jeg mer og mer skeptisk. Det er uaktuelt for meg å reise uten gyldig reiseforsikring som dekker den kroniske sykdommen, så da vil det stå på denne forhåndsvurderingen. Siste avføringsprøve jeg leverte så var inflammasjonsmarkøren i tarmen på over 800, og jeg frykter den har økt. Sett utenfra uten å kjenne til hele min historikk, så jeg ser ut til å utgjøre en risiko selv om jeg fungerer greit og har levd greit i mange måneder uten noe sykehusinnleggelse med aktiv sykdom. Og det er jo ikke akkurat en fordel heller at jeg har prøvd forskjellige medisiner i flere måneder uten effekt. Er i EØS-land tror jeg (Rhodos), så mulig Europeisk helseforsikring dekker noe som forsikringen ikke gjør, men. Jeg vet ikke om jeg tør. Har andre med aktiv kronisk sykdom erfaring med dette? Anonymkode: e140f...baf Reiser du uten godkjenning fra forsikringsselskapet så kan du like gjerne reise uten forsikring. Kronikere ringer forsikringsselskapet og blir satt over til eller må ringe opp igjen til helsepersonell som så vurdere helsetilstanden og noterer konklusjonen eller ber om uttalelse fra lege før de konkluderer. En enkel og helt vanlig prosedyre. Anonymkode: 6eda2...d62 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:02 #5 Del Skrevet søndag kl 14:02 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det er moren min som har bestilt reisen for hele familien, men så langt er det bare depositum som er betalt. Resten av reisen betales om litt over en måned, så har jeg fortsatt en måned på å finne ut om jeg skal reise slik at de slipper å betale for meg om jeg trekker meg. Jeg har ikke en reiseforsikring nå, jeg tenkte egentlig å sjekke ut hvem som er best på evt. kronisk sykdom ved medisinsk forhåndsvurdering. Men det var kanskje litt dumt å ikke tenke på dette på forhånd? Jeg har ikke vært i utlandet siden 2018, så har ikke akkurat hatt behov for reiseforsikring året rundt. Mulig at dette gjør ting enda vanskeligere for meg. Sikker på at du ikke blander kortene her? Jeg snakker om forsikring som dekker kontakt med helsevesenet på reise, ikke om jeg må avbestille reisen på forkant og blir for syk til å reise. Moren min har bestilt via reisebyrå og betaler med kredittkort, så vet det er noen ting som er dekket der naturligvis, men dette gjelder jo det som har med sykdom på feriestedet å gjøre. Anonymkode: e140f...baf Har du ikke reiseforsikring nå, så kan du komme til å slite med å få det, men kronisk sykdom. Her er mange ting som skurrer. Helsetrygdekortet fra HELFO, sliter og mange med å få aksept for både i Spania og andre land rundt Middelhavet. Anonymkode: 6eda2...d62 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:02 #6 Del Skrevet søndag kl 14:02 Be om forhåndsgodkjenning hos forsikringsselskapet! Om det ikke godtas så sjekk utenlandske selskaper. Hadde selv en da jeg reiste utenlands i 2020. Har selv 2 kroniske sykdommer. Ingen av de ved forverring krever behandling av lege eller på sykehus. Da har jeg valgt å droppe forhåndsgodkjenning. Anonymkode: bbd8b...6ce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:15 #7 Del Skrevet søndag kl 14:15 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Reiser du uten godkjenning fra forsikringsselskapet så kan du like gjerne reise uten forsikring. Kronikere ringer forsikringsselskapet og blir satt over til eller må ringe opp igjen til helsepersonell som så vurdere helsetilstanden og noterer konklusjonen eller ber om uttalelse fra lege før de konkluderer. En enkel og helt vanlig prosedyre. Anonymkode: 6eda2...d62 Jeg reiser selvfølgelig ikke uten gyldig forsikring, er derfor jeg spør her. Vil høre erfaringer andre har med å søke om medisinsk forhåndsvurdering. AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Har du ikke reiseforsikring nå, så kan du komme til å slite med å få det, men kronisk sykdom. Her er mange ting som skurrer. Helsetrygdekortet fra HELFO, sliter og mange med å få aksept for både i Spania og andre land rundt Middelhavet. Anonymkode: 6eda2...d62 Takk for tilbakemelding. Visst ikke at Helsetrygdkortet med Helfo kunne bli et problem også... Da spørs det. Vet ikke helt hva jeg kunne ha gjort annerledes med tanke på forsikring. Jeg har hatt sykdommen siden 2021, var 21 år da jeg fikk diagnosen og uten forsikringer på det tidspunktet. Har hatt reiseforsikring etter det, men var i bedre form da. Ikke hatt behov for legehjelp i utlandet da og var i mye bedre form den gangen. Visste uansett ikke da at jeg ikke var dekket med kronisk sykdom (heldigvis kan en si nå). Uansett tenkte jeg det kanskje er lurt å velge forsikringsselskap utenfra hvem som er best på kronisk sykdom og forhåndsvurdering. Anonymkode: e140f...baf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:18 #8 Del Skrevet søndag kl 14:18 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Be om forhåndsgodkjenning hos forsikringsselskapet! Om det ikke godtas så sjekk utenlandske selskaper. Hadde selv en da jeg reiste utenlands i 2020. Har selv 2 kroniske sykdommer. Ingen av de ved forverring krever behandling av lege eller på sykehus. Da har jeg valgt å droppe forhåndsgodkjenning. Anonymkode: bbd8b...6ce Jeg er fortsatt under oppfølging hos spesialist på sykehuset og kommer til å være det til jeg får sykdommen under kontroll. Det er ikke sånn at jeg nødvendigvis trenger legehjelp den uken jeg er i utlandet, men det er ikke en sjanse jeg er villig til å ta. Jeg er mest bekymret for å få i meg et magevirus og bli dehydrert under oppholdet, det vil jeg tåle dårlig nå. Eller at blødningene skal bli verre under oppholdet. Takk for tips, må nok bare søke medisinsk forhåndsvurdering og håpe på det beste, men forberede meg på avslag. Tror ikke jeg tør å søke hos forsikringsselskap i utlandet, men jeg takker likevel for forslaget. Anonymkode: e140f...baf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:49 #9 Del Skrevet søndag kl 14:49 petterm skrev (1 time siden): Ingen erfarinf - men har du bestilt reise? Så vidt jeg har forstått så må reiseforsikring være kjøpt før reisen blir kjøpt. Nei forsikring må være kjøpt før reisen starter. Anonymkode: 8b91f...c47 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petterm Skrevet søndag kl 14:52 #10 Del Skrevet søndag kl 14:52 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sikker på at du ikke blander kortene her? Jeg snakker om forsikring som dekker kontakt med helsevesenet på reise, ikke om jeg må avbestille reisen på forkant og blir for syk til å reise. Du har rett. Jeg har bestandig hørt at forsikring må bestilles før man bestiller reisen, men det er bare en anbefaling for at avbestillingsforsikring skal gjelde. Resten av forsikringen ser ut til å gjelde hvis den kjøpes før avreise. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:56 #11 Del Skrevet søndag kl 14:56 Jeg har kronisk sykdom og er ikke i jobb, har alltid hatt helårs reiseforsikring og aldri blitt spurt om helsen min. Anonymkode: ca126...8d3 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:57 #12 Del Skrevet søndag kl 14:57 I EØS er det ikke verdens undergang å reise uten dekning for slik sykdom. Anonymkode: 40cd4...d49 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:59 #13 Del Skrevet søndag kl 14:59 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har kronisk sykdom og er ikke i jobb, har alltid hatt helårs reiseforsikring og aldri blitt spurt om helsen min. Anonymkode: ca126...8d3 Har du trengt å få helsehjelp på reise i utlandet da og fått alt dekket, og det skyldtes din kroniske tilstand? Hadde du forsikring før du fikk den kroniske sykdommen? Du må jo nesten oppgi informasjon om helsen din til forsikringsselskapet eller så er jo ikke forsikringen din gyldig dersom du blir syk pga. kronisk sykdom. Det er sikkert helt greit å ha reiseforsikringen helt til man faktisk trenger helsehjelp og dersom det er knyttet til kroniske sykdom, så er det ikke brått ikke sikkert du får det dekket lenger. Ble du forsikret før du ble syk, så vil jeg tro det forholder seg annerledes... Anonymkode: e140f...baf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:00 #14 Del Skrevet søndag kl 15:00 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): I EØS er det ikke verdens undergang å reise uten dekning for slik sykdom. Anonymkode: 40cd4...d49 Kan du utdype? Er noen som påstår her ovenfor her at HELFO forsikring ikke er så mye hjelp i landene ved Spania og lenger sør.... Anonymkode: e140f...baf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:13 #15 Del Skrevet søndag kl 15:13 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har kronisk sykdom og er ikke i jobb, har alltid hatt helårs reiseforsikring og aldri blitt spurt om helsen min. Anonymkode: ca126...8d3 Nei, du har aldri blitt spurt, fordi det er ditt ansvar å melde fra til forsikringsselskapet om endringer i din helsetilstand, særlig forverring. Det er og ditt ansvar å lese og å sette deg inn i reiseforsikringens betingelser, noe du tydeligvis ikke har gjort, når du ikke vet dette. AnonymBruker skrev (6 minutter siden): I EØS er det ikke verdens undergang å reise uten dekning for slik sykdom. Anonymkode: 40cd4...d49 Hva mener du med denne uttalelsen? Ja, det blå helsetrygdekortet man får fra Helfo, skal hjelpe en i eøs land til å få like god behandling ved sykdom som andre borgere i landet man besøker. Dette er på papiret i praksis opplever de fleste dette annerledes. Helsetrygdekortet gir heller ingen dekning om man skader seg eller får forverring av sykdom og må transporteres hjem til Norge på båre. Da kan beløpet bli et nærere sekssifret beløp for båretransport, eller om en skulle dø og må hjem i kiste. AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kan du utdype? Er noen som påstår her ovenfor her at HELFO forsikring ikke er så mye hjelp i landene ved Spania og lenger sør.... Anonymkode: e140f...baf Helfo kortet er ingen forsikring. Helfo kortet er til bruk i EØS land, og skal sikre deg samme behandling som landets innbyggere får ved sykdom. Der er skrevet sider opp og sider ned om folk i utlandet som ikke får hjelp av dette kortet når de havner på et elendig offentlig sykehus i utlandet, uten forsikring fra et forsikringsselskap. Det første du blir spurt om når du ringer et legekontor i utlandet er om du har forsikring. Svarer du nei, så legger de på. Er reisen til ts betalt med kredittkort, så har hun reiseforsikring i form av avbestillingsforsikring og noe reisegods ol. I det kortet. Men sykdom og skade, forverring av kronisk sykdom dekkes aldri. Å tegne reiseforsikring uten å oppgi at man har kronisk sykdom er å kaste pengene ut av vinduet og tro at man er dekket, noe man neppe er med mindre det er ny sykdom og skade som skjer på reisestedet. Anonymkode: 6eda2...d62 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:14 #16 Del Skrevet søndag kl 15:14 Europeisk helsetrygdkort er ikke en forsikring. Det dokumenterer kun at du har rett på medisinsk behandling på lik linje som innbyggerne i det landet du oppholder deg i. Det kan i praksis være hva som helst, men i Hellas er helsetjenesten ganske grei. Du må, som andre skriver, få en forhåndsvurdering av et forsikringsselskap rett før du skal reise, som kan dokumentere at du er inne i en stabil fase og neppe vil bli forverret slik at det gir konsekvenser for oppholdet ditt. Og så må du også tenke på om du vil reise om du ikke føler deg frisk, vil du ha utbytte av turen, eller vil du komme til å sitte på dass hele uka. Sørg uansett for avbestillingsforsikring, slik at du, ved sykdom, kan avbestille og bli hjemme. Reiseforsikringen kan du jo kjøpe rett før du drar, knyttet til forhåndsvurderingen som gis. Anonymkode: ed960...0e9 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:18 #17 Del Skrevet søndag kl 15:18 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Kan du utdype? Er noen som påstår her ovenfor her at HELFO forsikring ikke er så mye hjelp i landene ved Spania og lenger sør.... Anonymkode: e140f...baf Europeisk helsetrygdkort gir deg samme rettigheter som borgere i landet du oppholder deg. Det er i de fleste europeiske land helt adekvat helsehjelp. Det du ikke får, som en reiseforsikring dekker, er ting som hjemreise i ambulansefly eller dekket reise til der du er for pårørende. Anonymkode: 40cd4...d49 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:20 #18 Del Skrevet søndag kl 15:20 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Europeisk helsetrygdkort er ikke en forsikring. Det dokumenterer kun at du har rett på medisinsk behandling på lik linje som innbyggerne i det landet du oppholder deg i. Det kan i praksis være hva som helst, men i Hellas er helsetjenesten ganske grei. Du må, som andre skriver, få en forhåndsvurdering av et forsikringsselskap rett før du skal reise, som kan dokumentere at du er inne i en stabil fase og neppe vil bli forverret slik at det gir konsekvenser for oppholdet ditt. Og så må du også tenke på om du vil reise om du ikke føler deg frisk, vil du ha utbytte av turen, eller vil du komme til å sitte på dass hele uka. Sørg uansett for avbestillingsforsikring, slik at du, ved sykdom, kan avbestille og bli hjemme. Reiseforsikringen kan du jo kjøpe rett før du drar, knyttet til forhåndsvurderingen som gis. Anonymkode: ed960...0e9 Når turen er bestilt og depositum betalt av ts mor, slik hun skriver, så hjelper det ingenting at ts har avbestillingsforsikring det er det bestiller av turen som må ha. Anonymkode: 6eda2...d62 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:24 #19 Del Skrevet søndag kl 15:24 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): I EØS er det ikke verdens undergang å reise uten dekning for slik sykdom. Anonymkode: 40cd4...d49 Tror du ja… Jeg kjenner ei som dro til et land i Nord-Europa med en kronisk lungesykdom som forverret seg under oppholdet. Sykehusoppholdet og behandlingen ble dekket, men sykdommen gjorde at hun ikke lenger fikk lov å fly. Hun måtte derfor være i ukevis i landet før hun ble hentet med bil etter hvert. Reiseforsikringen dekket verken boutgifter eller nye medisiner. Jeg har også sett spleis for folk som oppholdt seg i Spania, men som etter sykdom ikke lenger kunne reise hjem med vanlig rutefly. Hva tror du et ambulansefly koster? Anonymkode: ed960...0e9 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:26 #20 Del Skrevet søndag kl 15:26 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Når turen er bestilt og depositum betalt av ts mor, slik hun skriver, så hjelper det ingenting at ts har avbestillingsforsikring det er det bestiller av turen som må ha. Anonymkode: 6eda2...d62 Men om reisen bestilles og betales med kredittkort, ligger det ofte avbestillingsforsikring i kortet. Det gjelder for hver av de reisende. Det betyr at resten av gruppen kan reise, mens ts blir hjemme pga sykdom. Anonymkode: ed960...0e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå